hirdetés
hirdetés
hirdetés

Puch László: Nem zsaroltak meg a Szabad Földért

Volt olyan kormányzati hirdetés, amit visszadobott a Népszava, és nem vette volna vissza a lapot akkor, ha a kormány ellenezte volna. Az MSZP egykori pénztárnoka Rangos Katalin beszélgetős estjén elárulta, miket kért a szerkesztőségtől, és tényleg igazak-e a pletykák a hatvanpusztai birtokon történtekről.

hirdetés

“Komoly érdemeim vannak abban, hogy a Népszava működik” - kezdte Puch László azon a beszélgetésen, ahol szóba került a Népszava újbóli megszerzése, a Szabad Föld eladása és azok a pletykák is, hogy milyen alkut kötött Orbán Viktorral.

Az MSZP egykori pénztárnoka, egyik legbefolyásosabb embere ugyanis az elmúlt években médiaérdekeltségével került a legtöbbször a címlapokra. 2016-ban azzal, hogy eladta a Népszavát a Vasárnapi híreket és Szabad Földet kiadót Geomédiának, majd a kiadót fél évvel később visszavásárolta. A kiadó abban az évben szárnyalt, csak azt az évet 297 millió forintos adózás utáni eredménnyel zárta, 17 újságírót vettek át a megszűnt Népszabadságtól és ellenzéki lapként sikerült elérnie, hogy hirdetéseinek 56 százaléka kormányzati és állami reklám legyen. Idén ősszel viszont váratlanul eladta az aranytojást tojó tyúkot, a Szabad Földet, majd bezárta a vasárnapi híreket is.

Puch László még aktív pártpénztárnoki időszakában sem volt közlékeny, nem sokszor állt ki a nyilvánosság elé, hogy kétes vagy megosztó ügyeiről beszéljen. A beszégetés előtt is újságírók, a közönség soraiban ülő politikusok is azt találgatták, hogyan fogja hárítani a kérdésekre adott igazi válaszokat. Bár elhangzott, az "én nem emlékszem semmire", de önmagához képest Puch meglehetősen közlékeny volt. Úgy tűnt, várja a beszélgetést, felkészült, többször elővett egy kézzel teleírt sárga lapot, amiről idézeteket, és saját gondolatait olvasta fel.

Volt hirdetés, amit visszadobtak

Hogy mi is történt a Népszavával? “Rám maradt” - kezdte. Mint mondta, a Népszava 2010-es évek elejére válságba került, így barátja, Horváth László, a Geomédia Holding nemrég elhunyt vezetője segített abban, hogy “a baloldali orientáltságú lap fennmaradjon”.

Merthogy Puch László az egyórás beszélgetése alatt többször is hangsúlyozta, hogy a Népszava szerinte egy “összellenzéki érdekeket képviselő piacvezető napilap”, vagy hogy “ellenzéki orientálású lap, ami a valóságot és nem a hamis híreket közli”.

Ugyanezzel az érvvel hárította el a kormányzati hirdetési dömpingre vonatkozó kérdéseket is, ami leegyszerűsítve úgy hangzik, hogy szerinte mindegy kitől jön a pénz, amikor a szerkesztőség független, az olvasó az alapján ítéli meg őket, amit írnak, az pedig szerinte a valódi ellenzékiség. “De egyébként volt olyan hirdetés, amit visszaadtunk” - tette még hozzá.

Rangos Katalin rákérdezett az évek óta itt ott előkerülő pletykára is, miszerint személyesen Orbán Viktor utaztatta le egy Volkswagen Transporterrel magához, a hatvanpusztai birtokra Puchot, hogy megmondja, vegye meg a lapot. Minderre azért volt szükség, hogy a Népszabadság bedőlése után ne a Simicska Lajos tulajdonába álló Magyar Nemzet legyen a legnagyobb lap. A pletyka szerint az állami hirdetésekért cserébe a miniszterelnök azt kérte, a családjáról ne jelenjen meg semmi.

Puch László erre először csak úgy reagált, hogy városi legendákkal nem foglalkozik, “ hülyeség ellen nincs védelem, nem vittek sehová”. Ugyanakkor hozzátette, hogy ha a kormány ellenezte volna a megvételt, akkor azt mondja, köszöni, nem. Tárgyalni pedig tárgyalt, egy médiaügynökséggel, neveket viszont nem mondott, mert állítása szerint már nem emlékszik.

A szerkesztőségi bemutatkozásakor emlékei szerint elmondta, van persze néhány peremfeltétele. Az egyik, hogy a lap kizárólag a valóságot írja meg, és a blikkfangos címeket is hagyja, másrészt, hogy politikusok családja addig védve van, amíg közpénzekhez nem nyúlnak. Az Elios-ügyről például írnak. De példaként hozta fel, hogy az nem megírható, hogy egy családtagnak milyen a szexuális irányultsága. És szerinte ezzel a szerkesztőség is egyetértett.

Nyereséges volt a Szabad Föld

Megtehettem volna, de sok mozgásterem nem volt - mondta Puch arra a kérdésre, hogy mondhatott-e volna nemet Mészáros Lőrincék ajánlatára. Mint mondta, vételi ajánlatot kapott, és nem zsaroló ajánlatot, amit szerinte az is bizonyít nem azt kérték, adja oda a kormánypárti médiaholdingba.

A Szabad Föld eladását azzal magyarázta, hogy noha nyereséges volt, az eredményessége csökkent, a lap életgörbéjét megnézve pedig 2020-ra megszűnt volna a lap. Utalt arra is, hogy a lap a nagy számú előfizetések miatt rendkívül kitett a Postának, ami szintén nem kedvező.

Üzent azoknak, akik a Szabad Földet a vidék kritikus nyilvánosságának utolsó letéteményeseként aposztrofálják, hogy a hetilap sosem volt politikai lap, és szerinte nem is lehet azt csinálni belőle, mert akkor vége van a lapnak. Példaként hozta fel, hogy egyetlen egyszer tettek bele egy MSZP-s hirdetést, de 3000 fővel csökkent az olvasottság utána.

Puch egy dolgot csinálna ma már másként: az eladás novemberi időzítését. Mert az a kormánypárti médiaholding felálltásának bejelentéséhez közel esett, így sokan össze is mosták szerinte a kettőt.

Neizer Anita
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Érdemes megvárni, amíg a szétrobbanó báránylufik is megérkeznek a buliba.

Jávor Benedek, a Klubrádió és a Mérték Médiaelemző Műhely közösen adták be a panaszt.

A lap egyik új hirdetése a mianmari népirtás felderítésére épül.

Tarjányi Péter és Murányi András egykori hírigazgató szerint a 444 cikke csúsztat a lapnál történtekről.

Igazán nem szép tőlük, mert előtte eladtak neki egy taliga Whoppert egy fogadásra.

hirdetés

Díjátadó: január 30., kapunyitás: 19.00 Vedd meg a jegyed a bulira!

2018 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2018-as Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2019. február 5.

A leghasznosabb, leginspirálóbb people management tartalmak február 13-án, hogy a 2019-es éved még sikeresebb legyen!

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 22.

Február 28-án a gép előtt, az oktatóval együtt, a saját accountunkra belépve közösen végigvesszük, hogy adjunk fel hirdetést a Facebookon és az Instagramon.

hirdetés
hirdetés