hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bajban az Est Media: eladják a Neo FM-et

Komoly átalakulások várhatók a korábban Econetként ismert Est Mediánál. A részvénytársaság szombaton bejelentette, hogy megválik a Neo FM-től, de nem ez lesz az egyetlen változás a médiaportfolióban, sőt, veszélybe kerülhet a Sziget felvásárlása is. A társaság részvényei eközben zuhanórepülésbe kezdtek.

hirdetés

Az Econetről átnevezett Est Media kizárólagos tulajdonában álló EMG Médiacsoport a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján szombaton közölte, hogy értékesíti a Neo FM-et üzemeltető FM1 Kommunikációs és Kulturális Zrt-ben lévő 25 százalékos részesedését a többségi tulajdonos FM1 Friends Kft-nek. (A FM1 Friends fő tulajdonosai Székely Gábor, a Szerencsejáték Zrt. korábbi vezérigazgatója, valamint Horváth László, a Geomédia vezérigazgatója – erről bővebben itt olvashat). Ezzel egyidejűleg a két cég megállapodott a részesedés 120 millió forintos vételáráról is. Az EMG és az FM1 Zrt. egyúttal megszüntették a Neo FM reklámidejének értékesítésére, illetve a különféle adminisztratív szolgáltatásokra vonatkozó megállapodásaikat is.

Az eladás következtében a cégcsoport – a reklámpiac teljesítményétől függően 8,5 és 10 milliárd forint közötti tartományban várt – konszolidált árbevétele a Neo FM-hez kapcsolódó 1,5 milliárd forint körüli összeggel várhatóan csökken majd – közölte ugyanitt a társaság. Az üzemi eredményességre viszont ennek nem lesz hatása a cég közleménye szerint, köszönhetően a rádiós és sales tevékenység veszteséges voltának.

A lépés úgy tűnik, egy szélesebb körű portfoliótisztítás első fontos állomása lehet. A részvénytársaság ugyanis ugyanebben a közleményben reagált az Est Media egyik meg nem nevezett részvényesének korábbi indítványára, mely szerint a cégcsoport éves közgyűlésén kerüljön napirendre egy intézkedési terv elfogadása a cégcsoport jobb működése érdekében. Az Est Media szerint ez egy olyan részvényesi igény, amely a rövid távú üzemi eredményesség elérését és növelését előtérbe helyezi „a hosszú távú perspektívában értelmezhető, de rövid távon ráfordításokkal járó sokelemű portfolió üzemeltetésével szemben”. A társaság ennek értelmében megkezdi a cégcsoport reorganizációját és az elkövetkező időszakban a cégcsoport egészét érintő reorganizációs tervet készít – áll ugyancsak a BÉT-en olvasható közleményben.

Ez annyit jelent, hogy az Est Media további érdekeltségektől is megválhat. A reorganizáció során le akarják ugyanis építeni a „rövid vagy középtávon eredménytermelésre képtelen tevékenységeket és a központi adminisztrációt és stabil üzemi eredmény termelésére képes, könnyen finanszírozható termékstruktúrát és szervezetet állítanak fel”, ennek következtében azonban a cégcsoport konszolidált árbevétele az év során tovább csökkenhet. A reorganizáció egyik első lépése a rádiós tevékenység leépítése, hiszen a magyarországi rádiós reklámpiac csökkenése miatt az idei évben itt nem várható eredményes működés a cég szerint.

A mostani lépések a Sziget akvizícióját sem hagyják érintetlenül. A „reorganizáció” ugyanis a cégcsoport finanszírozásának újrastrukturálását is tartalmazza, és ennek részeként érinti azt 300 millió forintos, rövid lejáratú kölcsönt, amely a Sziget Kft. megvásárlási folyamata során a tavaly november 29-én teljesített vételárrész egyik forrása volt. Ennek a kapcsán a közlemény azt is meglebegtetni, hogy a Sziget felvásárlásának folytatása akár korlátokba is ütközhet. A Sziget felvásárlás finanszírozói között szerepel többek között Nobilis Kristóf, akinek az Indexet is tulajdonló Central European Media & Publishinghoz is kötődnek érdekeltségei.

Ha valódiak az Est Media Nyrt. szándékai az eredményességet illetően, az komolyan felveti a kérdést, hogy vajon az EMG valóban reális jelentkezőnek tekinthető-e a Figyelő hetilap vevőjelöltjei között, ahogyan azt korábban az általunk megkérdezett szakemberek állították a Kreatív Magazin cikkében, hiszen a lap a piaci pletykák szerint komoly veszteségeket termel. Arról ugyancsak nem tesz említést a közlemény, azonban nem elképzelhetetlen hogy a reorganizációtól nem függetlenül távozik posztjáról április végén Kádár Tamás, aki több mint három évig irányította az EMG-t.

A Napi Gazdaság felveti ugyan a lépés esetleges politikai hátterét, erről azonban tényleg csak találgatni lehet (mint ismert, a két országos kereskedelmi rádió indulásakor a Class FM-et jobboldali, a Neo-t pedig baloldali érdekeltségekhez kötötték, valamint mind Székely Gábort, mind a Geomédia cégcsoportot liberális illetve baloldali kötödésűként tartják számon). A médium szerint mindenesetre a bejelentés választ ad arra a kérdésre is, hogy miért zuhant brutális módon az Est Media papírok árfolyama az elmúlt hónapban. A korábbi Econet részvények jegyzése a március eleji 86 forintról a pénteki zárásra 47 forintra zuhant, amikor is felfüggesztették a papírokkal való kereskedést, mert ez az adott napon 14,5 százalékos esést jelentett, ezzel a papír elérte alsó limitjét és a Portfolio cikke szerint ezen szint alá már csak a kereskedési sáv kibővítésével kerülhetett volna az árfolyam.

Az Econet-részvények áresése ahhoz vezetett, hogy az elnök Balázs Csaba és maga az Econet határidős pozícióit, illetve azok egy részét a számlavezető MKB fedezethiány miatt likvidálta. Habár Balázs Csaba több százezer részvényt érintő tranzakciója úgynevezett kényszerlikvidálás volt, azok időzítése a mostani bejelentés fényében rendkívüli szerencsétlen, a Napi szerint szinte kizárt, hogy a PSZÁF ne indítson vizsgálatot az ügyben.

A Neo FM 2009 novemberében kezdte meg sugárzását. A két akkor startoló rádiócsatorna botrányoktól sem mentes indulását a Kreatív Online is aktívan követte.

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Több európai országban koordinálják majd a márka influenszer marketingjét.

Szegedi kézilabdásokkal és az ORFK szakmai részvételével készített közlekedésbiztonsági kampányt a Groupama biztosító.

A Telekom Race TV és a Media Markt Akcióhősök című vígjátéksorozata esélyes a győzelemre.

Nem tudták igazolni, hogy 455 ezer ingatlanhirdetés érhető el náluk. A GVH lecsapott.

Az újonnan kialakított stratégiai terjesztési igazgatói pozíciót 2019 májusától Tóbiás Andrea tölti be a kiadóban.

hirdetés
hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.