hirdetés
hirdetés
hirdetés

Művelt Marketinges: Melyik volt az első reklám, amelyben melegek szerepeltek?

Nem is lehetne aktuálisabb a Művelt Marketinges sorozat eheti témája, mint az első reklám, amelyben melegek szerepeltek.

hirdetés

Az internet és az Adweek bölcsessége szerint 1994-ben jelent meg az első olyan reklám, amelyben egy meleg pár jelent meg. A megrendelő az akkor három amerikai államban megjelenő IKEA volt, az ügynökség pedig a Deutsch. Lett is botrány belőle.

Pedig a Dining Room című reklámot csak este tíz után adták le New Yorkban, Philadelphiában és Washingtonban. A reklámban egy meleg pár idilli hangulatban, az Ikea ebédlős bútorait, és azok mindennapi használatát mutatta be. Pedig a reklám egy nagyobb, még 1993-ban indult tizennégy részes kampány egyik epizódja volt, amely az amerikai családok sokszínűségét kívánta bemutatni, rovábbá azt kifejezni, hogy az IKEA nyitott és befogadó mindenki irányában. Így olyan reklám is volt, amelyben a pár örökbefogad egy gyereket, vagy amelyben egy anya egyedül neveli a gyerekét. 

Ennek ellenére, vagy éppen ezért az AFA (American Family Association) nevű konzervatív családvédő szervezet egyenesen felháborítónak találta, hogy a homoszexualitást a társadalomban normálisnak tüntetik fel, és a film betiltását kezdeményezték, mert szerintük ez a reklám a lappangó befolyásolás egy módja (vö: meleglobbi). A reklámot persze nem tiltották be. 

De egyébként az első, kifejezetten a meleg közösségek számára készült reklám sem sokkal régebbi. Ez az Absolut vodka egyik 1981-es print hirdetése volt, amely kizárólag melegeknek szóló magazinokban, az Advocate-ben és az After Darkban jelent meg. Az Absolut amúgy azóta is nagy támogatója és reklámozója a meleg közösségeknek, 2011-ben egy kampánnyal ünnepelték meg, hogy 30 éve folyamatosan gyártottak reklámokat a melegeket megszólítva.

Az Absolut 1989-es hirdetése

A Guinness 1995-ös "Stand by Your Man" című reklámja, amelyben szintén egy meleg férfipár volt, egészen 2010-ig nem került nyilvánosság elé, mert nem engedték a bemutatását. Történt ugyanis, hogy az egyik médiavállalat producere még a sugárzás előtt kikotyogra egy bulvárlapnak a reklám tartalmát, a fogyasztók és a kocsmák pedig úgy felháborodtak ezen, hogy a Guinness minden nyomát el akarta tüntetni a reklámnak. 2010-ben viszont az Ogilvy & Mather ügynökség kitette a Youtube-ra. A reklámban egyébként csak a végén derül ki, hogy két férfi együttélésének viszontagságairól van szó. 

Hétfőn írtuk meg, hogy a BKV járműveinek külső reklámfelületét értékesítő cég, a Publimont elutasította a Melegrandi.hu hirdetését, mert szerintünk a reklám a gyerekek "erkölcsi, szellemi és érzelmi fejlődésére káros".

Haraszti Niki
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Seregi György kereskedelmi vezetői pozícióba érkezik.

Az együttműködés 2020-ra szól, és az állásportál online marketingtevékenységének több területére is kiterjed.

A Girls Girls Girls Magazine közel háromperces szpotja nemtől függetlenül mindenki számára érthető.

Regisztráció után a kedvenc szerzőik cikkeit kapjuk a legolvasottabb hírek után.

Az utolsó hozzávaló elveszi az ember étvágyát az egyébként nagyon guszta ételektől.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Meghosszabbított nevezési határidő: március 13.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Hozd a laptopod! – Facebook és Instagram tréning HR-eseknek, lépésről lépésre, március 12-én!

Jöjjön el március 12-én a tavaszi Gyógyszerkommunikációs konferenciára! Inspirálódás, tanulás és tudásmegosztás nem csak gyógyszeripari szakembereknek az EGIS exkluzív, interaktív helyszínén!

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Nevezési határidő: 2020. március 13.

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Milyen tapasztalatok vannak az egészségügyben a GDPR életbe lépése óta? Mit kellene tenni annak érdekében, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) használata megfeleljen az európai uniós szabályoknak? Hogyan lehetne adatvédelmi szempontból is jól (fel)használni a hazai adatvagyon

Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

A verseny célja, hogy egy olyan díjat indítson el az FMCG, és az ezzel a szegmenssel szorosan összefüggő Horeca-piac számára, amely felhívja a figyelmet az elmúlt év sikeres innovációira a fogyasztók, a kereskedelem, a vendéglátás és a szállodaipar területén. Nevezési határidő: április 3.

A nagy sikerrel zajló Év Gyára verseny ötéves jubileuma alkalmából egy egész napos konferenciával egészítjük ki díjátadó gálánkat, ezzel teremtve meg az év egyik kiemelkedő ipari eseményét. Ismerje meg a nemzetközi és a hazai év gyára verseny győzteseinek legjobb gyakorlatait!

SAVE THE DATE Vezetés és pszichológia konferencia április 28-án!

Nagy Kreatív Nap május 7-én! További részletek hamarosan...

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés