hirdetés
hirdetés
hirdetés

Menjetek és szegjetek meg minden szabályt!

A nyereséges magyarországi pr-cégek, és a 25 éves hazai pr-szakma "nagy öregjei" is eljöttek a Kreatív Csoport által szervezett Pr Napra. A pr-szakma éves konferenciájának a BMC adott helyszínt. 

hirdetés

Amikor két évvel ezelőtt elindult a nyolc nagy amerikai blogot működtető Gawker Media magyar leánya, a Cink, akkor kommunikációs büdzsé híján egyedül az alapító Szily László online ismertségére építettek. A Cink a Gawker komment- és blogmotor-publikáló rendszerét, a Kinját teszteli, fő célja a közösségépítés és a közösség bevonása a tartalomgyártásba, reklámok pedig nincsenek az oldalon.

„A Gawkernek mi egy költségelem vagyunk, a hozadék – vagyis a közösségépítés - nem elszámolható. A Cink nem egy médiacég, hanem egy labor” – magyarázta a Pr Nap záróelőadójából nyitóelőadóvá vált Szily László (az esemény első előadója, a bristoli Big Green Week pr-jével foglalkozó Sztaniszláv András lett volna, aki a pár nappal korábbi HVG-s főszerkesztői kinevezése, majd ki nem nevezése maitt végül nem prezentált – a Szerk.). A Cink alapítója kezdetben a saját Facebook-profilját használta a posztok terjesztésére, és az volt a célja, hogy olyan anyagokat tegyen közzé, amik végigsöpörnek a közösségi oldalon és akár 100 ezer emberhez is eljutnak. „A Facebook egyfajta terjesztési terület, megosztásra, hírverésre jó, de nem szabad túlzásba esni, mert ellene megy a saját közösségépítésnek. Ezért van az, hogy a kommentekre a Facebookon nem válaszolunk, de a cinkes posztok alatt igen.”

Szily László, a Cink munkatársa
Szily László, a Cink munkatársa

A Kinja algoritmusa a releváns hozzászólásokat hozza előre, hogy az érdemi hozzászólásokat generálja, és bár így a közösségépítést a szoftver csinálja, az emberi munka, a kommentelőkkel való törődés nem spórolható meg.

Szily László a Pr Nap résztvevőinek egy olyan irányról is beszélt, hogy egyre több pr-es próbál valódi tartalmat kínál az újságírónak, aki ennek tartalomelőállítóként örül. A Cinket ugyan nem keresi meg sok pr-es, de az általuk ajánlott témák kétharmadát jónak találja.

Corina Voss, a HBI Helga Bailey ügyvezető igazgatója és a Pr Napot támogató Worldcom Public Relations Group EMEA-elnökségi tagja egy erre az alkalomra elkészült kutatással érkezett. Arra kérte a hálózat világszerte található partnereit, hogy írják le, milyen kihívások várják őket 2015-ben. A beérkezett hatvan válaszból készült el a kutatásuk, amit a cikkünk végén található linkről lehet letölteni.

Corinna Voss, a HBI Helga Bailey GmbH ügyvezetője
Corinna Voss, a HBI Helga Bailey GmbH ügyvezetője
 

A legfontosabb trend jövőre világszerte, hogy a pr-cégek bővítik szolgáltatásaikat és erőforrásaikat, így a pr, a reklám, a marketing és a digitális területek egyre inkább elmosódnak, illetve a tartalom, és a tartalomelőállítás egyre fontosabbá válik. Az EMEA-régióban és Magyarországon pedig a trend a kommunikációs mechanizmusok és az értékesítési adatok (regisztráció, letöltés, online vásárlás) szorosabbra fűzése lesz.   

Nyereséges pr-cégek

A kávészünet után a 2013-as pénzügyi adatok alapján kiszámolt öt legnagyobb nyereségű pr-cég képviselőit hívtuk el, amelyen végül négyen vettek részt, mivel a lista második helyén szereplő Issues Managementet képviselő Reibach János ügyvezető nem jött el. A moderátor Hermann Irén, a Forbes főmunkatársa volt, a beszélgetés főbb gondolatait pontokba szedve foglaljuk össze.

Kuna Tibor, Young & Partners, ügyvezető

Kuna Tibor, a Young & Partners ügyvezetője
Kuna Tibor, a Young & Partners ügyvezetője
  
- A 2008-ban alapított Young & Partners egyrészt azért tudott kétmilliárd forint bevételt elérni, mert hazai cégként megspórolják azt az időt, amit egy nemzetközinek riportolással kell tölteni. Másrészt üzleti filozófiájuk szerint az ügyfelet A-ból B-be viszik el, és ha ez nem működik, akkor el kell válni egymástól.
- A pr-ben az innováció nagyon fontos, az ügynökség már most olyan modelleken dolgozik, amit 2016-ban fognak bevezetni.
- A politikai kommunikáció folyamatos pörgést jelent, mert egy párt egy héten tíz sajtótájékoztatót is tarthat, addig egy kereskedelmi egység egy évben mondjuk nyolcat.
- Állami tendereken nem kellemetlen indulni, hanem dicsőség.
- Nagy baja a pr-szakmának, hogy az ügyfél csak az eszközöket látja, pedig a stratégiai alapkérdéseket nem ezek határozzák meg. 

Ábrahám Gergely, Grayling, vezérigazgató

Ábrahám Gergely, a Grayling vezérigazgatója
Ábrahám Gergely, a Grayling vezérigazgatója
 
- A pr-piac nem azért növekedett, mert a tanácsadásból származó ügynökségi díjak emelkedtek, hanem mert újabb területek, vagy büdzsék nyíltak meg.
- A pr-versenyeken leginkább azért nem indulnak, mert a nevezhető munkákra az ügyfelek érzékenyek.
- A pr bizalomra épülő kapcsolat, ezért az a legnagyobb elismerés, ha az egyik ügyfél egy másiknak ajánlja be az ügynökséget.
- Az ügyfelek visszajelzésében hisz, az ügynökségi "önpr-ben" nem annyira.


Balatoni Zsófia, Uniomedia, ügyvezető

Balatoni Zsófia, az Uniomedia ügyvezető igazgatója
Balatoni Zsófia, az Uniomedia ügyvezető igazgatója
 
- A régi 10 országában működtetik a hálózatukat, a magyarországi ügynökségi díj a bulgáriaival van azonos szinten.
- Az Uniomedia nem indulna állami tenderen, mert oda más kompetenciák kellenek.
- Azok a pr-cégek tudnak jól működni, akik értik, hogy az ügyfélnek üzleti célja van a kommunikációval.
- Szerinte a pr-eszköz nem másodlagos.
- Az ügynökségnek sokszor reklámügynökségek mellett kell versenyeznie.
- A magyar pr-szakma alapításakor az alapítók one man show-t vittek, ma az újgenerációs pr-es csapatban dolgozik, ahol mindenki legalább egy-két eszközhöz nagyon jól ért. 


Szántó Balázs, Noguchi Porter Novelli, ügyvezető partner

Szántó Balázs, a Noguchi Porter Novelli ügyvezető partnere
Szántó Balázs, a Noguchi Porter Novelli ügyvezető partnere
 
- Vannak állami megbízásaik, 18 éve dolgoznak a nukleáris és az energetikai ipar szereplőivel.
- Pr-listát az iparűzési adóalap alapján lenne értelme készíteni.
- Reklám-, és médiaügynökséggel is versenyeztek, ilyenkor az a fontos számára, hogy az ügyfél tudja, hogy melyik ötlet jött a pr-ügynökségtől.
- Minél beágyazottabb az ügynökség az ügyfélnél, annál több projektet fog tőle kapni.

A 25 éves magyar pr-szakma

A top 5 cégek után a Pr Nap címét - a 25 éves a magyar pr-szakma - adó programelem következett: a meghívott pr-esek egy rövid prezentációt tartottak arról, hogy hogyan kerültek a pr-szakmába és/vagy milyen volt a pr-szakma, amikor bekerültek. Sztorikban nem volt hiány! 

Lakatos Zsófia, Hill & Knowlton, ügyvezető

Rényi Ádám moderátor mellett Lakatos Zsófia, a Hill & Knowlton ügyvezetője
Rényi Ádám moderátor mellett Lakatos Zsófia, a Hill & Knowlton ügyvezetője
 
Pr-végzettségével az RTL Klub Híradójában dolgozott, amikor felhívták, hogy egy pr-ügynökség lányt keres. Akkoriban sokat foglalkozott a diszkriminációmentes élettel, ezért úgy döntött, hogy magas sarkú cipőben és miniszoknyában elmegy a megbeszélésre, de semmiképpen sem vállalná el a munkát. Hegyi Gábor fogadta, akivel három órát beszélgetett, és annyira elbűvölte, hogy csatlakozott az ügynökséghez. 

Hegyi Gábor, Capital Communications, ügyvezető

Hegyi Gábor, a Capital Communications ügyvezetője és Sárosi Péter, a Public Press alapítója
Hegyi Gábor és Sárosi Péter
 
Technikatörténetnek is beillett a rövid előadása, ugyanis azt az időszakot elevenítette fel, amikor a faxon érkezett anyagok egy idő múlva kifakultak, ezért minden így kapott dokumentumot le kellett fénymásolniuk. Amikor a budapesti tőzsde bemutatkozott New York-ban, akkor az irdatlan mennyiségű dokumentum miatt óriási csomagokkal érkezett meg a reptérre. Látta, hogy át akarják majd vizsgálni a bőröndöket, amire nem lett volna ideje, ezért bevetette pr-es szaktudását, és a vizsgálónak elmondta, hogy a tőzsdei bemutatkozásra érkezett, sietnie kell, aki nem is tartóztatta fel. 

Sárosi Péter, Public Press, alapító
1989 szeptemberére nyúlik vissza az ő története, amikor egy autókiállítás sajtótájékoztatóján két újságíró ismerősével arról beszélt, hogy milyen sok pénzt fizethetnek egy ilyen eseményért, ezért ők is csinálhatnának egy ilyet. Egy hónappal később, október 15-én újra találkoztak, hárman összedobtak húszezer forintot, és egyikőjük cégjogász felesége a konyaasztalnál megírta a társasági szerződést. Induláskor a technikai felszerelésük egy asztali telefon és egy stencilgép volt, a kapcsolatokat pedig személyesen ápolták az újságírókkal, ügyfelekkel. Újságírólistájukon 800-900 név szerepelt, és tudták róluk, hogy hol és milyen témán dolgoznak. 

Parádi Judit, Mediaworks, pr- és b2b igazgató

Parádi Judit, a Mediaworks pr- és b2b igazgatója prezentál
Parádi Judit prezentál
 
A vállalati oldalt képviselő pr-es a 2000-es évek közepén került a Ringier-hez, akkor még a piackutatási osztály alá tartozott, és egyedül foglalkozott a kommunikációval.  Tíz év alatt, a pr felértékelődésével ez a helyzet teljesen megváltozott, ma önálló csapattal dolgozik együtt. 

Márta Irén, Holcim, kommunikációs igazgató

Őt Márta Irén, a Holcim Hungária kommunikációs igazgatója követte
Középen Márta Irén
  
A felsőfokú tanulmányai közben volt a rendszerváltás, ezért azt biztosan megtanulta ez alatt az időszak alatt, hogy az egyetlen változatlan dolog a folyamatos változás. Szegediként a Délmagyarországnál kezdett dolgozni, és a jubileumi lapszámnál meglepődött azon, hogy az nem úgy néz ki, ahogy ő azt elgondolta, mert akkoriban a dizájnról az ólombetűs nyomtatásban készülő lap nyomdaszedői döntöttek.

Ami azóta megváltozott: rengeteg eszköz lett, viszont radikálisan lecsökkent a befogadás ideje. Míg korábban egy pr-film 20 perces is lehetett, addig ma 1 perc 20 másodpercnél hosszabban nem tudnak rá figyelni. 

Sós Péter János, B. Swan Partners, ügyvezető

Sós Péter János, a B. Swan Partners ügyvezetője sztorizik
Sós Péter János, a B. Swan Partners ügyvezetője sztorizik
 
"1991-ben a Privát Profinál mindenkinek volt saját cége, csak nekem nem, ezért kisebbségi komplexusból csináltam egyet". Egyik első munkája volt, hogy a Nagykörúton nyíló Sharp boltról tájékoztassák a sajtót, a meghívókat pedig levél formájában postai úton juttatták el a meghívottaknak. Az Esti Hírlap munkatársa a délelőtti lapzártájára hivatkozva nem tudott elmenni az eseményre, ezért elkérte a sajtóanyagot előre, amit ezzel a címmel jelentetett meg a lapban: „Cápa a Nagykörúton”. 

