Magyar startup dolgozik a biciklik Tesláján

Jó lenne, ha a bringám meg tudná védeni magát. Vagy ha ellopnák, akkor tudnám követni. De megfizethető, jól működő megoldást erre még nem találtam – ezt Ienciu János, a Moow Bike alapítója mondta, aki néhány hónapja a világ első riasztós, navigációval felszerelt és nyomkövetős okosmarkolatával került be a Telenor Accelerate programjába.

Hány bringádat kötötték már el?

Többet is, de ilyenkor sosem az ellopott érték a fontos, hanem a tény, hogy valaki más ráült, elvitte a tulajdonodat. A közlekedési eszközödet, amivel minden nap járkálsz. Ráadásul itthon azt tapasztalom, hogy az embernek van egyfajta érzelmi kötődése is hozzá, én például nagyon szeretem a biciklimet. Napközben többször is beugrok valahova, mindig lelakatolom a kerékpárt – bár inkább csak saját magam megnyugtatására. Mert tudom, hogy a legdrágább lakat levágása is egy perc. Amikor legutóbb Berlinben voltam, 50 euróért vettem egy biciklit az utcán, két héttel később ellopták. A helyiek azt mondták, hogy készüljek fel, mert ez a rendszer ott így működik. Amszterdamban direkt csak egy 30 eurós bringát vesznek az emberek, mert tudják, hamarosan úgyis el fogják kötni. És a piacon újabb 30 euróért vesznek egy olyat, amit korábban valakitől szintén elloptak. De itthon is egyre több ismerőstől hallom vissza, hogy bármit tesznek ellene, rendszeresen pórul járnak.

Ienciu János
Ienciu János

Pedig jó lenne, ha a bringám meg tudná védeni magát. Vagy ha ellopnák, akkor a telefonomon tudnám követni. De ilyen eszközt még sehol nem találtam. Ezért egy kis csapattal lassan fél éve dolgozunk azon, hogy valami okos megoldást gyártsunk erre. Olyan biciklit szeretnék, amely tényleg az enyém maradhat.

Az okosmarkolattal az maradhat?

Igen, ráadásul ebből kétféle verziót terveztünk. Az egyik, ha el akarják lopni a biciklidet, akkor az okosmarkolat nemcsak bluetooth-szal jelez a telefonodon, de közben szirénázik és a 360 fokos láthatóságot biztosító LED-lámpái villogó fényjelzést adnak. Vagyis gyakorlatilag helyben védi magát a lopástól. A másik típusú markolat nem szirénázik, nem villog, de a beépített GPS-rendszernek és a SIM-kártyának köszönhetően nyomon követhető, bárhova is viszik. Ilyenkor kapsz egy értesítést a telefonodra, hogy hol keresd pontosan, közben pedig hívhatod a rendőrséget. De ugyanez történik, amikor egy hatalmasat zakózol vele. A GPS és a mozgásérzékelő ugyanis leköveti a haladásod sebességét, észleli a szokatlan hirtelen megállást, vagyis egyből jelzi a borulást. Ilyenkor érkezik egy értesítés a telefonodra, hogy rendben vagy-e, és ha egy percen belül nem reagálsz, akkor elküldi a pontos lokációdat a korábban általad megadott személy telefonjára. Így azonnal útnak indulhat a segítség a magatehetetlen bringásért.

És ha közben a telefonom is megadja magát?

A beépített SIM-kártyás verziónak pont ez az előnye. Az eszköz automatikusan elküldi a segítségkérést a megadott számra, még ha a telefonod el is törik vagy lemerül. Az okosmarkolat akkumulátora egyébként mikro USB-porton keresztül fél óra feltöltéssel kb. 300 órányi töltöttséget ad. De olyan bringa tervezésén is dolgozunk, amelyre ez az okosmarkolat már rá van építve, így nem kell majd külön tölteni, mert ezt az agydinamó megoldja.

Ha megmozdítják a kerékpárt, egyből észleli a mozgásérzékelője, és értesíti a tulajdonos telefonját
Ha megmozdítják a kerékpárt, egyből észleli a mozgásérzékelője, és értesíti a tulajdonos telefonját

Ma már szinte nincs okosbringa fitness-funkciók nélkül. Ti is ezért építettétek a rendszerbe?

