hirdetés
hirdetés
hirdetés

Minden e-könyv feltörhető

A könyvipar sírásója vagy megmentője a digitalizálás? Milyen az e-könyvek és a nyomdaipar helyzete Magyarországon? Van értelme a másolásvédelemnek? És a facebookos marketingnek? Többek között ezekről esett szó a DBP Hungary és a Kreatív második könyvmarketing-konferenciáján.

hirdetés

„Ebben a pillanatban egy hajszál választja csak el a magyar könyvkiadást a magyar zenepiac sorsától” – sommázta a könyvpiac állapotát Bodó Balázs, a BME Média Oktatási és Kutatási Központ kutatója, aki szerint a drm (digitális jogkezelés, értsd: másolásvédelem) sem a zenéknél, sem az e-könyvek esetében nem működött soha, és nem is fog működni, az egy tévút. Ezt demonstrálandó pár pillanat alatt föl is tört egy másolásvédelemmel ellátott e-könyvet ott helyben, a színpadon. Bodó szerint az e-könyvek árazása is probléma, szerinte azoknak jelenleg a másodlagos piacokon kell helyt állniuk, azaz az antikvár könyvekkel egy szintre kellene beárazni őket. Amellett a hozzáférési módok is korlátozottak, sokszor nincs intézményi csomag, nem lehet időszakosan olvasni könyveket, vagy csak egy-egy fejezetet, márpedig például az egyetemi oktatásban ezek lennének az igazán kézenfekvő felhasználási módok. Bodó szerint az egyetlen járható út a szabad hozzáférés engedélyezése a művekhez.

Nagy Béla, a Gyomai Kner Nyomda kereskedelmi igazgatója szerint ez a radikális álláspont nem tartható, hiszen ő maga is ismer olyan szakkönyvkiadókat, amelyeknek be kellett szüntetni a tevékenységüket, mert a könyveik napokon belül felkerültek a fájlmegosztókra. Nagy Béla ezzel szemben olyan védelmi rendszert javasolt, amellyel akár az e-könyv vásárlóját is be lehet azonosítani, a könyv bármely összetevőjét vízjelezni lehet, így még monitorról lefotózva is azonosítható a könyv. Sőt, olvasottsági statisztikákat is vissza lehet gyűjteni.

Sárközy Bence

Sárközy Bence, a Magvető Kiadó főszerkesztője Andrew Wylie, a világ talán leghíresebb irodalmi ügynökének szavait idézt, melyek szerint a a könyvipar jelenleg az idejének 96 százalékát tölti azzal, hogy olyan dolgokról beszéljen – azaz az e-bookokról – melyek jelenleg a forgalom 4 százalékát adják csak. Sárközy így inkább azt foglalta össze, milyen kihívások állnak egy kiadó előtt, amikor el akarja juttatni termékét a fogyasztókhoz , milyen szerepe van a kiadónak, milyen a sajtónak, az államnak vagy a közösségi médiának. Utóbbi erejét ecsetelte Szabó Gergő, a HVG Online hírmédia divíziójának vezetője és Webisztán blog gazdája, aki arról beszélt, milyen módon fogyasztunk szövegeket online, és milyen hatással van ránk a közösségi szájtokon keresztül ismerőseink véleményének. És nem utolsósorban: hogyan használhatja ezt az erőt egy kiadó.

Dr. Gyenge Anikó jogász a Károli Gáspár Református Egyetemről az árva, azaz jogutód nélkül maradt, ismeretlen vagy fellelhetetlen szerzőjű művek problematikájáról beszélt. Ez sokkal fontosabb kérdés, mint gondolnánk, hiszen a British Library védett műveinek a fele ilyen, egy felmérés szerint pedig az összes európai könyvtár védett műveinek legalább 19 százaléka árva, ami hatalmas szám. A szabad felhasználás az egyik uniós irányelv miatt nem lehetséges, de országonként különböző stratégiák léteznek ezeknek a műveknek a jogosítására – van, ahol elvárják, hogy a felhasználó keresse a szerzőt, van, ahol nem, egyes helyeken az államnak kell a jogdíjat kifizetni (például itthon), máshol nincs ilyen elvárás.

Dr. Szemere Gabriella

Walitschek Csilla, a Libri ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy milyen új utakat keres a cég a terjesztésben, marketingben. Dr. Szemere Gabriella, aki a Sanománál a Polc.hu-t és a könyvkiadást vezeti, elmondta: a cég számítása szerint az e-bookpiac 2012-re 1 százalékra, 700 millió forintosra nő, egy évre rá pedig 2 százalék, 1,4 milliárd lesz a forgalma. A Polc.hu-n ezer e-könyves címet terveznek forgalmazni, melyek ára 30-40 százalékkal lesz a papírkönyveké alatt. Szemere Gabriella felsorolta az e-könyvek buktatóit is: a kiadók jobbára még a magyar szerzők könyveinek eleketronikus jogaival sem rendelkeznek, a külföldi jogtulajdonosok gyakran bizalmatlanok, emellett lassú és nehézkes a jogok megszerzése.

Letölthető előadások:

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó cikkek

Fileok

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Nyelvleckéknek álcázott kampányt indított a székesfehérvári sörfőzde, a Hübris, hogy bizonyítsák, mindenki megtanulhat sörül.

Az óvszermárka a Red nevű, nemi betegségek megelőzését célzó, társadalmi célú üzenetet közvetítő kampányához kereste a partnerét.

Visszatér az üdítő csomagolására Fido Dido.

Smashing Pumpkins, The Clash, UB40 - a múltba révednek, és a felszabadult zenehallgatásra buzdítanak a cég új kültéri plakátjai.

Gera Marina Örök télben nyújtott alakítását, és a Trezor című tévéfilmet jelölték a rangos díjra.

hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A MOST Fórum szeptember 26-i eseményén a híres testvérpárral, DTK-val, D. Tóth Andrással, valamint ismert szakértőkkel járunk utána, hogyan szolgálják a családi együttműködést a digitális eszközök és lehetőségek. Időpont: szeptember 26., 18.00 Helyszín: Magyar Telekom székház, Puskás konferenciate

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés
hirdetés