hirdetés
hirdetés
hirdetés

Simó György: Vajna történetét iskolában kéne mutogatni

"Az ok, amiért most mindenki gyűlöli, nem belőle, hanem belőlünk ered, mert minálunk lehetett ilyen. Amiért pedig tisztelni lehetett, azt magának köszönhette." Simó György nekrológja.

hirdetés

Egy volt belőle, és most már majd annyi se lesz.

Olyanoknak, akinek a magyar film és a magyar kapitalizmus van-ja, volt-ja és lesze igazán fontos (és én olyan vagyok), Andy Vajna András nem volt kikerülhető ember.

A halála sem az.

Ebben a dühös, antikapitalista országban az ő történetét is az iskolákban kellene mutogatni, ahogy az összes többi sikeres vállalkozóét is, Andy Grove-tól Soros Györgyig, tucatjával.

Hogy melegedjenek bele az emberek.

Mesélni kéne a Fiumei Kávébehozatali Társaság cégvezetőjéről, a Weidmannak született Vajna Györgyről, aki nem tudom hogyan keveredett abba a helyzetbe, hogy a németek által megszállt Magyarországon, 1944 augusztus elsején kezébe vette akkor született András fiát. Aznap tört ki a varsói felkelés, és aznap derült ki, hogy egy, a nácik és a szovjetek közé szorult népnek soha nincs miben reménykednie.

Ki tudja, talán ez is benne volt, hogy 12 évvel később a Vajnák elhagyták ezt az országot, Vajna András egyedül, a Vöröskereszttel, a szülők meg ki tudja, hogyan, és miért nem vele.

De tudták, mit akarnak: Los Angelesben kezdtek újra élni. Andy Vajna naponta álmodta újra az amerikai álmot. Abban a korban nőtt nagyra Hollywoodban, amikor azt még joggal hívták álomgyárnak, és ami a saját filmjeit illeti, sohasem tudott túllépni ezen.

Arról is kellene beszélni egy film- és vállalkozástörténeti órán, miért és pláne hogyan keveri-kavarja magát egyre feljebb a pénz és a siker világában ez a határokat nem ismerő, a történelemből Amerikába csöppent srác. Egy gyakorlatias, ügyes, kockázatvállaló és vagány vállalkozó története az övé, a több ezer főt foglalkoztató parókaüzletettől az ázsiai filmforgalmazó cégen át Hollywood első vonaláig, és aztán tovább, az Óperencián túli újraszületett Magyarországig. És egy messze nem példaértékű emberé is, aki sehol nem tudta összeszedni azt, amit vélhetően már gyerekkorában sem kapott meg: szerethetőséget, eleganciát, szolidaritást, ki tudja még, mit.

Ha pénzről volt szó. sohasem volt válogatós, de viszont ügyes. Ez volt a szakmája, a hivatása, és a menedéke is. Láttuk, ahogy rettenetesen értett ahhoz, amit csinált, de nem akartuk, hogy a gyerekeink ilyen ember legyenek. Láttuk, hogy előrelépést és prosperitást hoz a magyar filmiparba, de közben a szeme sem rebbent, amikor egyszercsak már nem a piacról ömlött hozzá a bevétel, hanem a közpénzpatakból.

Nagyvonalú volt, hagyta kibontakozni maga körül az embereket, olyat is, akiknek a filmjeit nem szerette, de volt, hogy a sajátjaként tekintett az útjába került siker és pénz egy jó részére.

Bátor ember volt, aki kínjában le sem szarta, mit gondol róla, vagy a férfiasságáról a tömeg.

Rengeteg adott azoknak, akik vele dolgoztak, de sokat is vett el tőlük, főleg a lelkükből.

Sikeres volt mert értett hozzá és az is akart lenni, minden mást pedig megvett a pénzen. Legalábbis ezt láttuk az utcáról a yachtja és a magánrepülője felé kukucskálva.

Öncsinálta amerikai ember volt, és amikor Magyarországra visszakerült, akkor is az maradt. Ment előre, ahol csak lehetőséget látott.

És most majd nem lesz itt ilyen.

Furcsa hiány lesz ez. Épített egy jól működő rendszert a filmszakmában, aminek az első perctől kezdve látható gyengéje volt, hogy a személye köré épült. Nem kell hozzá okosnak lenni, hogy lásd, nélküle fenntarthatatlan lesz.

Azok, akik ezt a sorsot se kiköpni, se lenyelni nem tudják, leköpni ne most próbálják meg. Az ok, amiért most mindenki gyűlöli, nem belőle, hanem belőlünk ered, mert minálunk lehetett ilyen. Amiért pedig tisztelni lehetett, azt magának köszönhette.

Nem neki tartozunk azzal, ha megértjük, hanem a saját elmulasztott lehetőségeinknek.

Nyugodjon békében.

Simó György a Day One Capital kockázati befektetőcég ügyvezető partnere, korábban a T-Online-t vezette, majd az összevont Magyar Telekomban töltött be vezető pozíciókat. Pályája elején a hőskori Magyar Narancs szerkesztője volt. Az írás eredetileg Facebook-oldalán jelent meg, a szerző engedélyével közöljük.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A márka eddig nem volt jelen a közösségi médiában.

A Nielsen számításai szerint csak 2 saját gyártású Netflix-széria van a top tízben. Ráadásul lehet, hogy hamarosan mindkét klasszikust elveszíti a Netflix.

Az előadó az ügynökségeknek is üzent egy friss interjúban.

Simon Balázs rendezése mellett a Freakin' Disco és a FAQ Színház klipje is esélyes a díjra.

A rendezvényügynökség célja, hogy ezzel bekerüljenek az európai vérkeringésbe.

hirdetés

Vedd kezedbe (akár magán, akár szervezeti) céljaidat és dolgozz velük! Vágyakból célok! Változásmenedzsment workshop Limpár Imrével május 14-én

Az MPRSZ tavaly negyedik alkalommal hirdette az Employer Branding Awardot. Május 14-én ezeket a díjnyertes megoldásokat ismerhetik meg a résztvevők.

Mostantól még sűrűbben találkozunk! Ha részt veszel a konferencián, előrébb leszel, mint a konkurenciád. 2018.05.16.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye! A verseny shortlistesei és a díjazottjai pontokat szereznek az M+Listán! Díjátadó: május 16.

Ne róluk, hanem velük beszélgessünk! Kékgallérosoktól , IT-soktól, Y-os tehetségektől, kismamáktól lehet kérdezni egy nyitott kerekasztal-beszélgetés keretében május 22-én.

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

hirdetés
hirdetés