hirdetés
hirdetés
hirdetés

Megszűnik a médiaügynökségi bónusz

Az Országgyűlés 129 igen szavazattal, 68 nem ellenében kedden elfogadta a 2016-os költségvetést megalapozó törvénycsomagot, amely alapján több más mellett módosul a reklámközvetítési tevékenységről rendelkező jogszabály, amely a bónuszrendszert érinti.

hirdetés

Június 8-án elfogadta az Országgyűlés azt a törvénycsomagot, amiben a médiaügynökségi bónuszokat kivonják a forgalomból.

Akit a törvény részletes szövege érdekel innen letöltheti >>> (17. oldal 10.ponttól)

A LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSOK RÖVIDEN

Szerződhet-e a médiaügynökség és a média?

A korábban beadott törvényjavaslat legnagyobb rémületet kiváltó része az volt, hogy a médiaügynökségek és a médiacégek nem szerződhetnek egymással. Az MTI mai hírében is ez áll. Hibásan. A jelenleg elfogadott törvény szerint a médiaügynökségek erre vonatkozó felhatalmazás esetén, az ügyfelek helyett – a jelenlegi gyakorlattal azonos módon – szerződhetnek és számlát fogadhatnak be a médiatulajdonosoktól. A médiaügynökségek és a megbízók feladata mindössze annyi, hogy a meglévő szerződéseket kell kiegészíteniük azzal, hogy az ügyfél felhatalmazza a médiaügynökséget, hogy a médiaügynökség reklámközvetítői tevékenységet folyatasson.

Megszűnik a bónusz?

A médiaügynökségek részére, mint bevételi forrás megszűnik. A médiaügynökség semmilyen bónuszt nem kérhet és nem fogadhat el. A törvény egy hatósági árazáshoz hasonló megoldást vezet be. A reklámközvetítői szolgáltatásokért és az adminisztratív teherviselés ellenértékeként a megbízó, azaz a reklámozó egységesen a médiaköltség 15 százalékát kell megfizesse a médiaügynökségnek. A bónusz, vagyis a médiacégek utólagosan adható árengedményét nem tiltja a törvény. Ilyet továbbra is adhat a média a reklámozónak, de annak mértékét pontosan és transzparensen kell rögzíteni. 

A Sales house-ok szerepe

A korábbi törvényjavaslatban nem volt egyértelmű a sales house-ok szerepe. Az elfogadott jogszabály tisztázza a sales house-ok fogalmát, így elhárult annak a veszélye, hogy a sales house tevékenységet hatóságilag megszüntessék. A médiaügynökségek továbbra is kapcsolatban maradhatnak a sales house-okkal.

Teljes transzparencia

A szerződési szabadság és számlabefogadási jog meghagyása mellett a törvény teljes transzparenciát követel meg, azaz a médiatulajdonosi számlán majd minden kedvezményt, árelőnyt fel kell tüntetni és arról az ügyfelet értesíteni kell.

30 napos fizetési határidő

A médiacégnek vagyis a reklám közzétevőjének a közzétételről részletes számlát kell készítenie, amelyet a reklámot megrendelő reklámozónak 30 napos fizetési határidővel kell teljesítenie.

Türelmi idő

Az érintett szereplőknek a korábbi vészesnek tűnő 15 napos határidő helyett negyedévük van arra, hogy az új rendszert megszokják, bevezessék, azaz a szerződéseket 2015 szeptember 30-ig kell a jogszabály szerint módosítani.

Durva büntetés

A jelenlegi törvény nagyon súlyos büntetést mér a folyamat szereplőire, ha megszegik a szabályokat. A szabályszegésből keletkező haszon tízszeresét kell megfizetnie minden szereplőnek, ahol a szabályszegésből haszon keletkezik. Azaz, ha így a megbízó spórol 10 millió forintot, akkor 100-at fizet büntetésként, és az ügynökség is büntethető, hiszen nála is plusz keletkezett azzal, hogy az ügyfelét megtartotta és kiszolgálta.

 

ELLENZÉKI FELVETÉSEK A TÖRVÉNYRŐL

Az alábbiakban az MTI parlamenti vitaleiratából idézünk:

MSZP: senkinek nem lesz jó a reklámpiaci szabályozás

Kiss László (MSZP) a parlamenti vita során kiemelte: „igazi gyöngyszem” a reklámpiacra vonatkozó új szabályozás. Ez gyakorlatilag senkinek nem lesz jó, a jövőben reklámügynökségek nem állhatnak szerződéses kapcsolatban a médiacégekkel, bónusz nem jár majd. Az ügyfelek - amelyek közvetlenül fognak szerződni a médiumokkal - 15 százalékot fizetnek majd az ügynökségeknek. Ez szerinte versenyellenes is. Ahol ilyen szabályozást vezettek be, ott vagy embereket bocsátottak el, vagy a gazdaság egyik szegmensét fogta vissza a szabályozás - jegyezte meg.

Jobbik: a kormány ellehetetleníti a reklámügynökségeket

Novák Előd (Jobbik) kifejtette: a kormány a reklámügynökségeket - közöttük is elsősorban a kis- és közepes vállalkozásokat - akarja ellehetetleníteni az új szabályozással. E cégek meggyengítése elfogadhatatlan politikai előnyökkel járna a kormánynak, mert a médiumok közül sokaknak közvetlenül a kormánynál kellene kilincselniük a megrendelésekért. A kormány „még kormánybarátabbá” akarja tenni a médiát, ezért erőszakosan nyúl bele a piaci folyamatokba, ami újabb hatalomkoncentrációval jár - vélekedett. Hozzáfűzte: el kellene gondolkodni a kormányzati reklámkiadások törvényi tiltásán, bőven elég lenne, ha a közmédiában tennék közzé üzeneteiket.

Nyitrai Zsolt (Fidesz): a reklámközvetítéssel az a cél, hogy ne legyen a kettős díjazásra lehetőség.

 

Szerkesztői megjegyzés: a vita során, meg a jogszabályban is, amikor reklámügynökségekről van szó, általában a médiaügynökségi tevékenységet értik alatta. Címlapkép: Wikimedia Commons.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

Fileok

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

A digitális táborát a Bátor Tábor április óta építi, szerveznek online, interaktív foglalkozásokat súlyosan beteg gyerekeknek és családjaiknak.

Terézvárosban és Józsefvárosban is lehet majd szabadtéren filmeket nézni. 

 A Getty Images a Polyphony Digital Inc. nevű fejlesztőcéggel állt össze még tavaly, hogy képeket csináljanak a Gran Turismo nevű videojáték legjobb pillanatairól. 

Startup Hungary néven indul egy mentorprogram magyar startupoknak, melybe már bizonyított, külföldön is működő magyar startupok alapítói is beszálltak.

Az oldal online divatáruházak kínálatát aggregálja.

Hetedik alkalommal rendezzzük meg content marketing versenyünket, amelyre most megújult kategóriarendszerben jelentkezhetnek az ügynökségek, médiumok és a megbízói oldal képviselői az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásaival.

Bemutatjuk a GyártásTrend első, letölthető online webinárját! #FACTORY Insight - II. rész: Autóipari technológiák. A szakmai anyag egy hónapig elérhető!

A Kreatív második alkalommal hirdeti meg az Influt, a közösségi márkavezérek versenyét, melyre az elmúlt év legjobb, influencerek bevonásával készített marketing-, PR- és kommunikációs kampányait és aktivitásait várjuk.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés
hirdetés