hirdetés
hirdetés
hirdetés

Mágikus védelmet sugárzó pentagramm

Egy-két nagy kiadótól eltekintve leginkább kis szereplők, egyéni vállalkozók mozognak az ezoterikus termékek füstölőktől az asztali zen kertekig terjedő piacán. Általában a kommunikációra fordított összegek is csekélyek, az online megoldások és a btl-aktivitások a vevőszerzés elsődleges eszközei. Az ezoterikus piaccal foglalkozó mellékletünk befejező része.

hirdetés

„Nemrégiben egy ezoterikus könyvesbolt közepén állva úgy éreztem, hogy megfulladok a kínálatban, és komolyan elgondolkodtam azon, hogy ezelőtt 15-20 évvel miért volt elég nekünk két-három spirituális könyv?” – panaszolta egy mostanában megjelent írásában az Auranka ezoterikus magazin egyik szerzője, aki szerint mostanra „létrejött az ezoterikus piac, ahol mára már dömping van a könyvekből, kártyákból, lemezekből, kristályokból, füstölőkből és egyéb csecsebecsékből”.

Mit adnak?

Bár korántsem egyértelmű megállapítani, hogy mik számítanak valóban ezoterikus termékeknek, az ilyen jellegű tárgyak széles palettája kapható az erre szakosodott üzletekben. Többnyire ide sorolhatók a gyógyító kövek, kristályok, kártyák, füstölők, függők, amulettek, gazdagságszobrocskák és a könyvek is. Persze ennél extrémebb termékeket is találhat magának, aki az ezoterikát komolyabban űzi. Borsos áron ugyanis vásárolhat a mágikus védelmet sugárzó pentagrammától a szellemidéző táblán, vudu babán és szellemidéző asztalon át a varázstőrig és az asztrológiai szoftverekig sok mindent. A széles termékkörtől függetlenül mégis úgy tűnik, továbbra sincs akkora ez a piac, hogy legtöbb szegmensében megjelenjenek a nagyobb szereplők. A piacot ismerő megkérdezetteink ellentmondásosan ítélték meg a gazdasági válság hatását az ezoterikus termékek értékesítésére. Sokak szerint az elmúlt két év recessziója számos embert tett reménytelenné, akik mintegy kapaszkodóként fordultak az ezotériához. Ez persze nem jelenti feltétlenül, hogy több pénzt költöttek volna ilyesmire, mint az előző években, sőt, a legtöbbek szerint a forgalom az olcsóbb termékek irányába mozog, így nem növekedett a piac, melynek pontos méretéről ismereteink szerint nincsenek adatok.

Fel vagy le

Az általunk megkérdezett kereskedők többnyire egyetértettek abban, hogy általánosságban növekszik az érdeklődés a tematika iránt, de az elköltött pénzen, illetve a boltok forgalmán ezt egyelőre nem lehet erőteljesen érezni. „A téma egyre többet forog a közéletben, viszont ez még nem nyilvánult meg a forgalmunkban” – mondta lapunknak Fodor István, az egzotikus ajándéktárgyak mellett ezoterikus termékeket is árusító Inka ügyvezetője, aki azt is hozzátette, hogy az ezoterikus termékek kapcsán tapasztalt visszaesés nem érte el a termékpalettájuk egyéb darabjainál tapasztalt csökkenést.

Ki a célcsoport

A Tárki és az Image Factory februárban publikált 12. Társadalmi Klíma Riportja megvizsgálta a spiritualitás társadalmi hátterét. A felmérés szerint a magyarok negyven százaléka hisz az alternatív gyógyítókban, és jelentős a jósok és asztrológusok elfogadottsága is. A kutatás szerint a spiritualitás nem függ iskolázottságtól, társadalmi státustól: szegényeket és gazdagokat egyaránt érdekel a jóslás.

