hirdetés
hirdetés
hirdetés

Mérték: a kormány/Fidesz dominálta a választás alatti híradókat

A TV2-n 12-szer többet beszéltek kormánypárti politikusok, mint ellenzékiek az EP-kampány alatt.

hirdetés

A Duna, az RTL Klub és a TV2 este hatos főműsoridős hírműsorait elemezte az RTL Magyarország megbízásából a Mérték Médiaelemző Műhely: azt vizsgálták, mennyire voltak kiegyensúlyozottak a híradók az EP-választási kampány alatt. Ez elméletileg nem csak az állami televíziónak, de a két nagy csatorna közszolgálati műsorszámnak minősülő hírműsorának is kötelessége volna. Spoiler: nem sikerült maradéktalanul.

És mi van, ha nem?

A médiajogi szabályok érvényesülését a Médiatanács felügyeli, amely kiterjedt médiafigyelést végez, de ilyen ügyekben eljárni csak panaszok alapján jogosult. A választási kampány ideje alatt azonban a Médiatanács nem foglalkozik a kiegyensúlyozott tájékoztatással, mert a választásokkal kapcsolatos médiaközvetítésre vonatkozó panaszokat az NVB bírálja el. Noha egy-két esetben a kampány idején jogilag is elmarasztaltak médiatartalom szolgáltatókat, a Mérték szerint „ez érdemben nem alakította a televíziók gyakorlatát”. 

Mennyi volt a politika?

A választáshoz kapcsolható legtöbb hírt a Duna TV sugározta, de náluk volt a legmagasabb a választáshoz kevésbé kapcsolható belpolitikai hír is. A gyakoriságból következően a hírek időtartama is náluk volt a legmagasabb, aztán az RTL, végül a TV2 következtek. Az egyes hírek hossza viszont mindhárom csatornánál közel két perc volt.

Kinek mennyi megjelenés jutott?

A kormány és a kormánykoalíció együttes megjelenési gyakorisága meghaladta az összes többi magyar szereplő szereplő megjelenési gyakoriságát, 57 százalékot tett ki. Ha csak a kormányra és a választásokon érdembe rúgó pártokba szűkítünk, az jött ki, hogy a Dunán 52, az RTL-en 53, a TV2-n 78 százalék jutott a kormányoldalnak.

Ha nem megjelenésszámot nézünk, hanem időtartamot, akkor is hasonló a tendencia, a TV2-n így már csak 13 százalék jutott az ellenzéknek.

Mi a különbség a kormány és a Fidesz között?

A Mérték szerint „a kampány egésze során megállapítható, hogy jelentős átfedés állt fenn a kormánykoalíció és a kormány kampányüzenetei között. A kormány kiterjedt tájékoztató kampánya többnyire megkülönböztethetetlen volt a Fidesz kampánytevékenységétől, ami utóbbinak egyértelmű versenyelőnyt jelentett a többi szereplővel szemben.

A vizsgált időszakban kiemelkedtek a kormány tevékenységével foglalkozó hírek. Mindhárom csatorna legtöbbször a kormányt szerepeltette. A korábbi választásoknál is megfigyelhető volt, ahogy a mostani EP választásnál is, hogy a kormány és a kormánykoalíció pártjainak megjelenése nem elválasztható a média megjelenésekben. (Itt nem a vitatott jogi kategóriákra gondolunk – társadalmi célú reklám vs. politikai reklám, stb. – hanem arra a jelenségre, hogy a kampány során folyamatosan keveredett a kormányoldalon a szereplők helye, pozíciója.) Például Orbán Viktor a megjelenések egy részében kormányfőként szerepelt, más esetekben a Fidesz vezetőjeként, esetenként ugyanabban a témában megszólalva. A kódolás során ezt a kettős szerepet igyekeztünk formálisan szétválasztani, a képernyőn megjelenő feliratok, műsorvezetői felkonferálások segítségével. Nem vállalkoztunk arra, hogy mi döntsük el, mi minősül kormányzati és mi minősül pártpolitikai tevékenységnek, márcsak azért sem mert a kampány időszakban ez meglehetősen keveredett és a híradók is legfeljebb abban segítettek, hogy a feliratokkal, műsorvezetői megszólalással informálták a nézőket az általuk feltételezett szerepről. Így az adatokban „Kormány” címszó alatt szerepelnek a koalíciós pártok és politikusaik, ha a csatorna ebben a szerepben mutatta őket és Fidesz címszó alatt, ha koalíciós pártonként, pártpolitikusként jelentek meg.”