A tévéhíradókat ma is rendszeresen néző szakember azt is elmondta: „Az angolul nem tudók adnak anyagot a magyarul nem tudók számára, akik azt megírják a beszélni nem tudó szerkesztőknek. Azt látom, hogy az eszközeink változtak, de az ostobaság nem.” 

Hálózatkutatás, hr, cégkultúra

Ma még mindig az a kérdés, hogy van-e egy cégnek Facebook-oldala és hány like-ot gyűjtött össze, nem pedig az, hogy ki a célcsoportjuk, és kik a véleményvezérei – fogalmazta meg a kritikát Vicsek András a Maven7-től. A szakember egy aktuális témát is feldolgozott: azt mutatta meg, hogy az internetadós tüntetésre regisztráltak milyen párthoz köthetők. Ezt a nyilvános politikai oldalakon végzett aktivitás alapján szűrték le, és az derült ki, hogy a tüntetésre regisztráltak 60 százaléka egyetlen párthoz sem kötődött.

A délelőtti szekció utolsó előadója, Vicsek András, a Maven7-től
A délelőtti szekció utolsó előadója, Vicsek András, a Maven7-től
 

„A jó időben érkező hasznos információkért hálásak a dolgozók” – állapította meg előadásában Iglódi-Csató Judit, a Tesco hr-igazgatója. A 22 ezres dolgozói állomány közül csak ezren ülnek számítógép előtt, ezért a tájékoztatás nem korlátozódhat szigorúan az online kommunikációra: folyosói plakátok, tévéképernyős üzenetek és belső újság segít az információk eljuttatásában. Ennek a tájékoztatásnak akkor pedig különösen fontos szerepe van, ha a dolgozók a létfenntartásukat látják veszélyben, mint ami a vasárnapi nyitva tartással kapcsolatban felmerülhet bennük.

Iglódi-Csató Judit, a Tesco országos személyzeti igazgatója
Iglódi-Csató Judit, a Tesco országos személyzeti igazgatója
 

Ormós Gabriella, a Morpho Communications ügyvezető igazgatója a cégkultúra témájában folytatta az délutánt. Ennek azért van jelentősége az előadó szerint, mert nem az számít, amit egy cég állít magáról, hanem amit a dolgozók mondanak róla. Ezért is fontos, hogy az alapelveket meg kell határozni, és azokat a mindennapokban is képviselni kell.

Ormós Gabriella, a Morpho Communications ügyvezető igazgatója
Ormós Gabriella, a Morpho Communications ügyvezető igazgatója
 

Digitális transzformáció – ez volt a nyitókifejezése Byssz Róbert, a Philips regionális értékesítési vezetője előadásának. A Prágából érkezett szakember - akinek a felvezető szöveg szerint 17 irodában 17 asztala van -  elmondta, hogy vállalatának 113 ezer dolgozójából 66 ezer ember megtalálható a LinkedInen, akiknek 4,3 millió első szintű kapcsolata van 700 ezer cégnél, ahonnan 240 ezren néztek meg egy hónapban egy philipses linkedines profilt. Ezeket az adatokat azért mondta el, mert a Philipsnél jelenleg az összes értékesítő profilját a pr-es csapattal együttműködésben alakítják át: a személyes brand kialakításával az is céljuk, hogy ezekre a munkatársakra már ne értékesítőként, hanem "trusted advisorként" gondoljanak az ügyfelek.

Byssz Róbert, a Philips CEE Sales Excellence Leadere
Byssz Róbert, a Philips CEE Sales Excellence Leadere
 

A LinkedIn-t összekötötték a CRM-rendszerükkel, a közösségi oldalon pedig iparági - tehát nem philipses - témákat vetnek fel. A digitális transzformáció egy olyan folyamat, amely elmossa a klasszikus silókat a vállalaton belül, így mindenki marketinges, pr-es, hr-es és értékesítő egyben - zárta az előadást Byssz Róbert, akit a hallgatóságból már a jövő évi Pr Napra is elhívtak, mivel kíváncsiak arra, hogy az idén elindított folyamattal hová fog a vállalat eljutni.    

Gál Judit, az Auchan kommunikációs igazgatója
Gál Judit, az Auchan kommunikációs igazgatója
 

"A negatív esetekben azért fontos, hogy hogyan kommunikálunk, mert ezek a pillanatok fognak beégni a fogyasztók fejébe. A kríziskommunikációban is lehet lehetőséget látni, mert ilyenkor is pozitív üzeneteket átadni" - mondta el előadása elején Gál Judit, az Auchan kommunikációs igazgatója. A napi működés során olyan krízisek merülhetnek fel, mint természeti katasztrófa, termékkel kapcsolatos problémák, baleset, külső, vagy belső társadalmi válság, hatósági ellenőrzés, bűncselekmény. A válságkommunikációs esetekben a belső kommunikáció után következik a külső tájékoztatás, kivéve az olyan helyzeteket, mint amikor az áruház is a sajtóból értesül az eseményekről. 

Dévényi Balázs, a Dynamo Budapest ügyvezetője
Dévényi Balázs, a Dynamo Budapest ügyvezetője
 

A Youtube-világban ismert Dancsó Péter álnéven küldött egy produkciót a Ki Mit Tube?-ra, amit Mondik Noémi zsűritag hevesen lehúzott, erre pedig a jelentkező 240 ezer követője egy emberként trollkodta szét a játékot - elevenítette fel a közelmúlt egyik online történését Dévényi Balázs, a Dynamo Budapest ügyvezetője. Ez a jelenség az előadó szerint arra hívja fel a figyelmet, hogy egy közösséget egy személy ilyen módon tud mozgósítani. A klasszikus média elvesztette azt a kényelmes függőségi viszonyt, ami a tartalmat hozzá kötötte, sztárjai pedig még nincsenek az új platformokon. Az ugyanis nem tartalom Dévényi szerint, amikor a sztárok a szponzorok ruháiban készítenek szelfit a Facebookra. Jó példaként a 7minutesinheaven sorozatot említette. 

"A magyar cégek szabályokat hoznak, és kockázatokat kerülnek el. Ezen az egyénen kívül senki nem változtathat. Menjetek és szegjetek meg minden szabályt!" - Dévényi Balázs kitűnő zárómondata egyben az idei Pr Nap zárása is volt.  

A Pr Nap képekben

Szigeti Péter, a Professional Publishing Hungary tartalomfejlestési vezetője volt a Pr Nap moderátora
További képekért kattintson!
 

Letölthető előadások

Milyen kihívásokkal kell szembenézni a pr-eseknek 2015-ben - Corinna Voss, HBI Helga Bailey, ügyvezető igazgató; Worldcom Public Relations Group, EMEA, elnökségi tag 

Behálózva - lehetőségek a belső és külső közösségeink rejtett hálózatainak feltérképezésében - Vicsek András, Maven7

A cégkultúra mint márkanagykövet - Ormós Gabriella,Morpho Communications, ügyvezető igazgató

Hogyan építjük/építhetjük értékesítőink személyes brandjét a LinkedIn segítségével, és rajtuk keresztül cégünkét? - Byssz Róbert, Philips, CEE Sales Excellence Leader

Red alert: összehangolt külső-belső kommunikáció krízishelyzetben - Gál Judit, Auchan, kommunikációs igazgató

Egy jelenség, három gondolat - Sztárok és a közösségi média - Dévényi Balázs
Dynamo Budapest, ügyvezető igazgató

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A felsőoktatásban hallgatók egy ezresért fizethetnek elő a zenék mellett filmeket és sorozatokat is kínáló alkalmazásra.

Ha arra gyanakszol, hogy itt most valami újrahasznosítós dologról lesz szó, akkor jó helyen kapiskálsz.

Egy külön rendezvényszervezési feladatokra kiírt tender további 30 milliárddal dobja meg az éves keretet.

Újabb fejezethez ért a ketchupmárka és az énekes szerelmi története.

Most már az utazni vágyóknak sem kell a Startlapnál messzebb száguldaniuk az információs szupersztrádán.

hirdetés

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés
hirdetés