hirdetés
hirdetés
hirdetés

Milyen reklámokat szült a recesszió?

Másszunk ki a válságból együtt – hirdeti egy óvszermárka Amerikában, egy nyomtató előnyeiről pedig úgy üzennek Argentínában, hogy ha azt használják, akkor három munkaerőből kettő felesleges. A recessziós reklámokat megnézheti itt, egy olyan felmérés részeként, amely az optimizmus felől közelíti meg a gazdasági válsággal sújtott reklámipart.
hirdetés

Újabb „marketing recesszió idején” jelentés született meg, de ezúttal nem a szokványos formában. Eddig arról szóltak a híradások és a jelentések, hogy a vállalatok milyen mély dagonyában érzik magukat, és hogy mekkorát kaszabolnak le a marketingbüdzséből. Ugyan a London Advertising és a Text Appeal kutatása Global Marketing Sentiment Index (GMSI) szerint rangsorolja az országokat a megkérdezett szakértők előrejelzése alapján, de a jelentés inkább arra volt kíváncsi, hogy merre bujkál az optimizmus és a cégek milyen taktikai marketinglépésekkel próbálnak úgy tenni, mintha minden rendben lenne.

A GMSI szerint a szakemberek globálisan úgy látják, hogy a jövőben csak kicsit fog fájni, a gazdasági recessziót szúnyog-, darázs vagy bögölycsípésként érzékelő országok viszont eléggé elszórtan helyezkednek el a glóbuszon. Sajnos a kutatás által prezentált optimizmustérképen Magyarország a meglehetősen pesszimistának számító a milkalila színt kapta, ezzel azonban Európában korántsem számít egyedüli példánynak. Ugyanezt a színt kapta Anglia, Németország és Spanyolország is. A legoptimistább országok: Norvégia, Kína, Tajvan és az Egyesült Arab Emirátusok, de kifejezetten nyugodt pillantással tekintenek a jövőbe a brazilok, az ausztrálok, az egyiptomiak, a lesothóiak, Vietnám, a Benelux-államok és Bulgária. Helyzetüket legkilátástalanabbnak a venezuelaiak érzik, de nem sokkal jobb a lelkiállapot Lettországban, Thaiföldön, Kolumbiában, Dél-Afrikában és Ruandában sem. A globális átlagpontszám ennek ellenére a biztos középszintnél csupán alig valamivel rosszabb, -0,3 pont egy -5+5-ös skálán. A jelentés meg is jegyzi, hogy ez azért sokkal jobb eredmény, mint amire számítottak. Mindazonáltal egész Nyugat-Európára inkább a komor jövőkép a jellemző.

A jelentés arra is kitér, hogy a szakemberek válaszai alapján milyen főbb marketingszemléletek uralkodtak el a válság hatására. Ezekből szemezgetünk.

Az optimista
A tanulmány háromfajta kontinentális optimizmust különböztet meg. Az amerikai optimizmus arról szól, hogy kizárólag nekik van joguk boldognak lenni. Az ázsiai optimizmus a kemény munka egyedüli üdvözítő erejére épít. Legvégül az európai típus pedig elismeri, hogy nagyon kevés dolog miatt van ok az optimizmusra, ám tényeket próbál felhozni, hogy a dolgok nem olyan rosszak, mint amennyire annak tűnnek.

A „teszek rá” típus
A vállalatok elég népes száma használ olyan fogásokat hirdetéseikben, mintha a globális gazdasági válság hatásai  - például a bekövetkező lelki válság - mit sem jelentenének. Argentínában az Epson nyomtatómárka azzal hirdeti magát, hogy új multifunkciós irodagépének beszerzése azért jó, mert „3-ból 2 munkaerőt ki lehet rúgni”, a Wallmart pedig „Ne spórolj!” szlogennel (legalábbis az élet szép dolgaival ne) futtatja kampányát, hiszen náluk úgyis elég sok pénzt lehet megtakarítani.

[Epson – Junior]


 
[Wallmart „No ahorres” imázsfilm]



A szemrehányó
Vannak országok, ahol a „pénzemberek” és a politikusok lényegében a reklámok célkeresztjébe kerültek. Az egyik francia fapados légitársaság például azt mondja a vásárlóknak: siessenek a jegyek megvételével, mert a bankárok mindet felvásárolják.

Lengyelországban különösen szórakoztató, ahogy az egyik, magát „alternatívnak” aposztrofáló bank ugrik neki a gonosz nagybankoknak azzal a fősorral, hogy „Ne minket okolj! Mi nem egy bank vagyunk!”. A kampány 2008 negyedik negyedévében ötvenezer új ügyfelet hozott a SKOK banknak.
 
Szintén Lengyelországban maradva az egykori miniszterelnök kapott az arcába. Az ING egy óriási médiahype-ot generáló üdítő arcátlansággal figurázta ki Jaroslaw Kaczynski 2006-ban, a gazdaság prosperitásáról szóló tévébeszédét.
 
[ING Lengyelország]
 

 
A hazafi
Az USA-ban járunk természetesen, az elemzés szerint ugyanis az amerikaiak a patriotizmus, illetve a hazafias, nemzeti összefogást hirdető archetipikus reklámok szállítói. Olyannyira, hogy a Trojan óvszermárka is úgy hirdeti magát, hogy „másszunk ki a válságból együtt”.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Minden lapot, köztük a Telexet is előfizetők és nem adományozók toborzására biztatja a Denník N főszerkesztője az Azonnalinak adott interjújában.

Cannes újra a nappalikba jön: október 19-23. között ingyen lehet meghallgatni, hogyan dolgoztak a korábban Grand Prix-ket és arany oroszlánokat begyűjtő ügynökségek.

Október első hetében a Hegyvidéki Sirály sétányra, a MOMkult elé kerül a vásár.

Idén hibrid formában érkezik a rendezvény.

Wéber Kata a Pieces of a Woman bemutatója után került fel a rangos listára.

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

A Kreatív és a Vodafone közös Ready pályázatának célja, hogy ösztönözze, elismerje és támogassa azokat a vállalkozásokat, vállalatokat és magánszemélyeket, akik 2020-ban alkalmazkodni tudtak a járványhelyzet miatt kialakult változásokhoz, és sikeresen leküzdötték a kihívásokat.

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés
hirdetés