Ki szerepelt?

A választási kampány idején megjelenő közéleti hírek döntő többségében hazai politikusok, kormányzati szereplők, szakértők szerepeltek, a hírekben szereplők 11%-át tették ki a külföldi politikusok, és mindössze 4%-át olyan szereplők, akik nem voltak besorolhatóak a kormányoldal-nem kormányoldal kettősség mentén.

A Duna Tv híradóiban megjelenő magyar természetes személy szereplők 50%-a kormányoldali és 50% nem kormányoldali szereplő volt. A TV2 esetében ez arány 78%-22%, míg az RTL Híradó esetében 52%-48% volt. 

A szereplésükre fordított időtartam azonban az elsőre kiegyensúlyozottnak tűnő Duna TV esetében valamelyest elbillent, a TV2-nél meg még durvább lett az arány. A három vizsgált szereplő közül a kutatás eredménye azt mutatja, hogy a Mérték adatai szerint az RTL Híradó biztosított hasonló mennyiségű időtartamot mindkét oldal szereplőinek. 

Még csúnyábbak a mutatók, ha arról van szó, hogy élőbeszédben hogyan szerepeltek a különböző oldalak reprezentánsai, azaz hányszor vágtak be tőlük interjúrészletet, ahol az arcukkal látszódtak (ellentétben azzal, amikor csak a műsorvezetők foglalnak össze egy nyilatkozatot röviden). Itt a TV2-nél már 12-szeres a kormányoldali túlerő.

A negatív szereplés is szereplés

A Mérték külön mérte azt is, hogy „a hírek szereplői milyen lehetőséget kaptak véleményük, nézeteik, ígéreteik bemutatására nem csak mennyiségi értelemben, hanem minőségi megközelítésben is. Pozitív megjelenésnek kódoltunk minden olyan szereplést, ahol a szereplő megjeleníthette – elmondhatta vagy a műsorvezető elmondta – programját, álláspontját. Negatív megjelenítésként rögzítettük azt a szerkesztési módot, ahol bár szó volt valakiről, valamelyik intézményről, de bemutatása nézeteinek, álláspontjának kritikáját jelentette. És természetesen azt is kódoltuk (is-is), ahol a hírben az álláspont megjelenítése mellett, annak kritikája is teret kapott.

A kormányoldal esetében az intézményi szereplőnél negatív bemutatással gyakorlatilag nem találkoztunk. A csatornák között csak abban mutatkozott különbség, hogy míg a Duna Tv és a TV2 őket kizárólag pozitívan mutatta be, az RTL Híradó szerkesztési gyakorlatában komoly teret kapott (55%) az „is-is” bemutatási mód.

A nem a kormányoldalhoz tartozó intézményi szereplők esetében másképpen alakult a kép. A TV2-n kétharmados arányba (65%) kerültek azok a hírek, amelyben negatív volt a bemutatási mód, 27% volt az is-is és 9%-ban adtak a kormányoldalhoz nem tartozónak arra lehetőséget, hogy közvetlenül megjelenő kritika nélkül mondhassa el nézeteit. A TV2-ben szereplő külföldiek (arányuk az összes szereplőhöz viszonyítva 15%) a hazai szereplőkhöz hasonlóan negatív bemutatást (65%) kaptak, azaz a külföldi történések, reakciók esetében a TV2 elsősorban azok kritikáját jelenítette meg.”

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

A GVH szerint megtévesztették a fogyasztókat a Most generáció kampányával.

Az emlékműsor után Bryant utolsó NBA-mérkőzését is levetítik.

A Mirror is felkapta a fejét a fitnesszpápa hibátlan érvelésére.

A Media1 szerint a hírműsorok felügyelete tartozik majd Hardy Mihályhoz.

Kiadója az önkormányzat vagyonkezelő cége.

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján! Helyszín: Story Budapest (1075 Budapest Kazinczy utca 21.) Időpont: 2020. január 29. kapunyitás: 19:00, pontos kezdés: 19:30

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Gondolatok és példák gyógyszeripari szakemberektől: patient journey map, társadalmi felelősségvállalás, élményközpontú PR, dezinformációk az oltásellenességről és további érdekes témák!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés