hirdetés
hirdetés
hirdetés

Simicska-közeli ajánlatok a BKV-nál

Múlt pénteken zajlott a BKV reklámfelületeinek bérlésére kiírt pályázat nyilvános ajánlattétele. A Simicska Lajoshoz és Nyerges Zsolthoz köthető Publimont alacsonyabb összegű ajánlatot adott be annál, mint amennyit a Peron fizet most januártól, pedig a cél a BKV bevételeinek növelése volt.  A BKV eredményt hirdethet, de a Közbeszerzési Döntőbizottság január 25-i tárgyalásáig tiltja a szerződéskötést a Publimonttal, ugyanis akkor döntenek a Peron által kezdeményezett, a pályázatot megtámadó eljárásban. A BKV-pályázatát kiíró Értékesítési Osztály egyik munkatársáról pedig kiderült, hogy az állami tendereket sorozatban nyerő Bell & Partners volt ügyvezetője, Viszkei Márton.

hirdetés

Múlt pénteken tartották a BKV még októberben, a fővárosi közlekedési társaság reklámhelyeinek bérlésére kiírt pályázat nyilvános ajánlatbontását. A Hvg korábbi cikke szerint súlyosan versenykorlátozó kiírásnak megfelelő két induló a Kreatív Online információi szerint a Fidesz-közeli üzletemberekként emlegetett Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó Publimont, illetve a Simicska fontos emberének mondott Fonyó Károly cége, az EuroAWK a Servitum közterületi céggel alkotott konzorciuma volt. Az ajánlatok szerint a Publimont havi nettó 56 millió forintért bérelné a BKV felületeit, míg az EuroAWK- Servitum konzorcium havi nettó 53 milliót ajánlott.

Nem járna jobban a BKV

A megtett két ajánlat annak fényében érdekes, hogy a BKV még múlt hét kedden, az MTI-hez eljuttatott, takarékossági intézkedéseiket soroló közleményében a korábbi nyilatkozatokkal összhangban továbbra is az állt, hogy a reklámfelületekkel kapcsolatos eljárásból a bevételek növekedését remélik. Az erre vonatkozó szándékát korábban a Fővárosi Közgyűlés is kifejezte.

Csakhogy amennyiben a magasabb ajánlatot nyújtó Publimontot hirdetné ki a BKV nyertesnek, úgy egy forinttal sem jutna több pénzhez a BKV, hiszen a Peron jelenleg is többet fizet a közlekedési társaságnak.

Pedig járhatott volna jobban

Úgy tudjuk, hogy a kiírásban szereplő követelményrendszer miatt az indulásból kizárt Epamedia közjegyzői letétbe helyezett ajánlata ennél jobb. Szelei Szilárd és Samu Tímea, a közterületi cég vezérigazgatói megkeresésünkre annyit árultak el, hogy pályázatuk „árban kedvezőbb a BKV számára”. „Hazai és nemzetközi cégeink kizárása ellenére közjegyzői letétbe helyeztük a szakmailag részletesen kidolgozott pályázataikat, és felajánlottuk a BKV-nak ” – tették hozzá.

Az Epamedia a Fővárosi Bíróságon már korábban megtámadta a pályázatot, de eljárást kezdeményezett a Gazdasági Versenyhivatalnál is a BKV ellen versenykorlátozó magatartás miatt, illetve észrevételeiket, panaszaikat hivatalos úton jelezték a BKV-nál, a Budapesti Közlekedési Központnál és a Fővárosi Közgyűlésnél.

Nem köthetnek szerződést

A BKV-eljárását egyébként a jelenlegi partner, a Peron Reklám is megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál tavaly november 28-án (A BKV és a Peron tavalyi kapcsolatáról lásd korábbi cikkünket). A Peron tulajdonosai az Esma közterületi cég, az Epamedia, és a Publimont is, illetve maga a BKV, tehát a Peron részben saját tulajdonosa ellen indított eljárást. A Peron azt szeretné, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság kimondaná: a BKV reklámfelületeinek bérbeadására kiírt pályázat számos olyan elemet tartalmaz, amely már a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozik, így közbeszerzést kellett volna kiírni, és nem szolgáltatás-megrendelésről szóló pályázatot.

Amúgy már a Fővárosi Közgyűlés Gazdasági Bizottságának tavaly szeptember 27-i ülésén a szocialista Tüttő Kata részéről is felmerült, hogy miért nem közbeszerzést írt ki a közlekedési vállalat. Akkor Bolla Tibor, a BKV vezérigazgató-helyettese a jegyzőkönyv szerint azt válaszolta, hogy több körben közbeszerzési tanácsadókkal is konzultáltak, és az ő véleményük az volt, hogy a pályázat nem volt közbeszerzés-köteles. Hozzátette továbbá, hogy egy közbeszerzési eljárásnál ugyanezeket a feltételeket írták volna ki, mely feltételeknek a vizsgálataik alapján szerinte 6-7 cég biztosan meg tud felelni, sőt megjegyezte: több ilyen cégről is tudnak.

Nem volt hat-hét cég

Az indulási feltételek közül a fentebb említett Hvg-cikk szerint a leginkább versenykorlátozó pont az volt, hogy az indulónak két magyar önkormányzattal vagy azok kizárólagos tulajdonában lévő cégekkel kötött reklám-rendszergazdai szerződéssel kell rendelkeznie, amelyek szerződésenként legalább ötvenmillió forint értékűek. Amennyiben konzorciummal pályáznának, akkor annak minden tagjának teljesítenie kell ezt a feltételt. Ekkor a HVG-nek nyilatkozó szakemberek a Simicska-tulajdonú Euro Publicityt említették, mint egyetlen olyan céget, amelynek van két, egyenként ötvenmillió forint értékű ilyen szerződése.

