hirdetés
hirdetés
hirdetés

ORTT - káros szenvedélyek a tévében

Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) egy tanulmányban annak járt utána, hogy a kiskorúak által kedvelt televíziós műsorokban hogyan jelennek meg a káros szenvedélyek. Mint kiderült, a vizsgált műsorok nyolcvan százalékában előfordult az alkoholfogyasztás, a dohányzás vagy a kábítószerezés, miközben a függőség veszélyeire alig hívják fel a figyelmet. Pedig a 13-17 év közötti fiatalok döntő többsége saját tévével rendelkezik, és átlagosan akár napi három órát is eltölt a készülék előtt.
hirdetés
Az ORTT tanulmánya arra hívja fel a figyelmet, hogy míg a nemzetközi vizsgálatok szerint az emberek a tömegkommunikáció révén - és főleg a tévén keresztül – szerzik az egészségügyi ismereteiket, addig Magyarországon ez a tendencia még nem tapasztalható. Az Egyesült Államokban például már hatvanas évek végétől célzottan integrálnak egészségmegőrző témákat a szórakoztató műsorokba kínálatába, Magyarország azonban a kutatás alapján ezen a téren még igen elmaradottnak mondható.

Az ORTT 2006 februárjától júniusig vizsgálta a 13-17 éves korosztály húsz legnézettebb főleg koraesti, esti műsorát. A minta leginkább a két országos kereskedelmi csatorna kínálatából tevődött össze, ezeknél pedig többségében voltak a korhatár nélkül megtekinthető műsorok (55 százalék), de magas volt azoknak a produkcióknak az aránya, amelyeket szülői felügyelet mellett ajánlatos megnézni.

A testület a Top 20-ban végül 210 műsorszámot nézett meg, és ezek közül 39 volt ártalmas szenvedélyektől mentes. Ez azt jelenti, hogy a tinédzser fiatalok által legnézettebb műsorok nyolcvan százalékában közvetlenül, vagy utalásszerűen jelenik meg az alkohol, a dohányzás, a kábítószer, vagy a szerencsejáték, sőt, ezek a magatartások a műsorok egyharmadánál visszatérőek, minden hetedik műsorszámnál pedig halmozottan fordulnak elő.

Számokra lebontva egyébként 1156 egymástól elhatárolható esetben fordult elő képben vagy hangban ártalmas szenvedélyhez kapcsolható tartalom.

A „Kockázati magatartásformák a kiskorúak által legnézettebb műsorokban” című felmérés azt mutatja, hogy a tévéműsorokban leginkább az otthoni ivás fordult elő, az alkoholfajták előfordulása pedig közel azonos volt, bár a képernyőn látható emberek inkább söröztek és boroztak. A vizsgálat szerint a televízió valóságában a különleges alkalmak, az ünneplések elengedhetetlen hozzátartozója az alkohol, de a stresszes helyzetek, a felhalmozódott feszültség ellenszereként is gyakran megjelenik, ami az ORTT szerint a fiatalok szempontjából különösen problémás lehet. Ugyanakkor a szereplők nem lettek részegek, vagy ha igen, akkor annak a jókedvű, feldobott állapotát mutatták be.

Az alkohol ábrázolt hatása
Nincs megfigyelhető hatás 75,5%
Spicces, jókedvű, feldobott 20,5%
Részeg, akadozó beszéd, bizonytalan mozgás 2,7%
Eszméletlen 0,4%
Egyéb/Besorolhatatlan 0,9%
N=809 100%

Az alkoholfogyasztásnak inkább az élvezeti értéke kapott hangsúlyt, csakúgy, mint a második leggyakrabban ábrázolt ártalmas szenvedély, a dohányzás. A tanulmány arra is rámutat, hogy az alkoholt fogyasztók kétharmada, míg a dohányzók több mint fele a műsorszámok központi figurájaként jelent meg, e két egészségre káros magatartás tehát leginkább olyan szereplők körében elterjedt, akik a serdülők számára esetleg mintául szolgálhatnak. A tévé képernyőjén szeszes italt fogyasztók egyötöde ráadásul kiskorú, illetve fiatal felnőtt volt - a kiskorú fogyasztók nagy része a Barátok közt című szappanoperából és Az amerikai pite című filmből került ki. A legnagyobb számban az érett felnőtt korosztály dohányzott a vizsgált műsorszámokban, és meglepően magas volt az idősek aránya is.

A kábítószer-használat az alkoholfogyasztáshoz illetve a dohányzáshoz mérten sokkal ritkábban fordult elő a vizsgált műsorszámokban. Ezekben az esetekben az is különbség volt, hogy itt gyakrabban felhívták a figyelmet a káros szenvedéllyel járó függőségre. A drogos jeleneteknél 18 százalékban szerepelt az ártalmas következmények megjelenítése, az alkoholnál ez az arány két százalék, a dohányzásnál pedig egy százalék volt.

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat és a testület három éve készült felmérése egyébként azt mutatja, hogy a 13-17 év közötti fiatalok 84 százaléka rendelkezik saját tévével, és a korosztály átlagos tévénézési ideje naponta a három órát is meghaladja. Az ORTT szerint a médiának jelentős szerepe juthat a felvilágosítás és megelőzés terén, a hazai műsorkészítők például a jelenleginél tevékenyebb szerepet vállalhatnának abban, hogy a szórakoztató műsorokban nagyobb létszámban jelenjenek meg az egészségesebb életmódot bemutató hősök.
(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A hagyományos íznél édesebb New Coke csak 79 napot ért meg 1985-ben, annyira gyűlölték Amerikában. A sorozat 1985-ben játszódó folytatása miatt újra felélesztik a receptet.

Az MTÜ Budapesten kezdte a bemutatást, elmennek az összes nagy borvidékre.

A Punkt szerkesztőinek célja, hogy kritikusan reagáljanak a hazai és külföldi színtér aktuális történéseire.

A fürdőszoba felszereléseket forgalmazó cég meghívásos tenderen választotta ki az ügynökséget.

A vállalat kerekasztal-beszélgetésen viszi tovább a párbeszédet, ami az anyák napi reklámjuk kapcsán elindult.

hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.

hirdetés
hirdetés