hirdetés
hirdetés
hirdetés

Melyik pr-cég kaszált a legtöbbet?

Első alkalommal készítette el a Kreatív Online a hazai pr-ügynökségek rangsorát. A rangsor alapját a május 30-ai határidővel leadott 2010-es pénzügyi eredmények, azon belül is a cégek árbevétele és nyeresége jelentették. Ezek szerint a legnagyobb forgalmú pr-ügynökség Magyarországon jelenleg az Issues Management, a legnagyobb nyereség pedig a Noguchinál van.

hirdetés

Az értékesítés nettó 724 millió forintos árbevétele alapján a Reibach János vezette Issues Management lett 2010 legnagyobb forgalmú magyarországi pr-ügynöksége, ezzel megelőzte az egy évvel korábbi listát toronymagasan vezető Merlin Communicationst. Az adózás előtti eredmény (EBT – earnings before taxes) tekintetében – akárcsak tavaly – most is a Noguchi Porter Novelli áll az élen.

A Kreatív Online az ismert hazai pr-ügynökségek mérlegadatait vizsgálva először készítette el azt a rangsort, amely forgalmuk (értékesítés nettó árbevétele) és nyereségük (adózás előtti eredmény) szerint rangsorolja a cégeket. A 2009-es eredményekhez képest a top tízben nem történtek nagy változások, inkább csak helycserék jellemzőek.

Árbevétel szerint nincs nagy változás

Az Issues Management a nyilvános cégadatok szerint 2010-ben majdnem megduplázta a forgalmát az előző évhez képest, így több mint 724 millió forintos nettó árbevételt könyvelhetett el. Ezzel megelőzte a 2009-ben kiugróan magas, közel kétmilliárd forintos forgalmat generáló Merlin Communicationst, amelynek 2010-ben valamivel kevesebb, mint 636 millió forintos nettó árbevétele volt.

495 milliós forgalmával harmadik helyen a Grayling áll, amelyet szorosan követ a Noguchi – ők is helyet cseréltek az egy évvel korábbi rangsorhoz képest. Az ötödik helyre 376 millió forintos forgalmával a Római Róbert és Balatoni Zsófia vezette Uniomedia került, amely egy évvel korábban a tízes lista végén szerepelt. Az Uniomedia után az Avantgarde csoport következik a sorban, amelynek különböző cégei – az Avantgarde Group, az Avantgarde Consumer Communications, az Avantgarde Business Communications és az Avantgarde Public Affairs – összesítve 358 millió forint bevételt generáltak tavaly, ezzel a cégcsoport két helyet lépett előre az egy évvel korábbi rangsorhoz képest.

Több mint százmillió forintos bevételcsökkenésével a hetedikről egy hellyel visszaesett a Café Pr, amelyet szorosan követ a főként egészségügyi kommunikációra szakosott VM.Komm. A VM.Komm bevétele is közel 150 millió forinttal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, így az ügynökség a forgalom szerinti rangsorban is lejjebb csúszott három hellyel. A top tíz utolsó két helyét elfoglaló Morpho Communications és Eurolex Consulting hetven, illetve hatvanmillió forinttal növelte bevételét az egy évvel korábbihoz képest, de míg ezzel a Morpho két helyet előrelépett, az Eorolex egy helyet visszacsúszott. 

Az árbevétel szerinti top tízes rangsor összetétele nem igazán változott, inkább csak helycserék történtek. Legnagyobbat az Issues Management lépett előre, amely a hetedik helyről került az elsőre, továbbá bekerült a top tízbe a Morpho – ami valószínűleg annak is köszönhető, hogy a 2009-es forgalma szerint második helyen álló Flow (a Flow Pr és a Flow Public Affairs, vagyis azok elődei, a Privy Council és a GPS Capital adatait összegezve) idén kikerült a listából, ugyanis a Flow Pr nem adott le beszámolót a cégbíróságnak. Ugyancsak nincs elérhető mérlegadat a Hill & Knowltontól, amely egy évvel korábban bevételeit tekintve a lista 25. helyén szerepelt. A nemzetközi szinten szintén a legnagyobbak közé tartozó Weber Shandwick hazai irodájának sem megy túl fényesen: árbevétel alapján csupán a 18. helyen áll.

