hirdetés
hirdetés
hirdetés

A Marvel-filmek nélkül szomorú éve lett volna a moziknak

Amerikában rekordévet zártak a mozik, itthon viszont kevesebbet filmeztünk 2018-ban. A kínai mozis piac pedig továbbra is elképesztő ütemben fejlődik.

hirdetés

Lassan mindenhonnan befutnak a 2018-as évet összegző adatok a mozis látogatottságokról, amelyek rengeteg kérdést felvetnek a már sokszor eltemetett, aztán mégis újabb és újabb válságokat átvészelő mozi jövőjéről.

Amerikában sok a kérdés a rekordok mögött

Ugyan a legtöbb hír az észak-amerikai mozik rekordot jelentő összbevételét emelte ki, érdemes kicsit közelebbről megvizsgálni az adatokat, mert azok több tanulsággal is szolgálnak a 2018-as évről. Előbb nézzük a számokat:

  • A 11,8 milliárd dolláros összbevétel abszolút rekord Észak-Amerikában. Ez a bevétel 6,8 százalékos emelkedést jelent 2017-hez képest.
  • Ha a jegyek számát nézzük, ott is emelkedés látható, hiszen 2017-hez képest 4,8 százalékkal több jegyet adtak el az észak-amerikai mozik tavaly.
  • Rekordot jelentő, 814 mozibemutató volt összesen a régióban 2018-ban.
  • Az év legsikeresebb filmje, a Fekete párduc 700 millió dolláros észak-amerikai bevételével minden idők toplistáján a 3. legsikeresebb film a régióban. Csak a Star Wars: Az ébredő Erő és az Avatar könyvelhetett el ennél nagyobb bevételt.
Az észak-amerikai 2018-as nézettségi toplista
1. Fekete Párduc
2. Bosszúállók: Végtelen háború
3. Hihetetlen család 2.
4. Jurassic World: Bukott birodalom
5. Deadpool 2
6. A Grincs
7. Mission: Impossible - Utóhatás 
8. A Hangya és a Darázs
9. Solo: Egy Star Wars-történet
10. Venom

A Vox elemzése szerint fontos azt is figyelembe venni az éves számvetésnél, hogy a napi egy mozijegyet havi 10 dolláros előfizetésért kínáló MoviePass-bérletesek száma (a szolgáltatásnak 1,5 millió feliratkozója volt a csúcson) alaposan megdobhatta a mozik látogatószámait. A MoviePass mögül azonban évközben konkrétan elfogyott a pénz, rengeteg bérletest vesztettek, így valószínűleg jövőre fog kiderülni, hogy ez a csődközeli helyzet hogyan csapódik le a nézőszámoknál.

Bosszúállók: Végtelen háború (Fotó: Marvel Studios)
Bosszúállók: Végtelen háború (Fotó: Marvel Studios)

A listát böngészve az az évek óta fel-felmerülő kérdés is jogosnak tűnik, hogy vajon Hollywood végleg kifogyott-e az eredeti ötletekből. Az észak-amerikai top 20-ban ugyanis egyetlen teljesen eredeti ötletre épülő film, a Hang nélkül szerepel - a többi képregényadaptáció, folytatás, előzményfilm vagy bestseller-adaptáció.

Itthon csökkent a Star Wars-láz, emiatt (is) esett a nézőszám

Magyarországon a Filmforgalmazók Egyesületének éves becsült toplistája alapján nem beszélhetünk rekordokat hozó évről. Sőt, úgy fest, a korábbi évekre jellemző Star Wars-láz is csillapodik, hiszen az idei franchise-hoz köthető mozi, a Solo: Egy Star Wars-történet csak 12. lett a toplistán.

Egész szoros lett a toplista élmezőnye itthon, hiszen a Bosszúállók: Végtelen háború, a Mamma Mia! Sose hagyjuk ABBA és a Bohém rapszódia is félmillió körüli nézőszámot hozott. Csak összehasonlításképp: 2017-ben a Star Wars: Az utolsó Jedik 750 ezer, a Gru 3. közel 600 ezer nézőt vonzott egy év alatt.

