Van már szemüveg, amivel a vakok is láthatnak

Az alapvetően látó emberek számára készült  HoloLens sisakját ezúttal látássérülteken tesztelték, mégpedig úgy, hogy egyszerűbb hangalapú utasításokkal egészítették ki az eszközt, amely egy kis időre megpróbált a szemük lenni.

A Microsoft tavaly év végén jelentette be, hogy több európai országban, köztük Magyarországon is elérhetővé teszi a HoloLens nevű készülékét, amelyen keresztül a környezetünket digitálisan kivetített háromdimenziós tárgyakkal együtt láthatjuk. A VR-szemüveggel kombinált virtuális sisakot most vizuális protézisként tesztelték látássérült embereken, és nagyon úgy tűnik, hogy működik - írja cikkében a TechCrunch. Az eszköz valós idejű hangjelzésekkel és utasításokkal írja le a felhasználó környezetét, és egyben felhívja a figyelmet arra, hogy a különböző tárgyakat milyen irányban, távolságban és mekkora nagyságában találja. 

A Kaliforniai Műszaki Egyetem és a Dél-Kaliforniai Egyetem kutatói egyelőre senkit nem ringatnának illúzióba: szerintük ma még egyszerűen nem reális cél a látás visszaadása. Ugyanakkor a látás helyettesítéséhez nem is feltétlen magának a tárgynak a megjelenítésére van szükség, hanem arra, hogy legyen valami, ami elnavigálja a keresett tárgyhoz a nem látó embert. És mivel a HoloLens egyik legjobb tulajdonsága éppen az, hogy a vizuálisan elérhető adatok összegyűjtéséből és egy adott hely különböző akadályairól - köztük egy helyiségben pl. a falak és ajtók helyéről  - készült térkép segítségével le tudja képezni az adott környezetet, ezért a kutatók most mindezt a hang segítségével igyekeztek tökéletesíteni a látássérültek számára. 

Az eszköz néhány irányjelző kifejezéssel és az adott tárgyakkal érintkezés jellegzetes hangjain keresztül érzékelteti a felhasználóval, hogy éppen hol és mit talál egy adott lakásban. A falak közelségét például egy jellegzetes, súrlódásra utaló, fehér zaj jelzi, majd ahogy elfordul a felhasználó, az eszköz balról jobbra tartó irányban sorolja fel az összes, szobában található nagyobb berendezési tárgyat és bútort. Ha pedig egy adott dolgot keres - mondjuk vendégségben a kanapét -, akkor fejének megmozdításával újra meghallgathatja, hogy pontosan tőle milyen irányban, milyen távolságra találja meg azt.

A két kaliforniai egyetem kutatóiból álló csapat a teszt során (videó erről itt) a hét vak embernek olyan feladatokat adott, hogy a hangjelzések alapján mutassanak egy adott tárgyra, vagy találják meg a széket a szobában, de úgy, hogy közben a különböző akadályokat is biztonságosan kikerüljék. Aztán egy ház bejáratától a második emeletre kellett feljutniuk úgy, hogy csak a headseten keresztül kapott hangokra volt szabad figyelniük. A virtuális vezetőjük ugyanis erre a kis időre szemük helyett szemük volt. Az alapján, amit az eszköz látott, a tesztalanyok fülébe mindössze a "kövess" kifejezést ismételgette és az irányjelző szavakat használta, de közben figyelmeztetett a lépcsőkre és arra, ha az ideális útvonalról letértek a felhasználók. A feladatokat mindannyian hiba nélkül, az összes akadályt kikerülve teljesítették, és persze sokkal rövidebb idő alatt, mint ahogyan azt hanggal kísért navigáció nélkül szokták tenni.

A HoloLensben a hologramként kivetített 3D-s tárgyakat akár körbe is járhatjuk (Fotó: Microsoft)
A HoloLensben a hologramként kivetített 3D-s tárgyakat akár körbe is járhatjuk (Fotó: Microsoft)

Az eredmények összegzéseként a kutatók ugyanakkor arra is emlékeztetnek, hogy a vak embereknél a szem hiányzó funkcióit és az agy látásért felelős területeit helyettesítő mesterséges intelligencia szükségét már több mint 30 évvel ezelőtt megjósolták. Szerintük most már csak a rendszer működésének finomításán van a hangsúly, amit ha sikerül a Microsoftnak megugrania, akkor az olyan mindennapi használatban lehet a vakok és gyengénlátók segítségére, mint pl. az általuk keresett üzletbe jutás egy nagy bevásárlóközpontban, vagy egy kórházban a saját  kórtermük megtalálása az eszköz segítségére támaszkodva. "Most már legalább van egy olyan platformunk, amely a valóság hangjait képes felhasználni mindarra, amit a szemükkel sokan nem képesek érzékelni" - idézi cikkében a lap a tesztről készült tanulmány szerzőit. 

A sorozatot a Telenor támogatja.

 

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.