Paradicsomot szüretelő robot a jövő napszámosa

Nemrég mutatta be a Panasonic a világ első paradicsomot szüretelő robotját, amelyen bár van még mit finomítani, az éretlen szemeket már kikerüli. A csatlakoztatott tehenekre épülő farmok után az okosültetvények sem tűnnek távoli jövőnek.

Biztosan van mindenkinek olyan ismerőse, akitől évek óta hallgatja, hogy kiégését szívesen gyógyítgatná már egy toszkán szőlőültetvény lankáin szüreti munkával vagy Hollandiában napszámosként paradicsomot betakarítva. Szőlőszüretelő robotokkal Franciaországban már korábban is kísérleteztek, de a Digital Trends cikke szerint lassan már utóbbiról sem érdemes álmodozni. A tokiói nemzetközi robotkiállításon ugyanis már bemutatkozott egy robot, amely egyelőre minimális óvatossággal, de az érett és éretlen paradicsomszemeket megkülönböztetve szüreteli le az elé rakott fürtöket. 

A nagyobb gazdaságokba tervezett, sínen futó, mesterséges intelligenciájával működő robot távolságmérő érzékelőkkel és képfelismerő algoritmusok segítségével azonosítja be a paradicsom helyét, alakját és színét. A Panasonic szerint a robot hat másodpercenként képes egy érett darabot a tálkájába gyűjteni. Ami ugyan teljesítményében nem jobb az emberi munkaerőnél, de mivel folyamatosan képes dolgozni - nem kér ebédszünetet, éjszakai műszakot is vállal, és szabadságra sem megy -, ezért jóval hatékonyabb. És bár a cég még finomít a paradicsomszedő robot gyorsaságán és pontosságán, terveik szerint ezt a gépet majd a függő tálcás termesztési módszerrel dolgozó üvegházakban lehet jól használni.

Hasonló eperszüretelő robotot tesztelnek néhány hónapja az Octinion fejlesztői is a belga üvegházakban, amely például 3D-nyomtatott műanyag karral képes óvatosan leszakítani az érett eperszemeket, az éretlen darabok helyét pedig memorizálja, hogy később visszatérjen azokat begyűjteni. Egy floridai eperültetvényen pedig idén vetik be a GPS navigációs rendszerrel, a számtalan kamerával és lézer alapú távérzékeléssel felszerelt Harvest CROO robotját, amely önjáró módon kutatja fel és takarítja be a méret alapján megfelelő eperszemeket. A gyártó cég szerint a csomagolást is végző gép harminc idénymunkás helyett képes dolgozni. 

Az emberi munkaerőt kiváltani képes robotok kapcsán legutóbb egyébként egy amerikai startup burger-készítő robotja kavarta fel a közvéleményt, amelyet úgy terveztek, hogy egy óra alatt 400 burgert legyen képes összerakni. Ez pedig a cég szerint a gyorséttermükben három, teljes időben foglalkoztatott ember munkáját is képes kiváltani. Nagyjából ezzel egy időben figyelmeztetett a McDonald’s korábbi vezérigazgatója, Ed Rensi is arra, hogy a robotok hamarosan átvehetik az emberek munkáját az éttermekben. Gyorsabbak, költségtakarékosabbak, és jobban megéri a cégnek akár egy 35 ezer dolláros robotkarba beruházni, mint minimálbért fizetni a kevésbé hatékony humán munkavállalóinak.

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nyári ráadás! Végleges nevezési határidő: július 31.

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus