hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nézettségmérés akkor és most

Pontosan 20 éve alakult meg televíziós közönségmérést végző cég, a Nielsen (korábban AGB Nielsen, előtte AGB Hungary) a magyar piacon. A jubileum apropóján a Kreatív összegyűjtötte a hazai nézettségmérés történetének főbb állomásait a kétcsatornás korszaktól a köztévé online csatornájának működésbe lépéséig.

A Nielsen közönségmérés fizetett cikke! (x)

hirdetés

A rendszerváltás után, 1992-ben lépett a magyar piacra az AGB Hungary, amelyet az AGB Italia, a Gallup és az Informatix alapított. A vállalat irodája kezdetben az Óbudai Zichy Kastélyban volt.

Korábban a jelenlegi módszernél sokkal kevésbé pontos, naplós mérési módszert alkalmazták országszerte, ám az AGB hazai megjelenése után nem sokkal Hankiss Elemér, a Magyar Televízió (MTV) akkori elnöke tendert írt ki műszeres közönségmérésre. A tendert az AGB nyerte, így Kelet-Európában először kezdhette el kísérleti méréseit, majd a rendszer fejlesztését.

A flopitól az online adatszolgáltatásig

 

Eleinte kétszáz budapesti mérőműszerrel (úgynevezett panelmintán) végezték az adatszolgáltatást, amely a vidéken alkalmazott, Gallup-féle naplós méréssel egészült ki országossá.

1994 márciusára már készen állt a jelenleg is működő mérési struktúra alapja, a műszeres mérés országos hálózata. Az adatokat 620 háztartásból álló minta alapján szolgáltatták. Ekkoriban az adatszolgáltatás csak heti gyakorisággal történt, szöveges formában vagy digitálisan, floppy lemezeken.

A napi nézettségi  - úgynevezett AGB Express - grafikont az MTV részére még futár vitte illetve faxon került kiküldésre. Az MTV mellett a Duna TV, a Szív TV, TOP TV, A3, TV47, Eurosport, Alfa TV, Nap TV, MTM, az HBO, a Walt Disney Company, az IP, illetve számos reklámügynökség köztük a McCann Erickson, Ogilvy & Mather, PanMedia, BBDO, DMBB, Carat, Partners/ JWT, Optimum Media, Grey, Hungexpo, Leo Burnett, Saatchi & Saatchi, Bates, MQI, Initiative Media és a legnagyobb hirdetők közül a Procter and Gamble, valamint néhány produceri iroda Friderikusz, Kepes András és a Land Stúdió, a Welcome Produkciós Iroda, a Wilkens Europrisma rendelte meg az AGB adatait.

1996-ban az MTV újra pályáztatott – immár meghívásos alapon – műszeres mérésre, amelynek végén ismét az AGB örülhetett. Ezzel párhuzamosan a vállalat elindította reklámszpot alapú adatszolgáltatását. Az új fejlesztéssel már nemcsak az egyes filmek, műsorszámok és reklámblokkok, hanem egyetlen reklámfilm nézettsége is megállapíthatóvá vált. Ehhez kapcsolódott a 1996-ban bevezetett TeleSpot szoftver is. A TeleSpot a reklámkampányok elérés és gyakoriság alapú értékelését segítette. A kampányok tervezéséhez a Kubik szoftvert vehették igénybe a cégek.

1997-es őszi indulásukkor a kereskedelmi tévék is az AGB Hungary-vel kötöttek szerződést. Az adásuk kezdete után két héttel már online is hozzáférhetővé váltak a korábban papíron és floppyn továbbított mérési adatok, amelyek elemzéséhez a TeleMonitor szoftvert használhatták.

A kereskedelmi tévék indulásával jelentkező piaci igényekre reagálva az AGB 840 háztartásra növelte a panel méretét. Az újítások részeként azonosíthatóvá – és így mérhetővé – vált a műholdon, sőt a videón nézett csatorna illetve tartalom is.

1998-ban az alapító AGB Italia és AGB Csoport elnöke , Dr. Alberto Colussi javaslatot tett egy közös megrendelői testület felállítására. A szervezet a piaci szereplőket fogta volna össze, és a megrendelői érdekek egységesítését célozta : javaslati és vitafórumként szolgált, illetve a nézettségmérés szabályainak meghatározását és betartását szorgalmazta volna. A testület formálisan ugyan nem jött létre, de informálisan máig működik.

Az ezredforduló előtt a megrendelői kör két külön forrásból is auditáltatta az AGB mérési rendszerét. Először ’98-ban Peter Menneer, a BBC korábbi munkatársa ismerte el a szolgáltatás minőségét, majd egy évvel később a Tárki közölt pozitív értékelést a cég tevékenységéről.

AGB-ből Nielsen

Logók egykor és most


2004-ben az AGB és az amerikai Nielsen Media Research International 50-50 százalékos vegyes vállalatot alapított, így az AGB Hungary neve AGB Nielsenre változott.
Az AGB korábbi elemző szoftvereit, a TeleMonitort és a TeleSpotot fokozatosan felváltotta az Arianna médiaelemző program. Az Ariannával lehetséges a műsorszámok nézettségére vonatkozó illetve az egyes reklámfilmek adatait gyűjtő reklámszpot-információk közös felületen való használata. Az ilyen jellegű, integrált adatkezelést a Tele-szoftverek még nem tették lehetővé.

A kétezres években egyre látványosabban jelentkező médiafogyasztásbeli változásokra reagálva a cég kifejlesztette a tartalom alapú fogyasztást mérő UNITAM rendszerét is. Mivel jellemző, hogy analóg illetve digitális platformon egyaránt, egyre több készüléken (televízió, számítógép) és nem valós időben (DVD-n, merevlemezen rögzített adások) fogyasztanak műsortartalmat a felhasználók, a UNITAM egységesen mérhetővé tette a felsorolt módozatok mindegyikét. Az új berendezés egyedi digitális kóddá alakít minden audiotartalmat, így azokat összehasonlíthatóvá, és ezáltal csatornához köthetővé teszi.

2008-ban a Nielsen tovább növelte részesedését a vállalatban, így 100 százalékos tulajdonosa lett az AGB Nielsen csoportnak. A tulajdonosváltás következtében a márkanév 2010-ben Nielsenre változott, és a logó is ennek megfelelően alakult át.

 

A tévé előtt kézimunkáztak
Magyarországon először a Tömegkommunikációs Kutatóközpont (TK) foglalkozott nézettségméréssel. A TK 1961-ben alakult, és a szocialista blokkban ez volt az első szervezet, amely média- és közvéleménykutatást végzett. Változatlan feladatkörrel nevük 1988-ban Magyar Közvéleménykutató Intézetre (MKI) módosult. Az MKI Panelcsoport ekkor még kezdetleges, naplós módszerrel (kérdőívalapú) és csak heti rendszerességgel végezte a mérést. A kérdőívezés során nem csak a nézettséget, hanem a tévénézés körülményeit is vizsgálták. A tetszési index kitöltésekor például arra is rákérdeztek, hogy a megkérdezett mivel foglalkozott tévénézés közben.

A rendszerváltás előtti időben a szabályozás sokkal engedékenyebb volt a feltehető kérdéseket illetően. A mára tiltólistára került, jövedelemre, politikai nézetre illetve szakszervezeti tagságra vonatkozó kérdések, akkoriban még rendre szerepeltek a felmérésben.

Mivel kezdetben csak két földi sugárzású csatorna volt (M1, M2) a legnézettebb műsorszámok mai szemmel elképzelhetetlenül magas számokat produkáltak. 1989-ben például a Polip című olasz sorozat befejező epizódja volt a legnézettebb, amelyet a 18 éven felüli célcsoport 80 százaléka látott az M1-en. Második lett mögötte az egyik Derrick rész 73 százalékkal, ám a reklámszakma is igen magas, 70 százalékos nézettséget elérve jelent meg a Kramer vs. Kramer című film kreatívként dolgozó apafiguráján (Dustin Hoffman) keresztül.

Az MKI kérdőívéből az is kiderült, ha valaki kézimunkázott tévézés közben

 

Miként mér a mérő?

A mérés leegyszerűsítve úgy működik, hogy amikor a panelre kapcsolt háztartás egyik tagja leül a tévékészülék elé, a tévével együtt bekapcsolja a mérőműszert, majd mikor befejezte a tévénézést, kijelentkezik. Az, hogy éppen a család melyik tagja ül a készülék előtt, onnan tudható, hogy a háztartásban mindenkinek külön gombja van a távkapcsolón. Egy bejelentkezett személy – a mérési elv szerint – akkor tekinthető az adott csatorna nézőjének (azaz mérhetőnek), ha legalább 15 másodpercig nézi az adót. A műszer a mérési adatokat telefonvonalon keresztül továbbítja a központba, ahol számítógépes rendszer regisztrálja azokat. Itt történik az adattárolás, illetve a nézettségi, műsorcím és szpot adatbázisok kialakítása, amelyet a megrendelő másnap reggel kap kézhez.

A UNITAM egy innovatív, univerzális nézettségmérő technológia, amelyet a cégcsoport fejlesztett ki a digitális média kihívásaira adott válaszként. A UNITAM mind az analóg, mind a digitális (beleértve a földi, kábel, műholdas, IPTV) platformokon elérhető műsorokat képes mérni valós és nem valós (time shifted) időben egyaránt, azaz a műsorsugárzás ideje alatt vagy későbbi időpontban, így például a rögzített műsorokat is. Ehhez nem szükséges a műsorszolgáltató közreműködése.

A UNITAM olyan technikáknak és módszereknek az összességét foglalja magába, amelyek segítségével a rendszer képes megtalálni egy hangmintát akár korlátlan méretű referencia (audio jel) adatbázisban is. Ennek érdekében a CTS a televízió hangját egy kis sávszélességű digitális jelfolyammá alakítja. A CTS-ben működő mintavételező-összehasonlító motor oly módon azonosítja az ismeretlen hangmintát, hogy megkeresi az adott hangmintával megegyező jelfolyamot a saját referencia-adatbázisában.

Ez a technológia lehetőséget nyújt sokféle mérési szolgáltatásra, figyelembe véve az eltérő piaci igényeket. Ezek a szolgáltatások attól függenek, hogy milyen jellegű – korábban generált – hangminták és referenciák összehasonlítását kell elvégezni. Így a csatorna-azonosítás (= hagyományos nézettségmérés) mellett lehetőség nyílik többek között időcsúszásos csatorna-azonosításra, filmkövetésre is.

Az analóg mérőműszer

A digitális műszer, a UNITAM

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Tenderajánlást tett közzé a Magyar PR Szövetség, hogy átláthatóbbá és igazságosabbá váljanak az ügynökségi pályázati folyamatok.

A Frank Digital látja el a központi bank idei és jövő évi kommunikációs feladatait. 

Fördős Zé és cimborái karácsonyig térnek vissza.

A magány kap központi szerepet a cég új, Redditre készített amerikai projektjében.

Egy pénzkötegalakú rodeóbikával igyekeznek vonzóbbá tenni a befektetési lehetőségeket a fiatal felnőttek számára.

hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről, az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

A GyártásTrend ősszel folytatja országjáró Roadshow-ját, amelynek keretében a gyártó cégek használható tudást kapnak a digitalizációs ipar 4.0 megoldásokról.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

hirdetés
hirdetés