hirdetés
hirdetés
hirdetés

Törvénysértő a BKV reklámtendere

Törvénysértőnek minősítette a Közbeszerzési Döntőbizottság a BKV köztéri reklámlehetőségeinek hasznosítására kiírt pályázatát, ugyanis a KDB szerint erre közbeszerzést kellett volna kiírni. A BKV a Fővárosi Bíróságon fellebbezhet.

hirdetés

Súlyosan jogsértőnek, a közbeszerzési törvény megkerülésének ítélte a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) a BKV köztéri reklámhelyeinek hasznosítására kiírt pályázatát – derül ki a Közbeszerzési Értesítő honlapjára felkerült jogorvoslati határozatból. A KDB ezért kétmillió forint bírság megfizetésére kötelezte a közlekedési társaságot, a határozat ellen azonban a BKV tizenöt napon belül fellebbezhet.

Bérbeadás vagy szolgáltatás?

A BKV reklámfelületeit eddig hasznosító Peron Kft. még november 28-án kérte a KDB-t arra, hogy állapítsa meg a BKV pályázatának jogsértését. Álláspontjuk szerint ugyanis az október 27-én kiírt nyílt pályázat tartalma a közbeszerzési törvény hatálya alá esik, így a nyertes ajánlattevő kiválasztására közbeszerzési eljárást kellett volna kiírnia a közlekedési társaságnak.

A január 25-én megtartott nyilvános tárgyaláson a Peron és az érintett félként megjelent Epamedia úgy érvelt, hogy mivel a pályázat tartalma szerint a kiíró egy szolgáltatást kíván igénybe venni, illetve hasznosítani akarja a felületeit, ezért a BKV-nak közbeszerzést kellett volna kiírnia. A BKV ezzel szemben azt állította, hogy a nyertestől semmiféle szolgáltatást nem vesz igénybe, pusztán bérbe adja felületeinek reklámcélú hasznosítási jogát, a szolgáltató fejlesztéseire pedig nem támaszt tulajdonjogot. A BKV ezt azzal támasztotta alá, hogy a nyertes csupán bérleti díjat fizet a felületekért, és a bérleti díj fejében a nyertes reklámcélra hasznosíthatja. Továbbá fenntartotta azt is, hogy a felületei száz százalékából tíz százalékot fenntart magának közcélú hirdetmények hasznosítására.

A KDB azonban megállapította, hogy a BKV állításával szemben számos olyan pont van a pályázati kiírásban, amely egyértelműen szolgáltatás igénybevételére, üzemeltetésre, rendszergazdai tevékenységre, koncesszióra és tulajdonosi jogok átruházására vonatkozik. A KDB erre a következtetésre a pályázati felhívás tartalmából eredő együttműködési konstrukcióból jutott.

Úgy látja ugyanis a KDB, hogy a pályázati kiírás nem csupán a felületek bérbeadásáról, hanem komplex reklámozási tevékenységgel kapcsolatos szolgáltatás megrendeléséről szól, amelyben nem csupán a reklámhelyek hasznosítása, hanem felületek létrehozása, értékesítési tevékenység ellátása, informatikai rendszer kialakítása is benne van. Ráadásul az informatikai rendszer kialakítása pontosan azért került rögzítésre, hogy a tevékenység szabályszerűségét és hatékonyságát nyomon kövesse, illetve ebből akár több bevétele is lehessen. Ez így egyben azt jelenti, hogy nem csupán a felületeit adja bérbe a BKV, hanem mindennemű hirdetési tevékenység teljes körű lebonyolításának jogát, amely a közbeszerzési törvény hatálya alá esik. A KDB a BKV érveinek egyetlen pontját sem fogadta el.

Jöhet a közbeszerzés

Bár a BKV még fellebbezhet a Fővárosi Törvényszéken (korábban Fővárosi Bíróság) a KDB határozata ellen, jelen esetben mindenképpen közbeszerzést kellene kiírnia egy ugyanilyen tartalmú pályázat esetében.

A korábbiak fényében szinte érthetetlennek tűnik, miért ragaszkodott a BKV a közbeszerzés mellőzéséhez, ugyanis a pályázat kiírása előtt pontosan egy hónappal a Fővárosi Közgyűlés Gazdasági Bizottságának ülésén Tüttő Kata szocialista képviselő már jelezte, hogy szerinte közbeszerzést kellene kiírni a tárgyban. Akkor Bolla Tibor, a BKV vezérigazgató-helyettese a jegyzőkönyv szerint azt válaszolta, hogy több körben közbeszerzési tanácsadókkal is konzultáltak, és az ő véleményük az volt, hogy a pályázat nem volt közbeszerzés-köteles. Hozzátette továbbá, hogy egy közbeszerzési eljárásnál ugyanezeket a feltételeket írták volna ki, mely feltételeknek a vizsgálataik alapján szerinte 6-7 cég biztosan meg tud felelni, sőt megjegyezte: több ilyen cégről is tudnak.

Nem volt több ilyen cég

Nem szabad elfeledkezni arról, hogy a KDB csupán azt állapította meg, hogy a BKV beszerzése a közbeszerzés hatálya alá tartozik, azt nem vizsgálta, hogy a kiírás a HVG korábbi részletes cikke szerint súlyosan versenykorlátozó.

Mint arról korábban beszámoltunk, a január 13-i nyilvános ajánlattételre mindössze ketten adtak be ajánlatot, a Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó Publimont, valamint a Simicska fontos emberének tartott Fonyó Károly cége, az Euro-AWK a váci Servitum közterületi céggel közösen. Míg a Publimont nettó 56 millió forintos ajánlatot tett a felületek hasznosítási jogáért, az Euro-AWK-Servitum páros nettó 53 milliósat. Mindkét ajánlat kevesebb volt, mint amennyit a Peron fizet jelenleg a BKV-nak ugyanezen jogokért.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Több európai országban koordinálják majd a márka influenszer marketingjét.

Szegedi kézilabdásokkal és az ORFK szakmai részvételével készített közlekedésbiztonsági kampányt a Groupama biztosító.

A Telekom Race TV és a Media Markt Akcióhősök című vígjátéksorozata esélyes a győzelemre.

Nem tudták igazolni, hogy 455 ezer ingatlanhirdetés érhető el náluk. A GVH lecsapott.

Az újonnan kialakított stratégiai terjesztési igazgatói pozíciót 2019 májusától Tóbiás Andrea tölti be a kiadóban.

hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.

hirdetés
hirdetés