A felmérés azt is igazolta, hogy a nők fogékonyabbak az ezotériára, mint a racionálisabbnak bizonyult férfiak. Ezt egyébként piaci forrásaink véleményei is alátámasztják. „A vásárlóink nyolcvan százaléka nő, de a maradék húsz százalék is elsősorban a barátnőjének vásárol ajándéktárgyakat” – ecsetelte demográfiai tapasztalatait a piacról Szilvásy Judit.

Többen is kiemelték, hogy a 2000-es évek első fele volt a hazai piac legjobban teljesítő időszaka, azóta az eladások, ha nem is esnek, de sokkal inkább az olcsó termékek irányába mozdultak el. „2004-ig megvették a drágább tárgyakat is, ma már viszont leginkább a pár száz forintos kellékek a kelendőek” – állítja Szilvásy Judit, a Feng-Shui Centrum és szaküzlet vezetője. Ennél sarkosabban fogalmazott Antal Katalin, a Kelet Csodái egzotikus nagykereskedés ügyvezetője, aki elmondta: „2003 volt nálunk a legjobb év az ezoterikus termékek piacán, azóta folyamatos a termékcsoport visszaesése.”

Bejáratott út

Nemcsak a termékek, de az értékesítési csatornák száma is növekedett, amelyeken keresztül hozzá lehet jutni az ezoterikus irodalomhoz, árukhoz. Az internetes vásárlás ezen a területen is egyre nagyobb hangsúlyt kap, de a hagyományos üzletek szerepe továbbra is meghatározó maradt.

„Mi úgy tapasztaljuk, hogy a vásárlók gyakran online formában is utánajárnak az érdeklődésüket felkeltő témáknak, de a konkrét beszerzéseket ma még szívesebben intézik a megszokott módon” – vélekedett Mikó Judit, az Elixír könyvesbolt vezetője. „Mivel a vevőknek általában nemcsak egy termékre, hanem információra is szükségük van, így egyelőre előnyben van a személyes eladás. Az eladók itt egyfajta szakértők is, akiknek érteniük kell ahhoz, hogy intuitív módon elmagyarázzák az egyes termékek tulajdonságait, tanácsot adjanak a vevőknek” – fogalmazott ugyanennek kapcsán Fodor István.

Ettől függetlenül sok bolt nyitott webáruházat a hagyományos elárusítóhelyei mellé. „A webes értékesítés még kis százaléka a bevételeknek, de érezhetően növekszik” – fogalmazta meg tapasztalatát Antal Katalin. A webáruházak mellett az is előfordul, hogy aukciós site-okon, a Vaterán, Ebayen értékesítenek készleteket, mondta Fodor. Az aukciós site-okon való értékesítés kapcsán egyébként az elmúlt hetekben érkezett a hír, hogy az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) kiemelten figyeli az ilyen oldalakat, mert az értékesítők egy része magánszemélyként ad el jelentős árutételeket, melyek után nem fizet adót.

El kell adni

Mivel egy-két könyvkiadótól eltekintve [erről bővebben lásd Spirituális olvasás című keretes írásunkat! – A Szerk.] nincsenek igazán nagy szereplők a piacon, így a termékekhez kapcsolódó marketingaktivitásokra fordított összegek nagysága is korlátozott. Az ezoterikus tematikával foglalkozó lapokban található hirdetések többsége inkább szolgáltatást, mint terméket kínál, és az általunk megkérdezett nagykereskedők sem nyilatkoztak különösebb lelkesedéssel a hagyományos magazinhirdetések hatékonyságáról. A piac legnagyobb hirdetői valószínűsíthetően az ezoterikus könyvkiadók, amelyek közül az Édesvíz és a Bioenergetic kiadók költéséről vannak adataink. A Kantar Media mérése szerint a két kiadó együttes listaáras reklámköltése is csupán 23 millió forint volt 2009-ben, ami még mindig több, mint az egy évvel korábbi ötmilliós költés. Az utóbbi öt év csúcsát a 2007-es év produkálta, amikor a két szereplő költése megközelítette a harmincmilliót. Ami az iparágat ismerő szakértők szerint az online felületeken való reklámozás mellett a legelterjedtebb kommunikációs megoldásnak tekinthető, az a vásárlói adatbázis tagjainak kiküldött hírlevél.

