hirdetés
hirdetés
hirdetés

„Ha a kreatív iparban akarsz érvényesülni, akkor öncélúnak, arrogánsnak, megalománnak kell lenned”

Fejbe lőné magát, ha nem csak ő döntene az alkotói folyamatban, bárkivel összehaverkodik, ha finanszírozza a projektjét, és szívesen használja fel mások ötleteit, ha a végén azt sajátjaként ünnepeltetheti. A Drive és a Pusher-trilógia rendezője, Nicolas Winding Refn természetesen Cannes-ban is hozta formáját.

hirdetés

Eddigi megnyilvánulásai alapján nem meglepő, hogy a Cannes Lions egyik legszórakoztatóbb, egyben legbizarrabb beszélgetéséhez a dán rendező, Nicolas Winding Refn színpadra állítása kellett. Refn a Drive sikere után lett az amerikai kreatív szakma kegyeltje, így többek között a Guccinak, a Lincolnnak, a Hennessynek és a H&M-nek is rendezett már reklámot. A Drive berobbanása előtt persze Európában már igazi kultrendezőnek számított a Pusher-trilógiának és a Bronsonnak köszönhetően, de igazán a hollywoodi áttörés nyitotta meg számára a kapukat a reklámos közeg előtt (is).

Refn azonban tipikusan az a rendező, aki a sikerből nyert bizalmi és anyagi tőkét inkább személyesebb vagy őrültebb ötletei megvalósítására használja fel (indított például saját streamingoldalt is), így várható volt, hogy a cannes-i panelbeszélgetés sem a szokásos, hajbókolós mederben zajlik majd vele.

Kezdjük ott, hogy Refn nem igazán szereti a köntörfalazást. Amikor a beszélgetés apropóját adó, nemrég az Amazonon bemutatott tévésorozatáról, a Too Old To Die Young (TOTDY) kérdezték, Refn hamar tisztázta, miért nem filmet, és miért egy 13 órás, akár egyben végignézhető sorozatot készített az Amazonra.

Nicolas Winding Refn (Fotó: Getty Images @ Cannes Lions 2019)
Nicolas Winding Refn (Fotó: Getty Images @ Cannes Lions 2019)

„A tévé halott, a streaming viszont teljesen körülvesz minket. A mozifilm lekorlátoz, egy streamelhető műsor esetében viszont sokkal nagyobb a szabadságom. 13 órás filmet nem, de 13 órás streamingsorozatot készíthetek. Alkotás közben valójában a saját vágyaimat élem ki, így a TOTDY is egy 13 órás egotrip. Az pedig csak hab volt a tortán, hogy mindezt az egyik legkonzervatívabb, legagresszívebben kapitalista helyen tehettem meg” – utalt az Amazonra Refn. 

Már a sorozat debütálása előtt is sokat hírezett arról a sajtó, hogy mennyire szabad kezet kapott Refn az Amazontól, és hogy egy 13 órás mozifilm költségvetésével és A-kategóriás sztárokkal (pl.: Miles Teller, Jena Malone, John Hawkes) dolgozhatott. Nem csoda, ha a beszélgetést vezető Nils Leonard, az Uncommon ügynökség alapítója egyből rá is kérdezett arra, ami valójában mindenkit érdekelt: hogy a francba érte el a dán rendező, hogy az erőszakos, erősen korhatáros egotripje mögé pénzt tegyen az Amazon?

Refn érezhetően nem jött zavarba a pénz emlegetésénél. „Mindannyian kurvák vagyunk. Bárkivel összehaverkodunk egy kis pénzért. A cél mindig ugyanaz: a saját víziónkat akarjuk legyártatni valakivel. Fordulhatsz állami pénzelosztóhoz, magántőkéhez, kockázati tőkéhez, tökmindegy. Mindig ügyesen el kell játszani a szereped, és aztán a végén remélhetőleg egy csekkel mész haza. Az alkotói szabadsághoz értened kell a pénz szerepét is.”

Sajnos a rendezőt arról már nem kérdezték, hogyan küzdötte vissza magát súlyos adósságaiból azok után, hogy első amerikai rendezése, a Fear X súlyos bukás lett (ezt a küzdelmet mutatja be a Gambler c. dokumentumfilm). Pedig valószínűleg ott tanulta meg azt a leckét, amit Cannes-ban már ügyesen mondott fel: „minden projektemnél fontosnak tartom, hogy a nap végén senki se veszítsen pénzt, különben a legközelebb már nem biztos, hogy megkapod ezt a szabadságot az alkotáshoz.”

