hirdetés
hirdetés
hirdetés

Mi a helyzet az utómunkapiacon?

Az idén először meghirdetett Craft Award verseny díjkiosztója előtt a Kreatív és a Magyar Filmutómunka Egyesülés (MAFU), az Adstream támogatásával egy workshopot rendezett az hazai utómunka helyzetéről, a piac legfontosabb kihívásairól és a fejlődési lehetőségekről.

hirdetés

A MAFU-s beszélgetés előtt a Adstream szolgáltatását mutatta be Kuripla Anita, az ausztrál gyökerű cég hazai vezetője. Ahogy egy korábbi cikkünkben megírtuk az Adstream a megbízók, az ügynökségek, az utómunkacégek és a média között szállítja és tárolja a reklámokat. Az előadásból megtudhattuk, hogy jelenleg a piac 80-90 százaléka megállapodott már az Adstreammel.

Az előadást követő beszélgetésben a MAFU tagjai vettek részt: Varga Iván (Budapest Animation), Erdélyi Róbert (Gyár), Nagy Miklós (Melon), Kázmér Miklós (Umbrella), Erdész Róbert (Solaris), Tóth Csaba (MAFU).

Mekkora a piac?

Az első kérdéskör a piac méretére vonatkozott. A szereplők nagyjából egyetértettek abban, hogy jelenleg nagyjából egy-két milliárd forint mozog az utómunkapiacon, amelyen 10-12 nagyobb cég osztozik. A megbízások nagyobb része hazai megrendelőktől jön, de van akiknél akár 30-40 százalék a külföldi munkák aránya.

A beszélgetésben részt vevő cégek szerint a hazai megbízások mennyisége vélhetően nem fog nőni és az sem valószínű, hogy lényegesen több szervízmunkát végezzenek a hazai cégek külföldre. Egy németországi utómunkacég eleve jóval magasabb árakon dolgozik, a nagyobb bevételből könnyebben kigazdálkodja azokat a fejlesztési költségeket, amelyek elengedhetetlenek a minőségi munkához. Az utómunkacégek képviselői szerint a piac konszolidálódni fog, kevesebben tudnak majd megélni ebből a munkából.

Veszélyesek-e a garázscégek?

A beszélgetés ezután a kicsi, minimális költségekkel működő garázscégek és a nagyok közötti versenyről szólt. A résztvevők szerint az egyik nagy probléma jelenleg, hogy a nem legális szoftvereket használó, sokszor kicsi vagy semmilyen adóterheket nem vállaló néhány fős cégek az utóbbi öt-hat évben szép fokozatosan leverték az árakat. Hiába derült ki sokszor, hogy a beígért szolgáltatást nem tudták az elvárt minőségben szállítani, és a megbízó később visszatért a megbízható nagy utómunkacégekhez, az ügyfelek hozzászoktak a nyomott árszinthez, ahhoz állították be a költségeiket.

A résztvevők szerint a nagy cégek azért drágábbak, mert legális szoftverekkel dolgoznak, adót fizetnek és fix színvonalú szolgáltatást nyújtanak, és határidőre elkészülnek, ezt egy bizonytalanabb hátterű szolgáltatótól nem lehet elvárni.

Elmennek a szakemberek

Az utómunkapiac másik problémája a szakemberhiány. A beszélgetés szerint a hazai cégek csak nehezen vagy sehogy nem tudnak kigazdálkodni versenyképes fizetést a legtehetségesebb embereknek, ezért aki teheti külföldön dolgozik. Ezt néhányan úgy próbálják ellensúlyozni, hogy a munkatársaiknak jobb munkakörnyezetet és izgalmas, az önkifejezést jobban megengedő feladatot adnak. Ha valakinek lehetősége van saját filmes ötleteit is megvalósítani a céges kereteken belül, akkor kisebb eséllyel áll fel, nagyobb kedvvel végzi a monotonabb munkákat - hangzott el egy lehetséges megoldás.

Többet kellene beszélgetni

A beszélgetés végén abban is egyetértettek a résztvevők, hogy az utómunkastúdiók nem artikulálták jól eddig saját érdekeiket, az elmúlt években nem kommunikáltak eléggé. A MAFU tervei szerint ebben is lesz fejlődés, többet fognak egyeztetni az iparág más szervezeteivel, a Magyar Reklámszövetséggel például már elindult egy közeledési folyamat. Tóth Csaba szerint a legfontosabb cél 2015-ben, a MAFU márka megerősítése és a fenetebb vázolt kommunikációs hiányosságok megszűntetése.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Eleve szűkített tartalmat érnek el a gyerekek, amit a szülők tovább korlátozhatnak, ahogy az előtte töltött időt is.

Az ad_apt néven induló új részleg kifejezetten adaptációs, lokalizációs munkákra szakosodott.

Fonay Gergely felügyeli majd az Auchan Korzók brand márkafrissítését is.

Progressive Reklámügynökség kutatást végzett a hirdetők marketingmunkatársai körében azzal kapcsolatban, hogy a járvány miként változtatta meg a reklámügynökségekkel kapcsolatos elvárásokat.

Például Cserhalmi György, Ascher Tamás, Udvaros Dorottya, Alföldi Róbert, Mácsai Pál és Péterfy Bori.

Hetedik alkalommal rendezzzük meg content marketing versenyünket, amelyre most megújult kategóriarendszerben jelentkezhetnek az ügynökségek, médiumok és a megbízói oldal képviselői az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásaival.

Bemutatjuk a GyártásTrend első, letölthető online webinárját! #FACTORY Insight - II. rész: Autóipari technológiák. A szakmai anyag egy hónapig elérhető!

A Kreatív második alkalommal hirdeti meg az Influt, a közösségi márkavezérek versenyét, melyre az elmúlt év legjobb, influencerek bevonásával készített marketing-, PR- és kommunikációs kampányait és aktivitásait várjuk.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés
hirdetés