hirdetés
hirdetés
hirdetés

Megéri külföldön buliztatni a magyarokat

Nagy üzlet lehet a fesztiválok külföldre utaztatása. Idén nyáron több fesztivált is szerveznek magyarok különböző országokba, a célcsoportot ugyancsak magyarok alkotják és a kommunikáció is itthon zajlik.

hirdetés

Már az sem szokatlan, ha a fesztiválozók nem Magyarországon, hanem a határokon túl járják a rendezvényeket, az azonban még ritkaságszámba megy, ha nemcsak a közönség, hanem maga a fesztivál is itthonról utazik – korábban legfeljebb kihelyezett rajongói táborokkal találkozhattunk, ahol kedvenc együttesükkel utazhattak a rajongók nyaralni. Pedig a Meex nevű, főleg a felsőoktatásban ténykedő utazás- és rendezvényszervező cég éppen ezzel foglalkozik. Idén nyárra két kihelyezett fesztivállal is készül a társaság: az egyiket Meex on the Beach néven a bolgár, a másikat Beach Attack elnevezéssel két turnusban a horvát tengerparton tartják olyan fellépőkkel, mint Dj. Palotai, az Animal Cannibals vagy Sven Väth. A cég egyébként szervez hasonló programokat a télre is, ilyen a francia Alpokban rendezett Snowattack fesztivál és az ausztriai Parti Sítábor.

A külföldi rendezvények tulajdonképpen az utóbbiból nőtték ki magukat – tudtuk meg Oláh Viktortól, a Meex marketingvezetőjétől. Az ausztriai, gerlitzeni sítábort 2007-ben tartották meg először, és azóta is minden évben megrendezik 600 résztvevővel. A wellnesshotel és a sípálya szolgáltatásain túl mindenféle programmal – síverseny, karaoke, pókertorna – is készülnek, és minden este bulit tartanak. Az első franciaországi Snowattack fesztiválra már háromezren utaztak ki 2009-ben, az idei eseményen pedig négyezren voltak.

A nyári fesztiválokat tavaly kezdték el szervezni. A Horvátország Ibizájaként számon tartott Zrče Beachen rendezett fesztiválon a részvétel az első turnusban 31, a másodikban 35 ezer forintba kerül, ebben a partibelépőkön és az egyéb programokon túl benne van az apartmanszállás is öt napra. A Burgastól 30 kilométerre található Naposparton szervezett bulgáriai rendezvény ára 55 ezer forint, ebben viszont hét nap szállás van, illetve az ár a buszos utazást is tartalmazza.

A Meex diákszervező-irodaként, nonprofit cégként indult, a Snowattack volt az első esemény, ahol hangsúlyosabban megjelentek a szponzorok – mondta Oláh. A toborzás azonban továbbra is diákok segítségével zajlik: számos főiskolán, egyetemen vannak szervezőik, akik juttatásokért cserébe végzik a munkát. Ez persze nem jelenti azt, hogy a kommunikációt meg lehet spórolni: a cégnek a személyes és a webkettes aktivitáson túl megjelentek sajtó- és bannerhirdetései, szórólapjai, tévé- és rádióreklámjai is. Oláh Viktor szerint egyébként a szponzorpénzek nagyjából el is mennek a fellépőkre: „Csak a fellépők miatt nem igazán lehet több pénzt kérni egy ilyen rendezvényért, mint egy hasonló ideig tartó sima utazásért” – mondta. 

Hozzá kellett őket szoktatni
A legismertebb, magyar szervezőcéghez köthető külföldi fesztivál egyértelműen a Sziget által jegyzett marosvásárhelyi Félsziget, bár soha nem lehetett „tisztán” magyarországi szervezésről beszélni, mindig is kétpólusú volt a folyamat: a szigetesek rendezvényszervezési know-how-ja társult az erdélyi csapat terepismeretéhez, magyarázta Balázsi-Pál Előd, a fesztivál kommunikációs igazgatója. „Egy ekkora volumenű fesztivált lehetetlen egy másik országból megszervezni, az állandó jelenlét létfontosságú” – vélte. A Félszigetet 2003-ban tartották meg először, ekkor Romániában még gyakorlatilag nem létezett nemzetközi szintű fesztivál – fejtette ki a kommunikációs igazgató. „A közönség az ingyenes sörfesztiválokon, városnapokon, tengerparti eseményeken szocializálódott. Hozzá kellett szoktatni az embereket ahhoz, hogy a minőségért fizetni is érdemes” – fogalmazott. A romániai zenei élet Bukarestben koncentrálódik, ahol több, magát fesztiválként meghatározó egynapos rendezvény is működik, ezekkel szemben erős kontrasztot képvisel – az idén a Romániában először koncertező Kornnal villantó – Félsziget – mondta Balázsi-Pál. Az első nullszaldós év 2006 volt, egy évre rá pedig már nyereséggel zárt a rendezvény.

Tavaly a nagyjából 60 ezer fesztiválozó egyharmada volt román nemzetiségű, a látogatók több mint 60 százaléka 18-22 év közötti, kétharmaduk még tanul. „Az elsődleges célközönségünk a 18-24 éves egyetemisták, egyetemet végzettek egyértelműen nem tipikus médiafogyasztók. Hozzájuk a hubok – bulik, törzshelyek, diákrendezvények – megcélozásával, a véleményvezérek meggyőzésével, illetve a közösségi oldalak, elsősorban a Facebook használatával tudunk eljutni. A felméréseink szerint a plakátolás is hatékony eszköz. A printet viszont kifejezetten az idősebb korosztálynak szóló koncertek, idén elsősorban az Omega-Europe-Phoenix trió népszerűsítésére használjuk” – magyarázta Balázsi-Pál Előd.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a kereskedelmi tévékben, rádiókban vagy közterületen nincs szükségük megjelenésre, ezt viszont próbálják minél költséghatékonyabban megoldani: médiapartnerségeken keresztül, illetve belefolyva a főbb támogatók kommunikációjába. „Külön nehézséget jelent, hogy folyamatosan két nyelven kell kommunikálnunk, és az üzenetekben is vannak árnyalatnyi különbségek, hiszen az erdélyi magyarokban márkahűséget erősítünk, míg a román ajkú lakosság egy részét még mindig arról kell meggyőznünk, hogy egy fesztivál lehet több is egy koncertsorozatnál” – mondta a kommunikációs igazgató. 

Antifesztivál
A fentiekhez képest a tökéletes ellenfesztiválként jellemezhetjük a 2004 óta zajló, a szlovákiai Gútában, elsősorban magyar látogatók számára rendezett Hanna Hannát. Ez gyakorlatilag egy szülinapi buliból nőtte ki magát akkora összművészeti rendezvénnyé, hogy mostanra már korlátozni kell a belépők számát: egyszerre maximum ezer fő tartózkodhat a helyszínen. Ennek az az oka, hogy a szervezők maximálisan környezettudatosak, és így igyekeznek megóvni a természeti értékeket, emellett úgy gondolják, hogy legfeljebb ennyi ember tud a fesztivál célkitűzésével összhangban együtt élni. Ami pedig nem más, mint a közös alkotás, egymás megismerése, a kreatív együttműködés.

Ennek megfelelően a szervezők és a fellépők is önkéntesként vesznek részt a rendezvényen, tehát a fellépők is ingyen, útiköltség, szállás és étkezés fejében szerepelnek. Sőt, maga a fesztiválhelyszín felépítése is egy többnapos művészeti projekt, amihez mindenki hozzáteheti a magáét. A kortárs- és népművészeti workshopok, performanszok, ökológiai kerekasztal-beszélgetések és egyebek mellett természetesen a zene is nagy szerepet kap a programban, de a fellépőket próbálják a kevésbé ismert zenekarok, dj-k közül válogatni.

A Hanna Hanna igyekszik magát teljesen függetleníteni a kereskedelmi szemlélettől (olyannyira, hogy a szervezők még a Kreatívnak adott nyilatkozatot is visszavonták utólag), így nincsenek szponzorok, és profitra sem törekednek. Némi plakátoláson és egy fekete-fehér, újrahasznosított papírra nyomott, ingyenes – gyakorlatilag szórólapként funkcionáló – újságon túl a marketinggel sem foglalkoznak: a rendezvény híre leginkább szájhagyomány útján, illetve önkéntes-hálózatokban terjed.
 

(forrás: Kreatív)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

A digitális táborát a Bátor Tábor április óta építi, szerveznek online, interaktív foglalkozásokat súlyosan beteg gyerekeknek és családjaiknak.

Terézvárosban és Józsefvárosban is lehet majd szabadtéren filmeket nézni. 

 A Getty Images a Polyphony Digital Inc. nevű fejlesztőcéggel állt össze még tavaly, hogy képeket csináljanak a Gran Turismo nevű videojáték legjobb pillanatairól. 

Startup Hungary néven indul egy mentorprogram magyar startupoknak, melybe már bizonyított, külföldön is működő magyar startupok alapítói is beszálltak.

Az oldal online divatáruházak kínálatát aggregálja.

Hetedik alkalommal rendezzzük meg content marketing versenyünket, amelyre most megújult kategóriarendszerben jelentkezhetnek az ügynökségek, médiumok és a megbízói oldal képviselői az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásaival.

Bemutatjuk a GyártásTrend első, letölthető online webinárját! #FACTORY Insight - II. rész: Autóipari technológiák. A szakmai anyag egy hónapig elérhető!

A Kreatív második alkalommal hirdeti meg az Influt, a közösségi márkavezérek versenyét, melyre az elmúlt év legjobb, influencerek bevonásával készített marketing-, PR- és kommunikációs kampányait és aktivitásait várjuk.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés
hirdetés