hirdetés
hirdetés
hirdetés

Simicska-közeli ajánlatok a BKV-nál

Múlt pénteken zajlott a BKV reklámfelületeinek bérlésére kiírt pályázat nyilvános ajánlattétele. A Simicska Lajoshoz és Nyerges Zsolthoz köthető Publimont alacsonyabb összegű ajánlatot adott be annál, mint amennyit a Peron fizet most januártól, pedig a cél a BKV bevételeinek növelése volt.  A BKV eredményt hirdethet, de a Közbeszerzési Döntőbizottság január 25-i tárgyalásáig tiltja a szerződéskötést a Publimonttal, ugyanis akkor döntenek a Peron által kezdeményezett, a pályázatot megtámadó eljárásban. A BKV-pályázatát kiíró Értékesítési Osztály egyik munkatársáról pedig kiderült, hogy az állami tendereket sorozatban nyerő Bell & Partners volt ügyvezetője, Viszkei Márton.

hirdetés

Múlt pénteken tartották a BKV még októberben, a fővárosi közlekedési társaság reklámhelyeinek bérlésére kiírt pályázat nyilvános ajánlatbontását. A Hvg korábbi cikke szerint súlyosan versenykorlátozó kiírásnak megfelelő két induló a Kreatív Online információi szerint a Fidesz-közeli üzletemberekként emlegetett Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó Publimont, illetve a Simicska fontos emberének mondott Fonyó Károly cége, az EuroAWK a Servitum közterületi céggel alkotott konzorciuma volt. Az ajánlatok szerint a Publimont havi nettó 56 millió forintért bérelné a BKV felületeit, míg az EuroAWK- Servitum konzorcium havi nettó 53 milliót ajánlott.

Nem járna jobban a BKV

A megtett két ajánlat annak fényében érdekes, hogy a BKV még múlt hét kedden, az MTI-hez eljuttatott, takarékossági intézkedéseiket soroló közleményében a korábbi nyilatkozatokkal összhangban továbbra is az állt, hogy a reklámfelületekkel kapcsolatos eljárásból a bevételek növekedését remélik. Az erre vonatkozó szándékát korábban a Fővárosi Közgyűlés is kifejezte.

Csakhogy amennyiben a magasabb ajánlatot nyújtó Publimontot hirdetné ki a BKV nyertesnek, úgy egy forinttal sem jutna több pénzhez a BKV, hiszen a Peron jelenleg is többet fizet a közlekedési társaságnak.

Pedig járhatott volna jobban

Úgy tudjuk, hogy a kiírásban szereplő követelményrendszer miatt az indulásból kizárt Epamedia közjegyzői letétbe helyezett ajánlata ennél jobb. Szelei Szilárd és Samu Tímea, a közterületi cég vezérigazgatói megkeresésünkre annyit árultak el, hogy pályázatuk „árban kedvezőbb a BKV számára”. „Hazai és nemzetközi cégeink kizárása ellenére közjegyzői letétbe helyeztük a szakmailag részletesen kidolgozott pályázataikat, és felajánlottuk a BKV-nak ” – tették hozzá.

Az Epamedia a Fővárosi Bíróságon már korábban megtámadta a pályázatot, de eljárást kezdeményezett a Gazdasági Versenyhivatalnál is a BKV ellen versenykorlátozó magatartás miatt, illetve észrevételeiket, panaszaikat hivatalos úton jelezték a BKV-nál, a Budapesti Közlekedési Központnál és a Fővárosi Közgyűlésnél.

Nem köthetnek szerződést

A BKV-eljárását egyébként a jelenlegi partner, a Peron Reklám is megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál tavaly november 28-án (A BKV és a Peron tavalyi kapcsolatáról lásd korábbi cikkünket). A Peron tulajdonosai az Esma közterületi cég, az Epamedia, és a Publimont is, illetve maga a BKV, tehát a Peron részben saját tulajdonosa ellen indított eljárást. A Peron azt szeretné, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság kimondaná: a BKV reklámfelületeinek bérbeadására kiírt pályázat számos olyan elemet tartalmaz, amely már a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozik, így közbeszerzést kellett volna kiírni, és nem szolgáltatás-megrendelésről szóló pályázatot.

Amúgy már a Fővárosi Közgyűlés Gazdasági Bizottságának tavaly szeptember 27-i ülésén a szocialista Tüttő Kata részéről is felmerült, hogy miért nem közbeszerzést írt ki a közlekedési vállalat. Akkor Bolla Tibor, a BKV vezérigazgató-helyettese a jegyzőkönyv szerint azt válaszolta, hogy több körben közbeszerzési tanácsadókkal is konzultáltak, és az ő véleményük az volt, hogy a pályázat nem volt közbeszerzés-köteles. Hozzátette továbbá, hogy egy közbeszerzési eljárásnál ugyanezeket a feltételeket írták volna ki, mely feltételeknek a vizsgálataik alapján szerinte 6-7 cég biztosan meg tud felelni, sőt megjegyezte: több ilyen cégről is tudnak.

Nem volt hat-hét cég

Az indulási feltételek közül a fentebb említett Hvg-cikk szerint a leginkább versenykorlátozó pont az volt, hogy az indulónak két magyar önkormányzattal vagy azok kizárólagos tulajdonában lévő cégekkel kötött reklám-rendszergazdai szerződéssel kell rendelkeznie, amelyek szerződésenként legalább ötvenmillió forint értékűek. Amennyiben konzorciummal pályáznának, akkor annak minden tagjának teljesítenie kell ezt a feltételt. Ekkor a HVG-nek nyilatkozó szakemberek a Simicska-tulajdonú Euro Publicityt említették, mint egyetlen olyan céget, amelynek van két, egyenként ötvenmillió forint értékű ilyen szerződése.

Az Epamedia négy nemzetközi leányvállalatát a magyar önkormányzatokra vonatkozó referencia-kikötéssel azonnal kizárták, ez viszont uniós jogot sért, mert számos külföldi referenciával rendelkeznek a tulajdonos miatt. Mivel a Publimont nem adott meg partnert, ezért feltételezhető, hogy az amúgy vele egy irodaházba bejelentetett, és korábban több reklám-rendszergazdai tenderen vele együttesen induló Euro Publicity referenciáit használhatná (példák Újbudán, Soroksáron. Az Euro Publicity a Hvg szerint egyedül volt koncesszor Kecskeméten, Mosonmagyaróváron és Szolnokon), míg az EuroAWK esetében a konzorciális partner Servitumnak Vácon és Gödöllön vannak ilyen szerződései. Persze nem zárható ki, hogy a Publimont egyedül is teljesíteni tudja a kitételt.

A piac tehát mégsem tudott, vagy nem akart felmutatni az Euro Publicityn és az amúgy a 2010-es évet mindössze 126 millió forintos forgalommal záró Servitumon kívül olyan céget, amely ennek a kiírásnak megfelelne. Ez azért is érdekes, mert Bolla Tibor kifejezetten felhívta a figyelmet arra a bizottsági ülésen, hogy ki akarják zárni, hogy a nagy médiacégek „bevegyenek olyan kicsi konzorciumi partnereket, amelyek csak projektcég jellegűek.”

A múlt pénteki ajánlatbontáson az is kiderült, hogy a BKV-n belül, a pályázat lebonyolítását is végző Értékesítési Főosztálynak Viszkei Márton is munkatársa. Viszkei, a kormányváltás óta számításaink szerint 1,6 milliárd forintnyi állami média- és reklámmegbízást elnyerő, de a kormányváltás óta 2,2 milliárd forint közpénzt kezelő (korábbi tendernyeréseik költései részben már a kormányváltás utánra estek) Bell & Partners alapítója és sokáig társ-ügyvezetője volt testvére, Viszkei András mellett. Nem mellékesen Viszkeiék alapították az Euro Publicityt is, amelyet 2008 szeptemberében vásárolt fel a Simicska-Nyerges egyéb közterületi érdekeltségeiben is fontos szerepet játszó svájci Walter Hediger, illetve a svájci Zollikonba bejegyzett Media und Marketing Group (részletesen lásd itt kifejtve). Innen vásárolta meg aztán tavaly október 26-án Simicska Lajos a céget, amelynek száz százalékos tulajdonosa.

A BKV tájékoztatása szerint Viszkei Márton 2010 júniusától áll a BKV alkalmazásában főmunkatársként. Az Opten nyilvános cégadatbázisának adatai szerint a Bell & Partners ügyvezetői tisztségétől és tulajdonosi jogkörétől 2011. március 25-én vált meg. Természetesen a BKV-n keresztül szerettük volna megszólaltatni Viszkei Mártont is, de megkeresésünkre eddig még nem érkezett semmilyen reakció.

Nincs más megoldás

A Közbeszerzési Döntőbizottság január 25-én dönt majd a Peron által kezdeményezett eljárásban, és noha addig a BKV kihirdetheti az eredményt, szerződést nem köthet a nyertessel. Ráadásul a Fővárosi Közgyűlésnek is el kell fogadnia az ajánlatot, kizárólag az ő jóváhagyásukkal köthet szerződést a BKV.

Amennyiben a BKV mégis szerződést kötne a nyertessel, úgy nagyon komoly uniós szankcióknak nézhetne elébe a vállalat. A Fővárosi Közgyűlésen az múlhat, hogy ha már nem sikerült tiszta versenyhelyzetet teremteni, legalább megakadályozhatja, hogy a BKV további peres eljárásokkal szembesüljön. Ha mégis utóbbi következne be, úgy György Istvánnak, a közgyűlés elnökének kellene politikai felelősséget vállalnia. Tiszta, jogszerű helyzetben új pályázatot kell kiírni, más nem lehet a végeredmény.

A BKV a megkeresésünkre annyit jegyzett meg, hogy a beadott ajánlatokat előbb értékelni fogják, majd ezt követően határozzák meg a további szakmai lépéseket. Szerettük volna a Fővárosi Önkormányzaton keresztül elérni György Istvánt is, de egyelőre onnan sem érkezett válasz.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Hozzászólások (1 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
"Isten, áldd meg a Magyart
Jó kedvvel, bőséggel,
Nyújts feléje védő kart,
Ha küzd ellenséggel;"

Ez jutott eszembe...

Kárpáti Márton, az Index egyik volt főszerkesztő-helyettese alapított új médiacéget.

Augusztus 17-től kapható Szeged első független hírportáljának, a Szegeder.hu-nak az első nem online kiadványa. 

A provokatív ökológiai találkozót Nógrád megyében tartják.

Pais Mónika került a budapesti multifunkcionális kompetencia központ élére – írja közleményében az alkoholos italokat gyártó és forgalmazó vállalat.

Részleges fizetőkapuval is terveznek, ami mögé exkluzív anyagokat szánnak.

hirdetés
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.