hirdetés
hirdetés
hirdetés

Pumpálják a pénzt a Publimontból

Hála az állami hirdetők költéseinek, kiemelkedően eredményes évet tudhat maga mögött a Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó Publimont. A közterületi cég nyeresége 2011-ben megháromszorozódott, és az összeget a tulajdonosok teljes egészében ki is veszik a cégből.

hirdetés

A Publimont 1,05 milliárd forintos adózott eredményt ért el 2011-ben - írja az Origo a cégbíróságon nyilvánosan elérhető dokumentumokra hivatkozva. A 2011-es, több mint egymilliárdos nyereség hatalmas növekedés ahhoz képest, hogy a hirdetési piac egésze és azon belül is a közterületi piac nagyobb része nehéz helyzetben van a csökkenő marketingbüdzséknek köszönhetően. 2010-ben a Publimontnak csupán 340 millió forint adózott eredménye, 2009-ben pedig még vesztesége volt.

A cég március 20-án tartott taggyűlésén arról is döntöttek a cég ügyvezetőjének javaslatára – írja az Origo, hogy a nyereség teljes egészét fizessék ki osztalékként (amit egyébként 2010-ben is megtettek). A cégnek három tulajdonosa közül két cég áttételesen Simicska Lajos érdekeltségébe tartozik, aki a kilencvenes évek közepén a Fidesz gazdasági igazgatója volt, az első Orbán-kormány idején több évig az adóhivatalt vezette, és jelenleg is a kormányzópárt mögött álló egyik legfontosabb gazdasági háttérembernek tartják. A Népszabadságban korább megjelent és azóta sem cáfolt dokumentum szerint Simicska a milliárdos állami megrendeléseket elnyerő építőipari cég, a Közgép tulajdonosa.

A 2010-ig osztrák tulajdonú, Europlakát néven futó céget 2009 novemberében vásárolta fel a Zürichben bejegyzett Publimont AG, melynek cégvezetője Simicska és Nyerges más érdekeltségeiben is kulcspozíciókat betöltő Walter Hediger volt. Ezután, 2010 végén ismét tulajdonosváltás történt, a svájci Publimont AG megszűntetése után a magyar cég a Simicskához köthető Neo-Met Kft. és Pro Aurum Zrt. tulajdonába került, 2011 májusától pedig Nyerges Zsolt is megjelenik a cégtulajdonosok között az Opten cégnyilvántartása szerint. A cég ügyvezetője az a Vámos Attila, aki korábban a sok állami médiatendert megnyerő Bell & Partners által alapított, de 2011 októbere óta Simicska Lajos 100 százalékos tulajdonába tartozó Euro Publicity ügyvezetője is volt.  

A közterületi cégek állami hirdetésekből származó forgalmának alakulása 2002-2011

A Publimont a 2010-es kormányváltás óta látványosan javított üzleti eredményein: a 2009-ben még 366 millió forint veszteséget termelő cég az Origónak nyilatkozó névtelen szakember szerint többek között annak köszönheti nyereségét, hogy az utóbbi két évben több nagy állami cég és intézmény köztéri hirdetéseinek jelentős része a Publimont felületein jelenik meg. Egyelőre nem tudni, hogy a Publimont forgalmának összetétele milyen arányban oszlik meg a piaci szereplők és az állami szervektől érkező összegek között, de megnéztük, hogy a Publimontba mennyi állami pénz vándorolt listaáron és milyen helyzetet termetett a közterületi piacon.

Nagy étvágy

A Kantar Media birtokunkban lévő listaáras adatai szerint  2011-ben a 23 darab állami hirdető cég közterületi költéseinek csaknem 70 százaléka (egészen pontosan 69,89) a Publimonthoz folyt be, míg a korábban legnagyobb piaci szereplő, az osztrák Raiffeisen csoport tulajdonában lévő Epamédiához csupán 3,68 százaléka került az állami hirdetési pénzeknek. Az állami hirdetők a közterületi piacon még két médiacéget favorizálnak a Publimonton kívül: a Mediacontactnál a hirdetői pénzek 14,4 százaléka, az Euro AWK-nál pedig 10,13 százaléka landolt a Kantar Media listaáras adatai szerint. A közterületi piac többi kisebb szereplője 2011-ben az állami költésekből elhanyagolható (1,9 százalék) mértékben részesedtek csupán.

Nem volt mindig ekkora a különbség az állami hirdetéseken való osztozkodás tekintetében. A kormányváltást megelőző évben, 2009-ben még az Epamediánál költöttek a legtöbbet az állami cégek: abban az évben a vizsgált vállalatok közterületi költéseik 32,72 százalékát helyezték el az Epamedianál, 21,96 százalékát a Mediacontactnál, 18,61 százalékát a Publimontnál, 9,11 százalékát az Euro AWK-nál, a kisebb cégeknekpedig 17,6 százalék jutott.

(A Mahír listaáras bevételei azért nem szerepelnek a cikkben és a táblázatokban, mert a cég nem szolgáltat adatot a Kantar Mediának. - A szerk.)

 

Mint ismeretes, a Mediacontact ügyvezetője és egyik tulajdonosa Somogyi Miklós, aki egyben az IMG médiaügynökség társtulajdonosa is. Utóbbiban az a Patonai Péter a tulajdonostársa, aki az első Orbán-kormány idején a Magyar Fejlesztési Bank vezetője volt, és ennek megfelelően a Fidesz egyik befolyásos gazdasági háttéremberének számít. A Mediacontact másik két tulajdonosa pedig két külföldön bejegyzett cég, a Copthorn Trading és az Opticorp. Ez utóbbi cég Rákosi Tamás médiavállalkozó érdekeltségébe tartozik. Az Euro AWK egyik tulajdonosa pedig az a Fonyó Károly, aki a Mahir Cityposter – szintén egy Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cég – ügyvezetője. A Publimont, az Euro-AWK, illetve Simicska harmadik közterületi cége, az Euro Publicity ugyanabba a második kerületi Bég utca és Törökvész út közötti irodaházba vannak bejelentve.

Az Origo idézett cikkében megszólaltatja a Publimont egyik versenytársának  neve elhallgatását kérő vezetőjét, aki szerint az egymilliárdos nyereség rendkívülinek számít, információi szerint ugyanis a köztéri reklámcégek többsége 2011-ben veszteséget termelt, vagy legfeljebb nullszaldós eredményt ért el. „Tavaly ugyan összességében növekedett a piac, de ez nagyrészt az állami megrendelések bővülésének volt az eredménye" – állította a cégvezető, hozzátéve, hogy ezeknek az állami megrendeléseknek a többsége - ahogy az a Kantar Media adataiból világosan látszik – a Publimontnál és egyéb, hozzá köthető közterületi cégeknél kötött ki.

(Az állami cégek és szervezetek közterületi hirdetéseiről a jövő héten részletesebb cikket közöl a Kreatív Online – A Szerk.)

(forrás: Kreatív Online, origo)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Több európai országban koordinálják majd a márka influenszer marketingjét.

Szegedi kézilabdásokkal és az ORFK szakmai részvételével készített közlekedésbiztonsági kampányt a Groupama biztosító.

A Telekom Race TV és a Media Markt Akcióhősök című vígjátéksorozata esélyes a győzelemre.

Nem tudták igazolni, hogy 455 ezer ingatlanhirdetés érhető el náluk. A GVH lecsapott.

Az újonnan kialakított stratégiai terjesztési igazgatói pozíciót 2019 májusától Tóbiás Andrea tölti be a kiadóban.

hirdetés
hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.