Törőcsik Jenő nem ékszereket árul, hanem boldogságot

Ő volt az az ember, aki a világon egyedülálló módon 40 ország játék- és betelefonálós ezoterikus műsorait kezdte Budáról sugározni. A médiamilliárdos Törőcsik Jenő a sírkőüzletből is sokat tanult és Donald Trumppal közösen is vállalkozott. Most új dologba kezdett. Az általa alapított Telemedia központjában beszélgettünk vele. A cikk a Kreatív februári számában jelent meg.

Törőcsik Jenőhöz kapcsolódóan két dologban van egyfajta közmegegyezés. Az egyik az, hogy egy zseni. A másik az, hogy nem szeret nyilvánosan megszólalni. A találkozásunk első pillanatától egyértelmű, hogy minden választ nagyon pontosan átgondol, előfordul, hogy 10-15 másodperc telik el feszült csendben, mielőtt egyértelmű választ ad. És nem ereszti bő lére: amikor megkérdezem, hogy hívő-e, akkor azt válaszolja, hogy igen, de nem a hétköznapi módon. És hogy ez befolyásolta-e az üzleti döntéseit? „Van egy üzleti fairség, amit az ember sztenderdnek tart az életében. És az alá nem megy, mert akkor már nem élvezet pénzt keresni. És ez többszörösen megtérült” – mondja. Meggyőződése, hogy a jós szolgáltatás nem azért létezik több ezer éve, mert megtudja az ember belőle a jövőt, hanem mert a jelenben van belőle haszna: tanácsot kap problémáinak megoldására, támaszra lel. Egyébként a közhiedelemmel ellentétben a magyar tévében jelenleg futó ezoterikus műsorokat nem Törőcsik cége, a Telemedia gyártja, hanem a konkurencia.

Fotó: Szombat Éva

Az ezoterikus tanácsadást – ez a hivatalos neve – átvitte időközben a netre. Ez a www.ezo.tv. Törőcsik azt mondja, hogy a Telemedia bevételének egyre nagyobb része tolódik át online-ra. Hogy pontosan hogyan arányul a tévéshez, azt nem mondja el, de azt igen, hogy „ha nem lenne, megérezné a cég. És ez a jövő. A televíziónak egyre inkább a brandépítés a szerepe.”

Ahol nem tiltják, ott töretlen a játék népszerűsége

A Telemedia huszonöt éve indult, a cég készítette az első interaktív telefonos szolgáltatást tévéműsorokhoz. Ez volt a Szerencsekerék telefonon című játék, ami több 10 ezer hívást csinált adásonként. Törőcsik cége később a TV2-nek gyártott műsorokat, a nemzetközi piacon is jelentősnek számító újítás az volt azonban, amikor a Telemedia a kétezres években egy budai irodaházban kezdte el gyártani, és több tucat országba sugározni tévés játékait, később pedig ezoterikus tanácsadó műsorait. „40 országba jutottunk el akkor két év alatt. Amikor elkezdtünk tévéshow-kat gyártani és azt mondtuk, hogy elvisszük a világ rengeteg országába, nem hitt bennünk senki. Mindenki azt mondta, lehetetlen, hogy egy kelet-európai országból megkapjuk nagy tévéadóknak akár egy-két óráját.”

A modell lényege az volt, hogy a tévéadók egy-két órás, főműsoridőn kívüli idősávjáért cserébe a Telemedia jelentős bevételt hozó élő tévéműsorokat gyártott a külföldi ország nyelvén, onnan származó műsorvezetőkkel. A toborzást abban az országban végezték, a műsorvezetőket és a szerkesztőket pedig idehozták. A Telemedia munkatársai közül többen 15-20 éve is a cégnél dolgoznak, sokaknak ez az első munkahelye. Törőcsik szerint a cégen belül szokás viccelődve mondani, hogy „akit egyszer megcsap a Telemedia szele, az vagy törzsvásárló, vagy kolléga lesz”. A Böszörményi út környékén lakók a helyi kisközértekben és pékségekben igen sok nyelven megszólaló emberekkel találkozhattak az elmúlt években.

