hirdetés
hirdetés
hirdetés

Mindig benne volt a levegőben, hogy eladják, átalakítják, bezárják

Váratlanul érte, mikor július elején közölte vele a menedzsment, hogy a jövőben más főszerkesztővel működik tovább a 24.hu. Kustánczi Norbert hat évig dolgozott a Central Médiacsoportnál, 2013-ban az oldal egy válságos időszakában nevezték ki újságíróból főszerkesztőnek, két évvel később már ő vezényelte le az újramárkázást, amikor a Hír24-ből 24.hu lett. Ezt követte ugyan egy visszaesés az olvasottságban, de állítása szerint tavaly október óta folyamatosan növekedtek, emiatt emelt fővel távozik az oldaltól.

hirdetés

(Disclaimer: Kustánczi Norbert helyét a Kreatív kiadójának, a PPH Médiának a tartalomfejlesztési vezetője, Szigeti Péter veszi át október 1-étől. Érkezéséig a szerkesztőséget Bognár Bálint termékmenedzser és Pető Péter felelős szerkesztő irányítja.)

Kustánczi Norbert

Mikor tudtad meg, hogy nem számítanak a jövőben a főszerkesztői munkádra a 24.hu élén?

Szerintem egy órával azelőtt, mint ti a Kreatívnál. Nyaralás után hétfőn bementem dolgozni, kaptam egy szokásos outlookos megbeszélés meghívót, amelyen aztán Bognár Bálint, a termékmenedzser és Dunai András, a digitális igazgató fogadott a hírrel. Elég váratlanul ért. 

A kiadón belül felajánlottak más pozíciót?

Igen, de erről nem beszélhetek, illetve máshol is folyamatban vannak tárgyalásaim. 

Mivel indokolták a menedzsmentben, hogy felmondanak neked?

Másfajta vezetést szeretnének, ez volt a hivatalos indok. 

Mi az a másfajta, arról beszéltek?

Erre szerintem legadekvátabban a Central tud válaszolni (lásd keretesben Dunai András onlinedivízió-igazgató válaszát – a szerk.). Azt viszont el tudom mondani, hogy emelt fővel jövök el a 24.hu-tól. Az újság nagyon jó állapotban és jó pályán van: jók a szerzők, jók a tartalmak, jó a szerkesztőség, a hangulat, elég kreatív energia van bent, jók az olvasottsági adatok, van jövőkép. 

Dunai András, a Central Médiacsoport digitális igazgatója megkerésünkre a távozó főszerkesztőről a következőket mondta:

Kustánczi Norbert még a hír24 kritikus időszakában lett a hír termékünk főszerkesztője, és irányítása alatt új termék született. Megújult az oldal, lecseréltük a mögötte lévő motort, továbbá márkát, arculatot is váltottunk. A 24.hu ma már látogatottságban és hirdetői értékben a piacvezető oldalakkal van egy ligában, és komoly további fejlesztések jönnek a következő hónapokban is. 

„A megváltozott versenykörnyezet miatt a 24.hu új életszakaszába lépett tavaly év végén, és korábbiaknál is szeriőzebb irányban sikerült sokat fejlődnünk azóta, nagyobb lett a szerkesztőség, szélesebb a tartalmi kínálat. Feljövőben lévő csapaton is muszáj néha változtatni, hiszen mi mindig, most is nyerni akarunk. Szigeti Péter, a 24.hu új főszerkesztője erre a feladatra érkezik. Köszönöm Norbi munkáját, és sok sikert kívánok neki a továbbiakban. Remélem dolgozunk még együtt!

A jövődet mindenképpen a médiában képzeled el?

Egyelőre úgy gondolom, a médiában szeretnék maradni, de nem zárok ki semmilyen lehetőséget. A hazai médiapiac ma nem egy életbiztosítás, ezt tudjuk. Bárhol is dolgoztam, mindig benne volt a levegőben, hogy eladják, átalakítják, bezárják. Világviszonylatban nézve viszont olyan időszakot élünk a médiában, ahol iszonyatosan sok lehetőség van. Vegyük a tartalmak személyre szabását, az online videók és vizuális kontentek előre törését, a tévé és az online összekapcsolódását, a chatbotokat, a VR-t, vagy a sokak által – szerintem értelmetlenül – démonizált social média térhódítását. Nagyon sok az új és izgalmas formátum, igaz, Magyarországra ezeket nehéz behozni. A magyar kiadók többsége ezt a mostani időszakot egyszerűen csak túl akarja élni, ezért csak a biztos dolgokkal foglalkoznak. Kevés olyan hely van itthon, ami megengedheti magának, hogy kísérletezzen a tartalmakkal. Én viszont nagyon szeretek új dolgokat kipróbálni, tartalmakat fejleszteni. Olyan kontenteket, formátumokat kitalálni, amik kitörnek a mostanra hagyományosnak mondható tartalomválaszték keretei közül, amik egyediek, kreatívak, akár meglepőek, de mindenképp hatásosak, vagy amik elérik azokat a rétegeket, akik minimálisan fogyasztják a hagyományos médiumokat: például a fiatalokat. 

Miért volt szükség a Hír24 24.hu-ra való átmárkázására?

A Central, előtte pedig a Sanoma, többnyire nem brandeket kommunikált. A Hír24-ról 24.hu-ra való váltásnak viszont épp az volt az oka, hogy a brandet erősítsék, és a 2010 óta ráragadt negatív konnotációkat lemossák. Hogy ez már nem az a „crtl-c+ctrl-v” oldal, amin többnyire hírügynökségi vagy szemlézett anyagok találhatók. Ez szerintem mostanra sikerült.

Mennyire volt nehéz pozícionálni az oldalt, megfogalmazni, hogy mitől 24.hu a 24.hu?

Bonyolult folyamat volt, sok változással. Egyrészt volt egy igény a szerkesztőség részéről, hogy milyen oldalt szeretnénk, illetve volt egy igény a kiadó részéről. Ezek az igények nem mindig találkoztak, sőt azok sem mindig, amelyek a kiadói részről a különböző szintekről jöttek. Sok minden befolyásolta ezt az öndefiníciót. Az átmárkázáskor az lett a koncepció, hogy egy olyan szájtot hozzunk létre, ami a szeriőzebb tematikát erősíti, kicsit férfiasabb, mint a Central többi terméke, egyben modernebb is. Ez nekem teljesen oké volt: modern, trendi, okos, szórakoztató. Egy olyan újság, ami a szó jó értelmében véve népújság jelleggel foglalkozik témákkal, közben megfelel a korszellemnek, előremutató és nagyon erős social médiában. Ennek a kialakítását nem mindig segítették a kiadó egyéb termékeit érintő folyamatok. 

Milyen folyamatra gondolsz?

Például abban az időben a 24.hu egyik legfontosabb forgalomterelő csatornája a Startlap (ez is a Central terméke – a szerk.) volt. Mikor ezt automatizálták, az elején a kattintásvadász címek mentek jól, ami pont ellentétes irány volt azzal, mint amit mi a szeriőzebb tematikával megfogalmaztunk. Az átmárkázás utáni pár hónap gyengébben is sikerült, de tavaly már teljesen stabillá és erőssé vált a 24.hu. 

Volt amiatt feszültség a szerkesztőségben, hogy ennyire kétféle, közéleti és bulváros irányba is dolgoztok?

Menedzselni kellett helyzeteket, de ezek benne vannak a pakliban. Mindenkinek az a feladata egy szerkesztőségben, hogy tudja, mit, miért csinál. Van olyan anyag, ami sok olvasót hoz, van, ami nagy impactet, de a legjobbak azok a tartalmak, amelyek mindkettőt. 

A Népszabadság egykori újságíróinak a leigazolásával a külvilág felé is állást foglaltatok, hogy még szeriőzebb irányba vinnétek az oldalt. Mennyire volt nehéz integrálni őket a csapatba?

