hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nem fog értéket közvetíteni a Való Világ

Etikai kódexet szerkesztett az RTL Klub a Való Világ című műsorához. Szeretnének megfelelni a médiatörvénynek, bár elismerik: nem céljuk az értékközvetítés. 

hirdetés

A korábbi bejelentésnek megfelelően „a Való Világ című televíziós műsor szerkesztési alapelvei” címmel etikai kódexet adott ki az RTL Klub. A kiadvány célja, hogy a műsor ne sértse a társadalmi együttélés alapvető normáit és megóvja a kiskorú nézőket a számukra ártalmas tartalmaktól. Az egyes epizódoknak a hatályos médiatörvény II. kategóriájának kell megfelelniük, vagyis a „12 éven aluliak számára megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott” minősítéssel sugározzák azokat.

A felvételről leadott epizódok esetében a kódex előírásait maradéktalanul be kell tartani, élő adás esetében pedig szerkesztőktől elvárják a lehető legnagyobb gondosságot.

Nem lesznek mórickás viccek és csúnya beszéd

A kódex szerint a műsorban nem mutathatnak be szélsőséges (rasszista, gyűlöletkeltő), vagy egyéb jogsértő viselkedésmódot közvetítő véleményt. Nem szabad diszkriminálni, bűncselekményeket helyeselni, de kerülni kell a kisebbségeket, másságot sértő megjegyzéseket, az etnikai, nemzeti, vallási meggyőződéssel kapcsolatos élcelődést. Ha ilyesmi mégis élő adásban elhangzana/megtörténne, akkor a műsor szerkesztőinek mindent el kell követniük a közlés megszakításáért, illetve a vélemények megfelelő kritikájú ellensúlyozásért.

A trágár kifejezések használatát sem engedik, de szabad a fiatalkorúak körében szokásos és elfogadott szleng nyelvezet, valamint elhangozhatnak a köznyelv vulgárisnak nem minősülő bevett fordulatai is. Élő műsorok idején a készítők figyelmeztetni fogják a játékosokat arra, hogy tartózkodjanak a trágárságoktól. Szerkesztett műsorok esetében az ilyesmiket ki kell majd sípolni vagy más módon érhetetlenné tenni.

Erőszex nélkül

Nem tűnhetnek fel pozitív fényben a destruktív vagy erőszakos viselkedésformák és a szexuális tartalmat is csak mértéktartó módon, „dramaturgiailag szükséges” mértékben és nem öncélúan fognak mutatni. A meztelenség önmagáért való naturalista ábrázolása, elsődleges nemi szervek bemutatása a II. kategória miatt nem lesz megengedett. Az erotikus jellegű képsorok nem lehetnek domináns elemei a műsornak, az ábrázolás módját tekintve pedig visszafogottnak kell maradniuk.

A bunyót kedvelő nézők is hoppon maradnak, ugyanis nyílt fizikai erőszakot nem szabad bemutatni. Az erőszakra történő közvetett utalás csak olyan mértékben lesz megengedett, amely a történések megértéséhez feltétlenül szükséges, továbbá nyilvánvalóvá kell tenni, hogy az erőszak - legyen az akár fizikai, akár verbális – társadalmilag nem megengedhető.

Nem közvetítenek értéket

A kódex azt sem tagadja, hogy a műsornak nem célja, hogy értékrendeket közvetítsen, azonban a nemi szerepeket és a partnerkapcsolatokat illetően nem fog az alapvető társadalmi normákhoz képest torz és negatív kliséknek teret engedni.

 

Nem csak értéket, burkolt reklámot sem közvetítenek majd a műsor közben, egyúttal a bemutatott termékek és szolgáltatások sem ösztönözhetik a nézőket közvetlenül vásárlásra.

Amennyiben a műsor folyamán a termékelhelyezés lehetősége megnyílik a műsorkészítők számára – ez a ma még formálódó médiatörvény-tervezet szerint elképzelhető, hogy megengedett lesz –, annak lehetőségével az RTL Klub élni fog, de a szabályokat betartja és a termékelhelyezés tényéről egyértelműen tájékoztatni fogja a nézőket.

A fogalmazvány egyébként azt is tartalmazza, hogy a tévé az Adatvédelmi Biztos ajánlásait szem előtt tartva készítette a szereplők szerződésének adatkezelésre vonatkozó részét, valamint hozzáteszi, hogy a játékosok villabeli viselkedésére vonatkozó szabályait nem a kódex, hanem a szabálykönyv tartalmazza, amelyet a játékosok a villában való tartózkodásuk során mindvégig kötelesek betartani.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Versenyhivatalhoz panaszok érkeztek arról, hogy a televíziós műsorszolgáltatók a nagyobb műsorterjesztőknek kedvezőbb árakat ajánlanak, mint a kisebbeknek.

A Magyar Public Relations Szövetség gyereknap apropóján járta körbe a gyerekinfluenszerekkel és az influenszerek gyerekeivel kapcsolatos jogi és etikai kérdéseket.

Az Oil! benzinkúthálózat online reklámfilmmel tiszteleg a félévszázados autómárka előtt.

Június 14-ig lehet leadni az ENSZ élelmezési programjához kapcsolódó briefre adott munkákat.

Az elmúlt években meggyilkolt hét afroamerikai áldozat kapcsán erős társadalmi üzenetet fogalmazott meg az étteremlánc.

hirdetés
hirdetés

Hetedik alkalommal rendezzzük meg content marketing versenyünket, amelyre most megújult kategóriarendszerben jelentkezhetnek az ügynökségek, médiumok és a megbízói oldal képviselői az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásaival.

A Kreatív második alkalommal hirdeti meg az Influt, a közösségi márkavezérek versenyét, melyre az elmúlt év legjobb, influencerek bevonásával készített marketing-, PR- és kommunikációs kampányait és aktivitásait várjuk.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.