hirdetés
hirdetés
hirdetés

Mit hoz az Adstream a reklámpiacnak?

A Magyarországon rövid ideje aktív Adstream akár jelentős változásokat is okozhat a reklámpiacon, legalábbis ami az anyagleadást illeti. Van, aki szerint lassít és drágít, mások szerint gyorsabb, megbízhatóbb és alig kerül többe. Az érintett utómunkacégek mindenesetre eltérően vélekednek és kommunikálnak az Adstreamről.

hirdetés

Az Adstream magyarországi megjelenése komoly átalakulást hozhat a reklámok elkészítési folyamatának utolsó fázisában, amikor a szpotok eljutnak a tévécsatornákhoz. A rendszer előretörését jelzi, hogy az egyik legnagyobb sales house a legnagyobb magyar nyelvű csatornával, valamint több jelentős utómunkacég is megállapodott már az Adstreammel.

A szolgáltatás miatt érezhető feszültség alakult ki egyes piaci szereplők között. Sokan lelkesek vele kapcsolatban és annak elterjedését egészséges piaci folyamatként látják, más szereplőket viszont aggodalommal tölt el az Adstream térnyerése, ők saját állításuk szerint nem csupán saját pénztárcájukat, hanem a teljes reklámpiacot féltik. De mi is az az Adstream és milyen módon alakíthatja át a piacot?

Kényelmes és egyszerű

A reklámok leadásának hagyományos módja úgy néz ki, hogy a gyártási folyamat utolsó fázisát végző utómunkastúdiók befejezik a szpotot, majd azt a különböző tévécsatornák igényeinek megfelelő formátumokra konvertálják és eljutatják azokhoz futárral, adáskazetta formájában, vagy ftp-re feltöltve.

A Magyarországon a Digital Transfer által működtetett Adstreamet 2001-ben, Sydney-ben alapították, honlapja szerint azóta több mint 5000 céget szolgál ki 90 országban. Szolgáltatásának lényege, hogy egy egységes, feltöltésen alapuló rendszert kínál a fent leírt folyamat helyett. Az adstreames leadás esetén elég egyetlen fájlt elküldeni az Adstreamnek, majd az átadott masterfájl átmegy egy technikai minőségellenőrzésen és a szpotot ezután már az Adstream továbbítja a megfelelő tévécsatornákhoz. Ez többnyire online formában történik, de ha az adott tévé csak kazettán fogad anyagot, akkor az Adstream is készít adáskazettákat.

A rendszer támogatói szerint így több más előny mellett gyorsabban és biztonságosan eljut a csatornákhoz a reklám, az Adstream ügyfélszolgálattal segíti a munkájukat, nem kell kinyomtatniuk és kitölteniük a kazettákhoz tartozó videókísérőket, s a hirdetők is folyamatosan nyomon követhetik a reklám útját az adásba kerülésig. Az utómunkacégek egy része tehát örül a dolognak, hiszen nem kell azzal pepecselniük, hogy sokféle formátumba átkonvertálják és futárokkal küldözgessék az anyagokat, hanem egyszerűen feltöltik azokat az Adstream szerverére és ezzel le van tudva a dolguk, mindent az Adstream csinál és vállalja a felelősséget a felmerülő hibákért.

„Az adminisztrációs munkák egy részét is átvette az Adstream, ami nem csak a mi életünket, de még az ügyfeleink életét is megkönnyítette. A csatornáktól jövő visszaigazolások is egyszerűbben és komplexebben vannak kezelve. Könnyen visszakereshetőek a már leadott reklámok is az archívumukban” – méltatta a rendszert Herszényi Balázs, a Gyár utómunkastúdió produkciós vezetője. Tóth Csaba, a Post Edison ügyvezetője azt is kiemelte, hogy az Adstream segítségével kevesebb problémával és gyorsabban el tudják juttatni a szpotokat az olyan, külföldről sugárzó csatornákhoz, mint amilyen a Viasat vagy a Discovery, amelyekhez eddig csak kazettán, repülőgéppel tudták elszállítani az anyagokat.

Egy lépcsővel több

Az Adstreamet nem támogatja azonban minden utómunkaház. A szolgáltatással kevésbé szimpatizálók szerint az Adstream valójában nem segíti a gyorsaságot, valamint egy plusz, felesleges szereplőként lépett be egy nélküle is hatékonyan működő folyamatba. A jelenlegi piaci helyzet nagy vonalakban úgy néz ki, hogy az öt legnagyobb utómunkacég közül a Cabbage és a Focux Fox egyelőre szkeptikus és legfeljebb csak fontolgatja az együttműködést, de a Gyár, a Melon FX és a Post Edison már együttműködési szerződést kötött az Adstreammel. Nem meglepő módon a két tábor képviselői gyökeresen eltérően vélekednek és kommunikálnak az Adstreamről.

