hirdetés
hirdetés
hirdetés

Tényleg elvesztette a McDonald's a Big Mac védjegyét?

Az elmúlt hetekben számos cikk jelent meg arról, hogy a McDonald’s elvesztette világhírű Big Mac védjegyét. De mi is áll a felröppent hír mögött és valóban igaz, hogy ezután bárki szabadon használhatja a világ egyik legismertebb márkáját? Legutóbb a Burger King trollkodta meg a McDonald'st egy svéd kampányban (itt írtunk róla), ennek kapcsán írt szakértői véleményt a Kreatívra a döntés hátteréről Klauber Zsófia, a Danubia Legal szellemi alkotások jogával foglalkozó szakértője. 

hirdetés

Hogyan kezdődött?

Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala egy 2019. januárjában hozott határozatában valóban megállapította a McDonald’s Big Mac európai uniós védjegyoltalmának megszűnését a használat hiánya miatt. A döntés az ír Supermac gyorsétteremlánc által 2017-ben indított eljárás során született, amelyet az írek a McDonald’s 1996 óta, többek között szendvicsek, egyéb élelmiszerek, valamint éttermi szolgáltatások vonatkozásában oltalom alatt álló európai uniós Big Mac védjegyének megszüntetése miatt indított eljárása során született. A McDonald’s-nak, mint védjegyjogosultnak, azt kellett volna bizonyítania, hogy védjegyét, az eljárás megindítását megelőző öt éves időszakban, azaz 2012-2017 között ténylegesen használta.

A McDonald’s a védjegyhasználat igazolásaként nyilatkozatokat nyújtott be a Big Mac termékek németországi, franciaországi és egyesült királyságbeli forgalmazási adataira vonatkozóan a 2011-2016-os időszakot illetően, továbbá prospektusokat, hirdetési anyagokat, posztereket, csomagolóanyagokat, a McDonald’s weboldalairól nyomtatott fényképfelvételeket és a Wikipedia Big Mac történetét bemutatását tartalmazó kivonatot csatolt be.

„A Hivatal a fenti bizonyítékokat úgy mérlegelte, hogy az irányadó joggyakorlatra figyelemmel nem elegendőek a Big Mac védjegy tényleges használatának igazolására az érintett időszak tekintetében. A Hivatal álláspontja szerint ugyanis, valamennyi benyújtott bizonyíték magától a védjegyjogosulttól származik, amelyeket további, a McDonald’s-tól független féltől származó dokumentumokkal kellett volna alátámasztani, kiegészíteni.” – mondta dr. Klauber Zsófia, a Danubia Legal partnere.

Az internetről származó bizonyítékok vonatkozásában a Hivatal azt állapította meg, hogy ezek önmagukban nem alkalmasak a védjegyhasználat volumenének és földrajzi kiterjedtségének igazolására. E tekintetben a honlapok látogatottságára vonatkozó kimutatásokat kellett volna mellékelni, valamint azt igazolni, hogy mely országokból történt a McDonald’s honlapjainak felkeresése.

A Big Mac szendvicseket megjelenítő honlapok továbbá önmagukban nem igazolják a forgalom volumenét és azt sem, hogy a vásárló miként tud az adott termékhez hozzájutni. Ugyanezeket a hiányosságokat nevezte meg a Hivatal a mellékelt prospektusokkal és csomagolóanyagokkal kapcsolatban, mivel ezek önmagukban nem alkalmasak a nyilatkozatokban szereplő forgalmazási adatokat alátámasztására.

Mi az ügy tanulsága?

A nyilvánvalóan megvalósuló védjegyhasználat önmagában nem elegendő ahhoz, hogy eredményes védekezés alapja legyen a védjegyoltalom használat hiánya miatti megszűnésének megállapítása iránti eljárásban – még akkor sem, ha egy mindenki által ismert világhírű védjegyről van szó - mondja Klauber Zsófia. Mivel a Hivatal kizárólag az elé tárt bizonyítékok alapján hozhatja meg döntését, figyelembe kell venni, hogy az irányadó jogszabály, illetve joggyakorlat milyen jellegű bizonyítékok benyújtását kívánja meg és milyen jelentőséget tulajdonít az egyes bizonyítéktípusoknak.

„Mielőtt azonban bárki azt hinné, hogy a Big Mac védjegy ezzel a döntéssel szabadon használhatóvá vált, nem árt az óvatosság, hiszen a döntés egyelőre nem jogerős, továbbá a McDonald’s jogosultja a hivatkozott eljárással nem érintett, továbbra is érvényes ’Big Mac’ védjegynek is.” – foglalta össze a jogász szakértő.

Klauber Zsófia, Danubial Legal partner

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A csókolózó pár fotója 1800 kommentet kapott egy nap alatt.

A mobilozó gyalogosok allegóriáiként jelennek meg az elmaszkírozott arcú fiatalok.

A kezdeményezés nem független a Láncfűrész Akadémiától.

Joe ágyba viszi a reggelit, Sarah pedig időben felkel, és nem csak úgy összekaparja magát.

Nagyon forró dalra épül a szénhidrátcsökkentett sör Valentin napra időzített kampánya.

hirdetés

Merre tart az orvostudomány a digitalizált világban? Hogyan segíthet a technológia az egészség megőrzésében? Megtudhatod az első MOST Fórumon február 21-én (x)

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva február 19-én. BETELT!

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 22.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye! A verseny shortlistesei és a díjazottjai pontokat szereznek az M+Listán! Nevezési határidő: március 8.

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására március 12-én!

Március 13-án ismét megrendezzük néhány órás Facebook, Instagram workshopunkat, ahol gép előtt, az oktatóval együtt, a saját accountunkra belépve közösen végigvesszük, hogy adjunk fel hirdetést.

Hasznos ötleteket, tapasztalatokat és gyakorlati megoldásokat mutatni a munkaerő-megtartással és -hiánnyal küzdő belső kommunikációs csapatoknak. Időpont: március 20., 09.00

Idei kétnapos konferenciánk fókuszában a fogyasztó lesz. Dátum: 2019.04.25-16. Helyszín: Avalon Resort&SPA, Miskolc

hirdetés
hirdetés