hirdetés
hirdetés
hirdetés

Már három szervezetnél lehet panaszkodni

Bár a reklámszakma szereplői azt remélték, hogy a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló uniós irányelv átvételével együtt egy szervezethez kerülhetnek az eddig szétosztott hatáskörök, a ma életbe lépő törvény még tovább cizellálta a munkamegosztást.
hirdetés

Együttműködési megállapodást írtak alá ma délelőtt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) képviselői a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal szembeni fellépésről. A kérdést szabályozó, az UCP uniós irányelvnek (Unfair Commercial Practices Directive) megfelelő 2008. évi XLVII. törvény ma – több mint egy évvel az európai uniós jogharmonizáció határidejének lejárta után – lépett életbe.

Bár a reklámszakma képviselői abban reménykedtek, hogy az eddig két szervezet, a GVH és az NFH által ellátott feladatkör végre egy hatósághoz kerülhet, és ezáltal egyértelműbb és átláthatóbb lesz a szabályozás, az új törvény három kézbe osztja a lapokat. A GVH hatáskörében maradnak a piaci versenyt érintő ügyek,  szerepe a korábbihoz képest ráadásul bővült is: „Míg eddig a kis jelentőségű esetekben el kellett engednünk a bűnöst, mert a versenyt nem, csak az egyéni fogyasztó érdekeit sértette, mostantól minden egyes fogyasztói panaszhoz közigazgatási eljárás társul” – fejtette ki Nagy Márta, a GVH elnökhelyettese. A GVH feladata továbbá a nem fogyasztók, hanem egyéb piaci szereplők számára közzétett tájékoztatások esetében is eljárni, reklám esetén az új reklámtörvény, egyéb tájékoztatás esetén pedig a versenytörvény alapján.

A PSZÁF jár el azokban az ügyekben, amelyek a pénzügyi szervezetek kereskedelmi gyakorlatát érintik – feltéve, ha azok nem befolyásolják a piaci versenyt. „A változás az esetünkben azt jelenti, hogy míg eddig csak a termék előállításával kapcsolatos panaszok alapján kezdeményezhettünk hatósági aktust, a kereskedelem kapcsán csak jószolgálati fellépésre volt lehetőségünk, addig mától jogilag is felléphetünk a pénzintézetek tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával szemben” – fogalmazott Farkas István, a PSZÁF Felügyeleti Tanácsának elnöke.

Minden egyéb, a törvény által érintett kérdésben az NFH az illetékes eljáró hatóság. Mint Wittich Tamás, a szervezet elnöke elmondta, az új törvény bővíti a hatóság eszközrendszerét, így az NFH ezentúl olyan ügyekben is eljárási lehetőséget kap, amire eddig nem volt lehetősége. Példának említette az árubemutatóval összekapcsolt utazásokat, amelyben a szereplők eddig éppen azért úszták meg a büntetéseket, mert az ügyek a GVH-hoz kerülve nem bizonyultak elég jelentőseknek, nem érintették a fogyasztók elég széles körét. „Bár az unió több országával ellentétben Magyarországon három eljáró hatóság gondoskodik majd a törvény betartásáról, a célunk, hogy minél kevesebbet vitatkozzunk egymással, minél kevesebbet egyeztessünk, gyors és sima legyen az eljárások menete” – állította Wittich. Ezt erősítette meg Nagy Márta is, aki szerint „bonyolult ugyan a munkamegosztás, de nem a fogyasztónak, aki bárhová becsengethet, az adott hatóság pedig gondoskodik arról, hogy az ügy az illetékeshez kerüljön” – fogalmazott.

Az új törvény – a feladatkörök szétosztása mellett – definiálja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, annak válfajait, a „generálklauzulás”, a megtévesztő és az agresszív magatartást, valamint a melléklete felsorol 31 nevesített, konkrét gyakorlat-formát, amelyek esetében a hatóságok mérlegelés nélkül, minden egyéb körülményre tekintet nélkül kötelesek eljárást indítani.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Az idén 30. évfolyamába lépett lap súlyos anyagi gondokkal küzd.

2016-17-ben tévesztették meg a fogyasztókat akciós készülékajánlataikkal. A Telekom nem ismeri el a jogsértést.

Bár igazán nem lehet látni a palackot a plakátokon, a jelenlétét tapintani lehet.

Spanyolországban elért bevételük 3 százalékától szabadítaná meg őket az új törvénytervezet.

Április 12-e a jelentkezési határidő. A díj támogatója, a Telenor idén különdíjat is oszt.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Hozd a laptopod! – Facebook és Instagram tréning HR-eseknek, lépésről lépésre, március 12-én!

Gondolatok és példák gyógyszeripari szakemberektől: patient journey map, társadalmi felelősségvállalás, élményközpontú PR, dezinformációk az oltásellenességről és további érdekes témák!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Milyen tapasztalatok vannak az egészségügyben a GDPR életbe lépése óta? Mit kellene tenni annak érdekében, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) használata megfeleljen az európai uniós szabályoknak? Hogyan lehetne adatvédelmi szempontból is jól (fel)használni a hazai adatvagyon

Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

A verseny célja, hogy egy olyan díjat indítson el az FMCG, és az ezzel a szegmenssel szorosan összefüggő Horeca-piac számára, amely felhívja a figyelmet az elmúlt év sikeres innovációira a fogyasztók, a kereskedelem, a vendéglátás és a szállodaipar területén. Nevezési határidő: április 3.

A nagy sikerrel zajló Év Gyára verseny ötéves jubileuma alkalmából egy egész napos konferenciával egészítjük ki díjátadó gálánkat, ezzel teremtve meg az év egyik kiemelkedő ipari eseményét. Ismerje meg a nemzetközi és a hazai év gyára verseny győzteseinek legjobb gyakorlatait!

Nagy Kreatív Nap május 7-én! További részletek hamarosan...

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés