hirdetés
hirdetés
hirdetés

Művelt Marketinges: az első reklámügynökség

Művelt Marketinges-sorozatunk következő része az első reklámügynökségről szól, legalábbis az első olyan vállalkozásról, amelynek nevében az advertising agency szókapcsolat szerepel. 

hirdetés

Valamikor az 1830-as évek végén járunk, amikor Volney B. Palmer helyi, ismert és tehetősebb családból származó (apja ismert ügyvéd volt) üzletember az ingatlanvállalkozása adósságait  rendbehozandó tényleg forradalmi ötletet talált ki. Addig a lapok direkt értékesítésből éltek, Palmer pedig úgy gondolta, hogy egy személyben képes kezelni nagyon sok hirdető reklámjának elhelyezését a lapokban (a médiaügynökségi feladat előfutáraként), mi több, azt is vállalta, hogy személyre szabott hirdetéseket készít az ügyfeleinek. Korábban már kiterjedt előfizetői kört kezelt Pennsylvaniában, Marylandben, utána pedig New Jerseyben, Kentuckyban, Missouriban és Alabamában is.

Volney Palmer (Forrás: http://pabook.libraries.psu.edu/)

Hogy ezeket az üzletágakat összefogja, a sajtótörténészek szerint 1841-ben (és itt is), Mark Tungate szerint 1842-ben, az AdAge szerint 1843-ban, a Wikipedia szerint pedig 1850-ben megalapítja a The American Newspaper Subscription and Advertising Agency by Volney Palmer nevű céget, irodáját pedig a 3rd és a Chestnut Street északnyugati sarkán álló házban rendezi be. Az ügynökség 1849-re Volney saját állítása szerint 1300 amerikai újságba tudott hirdetést elhelyezni a meglévő 2000 amerikai újságból. Vannak, akik szerint emiatt ő inkább a médiaügynök, értékesítő volt, nem is reklámügynök. Ugyanakkor Volney nem csupán a hirdetések elhelyezésében, hanem azok gyártásában is részt vett, ügyfeleinek tanácsokat adott a helyes és hatásos szöveg megírásához, nem egyet saját maga szövegezett meg. Hovatovább a források szerint arra is figyelt, hogy mely lapokat milyen közönség olvas, ezekről maga is statisztikákat vezetett, így a reklámok hatékony elhelyezésére is tanácsokat adott. 1845-re Palmer Bostonban, New Yorkban és Baltimore-ban is nyitott egy-egy irodát a jobb ügyfélkiszolgálás miatt. Az 1850-es évek végére Volney több partnerrel is társult, a cégét is Volney B. Palmer Companyre keresztelte át. Az ügynökség Palmer 1864-es halálát alig élte túl, tulajdonostársai még 1877-ig vitték az ügynökséget más néven, amikor az N.W. Ayer & Son legendás reklámügynökség felvásárolta őket. 

Forrás: http://pabook.libraries.psu.edu/

A 3rd és a Chestnut utcák szegélyezte északnyugati ház ma (Forrás: Google Maps)

Irodalom:
Donald L. Holland: Volney B. Palmer - The Nation's First Advertising Agency Man In The Pennsylvania Magazin of History and Biography, 1974
Megann Corinn Crouse: Business Revolution: The Ad Agency, 2010
Mark Tungate: Adland: A Global History of Advertising, 2007

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Figyelésre, szolidaritásra és változásra hív a  #TheShowMustBePaused kezdeményezés a június 2-i Blackout Tuesday részeként.

Az országba hivatalosan nem léphet be külföldi a koronavírus miatt.

A szlovén kreatívipari rendezvényt 2021 őszére tolják. 

Milyen volt Orbán első, amerikai útja? Egy holland újságíró emlékezett vissza több útitársával együtt a közösen töltött napokra.

Omar Jimenez jogszerűen tudósított az összecsapások helyszínéről

Hetedik alkalommal rendezzzük meg content marketing versenyünket, amelyre most megújult kategóriarendszerben jelentkezhetnek az ügynökségek, médiumok és a megbízói oldal képviselői az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásaival.

A Kreatív második alkalommal hirdeti meg az Influt, a közösségi márkavezérek versenyét, melyre az elmúlt év legjobb, influencerek bevonásával készített marketing-, PR- és kommunikációs kampányait és aktivitásait várjuk.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés
hirdetés