hirdetés
hirdetés
hirdetés

Interjú

Spanyol kapcsolat

Ha spanyol rendező dolgozik egy magyar reklámfilmen, biztos, hogy Szigeti Csillát hívják rendezőasszisztensnek. Legutóbb ő dolgozot a T-Home imázskampányán, ami az átlaghoz képest kirívó feladat volt, hiszen az ötnapos forgatást kéthetes előkészítés előzte meg, és 76 szereplőt mozgattak öt helyszínen.
hirdetés

Játékfilmesként kezdted a pályát, miért váltottál a reklámokra?
Ez egy tudatos választás volt, több okból is. Nem nagyon látok ma olyan rendezőt vagy filmet, ami miatt érdemes lett volna tisztán játékfilmesnek maradni. Ráadásul ezek a forgatások sok időt, négy-öt hónapot is elvesznek, miközben a pénzügyi hátterük többnyire egyáltalán nem biztos. A reklámos munka nagyobb szabadságot biztosít. A megkeresések szinte hetente jönnek, válogathatok közöttük, és azt is mondhatom, hogy a jövő héten nem vállalok reklámfilmet. Ugyanezt játékfilmesként – hogy kihagyok egy forgatást – nem tehetném meg.

Hogyan lettél itthon a spanyol rendezők asszisztense?
A filmes szakmában korábban nem nagyon volt olyan, aki beszélt volna spanyolul, én meg azzal, hogy gyerekként Madridban éltem, majd Kubába mentem férjhez, anyanyelvi szinten megtanultam a nyelvet. Hívtak filmekbe tolmácsolni rendszeresen. Aztán sokáig nem használtam a spanyolt, de szerencsére már jó pár éve rendszeresen jönnek spanyol rendezők Magyarországra dolgozni, és engem is hívnak Spanyolországba. A Borsodin és a Zewán már többször dolgoztam Albert Saguer-rel, akivel nyolcéves a munkakapcsolat, a T-Home-os kampánynál pedig Edu Cuellar volt a rendező, vele most ismerkedtem meg.

Szereplőit és helyszíneit tekintve a T-Home-imázsfilm nagyszabású munka lehetett.

Igen, ez egy különleges munka volt. Ilyen évente jó, ha egy van, még nemzetközi viszonylatban is. Átlagosan egy reklámfilmforgatás egy-kétnapos, ehhez jön az egyhetes előkészítés. A T-Home-nál öt napig forgattunk és két hét előkészítés volt. Összesen 76 szereplőt mozgattunk, volt öt főhelyszín és azon belül még több helyszín. Olyan volt, mint egy sakkjátszma, minden lépést pontosan meg kellett tervezni. A rendezőasszisztens olyan, mint egy hadvezér, minden szál nála fut össze.

Mi kell ahhoz, hogy valaki jó hadvezér legyen?
Fontos, hogy legyen szervezőkészsége, tudja rangsorolni a dolgokat, ne vesszen el a részletekben, és legyen empatikus készsége, ami segít megérteni, hogy a rendező milyen világot képzelt el.

Női munkának számít?
Nem, bár az igaz, hogy a szervezőkészség és az empátia inkább a nőkre jellemző. De nem könnyű nőként ebben a szakmában, hiszen a stáb nyolcvan százaléka férfi, akik nehezen adnak a szavunkra. Az évek és a tapasztalatok sora adja, hogy respektálnak minket. Én sosem kiabálok, hülyeség lenne leordítani a másikat, mert ez egy társasjáték, és a következő pillanatban én lehetek rászorulva az ő segítségére.

Látsz különbséget a magyar és a külföldi rendezők között?
A munkám szempontjából mindegy, hogy magyar vagy külföldi rendező mellett dolgozom, de az igaz, hogy legtöbb esetben van köztük különbség. A spanyolok például sokkal felkészültebbek – bár lehet, hogy sokkal komolyabb háttérmunka zajlik náluk, és nem is őket kellene dicsérni, hanem azt a két-három csajt, akik a háttérben eszelős munkát végeznek. A külföldi rendezők a helyükön vannak, tudják, hogy alkalmazott művészek, akiket felkérnek alkotónak, és beleteszik a kvalitásukat. A magyarok viszont – tisztelet a kivételnek – három csoportba sorolhatók: az egyik frusztrált, hogy reklámfilmezésre kényszerül és nem tud játékfilmet csinálni, a másik meg akarja mutatni, hogy mit tud, és ettől öncélú lesz, a harmadik meg félvállról veszi a munkát. Pedig a reklám egy remek művészet, van rá fedezet, és remek ujjgyakorlatnak számít.

Ki tudsz kapcsolni?
Az előkészítési folyamatoknál sosincs csend, de ilyenkor is kikapcsolom éjszakára a telefont, mert ugyan mit tudnék akkor intézni? És minden évben elmegyek egy hónapra Kubába, ahol feltöltődöm. Kubában nemcsak pihenek, hanem dolgozom is. Már több dokumentumfilmet készítettem az országról társammal, Jancsó Nyika operatőrrel.

Ezek a dokumentumfilmek teljesen a te gyerekeid?
Igen, én írom a forgatókönyvet, én szerzem hozzá a pénzt, én vágom a vágóval. A két évvel ezelőtt készített Colores például a legjobb film lett a miami rövidfilmfesztiválon, és tavaly bejutott a Kamera Hungária döntőjébe is. Nagyon nehéz olyan filmet készíteni Kubáról, ami reális, mert vagy neoromantikusat forgatnak róla, vagy a Castro-féle földi poklot mutatják be. Nehéz újat mondani, de talán abban előnyöm van, hogy jobban ismerem az országot, mint egy turista, ugyanakkor megmaradt a külföldi szemem is, és rá tudok csodálkozni a dolgokra. Nagy elismerés, amikor a kubaiak nevetnek a filmjeimen! A reklámfilmes tapasztalat pedig jó alap, a dokumentumfilmjeim ezért egy újfajta vonalat kapnak.

Tervezed, hogy visszatérsz még a játékfilmekhez?
Előfordul azért, hogy csinálok játékfilmet, például a közelmúltban forgattam Till Attilával a Pánikot és Rohonyi Gáborral a Konyecet. Tervezem, hogy kipróbálom a rendezést is. Nemrég megkeresett egy producer, most írjuk a forgatókönyvet, lesz benne Kuba, zene, szerelem, vidámság. De nem dőlök a kardomba, ha közben kiderül, hogy mégsem jön össze.
 

Szigeti Csilla
Szigeti Csilla dolgozott már Peter Greenaway-jel, Marco Ferrerivel, és egyszer meghívták egy forgatókönyvíró-kurzusra Havannába, ahol két héten át tanulhatott Gabriel García Marqueztől. Vágya, hogy együtt dolgozzon Pedro Almodóvarral.
(forrás: Kreatív)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Valótlan tényeket állítottak a termékről. A cég „visszaeső jogsértő" a hatóság szerint.

A Trónok harca előzménysorozat pedig 2022-ben érkezik. Összeszedtük a legfontosabb infókat az HBO amerikai sajtónapjáról.

Rendezők, producerek, operatőrök, vágók, hangmérnökök, fesztiválszervezők és filmforgalmazók is ott vannak már a tagok között.

Az RTL Klub is kapott egy 200 ezer forintos bírságot az NMHH Médiatanácsától.

Merülés a Duna Arénában, kajakozás a nulla fokos Dunán - így készültek az Exatlon teaser videói. 

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

15 küldőpiac 15 percben. A Pont Itt és a Turizmus Online szakmai rendezvénye Dátum: január 31.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Gyógyszerkommunikációs konferencia március 12-én!

Az Instagram üzleti használata elméletben és gyakorlatban március 4-én!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján!

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés