hirdetés
hirdetés
hirdetés

Németország komolyan seggberúgta a Facebookot

A német Szövetségi Kartell Iroda (Bundeskartellamt - angol rövidítése FCO) fontos, és nagy hatásúnak ígérkező döntést hozott a napokban, amikor kimondta, hogy a Facebook visszaél a piaci dominanciájával a felhasználóinak Facebookon kívüli tevékenységének monitorozásával, és a Facebookon belüli adatokkal való összefésülésével - írja a Wired.

hirdetés

A lépés lényegében törvényen kívülinek minősíti a Facebook komplett hirdetési modelljét, hiszen annak lényege, hogy a cég  a Facebook-, valamint a szintén hozzá tartozó Whatsapp- és Instagram-felhasználók applikáción belüli magatartását összefésüli a userek más online felületeken történő aktivitásával, ebből pedig egy meglehetősen komplex profilt tud építeni minden egyes emberre. Ezt a felhasználók persze lényegében önkéntesen adják, amikor elfogadják az ingyenes appok működési és adatkezelési szabályzatát (már aki elolvassa ezeket - a Google nemrég például azért kapott 50 millió eurós bírságot Franciaországtól, mert nyolc klikkelésnyi mélységben rejtették el, pontosan hogyan gyűjtik felhasználóikról az adatokat). AZ FCO szerint viszont eleve nem transzparens, hogyan gyűjti és mire használja fel a Facebook ezeket az adatokat, és a cég lényegében kizsákmányolja a felhasználóit, és a továbbiakban eltiltotta az üzleti modell használatától Németországban.

„A Facebooknak a továbbiakban nem szabad rákényszeríteni felhasználóit, hogy gyakrolatilag korlátozás nélkül átadjanak magukról minden, nem a Facebookon generált adatot, és hogy ezt a Facebook hozzákösse a felhasználói profilhoz" - írta az iroda vezetője, Andreas Mundt a döntés indoklásában.

Az FCO szerint mivel a német „közösségimédia-piac" 80 százalékát a Facebook uralja (32 millió aktív felhasználóval), a felhasználóknak nem nagyon van más esélye helyettesítő termékek használatára. A Facebook a döntés után egy blogposztban jelezte, ők azzal védekeztek, hogy a Youtube, a Twitter vagy a Snapchat is közösségi médiafelületek, de az FCO ezt nem fogadta el, mert szerintük ezek nem helyettesítők, hiszen teljesen másra valók, mint a Facebook. Sőt, a hivatal pont a 80 százalékot meghaladó piacrészesedés miatt érzi magát feljogosítva arra, hogy ellenőrizze a vállalat adatszerzési módszereit.

A Facebooknak egy hónapja van a fellebbezésre, de ha ezen a szinten is ellenük dönt a bíróság, akkor onnantól kezdve csak a felhasználók kifejezett (explicit) hozzájárulásával köthetnek össze Facebookos és egyéb online generált adatot egy profil alatt.

Lina Khan adatvédelmi szakértő a Wirednek elmondta, hogy az FCO döntése azért számít mérföldkőnek, mert világosan kimondja, hogy a Facebook a dominanciája révén tud rátolni olyan szerződést a felhasználóira, amelyben kötelező engedélyezniük a követésüket. „Amikor nincs piaci verseny, a felhasználók valójában nem mindig akarnak hozzájárulni a szerződési feltételekhez. A hozzájárulás egy fikció" - mondta Lina Khan.

AZ FCO szerint a Facebook ezt a hatalmas adatmennyiséget használta fel arra, hogy tovább építse piaci dominanciáját, és hurokba terelte az embereket, amiből nem tudnak kijönni – használják a site-ot, és hozzájárulnak minden adatuk felhasználásához, ami még erősebbé teszi a Facebookot, és bebetonozza a jelenlegi adatkezelési módszereit is.

A Facebook egy közleményben azt írta: „Az FCO alábecsüli a kőkemény versneyt a német piacon, félreértelmezi a GDPR-hoz való hozzáállásunkat, és aláássa az európai jog a konzisztens adatvédelemre irányuló mechanizmusait", majd hozzáteszik, hogy a népszerűség nem egyenlő a dominanciával. Az FCO nem így látta, sőt ez az első alkalom, hogy egy hivatalos szervezet a piaci dominanciával indokolta azt, hogy a szerződési feltételekhez való hozzájárulás egyáltalán nem szabad akaratból történik.

(forrás: Kreatív Online, Wired)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A csókolózó pár fotója 1800 kommentet kapott egy nap alatt.

A mobilozó gyalogosok allegóriáiként jelennek meg az elmaszkírozott arcú fiatalok.

A kezdeményezés nem független a Láncfűrész Akadémiától.

Joe ágyba viszi a reggelit, Sarah pedig időben felkel, és nem csak úgy összekaparja magát.

Nagyon forró dalra épül a szénhidrátcsökkentett sör Valentin napra időzített kampánya.

hirdetés

Merre tart az orvostudomány a digitalizált világban? Hogyan segíthet a technológia az egészség megőrzésében? Megtudhatod az első MOST Fórumon február 21-én (x)

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva február 19-én. BETELT!

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 22.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye! A verseny shortlistesei és a díjazottjai pontokat szereznek az M+Listán! Nevezési határidő: március 8.

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására március 12-én!

Március 13-án ismét megrendezzük néhány órás Facebook, Instagram workshopunkat, ahol gép előtt, az oktatóval együtt, a saját accountunkra belépve közösen végigvesszük, hogy adjunk fel hirdetést.

Hasznos ötleteket, tapasztalatokat és gyakorlati megoldásokat mutatni a munkaerő-megtartással és -hiánnyal küzdő belső kommunikációs csapatoknak. Időpont: március 20., 09.00

Idei kétnapos konferenciánk fókuszában a fogyasztó lesz. Dátum: 2019.04.25-16. Helyszín: Avalon Resort&SPA, Miskolc

hirdetés
hirdetés