A beszélgetést pont a TOTDY premierjének másnapján tartották, így valószínűleg Refn is aznap találkozott az erősen vegyes fogadtatással. Nem mintha nem jutott volna ki a lehúzó kritikákból eddig a rendezőnek, hiszen  eddigi összes alkotása megosztónak számított. „Az igazi siker szerintem megosztó és szélsőséges véleményeket generál a gyűlölettől az imádatig. Valahol utóbbi két érzelem között lapul a kreativitás fő célja” – mondta erre Refn, majd ugyanúgy sokatmondó félmosollyal folytatta, amikor a filmjeiben sűrűn feltűnő erőszakról kérdezték. „Nem erőszakos filmeket készítek, de a filmjeim lehet, hogy erőszakosak mások számára. Nézz rám, nem vagyok erőszakos ember. Gyönyörű gyerekkorom volt, egyetlen barátnőm volt, akit aztán elvettem feleségül, és anyám minden egyes nap őszintén mondta nekem, hogy zseni vagyok.”

Fotó: Getty Images @ Cannes Lions 2019
Fotó: Getty Images @ Cannes Lions 2019

A rendező szerint az erőszak is csak egy alkotói eszköz. „A szexről már szinte mindent láttunk képernyőn, az erőszakban azonban van még valami felfedezetlen.” Refn innen kanyarodott gondolatmenetében egészen odáig, hogy a reklámszakmának is el kéne jutnia ahhoz a típusú felszabadultsághoz, ami a jelenlegi sorozatokat jellemzi, amelyek nem riadnak vissza a merészebb ábrázolásmódtól, témáktól. „Valljuk be, mindenki ugyanazt a célcsoportot, a fiatalokat akarja elérni. A mostani fiatalok azonban nagyon okosak. A legidősebb gyermekem például 16 éves, és elképesztő látni, hogy szinte azonnal tudja, mi az, ami hozzá szól, és mi az, ami félredobható. A figyelmük megragadásához a filmeknek, reklámoknak egy erős nézőponttal kellene rendelkeznie, amihez tudsz viszonyulni. A kreatív ipar nagy részénél ez az erős nézőpont azonban hiányzik.”

Erős nézőpont alatt pedig hamar kiderül, hogy erős vezetői döntéshozatalt (is) ért Refn. „Semmitől sem félek jobban, mint a csoportos döntésektől. Fejbe lőném magam, ha ilyen helyzetbe kerülnék” – vall saját munkamódszeréről a rendező, aki szerint mindannyiunkban ott van a vágy, hogy egy megbeszelésen hangosan azt mondjuk valakinek, hogy fogd már be, és csináljuk úgy, ahogy én akarom.

Refn szerint az már egy egészen más kérdés, hogy érdemes másokat meghallgatni. „Ha más jobb ötlettel jön elő, akkor használd fel, a végén meg majd ráírod a saját neved jó nagy betűkkel” – viccelődött a rendező, de aztán hamar elárulja, hogy voltaképp ez a rendezői attitűdje is. „Annyi a feladatom, hogy mindenki mást arra ösztönözzek, hogy a legjobbját nyújtsa. Színvak, diszlexiás és szörnyű táncos vagyok. Nincs kézzelfogható tehetségem semmiben. Ezért elég hamar rá kellett jönnöm, hogy magamat kell használnom az önkifejezéshez. Van, aki az ordibálásban, fenyegetőzésben hisz, szerintem ez egy nagyon rossz módszer. Inkább úgy gondolok magamra rendezés közben, mint egy óvóbácsira, aki körül ott szaladgál egy csomó gyerek. Nevezhetjük ezt manipulációnak is. Valójában a kommunikációt használom eszközként.”

Ha mindezek után egy kiállhatatlan, önimádó rendezőnek tűnik Refn, el is érte a célját. A rendező szerint ugyanis nem lenne szabad rejtegetni ezeket a negatív tulajdonságokat az alkotófolyamat során.  „Legyünk őszinték. Ha a kreatív iparban akarsz érvényesülni, akkor öncélúnak, nárcisztikusnak, arrogánsnak, megalománnak kell lenned, és közben abban is hinned kell, hogy te vagy az univerzum legfontosabb embere. Ezek a tulajdonságok mindenkiben ott vannak, de ha nem használod őket, nagyon nehéz dolgod lesz a kreatív iparban. Ebben az egészben az is ironikus, hogy mindezekért a tulajdonságaimért szoktak általában támadni.”

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Transzneműek és férfiak is megmutatják, hogyan kell elvégezni otthon a mellek vizsgálatát.

A lovasi Resident Art Gartenben kiállítások, koncertek és filmvetítések várják a művészetek rajongóit.

A sörmárka ezzel az 51-es körzetet megrohamozó tömegre reagált.

Egy mesékkel tarkított útikalauz érdemelte ki a New Talent kategória díját.

A Trafó vagy a Müpa kommunikációs szakemberei ítélik majd meg a pályázatokat.

hirdetés

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nyári ráadás! Végleges nevezési határidő: július 31.

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés
hirdetés