hirdetés
hirdetés
hirdetés

Pumpálják a pénzt a Publimontból

Hála az állami hirdetők költéseinek, kiemelkedően eredményes évet tudhat maga mögött a Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó Publimont. A közterületi cég nyeresége 2011-ben megháromszorozódott, és az összeget a tulajdonosok teljes egészében ki is veszik a cégből.

hirdetés

A Publimont 1,05 milliárd forintos adózott eredményt ért el 2011-ben - írja az Origo a cégbíróságon nyilvánosan elérhető dokumentumokra hivatkozva. A 2011-es, több mint egymilliárdos nyereség hatalmas növekedés ahhoz képest, hogy a hirdetési piac egésze és azon belül is a közterületi piac nagyobb része nehéz helyzetben van a csökkenő marketingbüdzséknek köszönhetően. 2010-ben a Publimontnak csupán 340 millió forint adózott eredménye, 2009-ben pedig még vesztesége volt.

A cég március 20-án tartott taggyűlésén arról is döntöttek a cég ügyvezetőjének javaslatára – írja az Origo, hogy a nyereség teljes egészét fizessék ki osztalékként (amit egyébként 2010-ben is megtettek). A cégnek három tulajdonosa közül két cég áttételesen Simicska Lajos érdekeltségébe tartozik, aki a kilencvenes évek közepén a Fidesz gazdasági igazgatója volt, az első Orbán-kormány idején több évig az adóhivatalt vezette, és jelenleg is a kormányzópárt mögött álló egyik legfontosabb gazdasági háttérembernek tartják. A Népszabadságban korább megjelent és azóta sem cáfolt dokumentum szerint Simicska a milliárdos állami megrendeléseket elnyerő építőipari cég, a Közgép tulajdonosa.

A 2010-ig osztrák tulajdonú, Europlakát néven futó céget 2009 novemberében vásárolta fel a Zürichben bejegyzett Publimont AG, melynek cégvezetője Simicska és Nyerges más érdekeltségeiben is kulcspozíciókat betöltő Walter Hediger volt. Ezután, 2010 végén ismét tulajdonosváltás történt, a svájci Publimont AG megszűntetése után a magyar cég a Simicskához köthető Neo-Met Kft. és Pro Aurum Zrt. tulajdonába került, 2011 májusától pedig Nyerges Zsolt is megjelenik a cégtulajdonosok között az Opten cégnyilvántartása szerint. A cég ügyvezetője az a Vámos Attila, aki korábban a sok állami médiatendert megnyerő Bell & Partners által alapított, de 2011 októbere óta Simicska Lajos 100 százalékos tulajdonába tartozó Euro Publicity ügyvezetője is volt.  

A közterületi cégek állami hirdetésekből származó forgalmának alakulása 2002-2011

A Publimont a 2010-es kormányváltás óta látványosan javított üzleti eredményein: a 2009-ben még 366 millió forint veszteséget termelő cég az Origónak nyilatkozó névtelen szakember szerint többek között annak köszönheti nyereségét, hogy az utóbbi két évben több nagy állami cég és intézmény köztéri hirdetéseinek jelentős része a Publimont felületein jelenik meg. Egyelőre nem tudni, hogy a Publimont forgalmának összetétele milyen arányban oszlik meg a piaci szereplők és az állami szervektől érkező összegek között, de megnéztük, hogy a Publimontba mennyi állami pénz vándorolt listaáron és milyen helyzetet termetett a közterületi piacon.

Nagy étvágy

A Kantar Media birtokunkban lévő listaáras adatai szerint  2011-ben a 23 darab állami hirdető cég közterületi költéseinek csaknem 70 százaléka (egészen pontosan 69,89) a Publimonthoz folyt be, míg a korábban legnagyobb piaci szereplő, az osztrák Raiffeisen csoport tulajdonában lévő Epamédiához csupán 3,68 százaléka került az állami hirdetési pénzeknek. Az állami hirdetők a közterületi piacon még két médiacéget favorizálnak a Publimonton kívül: a Mediacontactnál a hirdetői pénzek 14,4 százaléka, az Euro AWK-nál pedig 10,13 százaléka landolt a Kantar Media listaáras adatai szerint. A közterületi piac többi kisebb szereplője 2011-ben az állami költésekből elhanyagolható (1,9 százalék) mértékben részesedtek csupán.

