hirdetés
hirdetés
hirdetés

Személyes varázs

Weblogok: áttörés az online kommunikációban

Magyarországon még csak ismerkedünk a weblog (blog) fogalommal, míg az elmúlt években Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban a vállalatok, illetve ügynökségek nagy része megtapasztalhatta, milyen óriási is a „blogger” társadalom ereje. A klasszikus média véleményformáló szerepe a blogokon keresztül új értelmet nyer, – írja Pöltl Ákos.
hirdetés
„A blog egy szöveges formátumú kávéházi beszélgetés, szükség szerinti hivatkozásokkal.”

Rebecca Blood weblogkutató
Az internet sikerének egyik kulcsa a gyors, naprakész és globális információcsere. A blogok megjelenésével az internetes társadalom végre talált egy eszközt, amelynek segítségével ténylegesen hangot adhat véleményének, anélkül, hogy abba bárki beleszólna. Minél több ember azonosul egy bizonyos véleménnyel, vélekedéssel, gondolattal annál fontosabbá válik az a tömeg ereje miatt.

A weblog fogalma
Több helyen olvastam már az online napló, illetve a webnapló fogalmak használatát. A weblogok eleinte valóban olyan website-ok voltak, amelyek egyfajta dátum szerint vezetett online naplóként működtek. A blogok alapfunkciója ugyan ma is ez, de a fejlődés hatására számos új eszközzel, tartalmi és technológiai megoldással gazdagodtak, így a webnapló kifejezés olyan túlzott leegyszerűsítés lenne, mintha a pr-t egyszerűen közkapcsolatoknak neveznénk, egy szó szerinti fordítást követően.

A blogok olyan gyakran frissített személyes website-ok, amelyek legtöbbször más cikkekre, írásokra, hírekre mutatnak, személyes véleményt fűzve hozzá. A személyes kommentárnak itt nagy szerepe van, hiszen ez különbözteti meg részben a blogokat egy sima linkgyűjteménytől. A weblog gyakorlatilag egy folyamatos virtuális utazás, amelyet az „idegenvezető” (a weblog tulajdonosa/üzemeltetője) tolmácsolásában tehetünk meg. Sok ilyen idegenvezetővel találkozhatunk a weben, és szinte mindegyikről elmondható, hogy egy bizonyos téma köré szervezve hallgatóságát igyekszik abba minél mélyebb betekintést adni, legtöbb esetben napi többszöri frissítés mellett. A weblogok üzemeltetői sok esetben „bajtársként” viselkednek, és egymásra mutató hivatkozásokkal, különböző tematikus „webring”-eken és ajánlókon keresztül igyekeznek a lehető legnagyobb közönséget megnyerni témájuknak, szubjektív írásaiknak.

Manapság több millió weblogot találhatunk világszerte, és a számuk napról-napra rohamosan növekszik. A weblog alapvetően kellemes, szórakoztató időtöltést jelent üzemeltetőjének, ezért csak akkor érdemes belevágni, ha nem terhes, megerőltető a ráfordított idő és energia. Olyan ez, mint a rocksztárság. Mindenki álmodik róla, de végül kevesen valósítják meg.

Mitől más?
Joggal kérdezheti bárki, hogyan különböztethetünk meg egy weblogot egy website-tól, online újságtól, hírportáltól, vagy bármi egyéb internetes hírforrástól. Dave Winer, a weblogolás egyik ősatyja négy szempontot említ támpontként. Először is, a weblogok mindig személyes jellegűek: egy ember, nem pedig egy szervezet üzemelteti őket. A személyes jelleg meghatározó, a tartalom szubjektív, nincs „átmosva és normalizálva”, stílusában is tükrözi a blog tulajdonosát, ezért olyan érdekes. Másodszor, a weblogok csak online elérhetőek. Nincs nyomtatott formájuk, gyakran frissülnek, meglehetősen költséghatékonyak és bárhonnan elérhetőek egy böngésző szoftver segítségével. Harmadszor, a weblogot tulajdonosa publikálja az interneten. A cikkek, írások, vélemények közzététele különböző sablonok segítségével teljesen automatikus. A blog üzemeltetője megbecsült szerkesztő és designer egy személyben. Végül pedig, a weblog egy közösség szerves része. Nincs egyedülálló weblog: minden esetben közös érdeklődésű embereket kötnek össze a web segítségével.

A weblogok fajtái
Alapvetően két fajta weblogot különböztetünk meg jellegük alapján: az információs és a személyes weblogot. Az információs weblogok általában cikkekre, írásokra, publikációkra mutatnak egy adott témában. Ez a téma lehet általános jellegű, mint például az internet, vagy a politika, de megcélozhat egy speciális szegmenst is, mint a Linux operációs rendszer. Az ilyen információs blogok általában megjelent cikkekre mutatnak, kiegészítve azokat személyes véleményekkel, gondolatokkal. Az információs weblog tulajdonosa elkötelezett a téma iránt, folyamatosan nyomon követi a történéseket, információt gyűjt és a legfrissebb, leginkább érdeklődésre számot tartó eseményeket ossza meg olvasóival.

A személyes weblogok alapvetően különböznek az információstól. Ezek az elmúlt időszakban egyre népszerűbb, napló jellegű blogok, a tulajdonos saját kis világába engednek betekintést személyes gondolatokon, nézeteken, ötleteken és mindennapi tevékenységeken keresztül. Általában nincsen egy adott témájuk, a tulajdonos a körülötte zajló eseményeket és az ehhez kapcsolódó érzéseit osztja meg olvasóival elbeszéléses, napló formában.

A személyes blogok egyik speciális fajtája az úgynevezett „szemtanú” weblog (eyewitness weblog). Ezek általában egy olyan történés, esemény hatására jönnek létre, amelyet az üzemeltető személyesen is átélt, így „testközelből” tudósítja olvasóit, sokszor megrendítő őszinteséggel.

A tavaly szeptember 11-i katasztrófa keltette életre azt a blog hullámot, amit csak „warblogging”-nak neveznek. A World Trade Center katasztrófájára és a jelenlegi iraki háború fenyegetésére a blogtársadalom több százezer, a témával foglalkozó webloggal reagált, amelyek időközben a háború és terrorizmus fogalmától elválaszthatatlan politikát is górcső alá vették.

A www.daypop.com és a www.kuro5hin.org weblogok a tematikus jellegű témafeldolgozáson túllépve úgynevezett együttműködő médiaként (collaborative media) erősítik a blogging jelenséget. Ezeken az úgynevezett közösségi weblogokon publikált cikkekhez, hivatkozásokhoz bárki szabadon hozzáfűzheti véleményét, látásmódját és a közösség egy ún. szavazórendszer segítségével közösen dönti el, mi kerüljön publikálásra és mi ne.

Hatás az újságírásra
John Hiler, a WebCrimson szoftver tanácsadó vállalat egyik társalapítója kisebb tanulmányt készített a témában, ami a hírgyártás életciklusán keresztül mutatja be a blogger és újságíró viszonyát. Hiler szerint egyrészről nagyon sok blogger oldala tartalmaz személyes kommentárokkal tarkított hivatkozásokat újságírók által készített cikkekre, másrészről viszont a nyugati újságíró-társadalom egyre több esetben merít ötleteket a blog oldalakon szárnyra kapott témákból. Ezt a kölcsönös előnyökkel járó folyamatot Hiler egyfajta parazita-gazdatest között fennálló szimbiózisként képzeli el, amely a blogok által életre keltett blogszférában (blogosphere) zajlik egy újfajta média ökoszisztéma részeként. Az újságíró, rovatszerkesztő, kritikus Jeff Jarvis, aki mellesleg a www.BuzzMachine.com blog tulajdonosa, még tovább megy, és konkrét képi hasonlattal igyekszik megvilágítani a blogging és az újságírás viszonyát: „Egy blogger úgy viszonyul az újságíróhoz, mint a krokodil fogai között található ételből lakmározó madár, a krokodilhoz.” A madár jóllakik, a krokodilnak pedig megtisztulnak a fogai, ezt nevezi Jeff Jarvis szimbiotikus kapcsolatnak.

A blogok közvéleményt befolyásoló ereje nagy hatással van a pr-re is. Ezt jelzi az eszközök egyre bővülő tárháza, a témával foglalkozó tanulmányok, írások, a stratégiai és taktikai tervek, továbbá az ügynökségek belső, blog jelenséget értelmező elemzései.

