hirdetés
hirdetés
hirdetés

Milyen reklámokat szült a recesszió?

Másszunk ki a válságból együtt – hirdeti egy óvszermárka Amerikában, egy nyomtató előnyeiről pedig úgy üzennek Argentínában, hogy ha azt használják, akkor három munkaerőből kettő felesleges. A recessziós reklámokat megnézheti itt, egy olyan felmérés részeként, amely az optimizmus felől közelíti meg a gazdasági válsággal sújtott reklámipart.
hirdetés

Újabb „marketing recesszió idején” jelentés született meg, de ezúttal nem a szokványos formában. Eddig arról szóltak a híradások és a jelentések, hogy a vállalatok milyen mély dagonyában érzik magukat, és hogy mekkorát kaszabolnak le a marketingbüdzséből. Ugyan a London Advertising és a Text Appeal kutatása Global Marketing Sentiment Index (GMSI) szerint rangsorolja az országokat a megkérdezett szakértők előrejelzése alapján, de a jelentés inkább arra volt kíváncsi, hogy merre bujkál az optimizmus és a cégek milyen taktikai marketinglépésekkel próbálnak úgy tenni, mintha minden rendben lenne.

A GMSI szerint a szakemberek globálisan úgy látják, hogy a jövőben csak kicsit fog fájni, a gazdasági recessziót szúnyog-, darázs vagy bögölycsípésként érzékelő országok viszont eléggé elszórtan helyezkednek el a glóbuszon. Sajnos a kutatás által prezentált optimizmustérképen Magyarország a meglehetősen pesszimistának számító a milkalila színt kapta, ezzel azonban Európában korántsem számít egyedüli példánynak. Ugyanezt a színt kapta Anglia, Németország és Spanyolország is. A legoptimistább országok: Norvégia, Kína, Tajvan és az Egyesült Arab Emirátusok, de kifejezetten nyugodt pillantással tekintenek a jövőbe a brazilok, az ausztrálok, az egyiptomiak, a lesothóiak, Vietnám, a Benelux-államok és Bulgária. Helyzetüket legkilátástalanabbnak a venezuelaiak érzik, de nem sokkal jobb a lelkiállapot Lettországban, Thaiföldön, Kolumbiában, Dél-Afrikában és Ruandában sem. A globális átlagpontszám ennek ellenére a biztos középszintnél csupán alig valamivel rosszabb, -0,3 pont egy -5+5-ös skálán. A jelentés meg is jegyzi, hogy ez azért sokkal jobb eredmény, mint amire számítottak. Mindazonáltal egész Nyugat-Európára inkább a komor jövőkép a jellemző.

A jelentés arra is kitér, hogy a szakemberek válaszai alapján milyen főbb marketingszemléletek uralkodtak el a válság hatására. Ezekből szemezgetünk.

Az optimista
A tanulmány háromfajta kontinentális optimizmust különböztet meg. Az amerikai optimizmus arról szól, hogy kizárólag nekik van joguk boldognak lenni. Az ázsiai optimizmus a kemény munka egyedüli üdvözítő erejére épít. Legvégül az európai típus pedig elismeri, hogy nagyon kevés dolog miatt van ok az optimizmusra, ám tényeket próbál felhozni, hogy a dolgok nem olyan rosszak, mint amennyire annak tűnnek.

A „teszek rá” típus
A vállalatok elég népes száma használ olyan fogásokat hirdetéseikben, mintha a globális gazdasági válság hatásai  - például a bekövetkező lelki válság - mit sem jelentenének. Argentínában az Epson nyomtatómárka azzal hirdeti magát, hogy új multifunkciós irodagépének beszerzése azért jó, mert „3-ból 2 munkaerőt ki lehet rúgni”, a Wallmart pedig „Ne spórolj!” szlogennel (legalábbis az élet szép dolgaival ne) futtatja kampányát, hiszen náluk úgyis elég sok pénzt lehet megtakarítani.

[Epson – Junior]


 
[Wallmart „No ahorres” imázsfilm]



A szemrehányó
Vannak országok, ahol a „pénzemberek” és a politikusok lényegében a reklámok célkeresztjébe kerültek. Az egyik francia fapados légitársaság például azt mondja a vásárlóknak: siessenek a jegyek megvételével, mert a bankárok mindet felvásárolják.

Lengyelországban különösen szórakoztató, ahogy az egyik, magát „alternatívnak” aposztrofáló bank ugrik neki a gonosz nagybankoknak azzal a fősorral, hogy „Ne minket okolj! Mi nem egy bank vagyunk!”. A kampány 2008 negyedik negyedévében ötvenezer új ügyfelet hozott a SKOK banknak.
 
Szintén Lengyelországban maradva az egykori miniszterelnök kapott az arcába. Az ING egy óriási médiahype-ot generáló üdítő arcátlansággal figurázta ki Jaroslaw Kaczynski 2006-ban, a gazdaság prosperitásáról szóló tévébeszédét.
 
[ING Lengyelország]
 

 
A hazafi
Az USA-ban járunk természetesen, az elemzés szerint ugyanis az amerikaiak a patriotizmus, illetve a hazafias, nemzeti összefogást hirdető archetipikus reklámok szállítói. Olyannyira, hogy a Trojan óvszermárka is úgy hirdeti magát, hogy „másszunk ki a válságból együtt”.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Shasn még csak a Kickstarter-kampányánál tart, de máris kapott egy elég látványos videót.

A legjobb reklám kategória öt jelöltje között a Netflix fekete színészekre fókuszáló hirdetése is ott szerepel.

Úgyhogy Magyarországon is ők vásárolhatják a médiát a Barbie babáknak.

A kormánytanácsadó az Alkotmánybírósággal akarta kimondatni, hogy nem lehet, de nem adtak neki igazat.

André Aciman sikerkönyve folytatását mutatja be Budapesten

hirdetés

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nyári ráadás! Végleges nevezési határidő: július 31.

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés
hirdetés