Cégnév

Árbevétel 2010 (ezer Ft)

Árbevétel 2009 (ezer Ft)

Issues Management

        724 421   

         383 192   

Merlin Communications

        635 667   

      1 958 438   

Grayling

        495 016   

         500 795   

Noguchi Porter Novelli

        484 734   

         568 678   

Uniomedia 

        375 567   

         234 487   

Avantgarde-cégek

        358 449   

         373 194   

Café Pr

        344 198   

         447 585   

VM.komm

        340 554   

         486 202   

Morpho Communications

        300 414    

         230 901    

Eurolex Consulting

        298 050    

         238 793    

Forrás: http://www.e-beszamolo.kim.gov.hu/

Az Issues nyeresége is megugrott

Némileg átrendezi az erőviszonyokat, ha a pr-ügynökségek nyereségét, vagyis az adózás előtti eredményeiket (EBT) nézzük. A top tízbe így ugyanis bekerül a forgalma szerint csupán 16. Open Communications és a 17. – egy évvel korábban egyébként komoly veszteségeket termelő – Capital Communications. Szintén helyet kap a nyereség szerinti legjobbak között a Ketchum Pleon magyarországi képviseletét ellátó Live Pr, amely árbevétel szerint csupán a 22. és az A-Z Produkció, amely ugyan rendezvényszervezéssel is foglalkozik, főtevékenységeként azonban a pr, kommunikáció van megjelölve.

Míg forgalom szerint a top tíz átlaga 2010-ben közel 430 millió forint bevétel volt, addig a nyereségesség tekintetében azt lehet mondani, hogy a tíz legnagyobb hazai pr-ügynökség átlagosan 46 millió forint adózás előtti eredményt produkált. A listát ebben – akárcsak tavaly – a Noguchi Porter Novelli vezeti, amelynek nyeresége adózás előtt 103 millió forint volt. 102 milliójával nem sokkal marad le a Noguchi mögött a Grayling, amelyet a forgalomban első Issues követ 72 milliós nyereséggel. Az előző évhez képest a dobogósok közül az Issues ugrott a legnagyobbat: több mint megnégyszerezte az adózás előtti eredményét, miközben a Noguchi nyeresége majdnem 25 millióval csökkent. A Graylingnek több mint húszmillióval sikerült növelni az eredményét, így ugorhatott a második helyre, amelyen egy évvel korábban a Hill & Knowlton állt közel százmilliós nyereségével. (Mivel nem adott le beszámolót, a Hill & Knowltonnak az árbevételén túl tavalyi nyereségét sem tudtuk megvizsgálni.)

A hazai pr-piac vegyes helyzetét mutatja, hogy a két rangsor első tíz helyezettjéből körülbelül ugyanannyi ügynökségnek sikerült növelni a bevételét, mint ahánynak csökkent, és nagyjából ugyanez igaz az adózás előtti nyereségre.

Cégnév

Adózás előtti eredmény 2010 (ezer Ft)

Adózás előtti eredmény 2009 (ezer Ft)

Noguchi Porter Novelli

         103 214   

                128 004   

Grayling

         102 102   

                  81 727   

Issues Management

           72 291   

                  16 822   

Open Communications

           40 696   

                  19 553   

Capital Communications

           29 839   

                  - 3 334   

VM.komm

           28 834   

                  23 987   

Café Pr

           26 124   

                  27 633   

Live Pr

           24 208   

                  32 549   

Avantgarde-cégek

           23 590   

                  29 743   

A-Z Produkció

           15 607    

                   4 111    

Forrás: http://www.e-beszamolo.kim.gov.hu/

Megjegyzések a módszertanról

A listához 43 ismert pr-ügynökség mérlegadatait vizsgáltuk meg, amelyeket saját és tíz megkérdezett pr-szakember tapasztalata alapján a legnagyobbaknak vélünk Magyarországon, továbbá amelyeket a Budapest Business Journal List of Books című kiadványa listáz. Kizárólag azokat a cégeket vettük figyelembe, amelyek főtevékenységeként üzletviteli tanácsadás és/vagy pr, kommunikáció van megjelölve. Így kimaradtak a listából azon cégek, amelyek divízióként, egy nagyobb cég részeként végeznek pr-tevékenységet (pl. Publicis Consultants, Sensation Pr). A 43 ügynökségből nem találtunk 2010-es pénzügyi eredményt a Hill & Knowlton, a Flow Pr és a Red Lemon Média ügynökségekhez.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

A Rakéta a Player Tech rovatából nőtte ki magát.

Új, karácsonyi tematikájú reklámfilmet készített a Springer&Jacoby a Provident Relax kölcsönéhez.

A Pernod Ricard zászlóshajó-termékének kommunikációs platformját a Greenroom adaptálja a magyar piacra.

A Tűzoltó utcai Gyermekgyógyászati Klinikának gyűjtenek életmentő berendezésre.

Egy cseh online szupermarket nemzetközi terjeszkedésének első állomása lesz.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 04.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

A Prizma Kreatív PR Díj idei dajátadója - gyere, ünnepelj velünk!

hirdetés
hirdetés