Nem volt mindig ekkora a különbség az állami hirdetéseken való osztozkodás tekintetében. A kormányváltást megelőző évben, 2009-ben még az Epamediánál költöttek a legtöbbet az állami cégek: abban az évben a vizsgált vállalatok közterületi költéseik 32,72 százalékát helyezték el az Epamedianál, 21,96 százalékát a Mediacontactnál, 18,61 százalékát a Publimontnál, 9,11 százalékát az Euro AWK-nál, a kisebb cégeknekpedig 17,6 százalék jutott.

(A Mahír listaáras bevételei azért nem szerepelnek a cikkben és a táblázatokban, mert a cég nem szolgáltat adatot a Kantar Mediának. - A szerk.)

 

Mint ismeretes, a Mediacontact ügyvezetője és egyik tulajdonosa Somogyi Miklós, aki egyben az IMG médiaügynökség társtulajdonosa is. Utóbbiban az a Patonai Péter a tulajdonostársa, aki az első Orbán-kormány idején a Magyar Fejlesztési Bank vezetője volt, és ennek megfelelően a Fidesz egyik befolyásos gazdasági háttéremberének számít. A Mediacontact másik két tulajdonosa pedig két külföldön bejegyzett cég, a Copthorn Trading és az Opticorp. Ez utóbbi cég Rákosi Tamás médiavállalkozó érdekeltségébe tartozik. Az Euro AWK egyik tulajdonosa pedig az a Fonyó Károly, aki a Mahir Cityposter – szintén egy Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cég – ügyvezetője. A Publimont, az Euro-AWK, illetve Simicska harmadik közterületi cége, az Euro Publicity ugyanabba a második kerületi Bég utca és Törökvész út közötti irodaházba vannak bejelentve.

Az Origo idézett cikkében megszólaltatja a Publimont egyik versenytársának  neve elhallgatását kérő vezetőjét, aki szerint az egymilliárdos nyereség rendkívülinek számít, információi szerint ugyanis a köztéri reklámcégek többsége 2011-ben veszteséget termelt, vagy legfeljebb nullszaldós eredményt ért el. „Tavaly ugyan összességében növekedett a piac, de ez nagyrészt az állami megrendelések bővülésének volt az eredménye" – állította a cégvezető, hozzátéve, hogy ezeknek az állami megrendeléseknek a többsége - ahogy az a Kantar Media adataiból világosan látszik – a Publimontnál és egyéb, hozzá köthető közterületi cégeknél kötött ki.

(Az állami cégek és szervezetek közterületi hirdetéseiről a jövő héten részletesebb cikket közöl a Kreatív Online – A Szerk.)

(forrás: Kreatív Online, origo)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Az Artificial által készített kampányban.

Facebook Messengeren épp a célcsoportjukat remélik elérni.

Több különös médiatanácsi frekvenciadöntés mögött is a kormánybiztos médiapápát sejtik.

Az első és a második helyezett is Csoboth Edina lett. Hat év után nyert újból díjat a versenyen.

Bracsok István, a White Rabbit kreatívigazgatója a reklámfesztivál zsűrijében.

hirdetés
hirdetés

Micro moments, Google Adwords és Youtube, videotartalom stratégia, mobilhirdetés, attribúciós modellezés

2017. április 6-7. Országos sales meeting azoknak, akik szeretnek értékesíteni, és még jobbak akarnak lenni!

A Kreatív ismét meghirdeti content marketing versenyét, amelyre várja az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásait. Nevezési határidő: április 14.

Idén is megrendezzük az FMCG-szektor egyik legmeghatározóbb, kétnapos eseményét. Időpont: 2017.04.27-28.