A magyar piacot alaposan meghatározó észak-amerikai nézettségi listához képest jóval szerényebben szerepelt a hazai mozikban a Fekete Párduc, és itthon a Hang nélkül még a top 20-ba sem jutott be (csak 40. lett).

A 2018-as top tízbe egy magyar film is bekerült, hiszen a Valami Amerika 3-ra közel 350 ezren váltottak jegyet. Ha a hazai filmek szereplését nézzük, a Valami Amerika 3 mellett a BÚÉK számított nagy sikernek. Az olasz eredeti filmet (Teljesen idegenek) hazai környezetbe adaptáló alkotást ugyan csak december eleje óta vetítik, de így is a második legnézettebb magyar film lett 2018-ban. A magyar toplistán a fenti filmeket A Viszkis, a Nyitva, a Napszállta és a Testről és lélekről követi nézettségben (fontos hozzátenni, hogy A Viszkist, és a Testről és lélekrőlt is 2017-ben mutatták be.)

BÚÉK (Fotó: InterCom)
BÚÉK (Fotó: InterCom)

Magyar mozis nézettségi toplista 2018-ban

1. Bosszúállók: Végtelen háború
2. Mamma Mia! Sose hagyjuk ABBA
3. Bohém rapszódia
4. Jurassic World: Bukott birodalom
5. Deadpool 2
6. Venom
7. Hotel Transylvania 3
8. Valami Amerika 3
9. Legendás állatok - Grindelwald bűntettei
10. Fekete Párduc

Összességében a nézőszám 2,23 százalékot esett 2017-hez képest, a jegybevétel azonban kicsit, fél százalékot emelkedett az egy évvel korábbi adatokkal összevetve. Úgy fest tehát, hogy Magyarországon egy klasszikus (tehát nem a Solo-filmhez hasonló mellékág) Star Wars-bemutató kell a rekordok megdöntéséhez.

A kínai növekedés lassul, de így is félelmetesek az adatok

A kínai mozis piac éves adatait is egyre nagyobb figyelem övezi, hiszen hamarosan az ebből a szempontból egyeduralkodónak számító észak-amerikai piacot is lekörözheti majd az ázsiai ország. A kínai mozi fejlődése kicsit lassult 2018-ban, de azért még így is elképesztő számokat hozott az év:

  • A jegybevételek Kínában 9 százalékkal emelkedtek 2017-hez képest. 2018-ban 8,87 milliárd dollár volt az összbevétel.
  • Kínában továbbra is a helyi filmek a legnépszerűbbek: a teljes bevétel 62 százalékát helyi filmek hozták. Összesen 1082 kínai filmet mutattak be az országban.
  • Kínában 9,303 új mozitermet húztak fel csak 2018-ban.
(forrás: Kreatív Online, Vox, Variety)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Érdemes megvárni, amíg a szétrobbanó báránylufik is megérkeznek a buliba.

Jávor Benedek, a Klubrádió és a Mérték Médiaelemző Műhely közösen adták be a panaszt.

A lap egyik új hirdetése a mianmari népirtás felderítésére épül.

Tarjányi Péter és Murányi András egykori hírigazgató szerint a 444 cikke csúsztat a lapnál történtekről.

Igazán nem szép tőlük, mert előtte eladtak neki egy taliga Whoppert egy fogadásra.

hirdetés

Díjátadó: január 30., kapunyitás: 19.00 Vedd meg a jegyed a bulira!

2018 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2018-as Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2019. február 5.

A leghasznosabb, leginspirálóbb people management tartalmak február 13-án, hogy a 2019-es éved még sikeresebb legyen!

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 22.

Február 28-án a gép előtt, az oktatóval együtt, a saját accountunkra belépve közösen végigvesszük, hogy adjunk fel hirdetést a Facebookon és az Instagramon.

hirdetés
hirdetés