Nem a munkafolyamatok integrálásával volt gond, inkább a módjával. Annyira nagy volt a titkolózás a népszabis srácok érkezése körül, egyáltalán nem volt előre kommunikálva a jöttük a szerkesztőségben, hogy a hirtelen bejelentés okozott némi zavart. Az igazolás következtében akkori felelős szerkesztők kerültek alacsonyabb beosztásba. Nekik nehéz volt, de mivel professzionális újságírók, átlendültek a nehézségeken, és az új feladataikra kezdtek koncentrálni. Petőék mindemellett nagyon érzékenyen és intelligensen nyúltak a dologhoz, mindenkivel leültek beszélgetni, aki megismerte őket, érezte, nem lesz ebből probléma. 

A te döntésed volt az igazolásuk?

Közös döntés volt. Abban a pillanatban, hogy megtudtuk a Népszabadság bezárását, elkezdődött erről egy gondolkodás. Amúgy is akartunk igazolni erős, főképp belföldes újságírókat. Szörnyű kimondani, de kapóra jött, hogy a népszabisok elérhetőek lettek. 

Milyen volt a viszonyod a menedzsmenttel?

Nem volt sok konfliktusom. Zoli (Varga Zoltán, a Central Médiacsoport tulajdonos-vezérigazgatója – a szerk.) közvetlenül minimálisan szólt bele az újság irányításába, így keveset találkoztunk. Dunai Andrással, mint közvetlen főnökömmel, természetszerűleg voltak véleménykülönbségeink, de csomó mindenben együtt gondolkodtuk, tudtuk egymást inspirálni. Nincs bennem tüske sem felé, sem Varga Zoli felé. A 24.hu-s részét az életemnek lezártam, most új kihívásokat és feladatokat keresek.

CV - Kustánczi Norbert
Kustánczi Norbertet (37) 2013 őszén nevezték ki a Hír24 főszerkesztőjének, Kövesdi Pétert váltotta. A 24.hu elődlapjának 2011-ben csatlakozott szerkesztő-újságíróként, később a Szórakozás rovat tartalmi fejlesztésében is részt vett. A Central Médiacsoportot megelőzően a Kitekintő.hu külpolitikai oldalnál volt rovatvezető és vezetőszerkesztő, pályáját a Pécs TV-nél kezdte, ahol szerkesztő-riporter, majd felelős szerkesztő volt. Kustánczi részt vett a Pecsma.hu elindításában is. 

 

Kandó Eszter
a szerző cikkei

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Beni az Iskolakezdés együtt! segélyakciót támogatja.

Bemutatjuk Trackmant, a vagány Vágányembert, akit szakmai zsűri választott ki!

Egymilliárd dollárt szánnak rá jövőre, és elsőre tíz showműsort inditanak vagy vásárolnak meg.

A Hégető Honorka-díjra szeptember 15-ig lehet nevezni.

Hogy működésük megfeleljen az EU új adatvédelmi törvény szabályozásának.

hirdetés
hirdetés

Képzés marketingeseknek, akik tömegeket szeretnének megszólítani, de közvetlen, bizalmas formában, személyre szólóan. Enter!Digital a neoval szeptember 14-én.

A verseny célja díjazni azokat a kommunikációs megoldásokat, melyek támogatják és elősegítik, hogy egy vállalat termékét vagy szolgáltatását egy másik vállalatnak értékesítse. Nevezési határidő: szeptember 8.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Nevezési határidő: 09.08.

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Weboldalakat, alkalmazásokat, tévéműsorokat, magazinokat és más nyomtatott kiadványokat lehet nevezni. Nevezési határidő: szeptember 15.

Az első benyomás megismételhetetlen. Légy rá felkészülve! Konferencia a POME-ról és fontosságáról szeptember 21-én

Szeptember 28-án ismét Gyógyszerkommunikációs konferencia. Fókuszban a technológiai fejlődés előnyei és kihívásai: E-recept, Data Science, okos eszközök.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 6.