hirdetés
hirdetés
hirdetés

Minden e-könyv feltörhető

A könyvipar sírásója vagy megmentője a digitalizálás? Milyen az e-könyvek és a nyomdaipar helyzete Magyarországon? Van értelme a másolásvédelemnek? És a facebookos marketingnek? Többek között ezekről esett szó a DBP Hungary és a Kreatív második könyvmarketing-konferenciáján.

hirdetés

„Ebben a pillanatban egy hajszál választja csak el a magyar könyvkiadást a magyar zenepiac sorsától” – sommázta a könyvpiac állapotát Bodó Balázs, a BME Média Oktatási és Kutatási Központ kutatója, aki szerint a drm (digitális jogkezelés, értsd: másolásvédelem) sem a zenéknél, sem az e-könyvek esetében nem működött soha, és nem is fog működni, az egy tévút. Ezt demonstrálandó pár pillanat alatt föl is tört egy másolásvédelemmel ellátott e-könyvet ott helyben, a színpadon. Bodó szerint az e-könyvek árazása is probléma, szerinte azoknak jelenleg a másodlagos piacokon kell helyt állniuk, azaz az antikvár könyvekkel egy szintre kellene beárazni őket. Amellett a hozzáférési módok is korlátozottak, sokszor nincs intézményi csomag, nem lehet időszakosan olvasni könyveket, vagy csak egy-egy fejezetet, márpedig például az egyetemi oktatásban ezek lennének az igazán kézenfekvő felhasználási módok. Bodó szerint az egyetlen járható út a szabad hozzáférés engedélyezése a művekhez.

Nagy Béla, a Gyomai Kner Nyomda kereskedelmi igazgatója szerint ez a radikális álláspont nem tartható, hiszen ő maga is ismer olyan szakkönyvkiadókat, amelyeknek be kellett szüntetni a tevékenységüket, mert a könyveik napokon belül felkerültek a fájlmegosztókra. Nagy Béla ezzel szemben olyan védelmi rendszert javasolt, amellyel akár az e-könyv vásárlóját is be lehet azonosítani, a könyv bármely összetevőjét vízjelezni lehet, így még monitorról lefotózva is azonosítható a könyv. Sőt, olvasottsági statisztikákat is vissza lehet gyűjteni.

Sárközy Bence

Sárközy Bence, a Magvető Kiadó főszerkesztője Andrew Wylie, a világ talán leghíresebb irodalmi ügynökének szavait idézt, melyek szerint a a könyvipar jelenleg az idejének 96 százalékát tölti azzal, hogy olyan dolgokról beszéljen – azaz az e-bookokról – melyek jelenleg a forgalom 4 százalékát adják csak. Sárközy így inkább azt foglalta össze, milyen kihívások állnak egy kiadó előtt, amikor el akarja juttatni termékét a fogyasztókhoz , milyen szerepe van a kiadónak, milyen a sajtónak, az államnak vagy a közösségi médiának. Utóbbi erejét ecsetelte Szabó Gergő, a HVG Online hírmédia divíziójának vezetője és Webisztán blog gazdája, aki arról beszélt, milyen módon fogyasztunk szövegeket online, és milyen hatással van ránk a közösségi szájtokon keresztül ismerőseink véleményének. És nem utolsósorban: hogyan használhatja ezt az erőt egy kiadó.

Dr. Gyenge Anikó jogász a Károli Gáspár Református Egyetemről az árva, azaz jogutód nélkül maradt, ismeretlen vagy fellelhetetlen szerzőjű művek problematikájáról beszélt. Ez sokkal fontosabb kérdés, mint gondolnánk, hiszen a British Library védett műveinek a fele ilyen, egy felmérés szerint pedig az összes európai könyvtár védett műveinek legalább 19 százaléka árva, ami hatalmas szám. A szabad felhasználás az egyik uniós irányelv miatt nem lehetséges, de országonként különböző stratégiák léteznek ezeknek a műveknek a jogosítására – van, ahol elvárják, hogy a felhasználó keresse a szerzőt, van, ahol nem, egyes helyeken az államnak kell a jogdíjat kifizetni (például itthon), máshol nincs ilyen elvárás.

Dr. Szemere Gabriella

Walitschek Csilla, a Libri ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy milyen új utakat keres a cég a terjesztésben, marketingben. Dr. Szemere Gabriella, aki a Sanománál a Polc.hu-t és a könyvkiadást vezeti, elmondta: a cég számítása szerint az e-bookpiac 2012-re 1 százalékra, 700 millió forintosra nő, egy évre rá pedig 2 százalék, 1,4 milliárd lesz a forgalma. A Polc.hu-n ezer e-könyves címet terveznek forgalmazni, melyek ára 30-40 százalékkal lesz a papírkönyveké alatt. Szemere Gabriella felsorolta az e-könyvek buktatóit is: a kiadók jobbára még a magyar szerzők könyveinek eleketronikus jogaival sem rendelkeznek, a külföldi jogtulajdonosok gyakran bizalmatlanok, emellett lassú és nehézkes a jogok megszerzése.

Letölthető előadások:

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó cikkek

Fileok

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Valótlan tényeket állítottak a termékről. A cég „visszaeső jogsértő" a hatóság szerint.

A Trónok harca előzménysorozat pedig 2022-ben érkezik. Összeszedtük a legfontosabb infókat az HBO amerikai sajtónapjáról.

Rendezők, producerek, operatőrök, vágók, hangmérnökök, fesztiválszervezők és filmforgalmazók is ott vannak már a tagok között.

Az RTL Klub is kapott egy 200 ezer forintos bírságot az NMHH Médiatanácsától.

Merülés a Duna Arénában, kajakozás a nulla fokos Dunán - így készültek az Exatlon teaser videói. 

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

15 küldőpiac 15 percben. A Pont Itt és a Turizmus Online szakmai rendezvénye Dátum: január 31.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Gyógyszerkommunikációs konferencia március 12-én!

Az Instagram üzleti használata elméletben és gyakorlatban március 4-én!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján!

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés