hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kit érdekel Usain Bolt, ha van egy hétköznapi hősünk is

A Telekom, az Alpro és a Kozel reklámját elemezte a szeptemberi felhozatalból a Synetiq. A cég elemzőjének összefoglalóját közöljük.

hirdetés
A Synetiq módszertanáról
A cég havi mintegy 100 reklám hatását vizsgálja biometrikus szenzorokkal. Technológiájuk az érzelmek mérésére fókuszál: másodperc alapon nézik a videók hatását a különböző célközönségekre, de emellett tudatos mutatókat is vizsgálnak kérdőív segítségével. Alapvetően a reklám kulcsfontosságú pontjain (a termék megjelenése, márkázás, a termékelőnyök felsorolása stb.) elért pozitív érzelmek alapján döntenek úgy, hogy valamelyik szpot az érzelmi szempontok alapján méréseik és meglátásuk szerint kiemelkedő. Az adott hirdető szektorához különböző benchmarkok tartoznak (tehát egy bank és egy üdítőital szpotja nem ugyanonnan indul). Az érzelmi görbék elemzéséhez itt egy gyorstalpaló.

Telekom – Az élet digitális kelléktára

Kattints a képekre a nagyobb felbontásért!

A 18-59 éves közönség érzelmi görbéi (Forrás: Synetiq)
A 18-59 éves közönség érzelmi görbéi (Forrás: Synetiq)

A Telekom reklámfilmje a család és az összetartás fontosságára épít. A történet elején egy munkába visszatérni készülő édesanya aggodalmait láthatjuk, kellemetlen és szorongást keltő jeleneteken, valamint a belső monológján keresztül. Ezek a jelenetek elérték a kívánt érzelmi hatást, hiszen az érzelmi görbéken is a frusztráció jelei mutatkoztak (1: approach csökken, 2: excitement nő). Az apa „majd együtt megoldjuk!” reakciója, minden diszkomfortot feloldott és intenzív, pozitív érzéseket váltott ki a nézőkből, (3, 4: engagement és approach együtt növekszik).

A történetből a packshotra úgy vezetett át a spot, hogy képes volt a nézők figyelmét megtartani (5: növekvő engagement), melynek köszönhetően a film is emlékezetesebb maradt. A reklámban bemutatott élethelyzetet értelemszerűen nem minden 18-59 éves néző találta relevánsnak, de mivel ismerős és valós szituációt mutatott be, így a szektorra jellemző átlagnál magasabb aktivációra volt képes. A Telekom reklámfilmje jó példa arra, hogy történetmesélő reklámok valóban hatásosak: magyaráz, egy élethelyzeten keresztül bemutat és a személyes vonatkozás miatt felkelti az érdeklődést.

Alpro – Erik és Usain Bolt

A 18-59 éves közönség érzelmi görbéi (Forrás: Synetiq)
A 18-59 éves közönség érzelmi görbéi (Forrás: Synetiq)

Az Alpro „Jó úton jársz” nemzetközi kampányában egy igazi nagyágyú, Usain Bolt futó is feltűnt. A reklámfilm főszereplője azonban nem ő, hanem egy hétköznapi srác, Eric, aki legalább olyan elszánt, mint a háromszoros világrekorder Bolt. Eric reggeli rutinjával indul a történet, ami az első másodperctől felkeltette a nézők érdeklődését (1: növekvő engagement), köszönhetően a főhős színészi játékának, és a történetét elmesélő narrátornak. Amint kiderült, hogy ez az átlagosnak tűnő pasi a reggeli futására készül, a nézők egyre szimpatikusabbnak találták (2: approach növekszik) a terméket a történetbe belecsempésző kérdés – „Csak nem egy növényi tej alapú shaket tolsz majd futás után?” – pedig kíváncsiságot váltott ki (1, 3: az engagement és excitement görbe egyszerre nő). Majd miközben Erik az „életéért” botladozik fut, feltűnik a színen Usain Bolt, aki pár másodpercre magához ragadja a „főszerepet”, és ezzel gyorsan kiváltotta a nézők nemtetszést (4: csökkenő approach). Ezután a narrátor kimondja, amit mindannyian – beleértve Ericet is - érzünk: „Ez a nap Ericről szól!”. Hősünk őrületes hajrába kezd, melynek végén lefutja a világrekordert, és a nézők együtt örültek vele (5: növekvő approach). A „hétköznapi hős” karakterének hiteles megformálása, az élvezetes narráció, és a humoros történet elérte, hogy a packshotra sem esett le a nézők figyelme és megértsék az üzenetet (6: átlag feletti engagement). A szpot a tudatos eredményei alapján is jobban teljesített az FMCG reklámok átlagánál.

Kozel – Sörfőző hírlánc

A 18-59 éves közönség érzelmi görbéi (Forrás: Synetiq)
A 18-59 éves közönség érzelmi görbéi (Forrás: Synetiq)

A Kozel Hírlánc című reklámfilmje már nem új darab. A korábbi 45mp-es változatot viszont újravágták és a rövidebb, 30mp-es verzió rendkívül bevonó lett, különösen a termékbemutatás során. A lágy zene, és a romantikázó pár látványa első látásra nem ragadta meg a figyelmet (1: stagnáló engagement) (Lehet már ismerős volt?). Azonban, ahogy a traktoros rálép a gázra, és új, ütemesebb zene indul, a vizsgált nézők is egyre kíváncsiabban figyelték a történetet (2, 3: engagement és excitement növekszik).

Az ugrásszerű vágások és ansnittes beállítások miatt nehéz volt a jelenetekkel jelentős érzelmeket kiváltani (4, 5: approach görbe alacsony intenzitású mozgása, negatív tartományban), azonban az apa megjelenése, és az első elhangzó mondat magyarázatot ad a történetnek, amivel igy már könnyebb volt rezonálni. (6: approach növekszik). A zene és a story dinamikája, valamint a lineáris történetmesélés a spot végéig képes volt fenntartani a figyelmet (7: növekvő tendenciájú engagement). A jó sörreklámokra jellemzően az ital korsóba csapolása alatt ez a bevonódás tovább nőtt (8: engagement tovább nő). Nem csak az érzelmekre hatott jól a reklám, de a kérdőíves értékelés alapján is az FMCG szektor éves átlag felett teljesített.

Polgár-Szabó Krisztina, Synetiq - Senior Insight Consultant
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Három csatornájukon indul reklámértékesítés 2020-tól.

A kisfia születése miatt egy időre búcsúzó Krug Emília helyét két műsorvezető veszi át.

„Ne várj 72 órát!” címmel kampány indult az eltűnt gyerekek mielőbbi megkerüléséért.

Most fontosabb feladata lesz a magazin szerkesztőségének az év elején.

Egyelőre Magyarországon még nem, de 5 nyugati piacon már élesedik az új streamingfelület.

hirdetés

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 10.

A Prizma Kreatív PR Díj idei dajátadója - gyere, ünnepelj velünk!

hirdetés
hirdetés