Munkába állt a világ első burgerkészítő robotja

Hivatalosan mától lehet rendelni a San Franciscó-i burgerbárban attól a robottól, amely egyedül szeleteli a zöldségeket, grillezi a húspogácsát, egymásra rétegezi az alkatrészeket, és csak azzal pakolja meg a bucit, amit a vendég előtte kért. Az öt perc alatt elkészülő, hat dollárért kínált automatizált kulinaritás mostantól már tényleg a jelen.

Két évvel ezelőtt írtunk arról a szokatlan álláshirdetésről, amelyben egy amerikai startup keresett gyorséttermének üzletvezetői pozíciójába egy olyan alkalmazottat, aki a jövőben hajlandó a konyhán robotokkal együtt dolgozni. A foodiek-ból és mérnökökből álló Momentum Machines fejlesztő csapata ugyanis épp akkor készült a világ első olyan gyorséttermének megnyitására, ahol emberi segítség nélkül, friss alapanyagokból, robot készíti a hamburgereket a vendégeknek. Nyolc évet vártak a pillanatra, az ötletükből mostanra lett valóság. 

A párhuzamosan dolgozó két, négy méter hosszú gép közel hétezer alkatrészből áll, 50 különböző funkcióra beállított kezelőkarjával és 350 érzékelőjének összehangolt munkájából egy óra alatt 60-60 burgert képes elkészíteni. A háttérben húsz számítógép dolgozik azon, hogy a zöldségszeleteket megfelelő vastagságúra, a mártásokat milliliterre, a fűszereket pedig grammra pontosan lemérje minden adaghoz. Három sűrített levegős üvegcső tartja melegen a frissen kisült zsemléket, amelyek mind arra várnak, hogy a rendelés gomb megnyomása után szabad levegőre kerüljenek, és a gépkarok megtöltsék belsejüket tartalommal. Mégpedig olyannal, amire rendelést kapnak. A robot mellé ugyanis egy alkalmazást fejlesztettek, amelyen keresztül a vendég már azt is jelezheti, ha szívesebben látna tripla sajtot, dupla húspogácsát vagy kevesebb hagymakarikát a burgerében. És mindezt öt perc alatt, hat dollárért kapja, majdnem olyan látványosan, mint Willy Wonka csokigyárában.

Minőségi alapanyagok, futószalagszerű gyártás, de gyorsabb és olcsóbb hamburger – Alexandros Vardakostas, a startup alapítója szerint ez a valódi gyorséttermi jövő, aminek ugyanúgy része a kevesebb emberi alkalmazott, mint a jóval hatékonyabb robotok munkába állítása. Ebben az étteremben például a személyzet mindössze az alapanyagok gépbe töltésében és a kiszolgálásban segít.

Vardakostas egyébként több generációs burger-gyártó családból származik: apja Dél-Karolinában az A’s Burgers éttermet, két nagynénje pedig egy kisebb gyorsfalatozó-láncot üzemeltet. 25 éves volt, amikor 2010-ben - Steve Jobshoz hasonlóan - szülei garázsában világosodott meg arról, hogy ezt a hamburgeresdit akár gépesíteni is lehetne, és le is gyártotta a robot prototípusát. Rá két évre találkozott a korábban a NASA-nál és a Teslánál mechatronikai mérnökként dolgozó Steve Frehnnel, akivel együtt kezdték finomhangolni a gézetet. 2016-ban tesztkonyhaként működtették az étteremnek kibérelt helyet, a két robotot pedig most júniusban sikerült munkába állítani. "Minden, amit itt látsz, egy újabb lépés a technológiában. Az önvezető autóknak is jó pár mérföldet kell futniuk, hogy azt mondjuk rájuk: megbízhatóak. Valami nagyon hasonló történik most itt is. Június 27. ezért is lesz nagy nap számunkra" - fogalmazott Vardakos a Bloomberg cikkében.  

Creator burgerbár San Francisco legmenőbb startup-negyedében, többek között a Microsoft, a LinkedIn és az Airbnb főhadiszállásának szomszédságában található, de Vardakostas terve az is, hogy más városok vasútállomásain, egyetemén, repterén vagy stadionjaiban is nyithasson majd egy-egy robottal felszerelt burgerezőt. A Creator robotját mindenesetre néhány napja próbálhatták ki először a sajtó munkatársai, és bár a nyáron még csak előzetes bejelentkezéssel lehet látogatni, szeptembertől megszűnik ez a várólista is, hogy aztán már tényleg bárki rendelhessen magának személyre szabott burgert ebből a kulináris szerkezetből.

A sorozatot a Telenor támogatja.

 

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján! Helyszín: Story Budapest (1075 Budapest Kazinczy utca 21.) Időpont: 2020. január 29. kapunyitás: 19:00, pontos kezdés: 19:30

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Gondolatok és példák gyógyszeripari szakemberektől: patient journey map, társadalmi felelősségvállalás, élményközpontú PR, dezinformációk az oltásellenességről és további érdekes témák!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók