hirdetés
hirdetés
hirdetés

Mostantól komoly büntetés járhat a jelöletlen influencer marketingért

Influencer marketing tematikájú szakmai konferenciát szervezett múlt héten a Kreatív, melyen előadott dr. Zenisek Andrea, a GVH Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője is. A szakember előadása arról szólt, hogy az influencer marketing is reklám, szabályok vonatkoznak rá, illetve, hogy mit szabad, mit nem, hogyan etikus és jogszerű az influencer marketing használata. Az egyik nagyon fontos tanulsága az volt az előadásnak, hogy véget ért a türelmi idő: a GVH mostantól bizony komolyan büntetheti a jelöletlen influencer marketinget.

hirdetés

Zenisek Andrea konkrét példákon mutatta be, hogy az eddigi influencer marketinggel kapcsolatos GVH vizsgálatok békésen lezárultak különféle kötelezettségvállalásokkal, azonban a jövőben korántsem biztos, hogy ez így marad. Bár konkrét összegeket nem említett, lényegében kimondta, hogy véget ért az a másfél éves türelmi időszak, amit az influencerek és az influencerek hirdetői kaptak a dolgok rendezésére, innentől kezdve a hivatal szigorúbb lesz és a pénzbeli bírságok következhetnek.

Beszélt ezen kívül szakmai tévhitekről is. Az egyik ilyen tévhit, hogy a jelöletlen influencer marketing csak a közzétevőnek, az oldal „szerkesztőjének”, magyarán az influencernek a felelőssége, azonban ez nincs így. A valóság az, hogy nemcsak az adott oldal „szerkesztője” tartozhat felelősséggel a jelöletlen influ reklámért, hanem a reklámozó, és akár a bejegyzés közzétételében, létrehozásában közreműködő közvetítő vállalkozás is, ami legtöbb esetben influencer-, reklám- és pr-ügynökségeket takar. Lényegében tehát felelős mindenki, akinek az áru/szolgáltatás értékesítése, eladásának ösztönzése közvetlenül érdekében áll.

dr. Zenisek Andrea
dr. Zenisek Andrea

Az influencerek gyakorta védekeznek azzal, hogy „de ők csak a saját véleményüket írták le”. Azonban a GVH álláspontja szerint nem minősül független véleménynek vagy semleges tartalomnak egy olyan poszt, amelynek közzétételében a közzétevő gazdaságilag is érdekelt – legyen ez egy kifizetett pénzösszeg, egy keretszerződés, egy ajándékba adott termék vagy szolgáltatás, vagy akár osztalék, jutalék, illetve egyéb bevétel.

Készült egy hasznos útmutató is

A Kreatív konferenciájával lényegében egy időben sajtóközleményt is kiadott a hivatal, melyben arról számolnak be, hogy teljesítette a GVH-nak tett kötelezettségvállalását Kasza Tibor és a Telekom. Az ő ügyük volt ugyanis az első influencer marketing témájú vizsgálódás a hazai piacon, erről akkor mi is beszámoltunk. A közlemény szerint a GVH úgy találta, hogy mindkét érintett vállalkozás – Kasza Tibor véleményvezér cége, a GoldenEye és a Telekom is – teljesítette a vállalásait. Az eljárást ezzel megszüntették.

Az előírt kötelezettségvállalások részeként a felek többek között oktatási célú előadásokat tartottak, figyelemfelhívó posztokat illetve kisfilmet tettek közzé közösségi profiloldalukon, módosították szerződéses feltételeiket, és partnereiket is tájékoztatták a GVH által megfogalmazott elvárásokról. A kötelezettségvállalás része volt továbbá, hogy Kasza Tibor a továbbiakban hangsúlyosan, egyértelmű szóhasználattal jeleníti meg közösségi oldalán, ha egy posztért ellentételezést kap.

A GVH közleménye emlékeztet arra is, hogy még 2016. végén indított eljárást három, kiemelkedő számú követővel rendelkező véleményvezér közösségi médiatevékenységének vizsgálatára. (Kasza Tiboron kívül Rubint Rékának és Dukai Reginának volt hasonló ügye.) Mindhárom eljárás kötelezettségvállalás elfogadásával zárult 2017-ben, amelynek fő célja volt, hogy az érintett piac szereplői – büntetés nélkül – iránymutatást kapjanak az elvárásokról és kötelezettségekről a közösségi médiában folytatott reklámozással kapcsolatosan. Az elvárások lényege, hogy a véleményvezér egyértelműen, közérthetően és jól észlelhetően hozza a fogyasztók (követők) tudomására, ha a posztot ellenszolgáltatásért (pénzért, próbatermékért, egyéb kedvezményért stb.) tette közzé. Lényeges továbbá, hogy a reklám megjelölésének elmaradásáért egyaránt felelősséggel tartozik a poszt közzétevője és a termék értékesítője, így mindkét oldal érdekelt a jogszerűen történő kommunikációban.

A döntésekkel egyidejűleg a hivatal GVH #Megfeleles #Velemenyvezer címen útmutatót bocsájtott ki – szintén azzal a céllal, hogy tájékoztatást nyújtson az érintett piaci szereplőknek. Ez ingyenesen letölthető a fenti linkről. Érdekes és hasznos gyakorlati tippek vannak benne.

Például az, hogy a GVH álláspontja szerint jelölni kell a szponzorált posztot, fontos kitétel, hogy ahhoz külön kattintani se kelljen a fogyasztónak. Ha tehát például szöveges tartalomról beszélünk Facebookon, ott az első 2-3 sorban, még a Tovább gombra kattintás előtt látszania kell, hogy ez egy szponzorált poszt. A hashtag (#reklám, #hirdetés, #promóció stb.) sem biztos, hogy minden esetben elég, ez leginkább csak képi tartalom alatt, az Instagramon felelhet meg a GVH elvárásainak, és ott is az első három # között kell lennie.

A közlemény is utal arra finoman, amit Zenisek a konferenciánkon elmondott: hogy bár az első eljárások ezen a piacon kötelezettségvállalások elfogadásával zárultak, nem feltétlenül várható ugyanez a hasonló tárgyú, későbbi eljárásokban. „Az iránymutató döntéseket és tájékoztató háttéranyagot figyelmen kívül hagyó gyakorlatok szigorúbb fellépést is indokolttá tehetnek.”

Azaz érdemes erre a területre mostantól kiemelten figyelni a reklámozóknak, mert a jövőben pénzbeli bírságokra is számíthatnak.

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A 2016-os, paksi atomerőművet reklámozó villámhirdetések után ezúttal az Origo villantott fel reklámot a TV2 csoport csatornáin.

A WWF és a White Rabbit Living Coralja, a Spice és a Cofidis kirgiz űrhajósa, valamint az ACG Jenga-tornyai a döntőben. A White Rabbit megoldása ráadásul három kategóriában esélyes.

A Wise Group a menedzsmentet érintő döntéseket kommunikálja, a műsorokért továbbra is a belső pr-csapat felel.

Nem az Attenborough-féle, kifinomult hangnemre építettek az új kampányban.

A multifokális lencséket árusító cég nagykövete lett Várkonyi Andrea. Az új tévészpot kampánybejelentőjét közöljük.

hirdetés

Tarts velünk a következő MOST Fórumon és tudd meg, hogyan lesz a kultúrából #kult! (x)

Idei kétnapos konferenciánk fókuszában a fogyasztó lesz. Dátum: 2019.04.25-16. Helyszín: Avalon Resort&SPA, Miskolc

Vedd kezedbe (akár magán, akár szervezeti) céljaidat és dolgozz velük! Vágyakból célok! Változásmenedzsment workshop Limpár Imrével május 14-én

Az MPRSZ tavaly negyedik alkalommal hirdette az Employer Branding Awardot. Május 14-én ezeket a díjnyertes megoldásokat ismerhetik meg a résztvevők.

Mostantól még sűrűbben találkozunk! Ha részt veszel a konferencián, előrébb leszel, mint a konkurenciád. 2018.05.16.

Ne róluk, hanem velük beszélgessünk! Kékgallérosoktól , IT-soktól, Y-os tehetségektől, kismamáktól lehet kérdezni egy nyitott kerekasztal-beszélgetés keretében május 22-én.

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

hirdetés
hirdetés