hirdetés
hirdetés
hirdetés

Semmit nem tud a marketinges a tinikről

A tizenéveseket szinte alig ismerik a hazai márkák, és nem is nagyon érdeklődnek irántuk – derült ki a Kreatív Csoport „Vágjátok?”, a tiniket célzó kommunikációról szóló konferencián.

hirdetés

„Elengedtétek az ifjúság kezét, bele a halálba!” – mondatja velem a Semjén Zsolt jobb kezéből kinőtt, Újhelyi Istvánnal egy Vikidál Gyula koncerten betolva üvöltöző, bennem lakozó Stágel Bence, miközben rövid időn belül harmadszor hallom a konferencián, hogy a marketingeseknek fogalmuk sincs a tizenévesek semmijéről sem. Másrészt meg ott bujkál bennem a Lacoste-kardigános szociológus is, aki a Civil Rádióban élcelődik a konzervatívok „mi betiltjuk a technót”- politikáján. A politikának nagyjából olyan képe van (volt) a fiatalokról, hogy azok pofátlanok, isznak, drogoznak és elviselhetetlen zenét hallgatnak, ahelyett, hogy kisujjukat a csészétől eltartva kortyolnák magukba Beethovent és szexre csak gyereknemzés céljából gondolnának.

Nagyjából ez van a marketingesek fejében is (ezt a konferencia igazolta), hisz nincs vásárlóerejük (= nem rendelkeznek szavazati joggal), de vannak termékek, amiket el kell nekik (= a szüleiknek) adni. „Bárcsak telekomos lennék” – sóhajt fel a marketinges, „mobil mindenkinek kell és iratok a reklám alá egy dinamikus zenét Jamie Winchesterrel, abból baj nem lehet”. A tinikkel viszont csak baj van. Túl sok internet, túl sok zene, túl sok stílusérzékenység, túl sok hangulatingadozás 1,2 millió (GfK-adat) kamaszra. Egységes kutatás a fiatalokról a központi költségvetési szervek által finanszírozott, és sajnos elég sok oldalról kárhoztatott „Ifjúság” kutatássorozaton kívül nem létezik, a szakemberek által elmondottakból azonban számos érdekes információ derült ki róluk, amik bizonyos pontokban cáfolták a közvélekedést.

Nem éri meg tudni

Steigervald Krisztián
Steigervald Krisztián, GfK
Steigervald Krisztián, a GfK kutatója elmondta, hogy az ügyfelek nem szeretnek a tinédzserekről kutatni (a szakember szerint ilyen nincs is), és „a marketingesek, ugyanúgy, ahogy a felnőttek, lenézik őket”. Steigervald elég sokat foglalkozott a marketingesek tipizálásával, akik szerinte „könnyen belemennek abba az álszent játékba, hogy saját fiatalságukat idealizálják a jelenlegivel szemben”. Ennek ellenére a kutató kijelentette, hogy nem tud mondani olyan céget, amelynek megérné a tiniket kutatni, erre állami forrásokat kellene bevonni. Steigervald azt is megjegyezte, hogy külföldi kutatásokból viszont nem lehet következtetéseket levonni a magyar tinikre vonatkozóan, mert a mi ifjaink konzervatívabbak a nyugati kortársaiknál. Hogy ez a konzervativizmus miben nyilvánul meg, az sajnos nem derült ki, de a következő, az NRC piackutató által végzett Fanta trendriport eredményeiről szóló előadásból lehet néhány dologra következtetni.

Haverok, buli, Fanta

Például a noguchis (a Fanta ügynöksége) Szántó Balázs prezentációjából az derült ki, hogy a magyar fiatalok a barátok, családtagok körében érzik a legjobban magukat, az otthoni zenehallgatást és a sportolást részesítik előnyben és ma már a West Balkán-tragédia miatt (a kutatás 2009-ben készült) a diszkóba járás nem is lenne náluk népszerű (vagy nem mondanák el – BA). A magaskultúráról a tinédzserek úgy vallottak, hogy nem nekik és nem róluk szól, a jazzről úgy tartották, hogy öreges, a színházról, hogy drága, az irodalomról pedig azt, hogy nem elég ingerdús és „nem lehet közben mást csinálni”. Szántó megjegyezte, hogy „örvendetes, hogy a fiatalok ma nem a tévé, hanem az internet előtt butulnak” – utalva a tizenévesek médiafogyasztási szokásaira illetve azt, hogy a „lányoknak a riportműsorok, filmsorozatok előtt érdemes hirdetni”. A Fanta trendriportja szerint meglepő az unatkozók aránya a fiatalok között (25 százalék), míg a könyvmolyok aránya 22 százalék. 

Az oktatás a baj

Szabó Ákos
Szabó Ákos
A konferencián cél volt az is, hogy megszólaljanak olyan fiatalok is, akikről az előadások szólnak. A nap egyik legemlékezetesebb prezentációját Kaszás György reklámszakember, az Upgrade Communications ügyvezetőjének fia, a 18 éves Kaszás Krisztián tartotta. Előadásában az új kommunikációs eszközök előnyeinek kiemelését arra használta, hogy a magyar oktatási rendszer új technológiáktól való idegenkedését kritizálja.

Szabó Ákos, az Adaptive Media üzletfejlesztési igazgatója apaszerepbe bújva megjegyezte, hogy „az új eszközök miatt a gyerekek egyetlen dolga károsodhat: a szeme” – amivel maximálisan egyet lehet érteni, ahogy azzal a megállapításával is, hogy kevesebb ciki dolog van annál, mint amikor egy márka „fiatalos” álnyelvezettel akar tizenévesekhez szólni.

Sem Alekosz, sem Djuice

Schrankó Péter, a Zeus stratégiai tanácsadói cég ügyvezetőjeként az OTP fiatalokat segítő Fáy András Alapítványa kapcsán megismételte a marketingesekre és multikra vonatkozó tételmondatot, miszerint tévednek, ha azt hiszik, tudják, hogyan kell megszólítani a tiniket, ahogy tévednek akkor is, ha azt hiszik, hogy más történik, mint húsz évvel ezelőtt. Schrankó úgy látja saját tapasztalataik alapján, hogy a fiatalok többségének nincsen jövőképe és ma már az interneten is elindult a kasztosodás (Illés Csaba, a Ringier Youth Network igazgatója osztályharcról beszélt). A vállalatoknak azt tanácsolta, hogy ne Kokót és Alekoszt állítsák be példaképnek, mert a fiatalokat ők nem érdeklik.

Bíró Balázs
Bíró Balázs, Djuice
Ehhez kapcsolódva Bíró Balázs, a Djuice ügyvezetője is a fiatalokkal szembeni tévedéseket emelte ki. Elmondta, hogy a fiatalok számára a telekommunikációs cégek nem márkák, hanem közszolgáltatók, olyanok, mint például a Főkefe. „A fiatalokat hidegen hagyja a tarifacsomag, a szolgáltatásminőség és a cég maga is, azt érdekli őket, hogy milyen készülékmárkák vannak a piacon, olcsó-e, ingyenes-e és van-e köze a zenéhez és a szexhez” – sorolta. Bíró hozzátette még, hogy tapasztalataik szerint a fiatalok leginkább attól félnek, hogy „csövesnek néznek ki”, hogy a semmiért tanulnak és hogy csak egy buli fér bele havonta a költségvetésükbe.

Gyorsan élnek

Palotai Zsolt
Palotai Zsolt
Az underground elektronikus zenei élet széles körben megbecsült figurája, Palotai Zsolt úgy látja, hogy a generációs szakadék ma már fiatalok és fiatalok között húzódik, és „a tizenévesek ma két-három hónap alatt végigrohannak a zenei stílusokon.” Megállapítása szerint egyenként minden fiatal normális, csak bandákba verődve őrülnek meg, „és bár mindenki sír, ha a lábára lépnek, olyan helyre mégsem mennek be, ahol azt látják, hogy nincs tömeg”. A West-Balkán tragédiával kapcsolatban kifejtette, hogy a jelenlegi törvény komplett zenei műfajokat és szervezőgárdákat tűntethet el a budapesti éjszakából, elsősorban olyanokat, amelynek a közönsége ezek közül a fiatalok közül került ki.

Az előadások prezentációi a kapcsolódó file-ok között letölthetők.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

Fileok

Hozzászólások (3 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
És tényleg... nem tud semmit a marketinges a tinikről. Pl. Alekosz nagyon is érdekli őket. Onnan tudom, hogy beszélgetek tinikkel és nem csak megpróbálom kitalálni, mit
gondolnak és hogyan éreznek.
válasza hozzászólásához
#
Mint ahogy egy csomó egyéb dolog is, amiről még lehetne beszélni a témában. Egy napba tizenegypár előadás fér bele, szelektálni kellett. Remélem azért így is volt
íve a konferenciának és maradt legközelebbre is megbeszélhető téma bőven.
#
Nekem valahogy hiányzik az előadók közül a Törőcsik Mária nevével fémjelzett fiatalokról készült trendkutatás...
http://www.trendinspiracio.hu/
hirdetés

Gondolom már kitaláltátok, de igen, egy meleg pár áll a kávémárka belgiumi hirdetésének középpontjában.

Az egyik legismertebb filmes, sorozatos, képregényes rendezvény hazai kiadását augusztusban rendezik.

Engedély nélkül került ki a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórházról szóló cikk. De nem a cikk szerzője, hanem az online szerkesztő távozik.

Kétfordulós tenderen választották ki az ügynökséget.

„Mélységesen tisztelt és szeretett kollégánktól, barátunktó,l az MRSZ első Tiszteletbeli Örökös Tagjától fájdalommal búcsúzunk".

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján! Helyszín: Story Budapest (1075 Budapest Kazinczy utca 21.) Időpont: 2020. január 29. kapunyitás: 19:00, pontos kezdés: 19:30

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

GYÓGYKOMM március 12-én!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés