hirdetés
hirdetés
hirdetés

Törvénysértő a BKV reklámtendere

Törvénysértőnek minősítette a Közbeszerzési Döntőbizottság a BKV köztéri reklámlehetőségeinek hasznosítására kiírt pályázatát, ugyanis a KDB szerint erre közbeszerzést kellett volna kiírni. A BKV a Fővárosi Bíróságon fellebbezhet.

hirdetés

Súlyosan jogsértőnek, a közbeszerzési törvény megkerülésének ítélte a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) a BKV köztéri reklámhelyeinek hasznosítására kiírt pályázatát – derül ki a Közbeszerzési Értesítő honlapjára felkerült jogorvoslati határozatból. A KDB ezért kétmillió forint bírság megfizetésére kötelezte a közlekedési társaságot, a határozat ellen azonban a BKV tizenöt napon belül fellebbezhet.

Bérbeadás vagy szolgáltatás?

A BKV reklámfelületeit eddig hasznosító Peron Kft. még november 28-án kérte a KDB-t arra, hogy állapítsa meg a BKV pályázatának jogsértését. Álláspontjuk szerint ugyanis az október 27-én kiírt nyílt pályázat tartalma a közbeszerzési törvény hatálya alá esik, így a nyertes ajánlattevő kiválasztására közbeszerzési eljárást kellett volna kiírnia a közlekedési társaságnak.

A január 25-én megtartott nyilvános tárgyaláson a Peron és az érintett félként megjelent Epamedia úgy érvelt, hogy mivel a pályázat tartalma szerint a kiíró egy szolgáltatást kíván igénybe venni, illetve hasznosítani akarja a felületeit, ezért a BKV-nak közbeszerzést kellett volna kiírnia. A BKV ezzel szemben azt állította, hogy a nyertestől semmiféle szolgáltatást nem vesz igénybe, pusztán bérbe adja felületeinek reklámcélú hasznosítási jogát, a szolgáltató fejlesztéseire pedig nem támaszt tulajdonjogot. A BKV ezt azzal támasztotta alá, hogy a nyertes csupán bérleti díjat fizet a felületekért, és a bérleti díj fejében a nyertes reklámcélra hasznosíthatja. Továbbá fenntartotta azt is, hogy a felületei száz százalékából tíz százalékot fenntart magának közcélú hirdetmények hasznosítására.

A KDB azonban megállapította, hogy a BKV állításával szemben számos olyan pont van a pályázati kiírásban, amely egyértelműen szolgáltatás igénybevételére, üzemeltetésre, rendszergazdai tevékenységre, koncesszióra és tulajdonosi jogok átruházására vonatkozik. A KDB erre a következtetésre a pályázati felhívás tartalmából eredő együttműködési konstrukcióból jutott.

Úgy látja ugyanis a KDB, hogy a pályázati kiírás nem csupán a felületek bérbeadásáról, hanem komplex reklámozási tevékenységgel kapcsolatos szolgáltatás megrendeléséről szól, amelyben nem csupán a reklámhelyek hasznosítása, hanem felületek létrehozása, értékesítési tevékenység ellátása, informatikai rendszer kialakítása is benne van. Ráadásul az informatikai rendszer kialakítása pontosan azért került rögzítésre, hogy a tevékenység szabályszerűségét és hatékonyságát nyomon kövesse, illetve ebből akár több bevétele is lehessen. Ez így egyben azt jelenti, hogy nem csupán a felületeit adja bérbe a BKV, hanem mindennemű hirdetési tevékenység teljes körű lebonyolításának jogát, amely a közbeszerzési törvény hatálya alá esik. A KDB a BKV érveinek egyetlen pontját sem fogadta el.

Jöhet a közbeszerzés

Bár a BKV még fellebbezhet a Fővárosi Törvényszéken (korábban Fővárosi Bíróság) a KDB határozata ellen, jelen esetben mindenképpen közbeszerzést kellene kiírnia egy ugyanilyen tartalmú pályázat esetében.

A korábbiak fényében szinte érthetetlennek tűnik, miért ragaszkodott a BKV a közbeszerzés mellőzéséhez, ugyanis a pályázat kiírása előtt pontosan egy hónappal a Fővárosi Közgyűlés Gazdasági Bizottságának ülésén Tüttő Kata szocialista képviselő már jelezte, hogy szerinte közbeszerzést kellene kiírni a tárgyban. Akkor Bolla Tibor, a BKV vezérigazgató-helyettese a jegyzőkönyv szerint azt válaszolta, hogy több körben közbeszerzési tanácsadókkal is konzultáltak, és az ő véleményük az volt, hogy a pályázat nem volt közbeszerzés-köteles. Hozzátette továbbá, hogy egy közbeszerzési eljárásnál ugyanezeket a feltételeket írták volna ki, mely feltételeknek a vizsgálataik alapján szerinte 6-7 cég biztosan meg tud felelni, sőt megjegyezte: több ilyen cégről is tudnak.

Nem volt több ilyen cég

Nem szabad elfeledkezni arról, hogy a KDB csupán azt állapította meg, hogy a BKV beszerzése a közbeszerzés hatálya alá tartozik, azt nem vizsgálta, hogy a kiírás a HVG korábbi részletes cikke szerint súlyosan versenykorlátozó.

Mint arról korábban beszámoltunk, a január 13-i nyilvános ajánlattételre mindössze ketten adtak be ajánlatot, a Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó Publimont, valamint a Simicska fontos emberének tartott Fonyó Károly cége, az Euro-AWK a váci Servitum közterületi céggel közösen. Míg a Publimont nettó 56 millió forintos ajánlatot tett a felületek hasznosítási jogáért, az Euro-AWK-Servitum páros nettó 53 milliósat. Mindkét ajánlat kevesebb volt, mint amennyit a Peron fizet jelenleg a BKV-nak ugyanezen jogokért.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Az aktivitással a cég arra akarja emlékeztetni a vásárlókat, hogy a Lego több egy sima játékgyárnál.

Az új arculat mellett a hirdetők is új lehetőségekkel találkozhatnak. 

A lakásfejlesztő vállalat először indított televíziós kampányt.

A Wieden & Kennedy New York váltja a DDB által három éve létrehozott dedikált ügynökséget, miközben a W&K Portland tovább dolgozik a KFC-n.

100 millió fontos bevétel után. Ez kevesebb, mint amennyit egy magánszemély évi 120 ezer fontos fizetés után adózik le.

hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A MOST Fórum szeptember 26-i eseményén a híres testvérpárral, DTK-val, D. Tóth Andrással, valamint ismert szakértőkkel járunk utána, hogyan szolgálják a családi együttműködést a digitális eszközök és lehetőségek. Időpont: szeptember 26., 18.00 Helyszín: Magyar Telekom székház, Puskás konferenciate

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés
hirdetés