hirdetés
hirdetés
hirdetés

Most Rubint Réka oldala került a GVH elé

Kasza Tibi ügye után újabb, a neten sokak által követett, úgynevezett influencer/véleményvezér, Rubint Réka közösségi oldalain megjelenő termékeknél vizsgálta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül-e megjelenésük az oldalakon. A két forgalmazó cég végül kötelezettséget vállalt rá, hogy megváltoztatja marketinggyakorlatát, a GVH így nem állapított meg jogsértést.

hirdetés

A Gazdasági Versenyhivatal szerint a Rubint Réka Facebook- és Instagram-oldalán 2015. február 1-jétől megjelenő, a The Body Shop termékeit, szolgáltatásait és a márkát népszerűsítő tartalmak és bejegyzések forgalmazója, az Avanzo-Trade fizetett, vagy egyéb ellenszolgáltatást nyújtott azért, hogy termékei az oldalakon megjelenjenek, ez azonban az egyes posztok láttán valószínűsíthetően nem volt egyértelmű a fogyasztók számára.

A GVH is felismerte, hogy a fogyasztók széles köre követi a közösségi médiában a celebeket, a hirdetők számára pedig egyre népszerűbb a véleményvezérek, influencerek közreműködésével folytatott marketing. A hivatal szerint nem tekinthető független véleménynek vagy semleges tartalomnak az olyan poszt, amelynek közzétételében gazdaságilag is közvetlenül érdekelt a közzétevő, legyen ez egy kifizetett összeg, keretszerződés, ajándékba adott termék vagy szolgáltatás, osztalék, jutalék, egyéb bevétel.

A közösségi médiában megjelenő, különböző stílusú, formájú és tartalmú posztok között sok esetben úgy jelennek meg fizetett vagy egyéb módon támogatott, nem független tartalmak, hogy egyáltalán nincs utalás arra, vagy nem egyértelmű, hogy reklámról van szó – hívja fel a figyelmet a GVH.

Ahogy a múltkori hasonló esetnél, Kasza Tibor és a Telekom kapcsán tette, a hivatal most is arra jutott, hogy bár számos versenyfelügyeleti eljárás lenne indítható az ügyekben, ennél hatékonyabban védhető a közérdek a piaci szereplőknek iránymutatást nyújtó kötelezettségvállalással. Legalábbis rövid távon - írták.

A mostani ügyben vizsgált posztokat a GVH végül nem minősítette (éppen a kötelezettségvállalásokra figyelemmel), de megerősítette, hogy akkor tekinthető jogszerűnek egy magánszemély közösségi oldalán írt posztjainak sorában megjelenő fizetett tartalom, ha abban egyértelműen, közérthetően, hangsúlyosan jelenik meg, hogy az nem egy független, semleges vélemény vagy ajánlás, hanem ellenszolgáltatás vagy egyéb közvetlen gazdasági érdek (is) áll mögötte.

Egy poszt Rubint Facebook-oldaláról, reklám hashtaggel
Egy poszt Rubint Facebook-oldaláról, reklám hashtaggel

Ide kell érteni azokat az eseteket is, amikor az oldal fenntartója, a magánszemély kedvezményt, ajándékot vagy szolgáltatást kap a posztért, az ajánlásért cserébe, valamint azt is, ha valaki saját vállalkozását vagy vállalkozásának termékét reklámozza, de ez a kapcsolat nem derül ki a kereskedelmi gyakorlatból, illetve nem is köztudott.

Lényeges továbbá a GVH szerint – ezt szintén kiemelték Kasza Tibi kapcsán is –, hogy a közösségi médiában a véleményvezérek és más, jelentős követői bázissal rendelkező magánszemélyek bejegyzésein keresztül megvalósuló reklámozás egyértelmű jelölésének elmaradásáért nemcsak az adott oldal szerkesztője tartozhat felelősséggel, hanem a reklámozó és akár a bejegyzés közzétételében, kialakításában közreműködő közvetítő vállalkozás is.

A GVH ehhez kapcsolódó részletes ajánlása itt érhető el.

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Három évig dolgoztak együtt, a Mito váltja őket.

A Central European Startup Awards egyetemi partnere lett az iskola.

A telekommunikációs szolgáltató átnevezte a hazugságvizsgálót.

Mostantól szombaton is hallható az "egyik legkarakteresebb műsor".

A Vermis összeszedte, mi minősül reklámnak és mit kell tennie egy véleményvezérnek.

hirdetés

Tippek és trükkök a prezi.com használatáról. Workshop 2017. december 13-án.

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Hosszabbított nevezési határidő: 12.15.

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására január 25-én.

A HRKOMM Award 2017 győztes pályázatainak bemutatása. Időpont: 2018. február 13.

hirdetés
hirdetés