„Mi voltunk az elsők” – mondja Törőcsik, egyben utalva arra is, hogy egy idő után megjelent a konkurencia. „Amikor nagyjából 10 évvel ezelőtt elkezdték a műsorainkat lemásolni a helyi piacokon, csak nem etikus módon tudtak velünk versenyezni, ezáltal a konkurenseink magukra haragították a helyi törvényhozókat” – mesél a játékműsorok törvényi korlátozásáról, azaz tiltásáról. És hogy mit jelent a nem etikus verseny? „A nyereményeket a barátaidnak adod. Vagy betelefonál a barátaid közül valaki, és mond egy rossz megoldást” – mond példákat Törőcsik.

Fotó: Szombat Éva

Jelenleg Magyarországra a Telemedia nem gyárt játékműsorokat, mert azt a törvényi korlátozás szerencsejátéknak nyilvánította. „Sok éven keresztül nem volt szerencsejáték, aztán az lett. Szerintem ez nem szerencsejáték. Ez tudásjáték. A nyeréshez tudni kell a választ.” Törőcsik szerint egyébként a telefonos műsoroknak ott, ahol nincs törvényi korlátozás, töretlen a népszerűsége. Jelenleg az országok közül, ahova a Telemedia játékműsort gyárt és sugároz, csupán három nem európai: Kanada, Ausztrália, Panama. Ahol törvényi korlátozásokat vezettek be, ott megszüntették a sugárzást. „Fontos, hogy meglegyen a jogi biztonság” – válaszolja Törőcsik arra a kérdésre, hogy milyen piacokon működik jól egy telefonos tévéműsor. Jelenleg közel 20 országba gyártanak és sugároznak.

Közvetlenül az ékszergyárból

A játékműsorok és az azt követően elkezdett ezoterikus műsorok után profilt bővített, és 2016 márciusától élő ékszeres műsorokat készít, amely a TV2-n is fut többek között. Meg még 12 másik országban, 3–20 százalékos nézettségű adókon. Törőcsik többször hangsúlyozza, hogy egyrészt „gyönyörűen kinéző műsorokról van szó”, amelyeket jó nézni, másrészt ez nem előre felvett unalmasan ismétlődő teleshop, hanem élő és adásonként új műsor, amelyekben ékszert lehet vásárolni. „Az élő adás az, amikor tudod figyelni a nézők reakcióit, azonnali visszajelzést kapsz, és azok alapján jobbá és jobbá tudod tenni az adásod” – mondja. A nézettségről annyit mond, hogy közelebb áll a tévéműsorokéhoz, mint a tévéshopéhoz.

„Nemcsak tévéműsort gyártunk, hanem teljes logisztikai és tíz nyelven közönségszolgálati hátteret működtetünk, valamint az ékszerek beszerzését is mi végezzük” – mondja Törőcsik, aki később végigvezet egy szobán, ahol több tucat ember válogatja, rendszerezi és csomagolja a nagy tartályokban tárolt ékszereket. Az ékszerek Kínából és Indiából származnak. Ez egyébként, mondja, a világ ékszeriparára általában jellemző, a drága brandekre is. „A nők elolvadnak, amikor az adásainkat nézik. Az ékszereket olyan áron adjuk, amitől elérhetővé válik mindenki számára. Nincsenek benne a hosszú kereskedelmi láncolat által rárakott profitok. Közvetlenül a gyárból vesszük meg az ékszert és onnan egyből a fogyasztónak adjuk el” – mondja Törőcsik, illetve azt is, hogy a nézők több mint 70 százaléka újra vásárol.

Fotó: Szombat Éva

És hogy miben különbözik ez az eddigi Telemedia-modelltől? „Ékszerműsorokat gyártunk és sugárzunk vezető nemzetközi tévécsatornáknak. Ebből kialakul egy weboldal. Illetve az így kialakított brand alapján megjelenünk bevásárlóközpontokban ékszerstandokkal. Így a tévében kialakult üzletágat átvisszük a webre és a retailbe.” Törőcsik egyébként sírkövekkel is próbált korábban üzletelni. Szintén Kínában és Indiában gyártott márvány és gránit sírköveket hozott be az országba, mert töredékébe kerültek az itthoni manufakturális költségeknek. Ezt mellékvágánynak nevezi utólag, ám azt is hozzáteszi, hogy az akkor szerzett tapasztalatait beépítette a mostani ékszerüzletbe.

Törőcsiknek volt más vállalkozása is, ami nem jött be üzletileg, de nem csinál belőle nagy ügyet. Ilyen volt a FundAnything, amellyel a Kickstarterrel akart versenyre kelni. A projekt szóvivőjének és részvényesének megnyerte Donald Trumpot, illetve Pitbullt, a rappert. Utóbbi kifejezetten Trump miatt lépett be a vállalkozásba. De bezárták, mert nem vált be.

Boldogságot árulunk

Törőcsik matematikusként kezdte a Princeton Universityn. „Az ember agya 24 éves koráig okosodik, utána már csak bölcsül. Ez azt jelenti, hogy mint matematikus 24 éves kor után hasonló jó konferenciákon veszel részt, hasonló jó lapokban írsz, hasonló jó feladatokat oldasz meg, van egy szint, amit elértél és nincs tovább, nem látsz fejlődést a gondolkodásodban, hogy sokkal mélyebb problémákat tudj megoldani. Úgy éreztem, hogy kell valami más” – mondja arról, hogy miért lett vállalkozó huszonévesen. Az is érdekes, hogy a kétezres évek elején Törőcsik részben azért nyitott a nemzetközi piac felé, mert akkoriban a TV2 és az RTL elfordult tőle, és így a Telemedia kiszorult a nagy magyar kereskedelmi tévékből. Jelenleg a Telemedia ékszeres műsorai a TV2-n mennek, de Törőcsik az RTL-lel is tárgyal. Hogy korábban miért nem fogadták be, arról szerinte a két tévé akkori vezetőit kell megkérdezni.

Adja magát a felvetés, hogy a telefonos műsorok, a játékok, az ezoterikus tanácsadás, az ékszerműsorok a kevésbé tehetős emberek körében népszerűbbek, de Törőcsik ezt kifejezetten cáfolja. Azt mondja, hogy kezdettől fogva keresik az ügyfeleik társadalmi hátterére vonatkozó összefüggéseket, de erre utalót nem találtak. De más összefüggések azért vannak szerinte is. Kivéve talán a játékműsorokat, amiről azt mondja, hogy nemtől, kortól és társadalmi rétegtől függően játssza mindenki. Ez ugyanis szerinte élvezetet, izgalmat, a játék feszültségét árulja, a gondolkodás szépségét.

Fotó: Szombat Éva

Az ékszerműsor vásárlóinak nagy része érett nő a nappali időszakban, a munkaidőn kívüli műsorok a fiatalokat is elérik. „Az ékszerműsorokkal boldogságot árulunk. Nem ékszert árulunk, hanem boldogságot. A közönségszolgálatunkat vevői hűségközpontoknak hívjuk” – mondja. Az ezoterikus tanácsadás ügyfeleinek 70 százaléka nő. „Hasonlít egy emberi, egy lelki tanácsadáshoz. Az veszi igénybe, akinek szüksége van egy pozitív ember tanácsára. Az ötven leggyakoribb ügyfelünk között több cégvezető volt. Volt olyan, aki azt mondta, hogy a tanácsok segítségével sikeresebb lett a cége.” Törőcsik ezt onnan tudja, hogy kapcsolatba léptek az ötven legaktívabb ügyfelükkel, hogy megismerjék a közönségük összetételét.

„A fő motiváció, amiért felhívják az emberek a vonalunkat, nem az, hogy tudni akarják, hogy mi van a jövőben. A jelenlegi problémáikra keresnek megoldást. És ebben segít a jós. A legjobb időben a legjobb tanácsot adni az ügyfélnek és az intuícióval megérezni, hogy mire van annak az embernek szüksége. Az embernek szüksége van kapaszkodóra. A vezérigazgatótól a szakmunkásig mindenkinek. Ebben egy magas intuícióval rendelkező ember rengeteget tud segíteni.” Ez az oka annak, hogy a jóslás több ezer éve fennmarad, mondja. „Egy hosszú távon fennmaradó szolgáltatás hasznára van az embereknek” – zárja Törőcsik, és azt is elárulja, hogy újabb típusú műsorokkal bővíti a profilját a jövőben a Telemedia. Azt persze nem, hogy milyenekkel.

Puskár Krisztián
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!