hirdetés
hirdetés
hirdetés

Utoljára Kasszás Erzsiről: „a hazugság nem működik”

Nem csak a CBA-nak kár, hogy egyáltalán nem olyanok a boltok, mint a reklám mutatja – Havasi Raymond újabb szögből néz Erzsire és a megrendelőkre. Vendégvélemény.

hirdetés

Tisztelt Látogatónk!

Ön még nem előfizetője a Kreatív Online-nak, vagy még nem lépett be előfizetői felhasználónevével és jelszavával.

Ha nincs éves előfizetése, de szeretne vásárolni, fizessen elő itt >>>

E-mail cím:
Jelszó:
Havasi Raymond, a havasi communications stratégiai igazgatója, óraadó egyetemi tanár, a Magyar Reklám Díj kitüntetettje
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

Bronzot ért a Tomcsányi Dórinak készült rádiószpot.

A településkép védelméről szóló jogszabály módosításával nyomta át a Fidesz a plakáttörvényt, írja a 444.

Run Your World néven új szlogent is kapott.

A Run The Jewels a régi rendszert ekézte a Cannes Lionson. Amúgy pedig beszívva döntöttek úgy, hogy felforgatják a kreatív ipart. Cannes-ban bemutatták az új klipjüket is és pózoltak a Kreatívnak.

Hozzászólások (1 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Van abban valami megmosolyogtató, ha a magyar reklámszakma egyik elsőgenerációs harcosa kifakad egy CBA-reklámon, és annak eltúlzott, stilizált világán kéri számon az
“igazságot”.

Havasi Raymond reakciója a magyar reklám hőskorát idézi; így tűzhették zászlajukra első reklámszakembereink az őszinteséget az 80-as évek derekán, az ébredező
piacgazdaság közepette, mikor a központi direktíva szellemében a reklám a “tájékoztatást szolgálta”; a “választáshoz kívánt segítséget nyújtani”;
“hasznos információt közöl új árukról, szolgáltatásokról” – így próbált “racionális alapot nyújtani a kényszermentes vásárláshoz”.

Azóta persze sokan rájöttünk, hogy a reklám mennyire különös viszonyt ápol a “tájékoztatással”, a “racionalitással”, pláne az “igazsággal”. Hogyhát:
túloz-torzít, apróbetűz, érzelmileg befolyásol, és csúnyán manipulálja a valóságot.

De miket beszélek! Ezzel nyilván Havasi Raymond is tisztában van, ezt azért észre kellett vennie.

Vajon tényleg észrevette?

Havasi Raymond tényleg azt gondolja, hogy ez a reklám “hazudik” – mert nem találkozott Erzsihez hasonlatos alkalmazottal a CBA-boltokban? Tényleg elhiszi, hogy ez a
reklám az egész reklámszakmát ássa alá? A MAGYAR reklámszakmát? (Sas Istvánnak a reklámipart féltő abszurd tirádáiról már ne is beszéljünk…) Kasszás Erzsi
tényleg mérföldkő lenne a magyar marketing-kommunikációban? Ez a silány kis szpot ennyire eklatáns, kirívó példája a “betarthatatlan reklámígéreteknek”, az
“üzenet nélküli reklámoknak”? Nem tudnánk mindannyian tucatjával sorolni az ilyen, ehhez hasonló alkotásokat?

Vagy lehet, hogy a szerző ravasz módon csak talált egy apropót, hogy megcsillanthassa reklámszakmai “kompetenciáját”? Hogy diszkréten elhelyezhesse a cikkben
ügyfele, a rivális Reál nevét? Hogy finoman jelezhesse a potenciális megrendelők felé, cége mennyivel őszintébben hazudik? Elnézést: “betarthatóbb ígéretekkel”
készít reklámokat? Például Badár Sándorral, akivel – tudjuk – személyesen lehet találkozni minden Reál üzletben, és pont olyan őszinte Magyar ugar mosollyal vár
bennünket, mint Kasszás Erzsi?


Bevallom, miután olvastam a cikket, feltettem magamnak a kérdést: vajon az írás szerzője ennyire naiv – vagy ennyire fortélyos? Aztán a cikk felütésére ugrott újra
a tekintetem, ahol a holdbéli telkéről mesél, amivel annak idején nemcsak magát, de egyik ügyfelét is megajándékozta, mert ez annyira jó biznisznek látszott.

És ezzel meg is kaptam kérdésemre a választ.


EPILÓGUS
Azonban ne feledjük: a “hazugságtéma” nagyon is aktuális. A mediatizált világ építette fikciók labirintusában élünk; a sajtó, a televízió, az online tér, a
hétköznapok, a politika – minden ontja magából a “ráncfelvarrt” valóságot. Tessék körbenézni: Amerika újra nagy; Magyarország erősödik; a Rolling Stones jön a
vizes VB-re – minden napra kapunk valami konstruált újdonságot. Sajnálatos, hogy a reklámszakember bornírtsága nem teszi lehetővé, hogy felpillantson
reklámköldökéről, és a kommunikáció erejét – feltételezett szakmaiságát – segítségül hívva lépjen akcióba a mindjobban elharapózó – nem Kasszás Erzsikben
manifesztálódó, de általános valóságelemmé váló – “hazugság” motívuma ellen. Helyette csak az ilyen idétlen, a reklámipart féltő, annak
presztízsvesztéséről (!) szóló jeremiádokra futja. Pedig nagyobb felelősségtudat kéne, barátaim, jóval nagyobb.

A pénzen túl című kisfilmmel nyert nagydíjat egy spanyol bank Cannes-ban.

Érdekes játszótéri kísérlettel hívja fel erre a figyelmet a Telekom.

A Young & Rubicam shortlisten van a Radio kategóriában. 

Cannes-ban nagydíjat ért az ötlet.

Valószínűleg nem, de ez a brazil kampány segít ebben.

hirdetés

Pakk Csomagolásdizájn-verseny díjátadó június 22-én!

Hotel, restaurant&more - Nevezési határidő: június 30. Nevezd be éttermed / szállodád Magyarország egyetlen vendéglátóipari dizájn versenyére!

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Nevezési határidő: 09.08.

hirdetés
hirdetés