hirdetés
hirdetés
hirdetés

New Yorkban terjeszkedni nem korzózás a Broadwayen

A világ egyetlen, újságírók által díjazott reklámversenye, az Epica Awards minden hónapban bemutat egy reklámügynökséget, amelynek sikerült valami kivételeset letennie az asztalra. Az elmúlt időszak egyik legérdekesebb történetével jelentkeztek júniusban: az amszterdami illetőségű, független Superheroes alapító tagjai meséltek arról, hogyan sikerült megvalósítaniuk minden kreatív álmát: megvetniük a lábukat New Yorkban.

hirdetés

Az Epica által kiadott angol eredetit Nils Adriaans írta. Cikkünk a Kreatív júniusi számában jelent meg először.

„A kirakatrendezés többé-kevésbé egy szükséges rossz: addig kamuzol, amíg végül sikerül jól megcsinálnod” – vallja Rob Zuurbier, az amszterdami alapítású Superheroes ügyvezetője. „Magabiztosak vagyunk abban, hogy kezelni tudjuk az ügyfeleinket, a honlapunkon pedig több nagy cégnek készített remek munkát is bemutatunk, de ez nem feltétlenül fog lenyűgözni bárkit is New Yorkban” – teszi hozzá.

A 2009-ben alapított Superheroes jó példa arra, hogy egy közepes méretű, a hazájában elismert ügynökség min megy keresztül, amikor megpróbálja megvetni a lábát a Nagy Almában. Amikor egy ügyfél marketingcsapata elmegy egy ügynökséghez, nagy, megbízhatónak tűnő szervezetet akarnak látni. A Superheroes New York-i székhelye azonban kezdetben egy közösségi irodában volt, amelyet több startuppal együtt osztottak meg.

„Átmárkáztuk az egész irodát a bejárattól a konyhán át a tárgyalókig: ez lett a Superheroes New York. Ezután minden ott dolgozót kineveztem a Superheroes munkatársának. A három asztallal odébb ülő webfejlesztő srác lett a kreatívigazgató, az ügyvéd pedig a pénzügyi vezető. A tárgyalás remekül sikerült, az ügyfél bizalmát elnyertük, mint ahogy a megbízást is” – emlékszik vissza a kezdetekre Zuurbier. Aznap este, amikor a lemenő nap fényében fürödve motorozott hazafelé, azt érezte, hogy „Ez az! Ez tényleg megtörténik itt, New Yorkban!”

Rob Zuurbier

Az ügynökség három alapítója mind másként élte meg a New York-i kalandot. Rogier Vijverberg kreatívigazgató számára az egésznek romantikus színezete volt, és Frank Sinatra járt a fejében. Az amszterdami iroda vezetője, Django Weisz Blanchetta számára ez a vállalkozói lét végső erőpróbája volt. „Holland léptékkel is tiszteletet parancsol, ha létre tudsz hozni egy látható méretű ügynökséget. De New Yorkban? Amszterdamból indulva, más nyelvvel és kultúrával? Azon gondolkodtunk, lehetséges-e ez egyáltalán, el tudunk-e indulni az úton? És ami a legfontosabb: élvezni fogjuk-e?”

Rob Zuurbier már korábban belekóstolt a New York-i életbe, amikor az i360 ügynökségnél dolgozott, de függetlenedni akart, és kész volt belevetni magát a kalandba két társával, hogy a semmiből építsenek fel egy ügynökséget. „Tudtam, hogy kevesebb lesz a fizetésem, de őszintén hittem benne, hogy hamar kikupáljuk magunkat, és lezúzunk mindenkit! Mondjuk, ezzel durván elszámoltuk magunkat”.

Az amerikai szaksajtó némi szkepszissel tekintett az indulásukra, olyan szalagcímeket lehetett olvasni akkoriban, mint: „Meg tudja-e szelídíteni Gothamet egy független amszterdami ügynökség?”, vagy „New Yorkban terjeszkedni nem korzózás a Broadway-en”.

Három évvel később Zuurbier ezt maximálisan meg tudja erősíteni. Az egyik alapvető probléma a pénz szűkössége volt. Egy rendes kreatívcsapat ugyanis több mint évi 300 ezer dollárba kerül, és mivel nyilvánvalóan több csapatra lesz szükség, hamar elszáll a matek. Aztán kellenek stratégák, accountok, producerek, médiaspecialisták stb.

Emellett a New York-i irodát nem az amszterdami kiszolgálójaként akarták létrehozni: kezdettől fogva önellátásra rendezkedtek be. „Ha nincs pár milliód kéznél, akkor minden egyes dollárt meg kell keresni, mielőtt el tudnád költeni. Keményen kellett dolgozni ezért” – mondja Zuurbier.

Ez nem New Amsterdam

Az Egyesült Államokban a reklámipar nyaktörő tempóban mozog. Az ügyfelek lojalitása az eredményeken múlik: bemutathatod a legjobb munkádat a legjobb napodon, és örülhetsz, ha udvariasan utasítanak vissza. „Ha nem tudsz felmutatni semmit, ez a város élve felfal” – mondja Zuurbier.

Ám tehetség nélkül nehéz felmutatni bármit is. A tehetség pedig pénzbe kerül. Az elején nagyon sovány vagy, ezért a lehető leghamarabb meg kell izmosodnod – teszi hozzá Blanchetta.

Django Weisz Blanchetta

Bár a várost régen New Amsterdamnak hívták, óriási kulturális különbségek vannak. Az egyik legnagyobb a holland őszinteség és az amerikai tapintat disszonanciája. Ha egy amerikai azt mondja, „ez nagyon érdekes”, akkor biztos, hogy nem tetszik neki. Ha azt mondja, „ez biztos az én hibám volt”, azzal azt mondja: „elrontottad”. Nagyon oda kell figyelni – mondja Zuurbier. És persze ott vannak a mindennapi gondok: az utolsó pillanatban visszatáncoló potenciális ügyfelek, a döntésképtelen ügyfelek, a briliáns ötletek helyett biztonsági játékot választó ügyfelek.

„Az egyik techóriásnak készítettünk egy filmet, amelyben a termék önazonosságát a világban látható kamu dolgok mellé helyezték. A film őrülten sikeres lett volna, de az ügyfél nem merte bevállalni” – mond egy jellemző példát Zuurbier, aki szerint ez rosszat tesz az ügynökség moráljának, nem beszélve arról, hogy a kampány sikere új ügyfeleket hozott volna a portára.

Megmenteni a világot az unalmas reklámoktól

Persze ezeket a történeteket nehezen és vonakodva mesélik el, hiszen ha a rossz dolgokon csámcsogsz, azzal a bukás útját kövezed ki. És végeredményben a New York-i kalandból pozitívan jöttek ki, hiszen növekedési alapot biztosított az ügynökségnek. Ráadásul „az ügynökségi világban még mindig az Egyesült Államok diktálja trendet: ami ott történik idén, egy év múlva visszaköszön Európában” – mondja Blanchetta.

Az egyik ilyen trend, ami nemrég kezdett megjelenni Európában és Ázsiában, hogy egy nagy, folyamatosan ismételt fim helyett sok kis sztorit fűznek össze. Ez ráadásul rímel a Superheroes szlogenjével: „Megmentjük a világot az unalmas reklámoktól”. Ez a szemlélet arra ösztönzi őket, hogy jobban elgondolkozzanak azon, hogyan lehet az egyes tartalmi darabkákat úgy összefűzni, hogy azáltal tovább erősödjön a központi üzenet.

Rogier Vijverberg

Egy másik koncepció a szabad gondolkodás, amely során a kreatívok ügyféltől és márkától függetlenül előhozakodhatnak a legvadabb ötleteikkel. A legjobbakat aztán releváns termékeknél és szolgáltatásoknál használják fel, és csak a végeredmény elkészülte után tálalják az ügyfélnek. Ez leginkább akkor működik, ha éppen hiány van a munkából. De ez egyre kevésbé fordul elő. A New York-i iroda nyitásánál nagy előny volt számukra, hogy Amszterdamból is dolgoztak az amerikai piacra olyan márkáknak, mint az LG, a Converse vagy az Asus. Ráadásul az Adweek amerikai szaklap tovább növelte a hype-ot, amikor beválogatta a Superheroes-t a legjobb márkázott tartalmakat gyártók listájára. Ekkoriban kezdett megvalósulni az alapítók álma, és egyre több nemzetközi ügyfél kereste meg őket. Majd derült égből jött a villámcsapás – avagy a hívás Dubajból.

A Dubai Tourism Boardtól keresték őket: tender. Egy többmillió dollár értékű megbízás volt a tét, amely Ázsiát, Afrikát és a Közel-Keletet foglalta magában. 14 piac, 9 nyelv, 12 iparág és három célcsoport iparáganként. Két hónapon keresztül tartották magunkat a legnagyobb ügynökségi hálózatok ellenében. És a végén a Superheroes nyert. „A győzelem igazolta azt, amit végig minden porcikánkban éreztünk. A helyes dolgokat léptük meg, és eddig maximálisan megérte a küzdelem” – mosolyog Zuurbier.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A felsőoktatásban hallgatók egy ezresért fizethetnek elő a zenék mellett filmeket és sorozatokat is kínáló alkalmazásra.

Ha arra gyanakszol, hogy itt most valami újrahasznosítós dologról lesz szó, akkor jó helyen kapiskálsz.

Egy külön rendezvényszervezési feladatokra kiírt tender további 30 milliárddal dobja meg az éves keretet.

Újabb fejezethez ért a ketchupmárka és az énekes szerelmi története.

Most már az utazni vágyóknak sem kell a Startlapnál messzebb száguldaniuk az információs szupersztrádán.

hirdetés

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés
hirdetés