hirdetés
hirdetés
hirdetés

Művelt Marketinges: melyik volt az első reklámról szóló mozifilm?

A reklámipar világát rengeteg hollywoodi és európai film/sorozat feldolgozta már, ha csak a mostani Reklámőrültek sorozatot nézzük, láthatjuk, miként ábrázolják a szakmát és szereplőit: gonosz és embertelen. Na de ez mindig így volt? Visszamentünk 1930-ba, ugyanis az első reklámról szóló mozifilmet ekkor vetítették, lássuk melyik az, és mit üzent az iparról már az első film. Művelt Marketinges sorozatunkban ezen a héten az első reklámról szóló mozifilmet kutattuk fel.

hirdetés

A Turner Classic Movies adatbázisában már 2010-ben 349 olyan film, sorozat, vagy dokumentumfilm volt, ami a reklámiparral hozható kapcsolatba, ezek csak az Egyesült Államokban készült művek (erről lásd akkori cikkünket). A harmicas-negyvenes évektől a hetvenes évekig szinte minden évben kijött Hollywoodban egy reklámiparral kapcsolatos film, amik körvonalazták ezeknek, és a későbbi alkotásoknak – Mi kell a nőnek? Édes November, Köszönjük hogy rágyújtott - a jellegzetességeit. A legtöbb egy karriertörténetet mesél el, a szereplők törtető és alattomos emberek, akik számára a pénz és a szakmai siker az első, az ügynökségek vezetői a film leggonoszabb emberei. De hogy melyik volt az első? Némi keresgélés után és egy konszenzusosan hivatkozott lista alapján a következő. 

Will Brockton és Laura találkozása az ügynökségen


1931-ben a The Easiest Way (A legkönnyebb út) volt az első szakmáról szóló film, mely egy karriertörténeten keresztül megmutatta a reklámipar „kegyetlen” világát, ha csak érintőlegesen is. Az alkotás egy 1909-es Eugene Walter által megírt Broadway darab adaptációja. A darab témáját ebben az időben botrányosnak tekintették, de áthidalta a nehézségeket, a vegyes fogadtatást (1917-ben némafilm is készült belőle), és 1931-ben a Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) elkészítette. A film 654 ezer dollár bevételt hozott a cégnek az Egyesül Államokban.

A film svéd plakátja


A film főszereplője egy szegény családból származó munkásosztálybeli lány, Laura (Constance Bennett). Egy nap, mikor az áruházban dolgozik, hogy eltartsa családját, felfedezi a Brockton Reklámügynökség. Ezzel úgy néz ki, megoldódnak a család anyagi gondjai, de Laurának ezért hatalmas áldozatot kell hoznia, a cég tulajdonosának (Will Brockton - Adolphe Menjou) lesz az eltartott barátnője, luxusban él, mindene megvan, de nem boldog. Laura egy nap találkozik álmai férfijával, az újságíró Jack Madisonnal (Robert Montgomery), egymásba szeretnek, de nem lehetnek együtt, mert a férfi Argentínába utazik. Ezalatt az idő alatt a lány vissza akar menni Will Brocktonhoz, de a férfi már semmit nem akar tőle, Jack eközben visszatér és szembesül azzal, hogy a lány nem várta meg. Laura Jacket választja, de a férfi elhagyja. Végül egyedül marad, és ott folytatja a nő, ahol elkezdte.



A film a főszereplő karakterének változásán keresztül mutatja be a reklámipar szereplőit. A közös jellegzetesség - miszerint a legtöbb egy karriertörténetet mesél el, az ügynökség tagjainak a pénz és a szakmai siker az első – már az első filmben megmutatkozott, egy sorstörténet bemutatásával.

A film adatlapja a Turner Classic Movies oldalon.
IMDB

Haraszti Niki
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Bővül az eddig is a 24 aloldalaként működő Sokszínű Vidék szerkesztősége.

A kilencvenes évek soha nem érhetnek véget.

A Karc FM-re is bírságot szabott ki az NMHH.

A multifunkciós dobozt az E3 játékkiállításon mutatták be.

Dobrosi Eszter utódja házon belülről érkezik.

hirdetés

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.

hirdetés
hirdetés