hirdetés
hirdetés
hirdetés

Sortalanság

Nem lesz idén MAKSZ-rangsor

Feladó nélküli lezárt borítékban egy ügynökségi rangsornak tűnő listát kapott nemrég a Kreatív. Utánajártunk, valódi MAKSZ-rangsort kaptunk-e. Megkérdeztük azt is, miért nincs idén hivatalos publikáció.
hirdetés

A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) tagjai idén nem tudtak megállapodni az ügynökségi rangsor felállításának alapelveiben és számítási módszereiben. Lista készült, de számos ügynökség nem járult hozzá a publikálásához. Viszont már dolgoznak rajta, hogy jövőre a tagok számára elfogadható lista szülessen.
 
Módszertani gubanc

Információink szerint a MAKSZ idén először szeretett volna egy olyan összesített rangsort publikálni, amely tartalmazta volna mind a reklám-, mind a BTL, mind pedig a médiaügynökségeket. A probléma azonban az ilyen listával az, hogy nincs olyan adatbázis, amiből ez egységes ismérvek alapján összeállítható lenne, ezért az ilyen lista lényegében nem azonos adatok alapján készült volna el.
 
„Az ATL és BTL szekció rangsorát a helyi iparűzési adóalap (HIA), és a teljesítményindex míg a médiaügynökségeknél ugyanezt egyszerűen a nettó-nettó forgalom alapján számítottuk eddig, amelyek összevetése teljesen torz számokat eredményezett volna” – mondta Simon Zsolt, a MAKSZ elnöke, és hozzátette:  „Mivel sokan jogosan kifogásolták a módszert, ezért úgy döntöttünk, hogy se összrangsort, se szekció rangsort nem publikálunk, annak ellenére, hogy a számok nem jelentek volna meg”.
 
A Kreatív Online úgy tudja, hogy sok tagügynökség eleve nem is szolgáltatott adatot, de amelyek igen, azok számait is némelyek kétségbe vonták.

Szintén nem sikerült megegyezni abban, hogy egyes cégcsoportok forgalmánál és HIA-számainál a cégcsoporton belül mely cégek adatait számolják be a rangsornál, hiszen cégcsoportonként előfordul, hogy egyes leányvállalatok nem is MAKSZ-tagok, vagy nem az adott szekció profiljába tartoznának. „Tisztázni kell a tagi viszonyokat, valamint, hogy mi minősül anyavállalatnak, mert jelenleg nem egyértelműek” – vélekedett Simon Zsolt.

Ettől függetlenül Simon Zsolt lát megoldást a felmerült problémára. „Az egyik lehetséges megoldás lehet a francia RECMA nevű médiaügynökségeket kutató és osztályozó kutatócég metódusa, amely minden piacra a kedvezményekkel csökkentett tarifák alapján számol bevételeket, ráadásul elég pontosan definiálja az ügynökségeket és a cégcsoportokat”. A MAKSZ elnöke még elmondta, hogy idén korábban, már tavasszal előveszik a témát, és a bővülő tagsággal korábban kezdik meg az egyeztetéseket.
 
Nem először

A MAKSZ 1998-ban publikálta (akkor még Magyarországi Reklámügynökségek Szövetsége néven) az első rangsort. 2002-ben azonban életbe lépett a Sarbanes-Oxley (SOX) törvény, amely megszigorította a New York-i tőzsdén szereplő nemzetközi ügynökségi hálózatok pénzügyi beszámolóinak közzétételét, amire a MAKSZ-rangsor is támaszkodott. A hálózatok magyarországi irodái ezért 2003-tól nem tették közre adataikat, közben pedig a MAKSZ új módszertant, az úgynevezett teljesítményindexet dolgozta ki.
 
Tavaly jelent meg újra a MAKSZ-rangsor [erről szóló részletes cikkünket lásd a Kreatív 2008. márciusi számában, Listára kerültek címmel – a Szerk.], amely három, különböző szempont alapján összeállított listát tartalmazott. Az egyik a teljesítményindex alapján, a másik az aktív alkalmazottak alapján, a harmadik pedig a reklámszakmai díjak alapján állt össze. Az utóbbi kettő számítási módszereiben nincsen vita. 
 

Teljesítményindex:
Arról ad tájékoztatást, hogy a reklámügynökségi csoportok esetleges médiatevékenységüktől függetlenül (tervezés és vásárlás) milyen üzleti teljesítményt mutattak. Úgy számolják ki, hogy az értékesítés nettó árbevételéből kivonták a közvetített szolgáltatások értékét. 

 

Csoportba verődtek
A számítást nagyban megnehezítette, hogy tavaly az ATL reklámügynökségi rangsornál csoportszinten számoltak. Így előfordulhatott, hogy egy olyan csoport összegzett teljesítményindexét számították ki, amely csoport nem minden tagja tartozott az ATL szekcióhoz, vagy egyáltalán nem is volt MAKSZ-tag. Így például a Café Csoport esetében nem egyértelmű, hogy melyik cég tekinthető ATL és melyik BTL ügynökségnek, illetve egy cég kivételével a többi nem is MAKSZ-tag. A médiaügynökségeknél a Starcom és a Zenith Optimedia szerette volna egy tulajdonosi csoportként (Publicis-ként) publikálni az eredményeit, a WPP-csoport viszont cégenként.


A tavalyi MAKSZ-listában szereplő ügynökségi csoportosulások:

Reklámügynökségek:
Akció-Csoport (Akció-Nxs, Akció Copy, Akció Kommunikáció, Akció Pr, Akció Art, Akció Dtp, Akció Office)
Café-Csoport (Café Reklám, Café Interaktív, Café Film, Cafl Pr, Café Contact, Café Design, Café Melange, Café Creative)
Createam-Csoport  (Createam Event, Createam Concept, Createam Promotion)
Grey-Csoport  (Grey Worldwide, GSP)
Hps-Csoport (Hps, Hps Experience, Direct Sales)
Lowe-Csoport  (Lowe GGK, Draft Fcb)
Ogilvy-Csoport (Ogilvy & Mather, Ogilvy One)
OMG (OMD, GFMO)
Publicis-Csoport: (Publicis, Publicis Dialog)
Young-Rubicam Brands (Y&R, Team, Wunderman, Bárci & Partners)
Well-Csoport (Well, Well Unic, Well Pr)

 

Médiaügynökségek:
OMD (OMG)
PHD (OMG)
Mindshare, Media Insight (WPP)
Maximize (WPP)
Mediaedge:cia, Media Zone, MEC Interaction (WPP)
MC Media (WPP)
Initiative Media, CMS Brand Connection (IPG)
Panmedia Western (IPG)
Zenith (PMG)
Starcom (PMG)
Universal McCann (IPG)
Carat (Aegis Media)
Vizeum (Aegis Media)
Media Planning (Havas)

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Meghívásos tenderen végül a Next9-t választották.

A nemrég önálló sales house-zá alakuló cég a Toprum Barba hívta partnereit. Képgalériával mutatjuk meg, hogy sikerült az este.

A márka új termékeit fiatal művészek értelmezték újra. A nonfiguratív snackdarabkák értelmezésére pedig nyereményjátékot is indított a Cheetos.

A márka kompakt autóval bővíti a portfólióját, amihez a Café és a White Rabbit készítettek bevezető kampányt. A koncepció az „elsőség” volt.

Azzal, hogy a brazil kozmetikai cég egyesül az Avonnal, a világ negyedik legnagyobb teljes mértékben szépségiparral foglalkozó vállalatcsoportját hozza létre.

hirdetés

A MOST Fórum május 30-i eseményén a magyar sportélet szereplőivel tekintjük át, hogyan változott a szabadidő- és élsport a technológia fejlődésével. (X)

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.

hirdetés
hirdetés