A hezitálásnak két fő oka van a Ferenczy Gáborral, a Focus Fox, és Mórádi Gáborral, a Cabbage tulajdonos-ügyvezetőivel folytatott beszélgetéseink alapján. Az ő véleményük, hogy az Adstream egy olyan szolgáltatást kezdett el ügyes marketinggel kínálni a piacnak, amelyet bármelyik nagyobb stúdió az elmúlt években is probléma nélkül el tudott végezni. Mind az adáskazetták elkészítését, mind a fájlformátumú konvertálást és feltöltést megfelelően teljesíteni tudták, amihez saját fejlesztésű szoftvereket is készíttettek. Jelen helyzetben szerintük az Adstream egy lassító láncszemként lépett be a megrendelőtől a televíziós csatornákig vezető folyamatba, amelyre nincs szükség, és amely csak ront a folyamat megbízhatóságán, egyúttal drágítja azt. Amivel a Focus Fox és a Cabbage szerint végső soron a hirdetők járnak rosszul anyagilag.

Drágább a leadás, vagy sem?

Az üzleti logika mindenképp azt diktálja, hogy ha egy tetszőleges folyamatba egy szolgáltató új láncszemként belép, az árfelhajtó hatású. Az Adstreammel nem szerződött két nagy utómunkastúdió szerint az Adstream közbeiktatása nélkül egy reklámfilm leadása tévénként nagyjából kilencezer forintba kerül a hirdetőknek. Az Adstreammel szerződő utómunkaházak ennél magasabb, 10-12 ezer forintos összegeket említettek a hagyományos leadások piaci áraként.

Adstreamen keresztül több, egymástól független iparági forrásból származó információnk szerint egy reklám 20 ezer forintért jut el egy televízióhoz. Azonban úgy tudjuk, ez az összeg 12 ezer forintra csökkenhet, ha a reklámon dolgozó utómunkastúdió stratégiai partnerségre lép az Adstreammel, aminek a pontos jelentését nem ismerjük. Ferenczy szerint ez egyfajta kizárólagosságot jelöl, ezt viszont a leszerződött cégek és az Adstream cáfolták. Az ellentábornak azonban állítása szerint nem is elsősorban a jelenlegi árképzéssel, hanem egy feltételezett monopolhelyzet lehetőségével van baja.

Ferenczy Gábor és Mórádi Gábor úgy vélik, az Adstream szerződéskötése az említett cégekkel és a legnagyobb sales house-zal, az R-Time-mal (erről lásd A tévéken is múlik című keretes írásunkat) a vállalkozás nagyon komoly piaci dominanciáját vetíti előre. Ha ez bekövetkezik, az jelentős drágulást hozhat, hiszen a mostani kedvezményes árakat bármikor felsrófolhatja a társaság. A Focus Fox és a Cabbage vezetői állításuk szerint ezért nem csak az utómunkaházak jövője, hanem amiatt is aggódnak, hogy a büdzsévágások korát élő és egyébként sem virágzó reklámpiacra hathat negatívan az Adstream jelenléte.

Kuripla Anita, az Adstream operatív igazgatója azt elismerte, hogy a szolgáltatás ára valamivel magasabb, mint a kazettás, illetve ftp feltöltésé, viszont azt is kiemelte, hogy ezért magasabb szintű szolgáltatást nyújtanak ügyfeleiknek. Arról, hogy az Adstream mely utómunkacégekkel kötött együttműködési szerződést, illetve a szolgáltatás árazásáról Kuriplától nem kaptunk információt.

A Gyár, a Melon FX és a Post Edison szerint az Adstream eddig nem hozott jelentős áremelkedést a piacra és vannak ennél fontosabb minőségbeli hozadékai. „A plusz szolgáltatásokért bizonyos esetekben lehet, hogy többet kell fizetni, de a leadási határidők csökkenését mindenképpen pozitívumként értékelik a megrendelőink” – mutatott rá Nagy Miklós, a Melon FX ügyvezetője. Érvelésére példa lehet a már említett, az Adstreammel tavaly év végén megállapodott R-Time, a sales house csatornáihoz jelenleg ugyanis Adstreamen keresztül négy órával később is le lehet adni az anyagokat, ami a hirdetők szempontjából nyilván pozitív hozadék.

Mi lesz az utómunkacégekkel?

Egyes utómunkaházak ellenállását az is indokolhatja az Adstreammel szemben, hogy mégiscsak egy olyan szolgáltatást – konvertálás, adáskazetta-gyártás – vehet ki kezükből a cég, amit eddig ők végeztek és számláztak ki az őket megbízó ügynökségeknek, illetve ügyfeleknek. A stúdiók a teljes leadási folyamatért kiszámlázták a már említett 9-12 ezer forintos összegeket, ez az összeg viszont az Adstream megjelenésével kiesne a kezükből, igaz, a munka egy része is. Vélhetően ezt kompenzálandó, Ferenczy Gábor állítása szerint az Adstreammel stratégiai partnerségre lépő, azaz kizárólagosan megállapodó utómunkacégeknek a kedvezményes leadási ár, vagyis 12 ezer forint körülbelül felét visszaadja a cég.

A fenti bevételmegosztást Kuripla Anita a Kreatív kérdésére határozottan cáfolta, valótlan állításnak nevezte, azonban informálisan több másik érintett megerősítette. Ebben a lehetséges mechanizmusban viszont többen nem látnak kivetnivalót. Szerintük nem történt más, mint hogy a normál iparági működésnek megfelelően, a várható megrendelési mennyiség miatt kedvezményes árat sikerült kialkudni az Adstreamnél, a cég pedig a fenti módon honorálja a behozott ügyfélmennyiséget. Ezzel a hirdetők is sokkal jobban járnak, mint a 20 ezer forintos listaárral. Az ár fele pedig nem „potyapénzként” marad az érintett utómunkaházaknál, hanem részben az Adstreammel való feladatmegosztásból következik.

Az anyagleadás mindemellett a legtöbbek szerint eddig sem volt jelentős haszonkulcsú tevékenység, az Adstream piacszerzése pedig nem csak a bevételi, hanem a költségoldalt is csökkentheti. Akad több olyan stúdió, ahol a kieső munkafolyamat miatt munkatárstól kell megválni és van, ahol emiatt nagy értékű, akár több millió forintot érő technológiai berendezések, szoftverfejlesztések is feleslegessé válhatnak, ami tudtunkkal érzékenyen érintheti a Cabbage-et és a Focus Foxot is. Egyesek szerint több stúdió ellenállásának az egyik fő oka is az, hogy sajnálnák kidobni ezeket a berendezéseket. Ferenczy Gábor ennek kapcsán elmondta, hogy a Focus Fox mindenképp fenntartja eme üzletágát, mert a technológiát használják a Magyarországon készülő amerikai filmek napi forgatott anyagának feltöltéséhez is. Mórádi Gábor is úgy nyilatkozott a Kreatívnak, hogy megtartják a berendezéseiket.

A tévéken is múlik

Az Adstream szolgáltatásának piacszerzése nem csak az utómunkacégekkel, hanem legalább annyira a televíziócsatornákkal való kapcsolatoknak köszönhető. Több kisebb csatorna után a legnagyobb hazai szereplő, az R-Time is megállapodott a céggel. A sales house decemberben számolt be arról, hogy a portfóliójába tartozó csatornákhoz az anyagleadás immár online feltöltés útján is lehetséges. A fájlokat jelenleg az Adstream rendszerén keresztül fogadja az R-Time, ami hatalmas fegyvertény, hiszen a sales house által értékesített RTL Klub önmagában is a magyar tévés reklámpiac legnagyobb szeletét adja. A megállapodás azonban nem jelenti azt, hogy az R-Time ezentúl csak az Adstreamen keresztül közelíthető meg, mert az általa értékesített csatornák továbbra is fogadnak kazettás leadást is.

Úgy tudjuk, az Adstreamhez hasonló szolgáltatást a Focus Fox is kínált a sales house-nak, de egyes, az R-Time által értékesített külföldi központú csatornák (például a Discovery Chanel, amelyik magyarországi feltöltést tudtunkkal csak az Adstream-en át fogad) ellenállása miatt a tárgyalások nem folytatódtak.

Demeter Zsófia, a sales house innovációs vezetője szerint számos érv szólt az Adstreammel való szerződés mellett. Ilyen, hogy az cég nem csak egyszerűen továbbítja a reklámfilmeket, hanem egyéb funkciókkal kiegészítve biztosítja a szpotok szállításának teljes menedzsmentjét, ami magában foglalja a feltöltőrendszert, a webes felületeket, az anyagok nyomon követését, a reklámok kisfelbontásúra kódolását (hogy azok irodai gépeken is megtekinthetők legyenek), valamint kezeli a jogosultságokat is.

Megkerestünk más tévécsatornákat és kereskedőházakat is, de Dévényi Patríciától, a Tv2 vállalati kommunikációs menedzserétől azt a választ kaptuk, hogy nincs külön együttműködésük a céggel, Karácsony László, az Atmedia stratégiai és marketingigazgatója pedig azt válaszolta, hogy a kapcsolatuk az Adstreammel még nem ért abba a fázisba, hogy az általunk feltett kérdésekre válaszolni tudnának.
Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Valódi, nem eljátszott fotók adják a mexikói kampány alapját.

A divatház sem akar kimaradni a sorozat 25. születésnapja körüli őrületből.

A magyar cég és a teljes cégcsoport a klímaváltozás fő kérdéseire fókuszál tartalmaival.

Októbertől gyakorlatorientált UI-kurzust indítanak.

Már forgatják a Mintaapák c. dramedyt.

hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A MOST Fórum szeptember 26-i eseményén a híres testvérpárral, DTK-val, D. Tóth Andrással, valamint ismert szakértőkkel járunk utána, hogyan szolgálják a családi együttműködést a digitális eszközök és lehetőségek. Időpont: szeptember 26., 18.00 Helyszín: Magyar Telekom székház, Puskás konferenciate

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés
hirdetés