Az Epamedia négy nemzetközi leányvállalatát a magyar önkormányzatokra vonatkozó referencia-kikötéssel azonnal kizárták, ez viszont uniós jogot sért, mert számos külföldi referenciával rendelkeznek a tulajdonos miatt. Mivel a Publimont nem adott meg partnert, ezért feltételezhető, hogy az amúgy vele egy irodaházba bejelentetett, és korábban több reklám-rendszergazdai tenderen vele együttesen induló Euro Publicity referenciáit használhatná (példák Újbudán, Soroksáron. Az Euro Publicity a Hvg szerint egyedül volt koncesszor Kecskeméten, Mosonmagyaróváron és Szolnokon), míg az EuroAWK esetében a konzorciális partner Servitumnak Vácon és Gödöllön vannak ilyen szerződései. Persze nem zárható ki, hogy a Publimont egyedül is teljesíteni tudja a kitételt.

A piac tehát mégsem tudott, vagy nem akart felmutatni az Euro Publicityn és az amúgy a 2010-es évet mindössze 126 millió forintos forgalommal záró Servitumon kívül olyan céget, amely ennek a kiírásnak megfelelne. Ez azért is érdekes, mert Bolla Tibor kifejezetten felhívta a figyelmet arra a bizottsági ülésen, hogy ki akarják zárni, hogy a nagy médiacégek „bevegyenek olyan kicsi konzorciumi partnereket, amelyek csak projektcég jellegűek.”

A múlt pénteki ajánlatbontáson az is kiderült, hogy a BKV-n belül, a pályázat lebonyolítását is végző Értékesítési Főosztálynak Viszkei Márton is munkatársa. Viszkei, a kormányváltás óta számításaink szerint 1,6 milliárd forintnyi állami média- és reklámmegbízást elnyerő, de a kormányváltás óta 2,2 milliárd forint közpénzt kezelő (korábbi tendernyeréseik költései részben már a kormányváltás utánra estek) Bell & Partners alapítója és sokáig társ-ügyvezetője volt testvére, Viszkei András mellett. Nem mellékesen Viszkeiék alapították az Euro Publicityt is, amelyet 2008 szeptemberében vásárolt fel a Simicska-Nyerges egyéb közterületi érdekeltségeiben is fontos szerepet játszó svájci Walter Hediger, illetve a svájci Zollikonba bejegyzett Media und Marketing Group (részletesen lásd itt kifejtve). Innen vásárolta meg aztán tavaly október 26-án Simicska Lajos a céget, amelynek száz százalékos tulajdonosa.

A BKV tájékoztatása szerint Viszkei Márton 2010 júniusától áll a BKV alkalmazásában főmunkatársként. Az Opten nyilvános cégadatbázisának adatai szerint a Bell & Partners ügyvezetői tisztségétől és tulajdonosi jogkörétől 2011. március 25-én vált meg. Természetesen a BKV-n keresztül szerettük volna megszólaltatni Viszkei Mártont is, de megkeresésünkre eddig még nem érkezett semmilyen reakció.

Nincs más megoldás

A Közbeszerzési Döntőbizottság január 25-én dönt majd a Peron által kezdeményezett eljárásban, és noha addig a BKV kihirdetheti az eredményt, szerződést nem köthet a nyertessel. Ráadásul a Fővárosi Közgyűlésnek is el kell fogadnia az ajánlatot, kizárólag az ő jóváhagyásukkal köthet szerződést a BKV.

Amennyiben a BKV mégis szerződést kötne a nyertessel, úgy nagyon komoly uniós szankcióknak nézhetne elébe a vállalat. A Fővárosi Közgyűlésen az múlhat, hogy ha már nem sikerült tiszta versenyhelyzetet teremteni, legalább megakadályozhatja, hogy a BKV további peres eljárásokkal szembesüljön. Ha mégis utóbbi következne be, úgy György Istvánnak, a közgyűlés elnökének kellene politikai felelősséget vállalnia. Tiszta, jogszerű helyzetben új pályázatot kell kiírni, más nem lehet a végeredmény.

A BKV a megkeresésünkre annyit jegyzett meg, hogy a beadott ajánlatokat előbb értékelni fogják, majd ezt követően határozzák meg a további szakmai lépéseket. Szerettük volna a Fővárosi Önkormányzaton keresztül elérni György Istvánt is, de egyelőre onnan sem érkezett válasz.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Hozzászólások (1 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
"Isten, áldd meg a Magyart
Jó kedvvel, bőséggel,
Nyújts feléje védő kart,
Ha küzd ellenséggel;"

Ez jutott eszembe...

A vevő a valtonos Bessenyei István, az új ügyvezető Sudár-Horváth Lívia.

Húszéves a bank, visszatekint a Facebookon.

Elemi erő és delfin formájú vizibicikli. Megrendítő kampányfilm a Moltól.

A mesterséges intelligencia, a robotika, az önvezető mobilitási megoldások, illetve az adat- és felhőtechnológia terén tervez befektetéseket.

Mert a felhasználók azzal viccelődtek, hogy hasonlít az elnökre.

hirdetés
hirdetés

A verseny célja díjazni azokat a kommunikációs megoldásokat, melyek támogatják és elősegítik, hogy egy vállalat termékét vagy szolgáltatását egy másik vállalatnak értékesítse. Nevezési határidő: szeptember 8.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Nevezési határidő: 09.08.

Képzés marketingeseknek, akik tömegeket szeretnének megszólítani, de közvetlen, bizalmas formában, személyre szólóan. Enter!Digital a neoval szeptember 14-én.