Spirituális olvasás

„Egészen a válság kezdetéig – ami az ágazat egészét sokkhatásként érte –, évről évre növekvő igény mutatkozott azon témák iránt, amivel az ezotéria foglalkozik. A terület felértékelődésére utal a nagy könyvkereskedő-láncok növekvő figyelme is, akik mind nagyobb szeletet igyekeznek kihasítani a piacból a kisebb boltok rovására” – fogalmazta meg az ezoterikus könyvkereskedelemben szerzett tapasztalatát Mikó Judit.

Az egész ezoterikus termékpiacon talán csak a könyvkiadók között találni igazán jelentős méretű szereplőket. Az Édesvíz és a Bioenergetic kiadó címek százait jelenteti meg a témában, és ma már a nagy könyvkereskedők, a Bookline, a Libri és az Alexandra kínálatának jelentős százalékát is ezoterikus művek teszik ki. Lapzártánkkor a Libri kínálatában 1647 darab ezoterikus mű szerepelt, míg az Alexandra 607 könyvet kínált vásárlóinak ebben a témában.

Ellenben többen is kiemelték a különböző médiumokban megjelenő szerkesztőségi tartalmak jelentőségét. Igazi divatot tud generálni egyes termékek fogyasztásában, ha azt bemutatta egy tévéműsor vagy valamelyik országos magazin cikke. Így váltak népszerű termékké például az úgynevezett asztali zen kertek is – mutatott rá Szilvásy Judit (ezek a valódi japán zen kerteket egy tálcán leképező, kövekből és homokból álló, kis gereblyével művelhető alkalmatosságok). „A tömegmédiában közölt hírek, egy-egy érdekesebb cikk az emberek érdeklődését ráirányítja a témára, rövidtávon felpezsdíti a keresletet” – fogalmazott Mikó Judit, aki szerint az általános ismeretterjesztésnek, az érdeklődés fenntartásának nagyszerű módját jelentik a tematikus internetes portálok is.

A kis marketingbüdzséjű egyéni üzletek tulajdonosai számára is fontos és elérhető eszköz lehet a keresőoptimalizálás, talán ezzel a legegyszerűbb a gyakorta interneten tájékozódó leendő vásárlókat a boltok site-jaira irányítani. Ezen kívül a terület kommunikációjában a btl-eszközök kapnak még jelentős szerepet. „Fontos szerepe lehet az ezoterikus központokban, ásványbörzéken, előadásokon, konferenciákon, természetgyógyásztanfolyamokon, összejöveteleken való megjelenésnek” – emelte ki Fodor István. Ezen kívül a személyes ajánlások szerepe is alapvető lehet. Ennek egyik módja, ha a kereskedők együttműködnek valamelyik ezoterikus szolgáltatóval, aki egyes termékek kapcsán az őt felkereső vendégeknek konkrétan ajánl egyegy üzletet adott termék megvásárlásához. „Ilyesfajta kapcsolatok gyakran működnek a piacon és általában kölcsönös ajánlásokat jelentenek” – mondta Antal Katalin.

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A több éves nagyvállalati HR vezetői tapasztalattal rendelkező Kárpáti Diána 2019 májusától a cégcsoport tagja.

A győztesek mámorától egészen Galactic Jackson szettjéig dokumentáltuk az eseményeket.

A hírek szerint több ezer szellemi munkát végző alkalmazottat küldenek el a cégtől a közeljövőben.

A Property Market meghívásos tenderén három ügynökség indult, a két körös kiválasztási folyamat végén pedig a Black Page Consulting nyert.

Mint kiderült, a kiadóvállalat fiókjait azért zárolta a Facebook mert egyikük megsértette a reklámszabályzatot.

hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.

hirdetés
hirdetés