A SmartGriphez tartozik egy ingyenes mobil applikáció is, amely az okoskarkötőkhöz hasonlóan mutatja az elégetett kalóriákat, az átlagsebességet és a napi letekert kilométereket. Mi azonban különböző időtartamú, személyre szabható challengeket is tervezünk mellé, amelyek során az applikácó mindennap értesítést küld arról, hogy az adott célhoz mennyit kell még mondjuk aznap letekerni. A kihívás teljesítését aztán közösségi oldalakra is ki lehet majd posztolni. Mivel még jelenleg is fejlesztjük a prototípust és az alkalmazást, ezért csak most derül ki, hogy milyen funkciókat tartunk meg benne. Közel száz darab előrendelésünk van. A megrendelőkkel folyamatosan egyeztetünk, hogy melyek a legfontosabbak, és melyek hagyhatók el. A lopásgátlás viszont mindenkinél első helyen van. Mert ez az, amivel minden bringás szembesül előbb vagy utóbb.

Mennyi idő alatt álltatok össze startuppá?

Sokan annyira beleszeretnek az ötletükbe, hogy végtelenségig dolgoznak rajta, pedig így sose látják meg, hogy működik-e élesben vagy sem. Én csak három hónap sprintidőt adtam az ötlet kifutására. Korábban reklámügynökségeknél dolgoztam kreatívként, majd startupoknak segítettem az elindulásban, végül én is belevágtam egy sajátba. Ez lett a Moow Bike. Pénzünk nem volt marketingre, ezért a három hónap alatt felhúztunk egy Indiegogo kampányt, hogy lássuk, van-e akár egy ember is, aki hajlandó venni egy ilyen terméket. Mert itt aztán tényleg idegen emberek adnak pénzt egy ötletre úgy, hogy fizikai valójában még csak nem is látják a terméket, és naponta kétszáz ilyen ötlet kerül fel az oldalra. És bár a kitűzött 30 000 helyett 9400 dollárt gyűjtöttünk össze, nekünk már ennyi is elég volt, hogy lássuk az igényeket. Még a kampány indulásának elején sikerült bekerülni a Telenor Accelerate program első fordulójába, később tovább jutottunk, ráadásul a nulla marketing költés ellenére több megrendelést kaptunk, és több áruházlánctól is megkerestek minket. Ezért úgy éreztük, a 3 hónapos sprintet sikeresnek tekinthetjük, és teljes gőzzel mehetünk előre.

A termékdesignt a Flying Objects készítette
A termékdesignt a Flying Objects készítette

143 jelentkezőből választottak be titeket a legjobb öt közé a Telenor gyorsító-programjába, mi változott ősz óta?

Például az, hogy lett két befektetőpartnerünk. A Telenor és az Extreme Digital társtulajdonossá vált a cégben, és Várkonyi Balázs személyében egy számunkra nagyon értékes mentort kaptunk. Mindeközben olyan komoly szakmai támogatás alakult ki mögöttünk, és a különböző ágazati témájú workshopokat is olyan szakemberek tartották, amire egyáltalán nem számítottam. Megjártam már több akcelerátor programot, köztük két éve a berlini Axel Springer Plug and Play-t is, de a Telenor sokkal jobb minőségű és infrastruktúrájú programot rakott össze. Komoly terveink vannak még, amelyekhez rengeteg segítséget kapunk.

Milyen irányba indulnátok tovább?

Nem egy klasszikus értelemben vett egytermékes startupot szeretnénk, hanem egy tradicionális alapokon működő, mégis innovatív vállalkozást. Nemcsak homlokkal előre megyünk és álmodozunk, hanem plusz lábakat építünk. Több új ágban gondolkodunk, hogy minél inkább profitábilisak lehessünk, és minél tovább együtt maradhasson ez a jó csapat. Az okosmarkolat legyártása csak az első lépcsőfok az okoskerékpárok felé. Egy olyan kompakt megoldással szeretnénk a közeljövőben szolgálni, amely minden kerékpáros számára megfizethető, ugyanakkor a jelenlegi technológia adta lehetőségeket is kihasználja. Szeretnénk egy tisztább és sokkal biztonságosabb közlekedési opciót nyújtani, még azoknak is, akik jelenleg nem mernek, vagy a mostani városi környezetben nem akarnak kerékpárra ülni. A biciklik Tesláját építjük.

A sorozatot a Telenor támogatja.

 

 

 

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Kétnapos konferencia az FMCG és a kereskedelmi szakma legégetőbb problémáiról és kérdéseiről április 26-27-én. MEGTELT!

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Mutasd meg, hogy MagyarországON te menedzseled a legmenőbb turisztikai kommunikációs projekteket! Nevezési határidő: 2018.05.18.

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Nevezési határidő: május 25.

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00