hirdetés
hirdetés
hirdetés

ORTT - káros szenvedélyek a tévében

Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) egy tanulmányban annak járt utána, hogy a kiskorúak által kedvelt televíziós műsorokban hogyan jelennek meg a káros szenvedélyek. Mint kiderült, a vizsgált műsorok nyolcvan százalékában előfordult az alkoholfogyasztás, a dohányzás vagy a kábítószerezés, miközben a függőség veszélyeire alig hívják fel a figyelmet. Pedig a 13-17 év közötti fiatalok döntő többsége saját tévével rendelkezik, és átlagosan akár napi három órát is eltölt a készülék előtt.
hirdetés
Az ORTT tanulmánya arra hívja fel a figyelmet, hogy míg a nemzetközi vizsgálatok szerint az emberek a tömegkommunikáció révén - és főleg a tévén keresztül – szerzik az egészségügyi ismereteiket, addig Magyarországon ez a tendencia még nem tapasztalható. Az Egyesült Államokban például már hatvanas évek végétől célzottan integrálnak egészségmegőrző témákat a szórakoztató műsorokba kínálatába, Magyarország azonban a kutatás alapján ezen a téren még igen elmaradottnak mondható.

Az ORTT 2006 februárjától júniusig vizsgálta a 13-17 éves korosztály húsz legnézettebb főleg koraesti, esti műsorát. A minta leginkább a két országos kereskedelmi csatorna kínálatából tevődött össze, ezeknél pedig többségében voltak a korhatár nélkül megtekinthető műsorok (55 százalék), de magas volt azoknak a produkcióknak az aránya, amelyeket szülői felügyelet mellett ajánlatos megnézni.

A testület a Top 20-ban végül 210 műsorszámot nézett meg, és ezek közül 39 volt ártalmas szenvedélyektől mentes. Ez azt jelenti, hogy a tinédzser fiatalok által legnézettebb műsorok nyolcvan százalékában közvetlenül, vagy utalásszerűen jelenik meg az alkohol, a dohányzás, a kábítószer, vagy a szerencsejáték, sőt, ezek a magatartások a műsorok egyharmadánál visszatérőek, minden hetedik műsorszámnál pedig halmozottan fordulnak elő.

Számokra lebontva egyébként 1156 egymástól elhatárolható esetben fordult elő képben vagy hangban ártalmas szenvedélyhez kapcsolható tartalom.

A „Kockázati magatartásformák a kiskorúak által legnézettebb műsorokban” című felmérés azt mutatja, hogy a tévéműsorokban leginkább az otthoni ivás fordult elő, az alkoholfajták előfordulása pedig közel azonos volt, bár a képernyőn látható emberek inkább söröztek és boroztak. A vizsgálat szerint a televízió valóságában a különleges alkalmak, az ünneplések elengedhetetlen hozzátartozója az alkohol, de a stresszes helyzetek, a felhalmozódott feszültség ellenszereként is gyakran megjelenik, ami az ORTT szerint a fiatalok szempontjából különösen problémás lehet. Ugyanakkor a szereplők nem lettek részegek, vagy ha igen, akkor annak a jókedvű, feldobott állapotát mutatták be.

Az alkohol ábrázolt hatása
Nincs megfigyelhető hatás 75,5%
Spicces, jókedvű, feldobott 20,5%
Részeg, akadozó beszéd, bizonytalan mozgás 2,7%
Eszméletlen 0,4%
Egyéb/Besorolhatatlan 0,9%
N=809 100%

Az alkoholfogyasztásnak inkább az élvezeti értéke kapott hangsúlyt, csakúgy, mint a második leggyakrabban ábrázolt ártalmas szenvedély, a dohányzás. A tanulmány arra is rámutat, hogy az alkoholt fogyasztók kétharmada, míg a dohányzók több mint fele a műsorszámok központi figurájaként jelent meg, e két egészségre káros magatartás tehát leginkább olyan szereplők körében elterjedt, akik a serdülők számára esetleg mintául szolgálhatnak. A tévé képernyőjén szeszes italt fogyasztók egyötöde ráadásul kiskorú, illetve fiatal felnőtt volt - a kiskorú fogyasztók nagy része a Barátok közt című szappanoperából és Az amerikai pite című filmből került ki. A legnagyobb számban az érett felnőtt korosztály dohányzott a vizsgált műsorszámokban, és meglepően magas volt az idősek aránya is.

A kábítószer-használat az alkoholfogyasztáshoz illetve a dohányzáshoz mérten sokkal ritkábban fordult elő a vizsgált műsorszámokban. Ezekben az esetekben az is különbség volt, hogy itt gyakrabban felhívták a figyelmet a káros szenvedéllyel járó függőségre. A drogos jeleneteknél 18 százalékban szerepelt az ártalmas következmények megjelenítése, az alkoholnál ez az arány két százalék, a dohányzásnál pedig egy százalék volt.

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat és a testület három éve készült felmérése egyébként azt mutatja, hogy a 13-17 év közötti fiatalok 84 százaléka rendelkezik saját tévével, és a korosztály átlagos tévénézési ideje naponta a három órát is meghaladja. Az ORTT szerint a médiának jelentős szerepe juthat a felvilágosítás és megelőzés terén, a hazai műsorkészítők például a jelenleginél tevékenyebb szerepet vállalhatnának abban, hogy a szórakoztató műsorokban nagyobb létszámban jelenjenek meg az egészségesebb életmódot bemutató hősök.
(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Urbán Zsolt a HírTV vendége volt, ahol a CBA csak az apropót adta, valójában a fő témát a #loveislove kampány szolgáltatta.

Egy évre szól, de kétszer meghosszabbítható további egy-egy évre.

Valódi nézői panaszokat gyúrt össze reklámmá a brit Channel 4.

Az új műsorrendben kétszer is vetítik a széria aktuális epizódjait.

Idén az Akváriumban rendezik a hazai videoklipek kétnapos szemléjét és szakmai fórumát.

hirdetés

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés
hirdetés