Az Egyesült Államokban már megszokott dolognak számít, hogy a média képviselői blogokat böngészve kutatnak érdekes témák iránt, sőt már arra is van példa, hogy egy hír azért nem kerül a címlapokra, mert a blog oldalakon folytatott intenzív eszmecserék hatására érdektelenné válik az emberek számára. Sok esetben az újságírók maguk is üzemeltetnek weblogokat a hagyományos újságírás mellett. Teszik ezt azért, mert a weblogírásnál szabadjára engedhetik kreativitásukat, és az újság helyett csupán a saját elvárásaiknak kell megfelelniük; mert a blogszférában sokszor már napokkal korábban napvilágra kerülnek a hírek, történések, így késlekedés nélkül, szinte azonnal foglalkozhatnak az adott témával; és mert interaktív. Glenn Reynolds, a weblog társadalom egyik kiemelkedő tagja, „mellékállásban” a Tennessee Egyetem jogi professzora, ezt a következőképpen fogalmazta meg: „Az újság olyan, mint egy előadás. A web ezzel szemben párbeszéd.”

Egy tipikus hír életciklusa három egymástól jól elkülöníthető szakaszból áll: vezető hír/címlapsztori, elemzések, és vélemény rovat/szerkesztőségi levél. Hiler blogszféra modellje szerint egy olyan körkörös folyamatról van szó, amelyben a blogok között felüti a fejét egy hír, egy sztori, ezt felkarolják hagyományos sajtóorgánumok, majd pedig a szemfüles weblogok megszűrik ezeket a híreket, ellenőrzik a közölt tények valódiságát, kommentálják, kiegészítik azokat egyéb részletekkel.

Természetesen, ez az újfajta hírgyártási modell sem működik még hiba nélkül. Ennek ékes példája az Ananova hírportál esete az új EU-zászlóval, ami futótűzként terjedt el a blogszférában. Az Ananova site közölt egy cikket, miszerint az EU új, színes vonalkódra hasonlító zászló bevezetését tervezi. Több mint hatvan, széles körben ismert weblog azonnal elkezdett foglalkozni a témával és pillanatok alatt tényként kezelték a legtöbbször „förtelmes” és „nagyon csúnya” jelzőkkel illetett zászló bevezetését. Azt viszont nem tudták, hogy a zászló csupán egy tervezet volt, amelyet az EU sohasem szándékozott bevezetni. Miután ez kiderült, az Ananova leközölt egy cikket, ami arról szólt, hogy az EU elvetette a zászló cseréjének ötletét. Ezzel a „helyesbítéssel” azonban csupán öt weblog foglalkozott, és a következő hetek folyamán számos új blog indult a témában az eredeti cikkre hivatkozva.

A weblogok fontossága
Glenn Reynolds szerint a „blogszféra nagyon hasonlít a 18. századi európai kávézók hálózatának kialakulásához”. Akkoriban ezek a kávézók szolgáltak az emberek harmadik otthonaként, ahol nyugodtan átlapozhatták a napi sajtót és megvitathatták a fontos napi témákat. A következő generációk számos nagy gondolkodója, művésze és üzletembere ebből a közegből indult útnak. A blogok erejét nem szabad alábecsülni, hiszen az internet rohamos terjedésével egyenes arányban növekszik a blogszféra is. A blogszféra olyan globális, hatékonyan működő, folyamatosan fejlődő közeg, amelyben a technológia és a változó fogyasztói szokások hatására új távlatok nyílnak az információcserében és kommunikációban.

Hogyan vágjunk bele?

A Google online kereső által nemrégiben megvásárolt www.blogger.com az egyik legnagyobb szerver, amely blogoknak ad otthont. Néhány egyszerű lépéssel bárki létrehozhatja saját weblogját, amelyhez nem szükséges speciális html, vagy egyéb programozói ismeret. A folyamat néhány egyszerű lépésből áll:

• Regisztráljon be a www.blogger.com honlapon.
• Adjon nevet a weblognak és határozza meg a témáját.
• Döntse el, hogy nyilvános vagy zártkörű weblogot szeretne.
• Válasszon az előre meghatározott designok és elrendezések között.
• Szabja testre a választott mintasite-ot.
• Gépelje be a tartalmat.
• Nyomja meg a publikálás gombot.

Az utolsó lépést követően a blog publikálásra kerül a weben a http://weblognév.blogspot.com címen. Ettől kezdve a www.blogger.com oldalon a regisztrációs jelszóval belépve frissíthetők az írások, illetve szerkeszthető a weblog.

Magyar kitekintés

Magyarországon körülbelül két éve jelentek meg az első blogok, amelyek a mai napig elsősorban személyes jellegű webnaplóként működnek, fordított időrendi sorrendben megjelenítve az üzemeltető bejegyzéseit, gondolatait, érzéseit. A blogok fogalma itthon sajnos korántsem ismert olyan széles körben, mint Nyugat-Európában, vagy éppen az Egyesült Államokban. Ezt a tényt támasztja alá az is, hogy az online hírportálokon, egyéb média lelőhelyeken szinte egy kézen meg lehet számolni a témában megjelent írásokat. Nemrégiben az egyik magyar médiaportál elindított egy blog üzemeltetési szolgáltatást.

Maga a tény mindenképpen örvendetes, ugyanakkor az elérhető szolgáltatások korlátozottsága miatt csupán egy „egyszerű” online napló” vezetésére nyílik lehetőségük a regisztráló felhasználóknak. Ha valaki úgy dönt, hogy közelebbről is szeretne megismerkedni a magyar blogolok világával, javasolható a http://blog.lap.hu hely, mint kiindulási pont. A két talán legismertebb személyes magyar weblog: www.technocol.hu, www.ejfelkapitany.hu. És végül egy igazi érdekesség a zene világából az Emil Rulez blog: www.emilrulez.hu

Weblogajánló

A következő tematikusan rendszerezett linkek egyfajta étvágygerjesztőként szolgálnak a blogok világában.

• Weblog közösségek, ahol bárki elindíthatja saját blog-ját: www.blogger.com, www.xanga.com, www.bloglet.com, http://blogdex.media.mit.edu/.

• Közösségi weblog (collaborative weblog), ahol bárki hozzászólhat az adott témákhoz: www.kuro5hin.org, www.daypop.com.

• Széles körben ismert, „történelmi” weblogok: www.slashdot.org, www.instapundit.com, www.scriptingnews.com.

• Webloglinkgyűjtemény: http://portal.eatonweb.com.

• Weblog Awards
A bloggereknek is van saját megmérettetésük, amelyet a tavaly másodszor rendeztek meg, Weblog Awards néven. Az összesen több mint 30 különböző kategóriákban versenyező blogok közül győztesen kikerülők 2002 centet, vagyis 20,02 dollárt kaptak jutalomként a közösség elismerése mellett. A 2001-es és 2002-es év győztesei a www.fairvue.com oldalon megtekinthetők, ugyanott lehet jelentkezni a 2003-as megmérettetésre is.

Pöltl Ákos, Avantgarte Group, Science & Technology divízió, igazgató
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Darabjuk megvalósulásért egy közösségi kampányt is indítottak. Egy éve dolgoznak a Leányálmon.

A K&H mobiltárca bevezető reklámkampányában használják a digitális technikákat.

A Don't stop me now a korlátlanságot fejezi ki, amely a személyre szabható mobilnetcsomagokat jelenti náluk.

Spoiler: nem biztos, hogy végig ők énekelnek.

Andacs Botond, a port.hu eddigi irányítója az Index új kiadóvezetője. A távozó Pusztay András a Sziget marketingfőnöke lesz.

hirdetés

Hr-esként Ön hol nézi meg először egy jelölt profilját? És kiről mit árul el az adatlapja? És azt vajon tudja, hogy a jelöltek hol és hogyan keresnek a legaktívabban munkát? Workshopunkon mindenre választ kap. November 21. 09:00

Minden gallérhoz másképp kell szólnunk HR-eseként? Kiderül a november 21-i workshopunkon, ahová kék gallérosokra specializálódott HR-eseket várunk.

Prizma Kreatív PR Díj díjátadó: november 22. Helyszín: Akvárium Klub

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

Időstressz: Hogyan győzhető le? Energiamenedzsment 4 lépésben. 2017.12.01.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Nevezési határidő: 12.08.

Tippek és trükkök a prezi.com használatáról. Workshop 2017. december 13-án.

hirdetés
hirdetés