hirdetés
hirdetés
hirdetés

Már három szervezetnél lehet panaszkodni

Bár a reklámszakma szereplői azt remélték, hogy a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló uniós irányelv átvételével együtt egy szervezethez kerülhetnek az eddig szétosztott hatáskörök, a ma életbe lépő törvény még tovább cizellálta a munkamegosztást.
hirdetés

Együttműködési megállapodást írtak alá ma délelőtt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) képviselői a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal szembeni fellépésről. A kérdést szabályozó, az UCP uniós irányelvnek (Unfair Commercial Practices Directive) megfelelő 2008. évi XLVII. törvény ma – több mint egy évvel az európai uniós jogharmonizáció határidejének lejárta után – lépett életbe.

Bár a reklámszakma képviselői abban reménykedtek, hogy az eddig két szervezet, a GVH és az NFH által ellátott feladatkör végre egy hatósághoz kerülhet, és ezáltal egyértelműbb és átláthatóbb lesz a szabályozás, az új törvény három kézbe osztja a lapokat. A GVH hatáskörében maradnak a piaci versenyt érintő ügyek,  szerepe a korábbihoz képest ráadásul bővült is: „Míg eddig a kis jelentőségű esetekben el kellett engednünk a bűnöst, mert a versenyt nem, csak az egyéni fogyasztó érdekeit sértette, mostantól minden egyes fogyasztói panaszhoz közigazgatási eljárás társul” – fejtette ki Nagy Márta, a GVH elnökhelyettese. A GVH feladata továbbá a nem fogyasztók, hanem egyéb piaci szereplők számára közzétett tájékoztatások esetében is eljárni, reklám esetén az új reklámtörvény, egyéb tájékoztatás esetén pedig a versenytörvény alapján.

A PSZÁF jár el azokban az ügyekben, amelyek a pénzügyi szervezetek kereskedelmi gyakorlatát érintik – feltéve, ha azok nem befolyásolják a piaci versenyt. „A változás az esetünkben azt jelenti, hogy míg eddig csak a termék előállításával kapcsolatos panaszok alapján kezdeményezhettünk hatósági aktust, a kereskedelem kapcsán csak jószolgálati fellépésre volt lehetőségünk, addig mától jogilag is felléphetünk a pénzintézetek tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával szemben” – fogalmazott Farkas István, a PSZÁF Felügyeleti Tanácsának elnöke.

Minden egyéb, a törvény által érintett kérdésben az NFH az illetékes eljáró hatóság. Mint Wittich Tamás, a szervezet elnöke elmondta, az új törvény bővíti a hatóság eszközrendszerét, így az NFH ezentúl olyan ügyekben is eljárási lehetőséget kap, amire eddig nem volt lehetősége. Példának említette az árubemutatóval összekapcsolt utazásokat, amelyben a szereplők eddig éppen azért úszták meg a büntetéseket, mert az ügyek a GVH-hoz kerülve nem bizonyultak elég jelentőseknek, nem érintették a fogyasztók elég széles körét. „Bár az unió több országával ellentétben Magyarországon három eljáró hatóság gondoskodik majd a törvény betartásáról, a célunk, hogy minél kevesebbet vitatkozzunk egymással, minél kevesebbet egyeztessünk, gyors és sima legyen az eljárások menete” – állította Wittich. Ezt erősítette meg Nagy Márta is, aki szerint „bonyolult ugyan a munkamegosztás, de nem a fogyasztónak, aki bárhová becsengethet, az adott hatóság pedig gondoskodik arról, hogy az ügy az illetékeshez kerüljön” – fogalmazott.

Az új törvény – a feladatkörök szétosztása mellett – definiálja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, annak válfajait, a „generálklauzulás”, a megtévesztő és az agresszív magatartást, valamint a melléklete felsorol 31 nevesített, konkrét gyakorlat-formát, amelyek esetében a hatóságok mérlegelés nélkül, minden egyéb körülményre tekintet nélkül kötelesek eljárást indítani.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Magyar Telekom ismét kiosztotta a Fenntarthatósági Sajtódíjakat.

Arany János korábban a Google-nél, azelőtt az SAP-nál dolgozott.

Az alvás ünnepe alkalmából kéthetes altató livestreamet indított a bútorgyártó.

A Nestlé hozza be őket.

Az Apple új reklámjából kiderül, mi mindent kell kibírnia a telefonjaiknak, különösen a legújabb, 11-es verziónak.

hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés
hirdetés