hirdetés
hirdetés
hirdetés

Multimédia-varázslat

A prezentációkészítés alternatívái

Az írásvetítők korszakát idéző kék alapon fehér betűs prezentációk ideje lejárt. A magukra valamit is adó cégek többsége egyre inkább mozgásba kívánja hozni a vásznon megjelenő tartalmat, ami általában már nem megoldható cégen belül. A Kreatív a prezentációkészítés főbb szereplőit és az aktuális trendeket mutatja be.
hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Beszéljen, zenéljen, forogjon, robbanjon, azaz minél lenyűgözőbb legyen – hangzik a legtöbb megrendelő prezentációkkal szembeni elvárása. A termékeiket és szolgáltatásaikat bemutatók egyre nagyobb kommunikációs zajban tevékenykednek, ahol leginkább akkor lehet bekerülni a befogadó tudatába, ha valami szokatlant produkálnak. Ez persze nem jelenti azt, hogy a cégen belüli, egy-egy aktuális témával kapcsolatos bemutatót is hang- és videoeffektekkel ékesítve kell megoldani, de tény, hogy a nagyobb közönség előtt zajló cégbemutatók, sajtótájékoztatók manapság már ritkán maradnak meg a statikus bemutatóknál, hiszen ilyen esetekben alapvető szándék a lenyűgözés.

Túl sok lehetőség
Ez persze teljesen logikus folyamat, hiszen már régóta megjelentek azok a szoftver- és hardvereszközök, amelyek mozgalmasabb bemutatók készítését is lehetővé teszik. A lehetőségek sokfélesége azonban újabb problémát okoz. A legismertebb prezentációkészítő szoftverrel, a Microsoft Power Pointjával (PP) a legtöbb cégnek pontosan az a problémája, hogy rengeteg betűtípusával, animációs lehetőségével túlzottan nagy szabadságot ad a bemutató készítőjének, ami egy több száz fős értékesítési csapattal bíró vállalatnál a cég elektronikus megjelenésének teljes kuszaságához vezethet. Ezek megakadályozására vannak ugyan sablonok a PP-ben, ám ezt meglehetősen kevés felhasználó ismeri. A másik jellemző kifogás a PP-prezentációk transzportjával függ össze. A gazdag animációs lehetőségeiről és az utóbbi időben weblapokról ismert Flash-technológiával készült prezentációk nagy valószínűséggel bármelyik gépen futnak, míg egy Power Pointban készített anyag egy másik gépen gyakran máshogyan vagy egyáltalán nem fut le – magyarázza Kerti Géza, a kirowski new media igazgatója.

Multimédiával hatásosabb

Az egyéni igényekre szabott prezentációt persze általában nem cégen belül készítik, ez is a kihelyezett (outsourcing) kategóriába kerül, hiszen a prezentációkészítésben leginkább alkalmazott MacroMedia Flash, illetve Director szoftverek grafikusi, programozói képességeket igényelnek, ami ritkán van meg cégen belül. Ezek a prezentációk általában egyedi tervezésűek, alkalomra készülnek, áruk néhány százezer forinttól akár több millió forintig terjedhet attól függően, hogy a készítő mennyi szellemi energiát és milyen infrastruktúrát használ.

Testre szabva
Az ilyen típusú bemutatókkal a legfőbb megrendelői kifogás az anyagi ráfordítás és az újrafelhasználhatóság kérdése. Ezt megoldandó készítette a magyar tulajdonban lévő Mimoza Communications az állításuk szerint egyedülálló Shaker Flash alapú prezentációkészítő szoftvert, amely csak a megrendelő arculatát tartalmazó elemeket és animációs típusokat építi be a programba, a tartalmat a megrendelő bármely munkatársa elkészítheti, a vizuális megjelenés mindig azonos lesz, és nem fordulhat elő, hogy más szín vagy betűtípus megzavarja az egységes arculatot. A Shaker további előnyei – Szabó Ákos ügyvezető igazgató szerint – az online hozzáférhetőség lehetősége, ami azt jelenti, hogy nem kell minden helyszínre saját notebookot vinni, hanem bárhol a világhálóra csatlakozva megtekinthető a prezentáció, illetve az állandó elérhetőségből adódóan a legutolsó pillanatban is lehetséges a változtatások megjelenítése. A Shaker előnyeként említik a fejlesztők az ár és felhasználhatóság arányát, a reklámügynökségeket és biztosítókat célzó program ugyanis nem kerül többe, mint egy közepes minőségű multimédiás egyedi prezentáció, viszont hosszú ideig használható.

Egyedi formában
Hasonlóan hosszú távon, egy adott vállalaton belül széles körben használhatók az opciók számának korlátozására és arculati jegyek bevitelére épülő Power Point sablonok, amelyeket általában szintén nem cégen belül írnak. Egyelőre ez a lényegesen olcsóbb megoldás terjedt el igazán. Ilyet használ például az AHICO biztosítótársaság is, ebben az esetben azonban egyszerűen arról van szó, hogy a prezentációk háttere és betűtípusa azonos, és adottak az extrák is, amelyek főleg videofájlokat tartalmaznak. Lényeges, hogy a prezentáció háttere passzoljon a cég imázsához, manapság az egyre látványosabb bemutatók a divatosak, ezért alkalmazunk mozgóképet – fejtette ki Dallos Krisztián marketing- és kommunikációs osztályvezető.

Az egyedi prezentációk készítésére is bőven van igény, hiszen nagyon gyakran fordul elő, hogy egy cég speciális alkalmakkor tart bemutatót. A piac igényei miatt multimédiás prezentációk készítésére szakosodott számos webdizájnnal és interaktív ügynökségi feladatok ellátásával foglalkozó cég, mint például a Mirai Interactive és a Multi M Stúdió is. A Mirai szolgáltatásai között a keretrendszer-építés és az egyedi fejlesztés is helyet kapott. Míg az előbbi a PP-re épülő egyedi vizualitást biztosítja, az utóbbi különleges alkalmakra kínál emlékezetes bemutatókat. Hasonlóan sokrétű a CD-ROM fejlesztéssel induló, mára szintén a prezentációs piac meghatározó résztvevőjévé váló Multi M Stúdió szolgáltatási palettája. Egyedi tervezésre általában multinacionális cégek adnak megbízást, és gyakori a médiától induló megkeresés is, amikor egy nagyobb horderejű változást, műsort, műsorvezetőt akarnak átütő sajtótájékoztatóval bemutatni. Ilyen esetben az egyediség nem probléma a megrendelőknek, hiszen éppen ez a céljuk.

Igazi show
Egészen új kategóriát képvisel a prezentációk körében a DVD alapú, Magyarországon elsőként az E-arculat Rt. fejlesztésében kialakított szolgáltatás. A bemutató ebben az esetben egyértelműen inkább show-nak tekinthető, hiszen a rendező által megalkotott prezentációk szinte mindenre képesek, ami egy képernyőn megjelenhet. A főleg nagyvállalatok nagy eseményeire szánt prezentációtípus csak annyiban hasonlít a hagyományos bemutatókra, hogy egy vetítővászonra juttatott információkkal szemlélteti a szónoklat tárgyát. „A bemutatót rendezők, operatőrök, vágók és szinkronszínészek munkájának felhasználásával készítjük, természetesen attól függően, hogy a megrendelő mennyire szereti hallani saját hangját” – avat a gyártás részleteibe Marjai Csaba vezérigazgató. A magát elektronikus arculattervezőnek nevező cég magasabb árkategóriájába tartozó prezentációjához adja a DVD-lejátszót, és egy hordozható minilejátszót is. A minden bizonynyal lenyűgöző hatást kiváltó bemutató és az infrastruktúra persze nem olcsó játék, akár több millió forintba is kerülhet. A befektetés azonban van, akinek megéri. A QBE Atlasz Biztosító például egy olyan DVD formátumú prezentációt készíttetett, amely teljesen egyedi Magyarországon – fogalmaz Német Attila értékesítési és marketingigazgató. Üzletkötőink általában hordozható DVD-lejátszón vagy VHS-kazettán mutatják be a cég ajánlatait, kedveljük a „papírmentes” megoldásokat – teszi hozzá Német Attila.

A prezentációk esetében is nyilván az adott cél dönti el, melyik típust kell használni. A tudományos konferenciákon nyilván kevesebb csobbanás, robbanás, zene és hangeffekt szükséges, míg a sajtótájékoztatókon nem árt az intenzitás. Különösen akkor, ha a közönség a távozáskor átnyújtott kis szatyorban úgyis megkap minden lényeges információt DVD-n vagy CD-n.

hirdetés

kapcsolódó cikkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

A szezon eddigi legváratlanabb ünnepi szpotját szállította a norvég posta.

A #KoccintsAszuval kampány idei célja, hogy ne csak édes, hanem sós fogások mellé is kerüljön aszú a poharakba.

 A Heineken Hungária emellett a jövő évi foci-Eb partnere is lesz.

Ezzel promózzák a márka új, ingatlan-üzletágát. Az Umbrella végezte a kampány gyártását.

A lap szerzője prostituáltakhoz hasonlítja a drageket.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Meghosszabbított nevezési határidő: 2019.12.06.

hirdetés
hirdetés