hirdetés
hirdetés
hirdetés

Népszavazás-kampány - mindent alulmúló kreativitás

„Ez a kampány sem fog bekerülni az annalesekbe”- fogalmazott Lendvai Dávid, a hat kreatívvezetője a népszavazási kampányok színvonalával kapcsolatban. A témában megkérdezettek szerint nemcsak a vizuális kivitelezéssel vagy a szövegekkel vannak alapvető problémák, hanem a koncepciókkal és az üzenetek célzásával is. Körképünk nagy tanulsága, hogy ebben a témában nehéz szóra bírni a szakma szereplőit: vagy nem vállalják fel névvel a véleményüket, vagy egyáltalán nem követik figyelemmel a most zajló politikai kampányeseményeket.
hirdetés
A 2008-as népszavazási kampány kreatívanyagai a Kreatív Online által megkérdezett kreatívok szerint még a politikai kampányoknál megszokott alacsony színvonalat sem érik el, csak az jelent változatosságot, hogy az egyes pártok különböző módon készítettek rossz kreatívokat.

Lendvai Dávid, a hat kreatívvezetője szerint mindegyik párt kampányának megvan a maga jellegzetes hibája. Szerinte a Fidesz kampányában például nem világos, hogy észérvekkel vagy érzelmekkel akarnak kommunikálni, „A jövő igennel kezdődik” szlogen ráadásul egy régi üzenetüknek, „a jövő elkezdődött”-nek az újrafogalmazása.

Lendvai Dávid úgy véli, hogy a Fidesz egyetlen szakmailag helyénvaló dolgot tett: a hirdetéseken megjelenő „szociális népszavazás” felirattal „nevet adott a gyereknek”.

Faragó Tamás, a JWT Budapest kreatívigazgatója a hiteltelenség problémáját is felvetette, ami az ellenzéki és a kormánypárti kommunikációra is igaz. A szakember szerint a hiteltelenség oka a Fidesz esetében, hogy a kreatívok túl általánosak, és nem emelnek ki konkrétumokat, míg az MSZP kampányában a szpotban megszólaló szereplők hiteltelenek.
Bár az SZDSZ célja is, mint arról már beszámoltunk, a „nem” szavazatok maximalizálása a kampánnyal, Lendvai szerint a párt kreatívjai inkább imázsépítésre és a saját táboruknak történő üzenetküldésre alkalmasak, a választók véleményének megváltoztatására aligha.

Egyedül a Fidesz népszavazás-logójának vörös csillaggal való kiegészítését tartotta jónak mindekét szakember, az „agymosós” kreatívokat viszont Lendvai inkább erőltetettnek, Faragó pedig elitistának minősítette.

„Az MSZP közterületi kampánya olyan, mintha a legutóbbi választás során kitalált jó vizuális koncepciót akarták volna szándékosan porba alázni” – fogalmazott Lendvai, aki szerint a plakátok „nem kellően plakátosak, túl bonyolultak, túl sok szöveggel. Az is meglehet, hogy az MSZP tudatosan készített ennyire semmilyen, érdektelen kreatívokat, hogy ezzel is érdektelenné tegye az egész szavazást”- vélte a szakember, majd így összegzett: „Az annalesekbe egyik kampány sem fog bekerülni.”

Faragó Tamás szerint az általános probléma a népszavazási kampány kreatívjaival az, hogy a pártok nem foglalkoznak a célcsoportokkal – átfogóan, a tömegekhez kívánnak szólni, ezért az üzeneteik unalmassá és egysíkúvá válnak. Ami lehetséges, hogy a kreatívok készítésének szintjén még nem jelentkezik, de később talán a megrendelő felülírja az egyedi elképzeléseket. Egyedül az SZDSZ nem kíván mindenkihez szólni, de a párt ezzel többnyire az ellenkező véglet, az elitizmus hibájába esik: kevés emberhez szól, a többiek pedig nem értik az üzeneteket.

Mint arról már beszámoltunk, a március 9-i népszavazást megelőző kampányok feladataira, nem született új ügynökségi megbízás, a Fidesz, az MSZP és az SZDSZ is eddigi partnereivel dolgozik együtt. Az MDF nem vesz részt a kampányban, hanem a korrupciómentes közélet megteremtéséért indított akciót „Amiről nem beszélnek…” címmel.
Tófalvy Tamás, kultúrakutató, újságíró
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Hornyacsek Zoltán 13 évet dolgozott a kiadónál, a napilapüzletágért volt felelős.

Az idén 20 éves újság kívül-belül átalakul.

Gyenge idegzetűek, csak óvatosan!

A Toman Lifestyle márkáihoz kapcsolódóan.

A Washington Postban megjelent egész oldalas hirdetésben ajánlotta fel az eszement nyomravezetői díjat.

hirdetés

Meghosszabbított nevezési határidő: október 20. A verseny célja: kreatív btl-megoldások és kapcsolódó kommunikációs kampányok díjazása.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Díjátadó: 10.25. Kapunyitás: 19 óra

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Weboldalakat, alkalmazásokat, tévéműsorokat, magazinokat és más nyomtatott kiadványokat lehet nevezni. Díjátadó: 10.26. kapunyitás: 19 óra

Cél: a reklám- és tágabb értelemben vett kommunikációs ipar gyártói oldalának legkiválóbb megoldásait jutalmazni. Nevezési határidő: október 27.

Workshop az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletéről, közismertebb nevén a GDPR-ról november 10-én.

Facebook és Instagram hirdetések kezelése a gyakorlatban november 16-án.

Prizma Kreatív PR Díj díjátadó: november 22. Helyszín: Akvárium Klub

Minden gallérhoz másképp kell szólnunk HR-eseként? Kiderül a november 21-i workshopunkon, ahová kék gallérosokra specializálódott HR-eseket várunk.

Hr-esként Ön hol nézi meg először egy jelölt profilját? És kiről mit árul el az adatlapja? És azt vajon tudja, hogy a jelöltek hol és hogyan keresnek a legaktívabban munkát? Workshopunkon mindenre választ kap. November 21. 09:00

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

hirdetés
hirdetés