hirdetés
hirdetés
hirdetés

Mennyibe kerül egy magyar reklám?

Hány óra munkája van egy art directornak, copywriternek egy reklámfilmmel? Mennyibe kerül az ügynökségnek egy kreatívigazgató? Az ügynökségi feladatok munka- és költségigénye is szerepel a Megyer Consulting iparági felmérésében, mely MAKSZ tagügynökségek válaszai alapján készült.

hirdetés

Tízmillió forintba kerülhet egy nagyobb reklámkampány a kivitelező ügynökségnek, egy kreatívigazgató rezsiköltsége pedig meghaladja az óránkénti harmincezer forintot – több más mellett ez is kiderül abból a felmérésből, amelyet Megyer Consulting (Megyer Örs, független szakértő cége – A Szerk.) készített a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) atl-szekció tagügynökségeinek körében.

A kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogy az ügynökségek számára mennyibe kerülnek a különböző munkatársak, valamint a cégek által végzett leggyakoribb tevékenységtípusok mennyi munkaórát igényelnek az egyes munkatársaktól – e két faktor lehetőséget ad kiszámolni, hogy összességében mekkora az erőforrás és költségigénye a leggyakrabban megrendelt ügynökségi munkáknak.

Mint azt Megyer Örstől, a kutatás készítőjétől megtudtuk, a felmérésnek nem volt külső megrendelője: „Mint független szakértő, gyakran veszek részt kommunikációs tenderek kiírásának, bírálati szempontjainak elkészítésében. A tenderek egyik sarkalatos pontja az árak összehasonlítása. Az ilyen típusú, munkaórákat is tartalmazó táblázat gondolata egy ilyen tender alkalmával vetődött fel bennem. Innen már egy kis lépés volt, hogy ezt a módszert kiterjesszem az iparágra és megnézzem, hogy vajon milyen lehet a piaci átlag” – fogalmazott a szakember. Megyer szerint az eredmény nagy segítséget nyújthat későbbi tenderek bírálatakor, amikor egy árajánlatról el kell dönteni, hogy az esetleg mennyire irreálisan alacsony, vagy túlzó.

Tízezresek

A kreatívigazgatók végeztek az élen a rezsióradíjakat bemutató listán 32 400 forintos költségükkel, őket az ügyfélkapcsolati igazgatók követik 31 400-zal, majd a csoport-kreatívvezetők következnek 30 400 forintos óradíjukkal (az ügyvezetők költségét nem tartalmazza az összesítés). A rezsióradíjak itt nem a dolgozók által kapott, hanem a munkáltató által fizetett óradíjakat jelentik, melyekbe beleszámították az ügynökségi működés egyéb, a kreatívmunkához, illetve az adott dolgozóhoz nem közvetlenül kapcsolódó költségeit (irodabérlet, back office, stb.) is.

A TOVÁBBI TÁBLÁZATOKÉRT KATTINTSON!!!

Ezzel véget ért a harmincezresek tábora. A húszezresek csoportjában találhatók a group account directorok óránként 22 571 forinttal, őket – talán meglepő módon – a senior pr-munkatársak követik 22 ezerrel, majd az account directorok, illetve a senior art directorok következnek 21 240 forinttal.

A további kreatívok már húszezer alatti tételeket jelentenek: 17 640 forint egy senior copywriter,17 380 egy art director és hozzávetőleg 15 ezer forint egy copywriter átlagos óránkénti költsége. Ugyancsak meglepő, hogy utóbbiaknál még egy junior pr-munkatárs is többe kerül a cégeknek a maga 16 ezer forintos rezsiköltségével.

Sok a munka

Az egyre rövidebb megbízó határidők miatt abban is jelentősége lehet egy ilyen kutatásnak, hogy az ügyféloldal számára is tisztábban körvonalazódhat egy-egy feladat munkaóra-szükséglete és akár teljes időtartama. A kutatásban szereplő feladatok közül a legnagyobb munkaóra-igénye a tévéreklám készítésének van, amely átlagosan 154 órát igényel az ügynökségi munkatársak idejéből. Ezt az átfogó kreatív kampányterv követi 142 munkaórával. A harmadik helyen az arculati kézikönyv kialakítása szerepel, mely 110 órát igényel az ügynökség munkatársaitól.

A TOVÁBBI TÁBLÁZATOKÉRT KATTINTSON!!!

A kutatás arra is választ ad, hogy az egyes tevékenységtípusokhoz egy adott munkatárs hány munkaórát kitevő közreműködésére van szükség. A kreatívigazgató idejét például egy tévéreklám elkészítése igényi leginkább, ez 13,8 munkaórájába kerül. A copywriterektől is ez a feladat igényli a legtöbb munkaórát, 25-öt. Az art directoroktól ellenben ennél is több időt igényel egy arculati kézikönyv elkészítése: több mint 30 munkaórájukat tölti ki egy-egy ilyen megbízás.

Tízmillió felett egy kampány

Másfélmillió forint – hozzávetőleg ennyibe kerül átlagban egy kreatívkoncepció elkészítése a fenti rezsidíjakat és az ügynökségek által megadott munkaóraszámokat figyelembe véve a reklámos cégeknek. Ezt jelentősen meghaladja 2,86 milliós költségével a legnagyobb munkamennyiséget igénylő átfogó kreatív kampányterv készítése.

Az egyes médiatípusokra készülő reklámok közül – amint azt várni lehetett – a tévéreklám kerül a legtöbbe, költsége az ügynökségek számára átlagosan 2,8 millió forint. Ezt a sajtóhirdetés, majd az óriásplakát követik, mindkét médiatípus reklámjának elkészítése többe kerül 550 ezer forintnál. Kevéssel marad el ettől a citylight és a beltéri plakát a maga 450 ezres költségével. Nem kevés munkabért emészt fel egy arculati kézikönyv és kisarculat tervezése sem: előbbi több mint 1,8 millió, utóbbi közel egymillióba kerül. Ezekhez képes szinte eltörpülnek az online reklámok különböző formátumai: egy gif-banner mindössze 155 ezer forint, egy sima flash-banner már közelíti a 200 ezret, egy videobanneré eléri a 300 ezret, míg egy interaktív flash-banner ára már átlagosan 350 ezer forint.

Mindezek alapján, ha összeadjuk azokat a költségeket, amelyekbe egy nagyobb, önálló kampány kerül (kreatívkoncepció, kreatív kampányterv, hirdetések készítése a különböző médiatípusokra) akkor kiszámolható, hogy egy ilyennek a megvalósítása könnyen meghaladhatja költségoldalon a tízmillió forintot is az ügynökségek számára.

A cikkben szereplő táblázatokra, vagy IDE kattintva a leggyakoribb ügynökségi munkákra vonatkozó kalkulációkat is megtalálja! 

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

A GVH szerint megtévesztették a fogyasztókat a Most generáció kampányával.

Az emlékműsor után Bryant utolsó NBA-mérkőzését is levetítik.

A Mirror is felkapta a fejét a fitnesszpápa hibátlan érvelésére.

A Media1 szerint a hírműsorok felügyelete tartozik majd Hardy Mihályhoz.

Kiadója az önkormányzat vagyonkezelő cége.

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján! Helyszín: Story Budapest (1075 Budapest Kazinczy utca 21.) Időpont: 2020. január 29. kapunyitás: 19:00, pontos kezdés: 19:30

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Gondolatok és példák gyógyszeripari szakemberektől: patient journey map, társadalmi felelősségvállalás, élményközpontú PR, dezinformációk az oltásellenességről és további érdekes témák!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés