hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nincs itt semmi látnivaló

Senkinek semmi köze a pártkampányokhoz

Milyen kampányt csinálnak az EP-választásokon induló pártok, és főleg: milyen pénzből? Ezt akartuk megtudni, de egyedül a Jobbik szolgált lényegi adatokkal is. Állítólag mindenki kijön 100 millióból.
hirdetés

„Nem szeretnénk élni a válaszadás lehetőségével” – fogalmaztak kérdésünkre az MSZP sajtóosztályán, egy nappal azután, hogy az első, cinikus és maszatolós válaszok után újabb kérdéseket tettünk fel az EP-választási kampánnyal kapcsolatban. A megismételt kérdések a kampányköltségvetés forrásaira, a kampánynyitó rendezvény költségeire és arra vonatkoztak, kap-e a párt vállalkozóktól ingyen szolgáltatásokat a kampány során.

Igaz, a kormányzópárt az SZDSZ-hez hasonlóan legalább válaszolt valamit, ellentétben a választ ígérő, de a megadott határidő után egy nappal sem reagáló Fidesszel és MDF-fel. Valamennyire is lényegi válaszokat – a magyar demokrácia nagy dicsőségére – egyedül a Jobbik adott aközül az öt párt közül, akiknek szerdán a Kreatívval együtt nyolc magyar szerkesztőség tette fel ugyanazt a tíz kérdést az EP-kampányról és pénzügyi hátteréről.

Kijönnének ’százasból
Az MSZP „kb. 100 millió forintban” jelölte meg a kampány költségvetését, az SZDSZ százmilliós nagyságrendről beszélt, amit a Figyelőnet kérdésére szintén „maximum százmillió forintra” pontosítottak. (Mindehhez hozzátartozik, hogy az SZDSZ már az EP-kampány előtt identitáskampányba kezdett a 200 001 szavazóról, míg a kormányzó MSZP malmára a kampányidőszakban is hirdető kormányzati óriásügynökség átlátszó hirdetései hajthatják a vizet.)

A kérdéseinkre nem válaszoló Fidesz korábban beszélt arról: bele fognak férni az általuk minden pártnak javasolt százmilliós limitbe. A Jobbiktól azt írták: 29-31 millió forintos költségvetés áll rendelkezésükre.

Összehasonlításul: a legutóbbi országgyűlési választásokon pártonként 400 millió (386 millió saját forrás + 14 millió direkt állami támogatás) forint volt a megengedett költés. Ezt saját bevallásuk szerint tartották is a pártok, a listaár alapján számolt becslések viszont a kisebb pártoknál másfél-kétszeres túllépést, a két nagy pártnál pedig többmilliárdos költéseket valószínűsítettek, ami még a vélhető kedvezményekkel együtt is irreálissá tette a bevallott 400 milliókat.

Az EP-választásokon nincsen ilyen limit, az viszont nyílt titok, hogy a most megadott költéseknél jóval magasabb országgyűlési limitet tényleg túllépik a pártok. Gyurcsány Ferenc kevéssel bukása előtt az Országgyűlésben úgy fogalmazott: „Szembe kell menni azzal a hazugsággal, ami itt van. Valamennyi párt lényegesen többet költ, mint amelyről hivatalosan beszámol."

MSZP: erről nem szokott senki előzetesen beszélni
Hogy mekkora hányadot költenek a kampányköltségvetésből kommunikációra, hány rendezvényt szerveznek és milyen médiafelületeket használnak, arra az MSZP arra hivatkozva tagadta meg a választ, hogy „erről nem szokott senki előzetesen beszélni”.

A kampánynyitó rendezvény pontos költségeit firtató kérdésünkre azt a választ kaptuk: a majális volt a kampánynyitó, míg a kampányráfordításokat a sajtóosztály sokkoló erővel bíró közlése szerint a párt költségvetéséből finanszírozzák. (Pontosítást kérő kérdéseink válasz nélkül maradtak.)

Hogy van-e olyan szolgáltatás, amit ingyen kapnak a kampány során, arról annyit írtak: „Nehéz kikalkulálni. Párttagok és aktivisták szabadidejük terhére vesznek részt a kampányban.” Megismételt kérdésünkre, hogy speciális szolgáltatást – például nyomdai munkát, őrzés-védést, rendezvénytechnikát vagy hasonlókat – kaptak vagy kapnak-e térítés nélkül, szintén nem voltak hajlandók válaszolni.

A párt szigorúan vett kampánystábja 10 fős, emellett aktivisták „és valójában mindenki” dolgoznak a kampányon, „hiszen kampányidőszak van”.

SZDSZ: magánpénzből csinálják
Az SZDSZ válaszai közé már több konkrétum is keveredett: a költségvetés 70-80 százalékát szánják médiavásárlásra. Főként outdoor felületeket, a kampány végén pedig tévéhirdetéseket használnak majd.

Két nagyrendezvényt – egy kampánynyitót és egy kampányzárót – tartanak, előbbi költségvetése „néhány millió forintos” nagyságrendű volt. A párt helyi szervezetei is szerveznek rendezvényeket, ezek azonban „nem a párt kampánykeretéből vannak megtartva”. (Hogy akkor miből, vagy ha az általános költségvetésből, az miért nem kampányköltés, arra nem tér ki a válasz.)

Az SZDSZ szerint aktivisták munkáján és egyes előadók fellépésén kívül semmit nem kapnak ingyen, a kampányon a párt szerződéses tanácsadói mellett a 35 állandó alkalmazott dolgozik. A kampány forrása a szabaddemokratáknál is a párt költségvetése, amelyet ellenőriz az Állami Számvevőszék – a projektben résztvevő laptársunknak, a Figyelőnetnek annyit tett hozzá a kampányfőnök, hogy magánszemélyek adták össze.

Jobbik: részletes válaszok
A Jobbik szintén a költségvetés 80 százalékát fordítja médiavásárlásra, gyártásra és rendezvényekre. Tervezésre viszont nem költenek, azt ugyanis ingyen megcsinálják a párt „szakértő tagjai”.

Egyedül a radikális párt szolgált konkrétumokkal is a használt médiafelületekről. A Jobbiknak 300 óriásplakátja lesz kint május közepétől, tévé- és rádióreklámokra pedig mintegy 5 milliót szánnak. Szórólapból egymilliót nyomnak, a plakátok és matricák száma még nem dőlt el, online hirdetésekre pedig várhatóan egyáltalán nem költenek, mert „a neten anélkül is elég erősek”.

A Tavaszi Hadjárat név alatt összekapcsolódó rendezvényekből mintegy 400-at tartanak, ezek létszámát 30-500 fő között tervezik. A kampánynyitón saját közlésük szerint tízezren jelentek meg, költsége 986 ezer forint volt.

A költségvetés forrásairól szintén egyedül a Jobbik számolt be: állami támogatásból – még a 2006-os, a MIÉP-pel közös választási szereplés után – 26 millió forinthoz jutottak hozzá, míg magánadományokból havi mintegy egymillió forintjuk jön össze.

A párt úgy saccolja, a szolgáltatások körülbelül felét az aktivisták ingyenes munkája adja, és kapnak természetbeni felajánlásokat is (azt azonban nem határozták meg, miket). A stábról azt írták: mindenki ingyen dolgozik, a pártnak nincs fizetett alkalmazottja.

Eltűnés, letagadás, kiabáló kampányfőnök
A Fidesz részéről Nyitrai Zsolt kampányfőnök csütörtökre ígért telefonos tájékoztatást, de ez végül semmilyen formában nem válaszoltak kérdéseinkre, ahogy a Kreatívval együtt kérdező laptársak sem kaptak választ. Az MDF a legtöbb lap kérdésére írásban válaszolt volna, de ezt többszöri megkeresés után sem tették meg, míg a Borsnak kategorikusan kijelentették: legfeljebb a kampány befejezte után válaszolnak, ha egyáltalán.

A transzparencia utáni beteges igény a válaszoló baloldali pártokat sem hatotta át: az MSZP sajtóosztályán a Kreatívnak nem voltak hajlandóak elárulni, a kampány melyik felelőse döntött úgy, nem válaszolnak az ismételten feltett érdemi kérdésekre, Horn Gábor szabaddemokrata kampányfőnök telefonbeszélgetése pedig emelt hangú veszekedésbe torkollott a Figyelőnet újságírójával.

Az MSZP teljes válaszát itt, az SZDSZ eredeti válaszát itt, a Jobbik válaszát itt, az MSZP-nek küldött újabb, megválaszolatlan kérdéseket itt töltheti le.

 

Együtt a párt- és kampányfinanszírozás rendbetételéért
A Freedom House és a Transparency International vezette Képmutatás projekt keretében hét magyar kiadó nyolc szerkesztősége – a Kreatív/Kreatív Online mellett a Bors, a Figyelő, a Figyelőnet, a Hírszerző, az MTV, az [origo] és a Pannon Lapok Társasága – fogott össze, hogy változást sürgessen a párt- és kampányfinanszírozás átláthatatlan, ellenőrizhetetlen, és az elemzések szerint a korrupció táptalajául szolgáló magyarországi gyakorlatában.

A Képmutatás oldalán többet is olvashat erről – itt gyűjtjük az eddig megjelent és leendő cikkeket is. A projekt Facebookos csoportjához itt csatlakozhat. Ha kifejezetten a kampányfinanszírozással kapcsolatban van észrevétele, amellyel munkánkat segítené, azt a This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. juttathatja el.

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Hozzászólások (3 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Bocs, grafter, nem láttam a kommented, csak a cikkre reagáltam, de így már egész világos a dolog.
#
Egy kérdés: az SZDSZ EP plakátján tényleg az izraeli zászló egyik alapmotívuma van szembeállítva az árpádsávos magyar zászlóval? Mert ez asszem a gyűlöletkeltés
és uszítás egy egészen provokatív formája (én egyik csoporthoz sem tartozom, így talán még jobban zavar)
#
Az SZDSZ outdoor megoldásai nekem megértek egy rövid elemzést:
http://grafter.blog.hu/2009/05/04/k1_es_bokszoloval_a_jobbik_ellen

Nyelvleckéknek álcázott kampányt indított a székesfehérvári sörfőzde, a Hübris, hogy bizonyítsák, mindenki megtanulhat sörül.

Az óvszermárka a Red nevű, nemi betegségek megelőzését célzó, társadalmi célú üzenetet közvetítő kampányához kereste a partnerét.

Visszatér az üdítő csomagolására Fido Dido.

Smashing Pumpkins, The Clash, UB40 - a múltba révednek, és a felszabadult zenehallgatásra buzdítanak a cég új kültéri plakátjai.

Gera Marina Örök télben nyújtott alakítását, és a Trezor című tévéfilmet jelölték a rangos díjra.

hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A MOST Fórum szeptember 26-i eseményén a híres testvérpárral, DTK-val, D. Tóth Andrással, valamint ismert szakértőkkel járunk utána, hogyan szolgálják a családi együttműködést a digitális eszközök és lehetőségek. Időpont: szeptember 26., 18.00 Helyszín: Magyar Telekom székház, Puskás konferenciate

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés
hirdetés