hirdetés
hirdetés
hirdetés

Mágikus védelmet sugárzó pentagramm

Egy-két nagy kiadótól eltekintve leginkább kis szereplők, egyéni vállalkozók mozognak az ezoterikus termékek füstölőktől az asztali zen kertekig terjedő piacán. Általában a kommunikációra fordított összegek is csekélyek, az online megoldások és a btl-aktivitások a vevőszerzés elsődleges eszközei. Az ezoterikus piaccal foglalkozó mellékletünk befejező része.

hirdetés

„Nemrégiben egy ezoterikus könyvesbolt közepén állva úgy éreztem, hogy megfulladok a kínálatban, és komolyan elgondolkodtam azon, hogy ezelőtt 15-20 évvel miért volt elég nekünk két-három spirituális könyv?” – panaszolta egy mostanában megjelent írásában az Auranka ezoterikus magazin egyik szerzője, aki szerint mostanra „létrejött az ezoterikus piac, ahol mára már dömping van a könyvekből, kártyákból, lemezekből, kristályokból, füstölőkből és egyéb csecsebecsékből”.

Mit adnak?

Bár korántsem egyértelmű megállapítani, hogy mik számítanak valóban ezoterikus termékeknek, az ilyen jellegű tárgyak széles palettája kapható az erre szakosodott üzletekben. Többnyire ide sorolhatók a gyógyító kövek, kristályok, kártyák, füstölők, függők, amulettek, gazdagságszobrocskák és a könyvek is. Persze ennél extrémebb termékeket is találhat magának, aki az ezoterikát komolyabban űzi. Borsos áron ugyanis vásárolhat a mágikus védelmet sugárzó pentagrammától a szellemidéző táblán, vudu babán és szellemidéző asztalon át a varázstőrig és az asztrológiai szoftverekig sok mindent. A széles termékkörtől függetlenül mégis úgy tűnik, továbbra sincs akkora ez a piac, hogy legtöbb szegmensében megjelenjenek a nagyobb szereplők. A piacot ismerő megkérdezetteink ellentmondásosan ítélték meg a gazdasági válság hatását az ezoterikus termékek értékesítésére. Sokak szerint az elmúlt két év recessziója számos embert tett reménytelenné, akik mintegy kapaszkodóként fordultak az ezotériához. Ez persze nem jelenti feltétlenül, hogy több pénzt költöttek volna ilyesmire, mint az előző években, sőt, a legtöbbek szerint a forgalom az olcsóbb termékek irányába mozog, így nem növekedett a piac, melynek pontos méretéről ismereteink szerint nincsenek adatok.

Fel vagy le

Az általunk megkérdezett kereskedők többnyire egyetértettek abban, hogy általánosságban növekszik az érdeklődés a tematika iránt, de az elköltött pénzen, illetve a boltok forgalmán ezt egyelőre nem lehet erőteljesen érezni. „A téma egyre többet forog a közéletben, viszont ez még nem nyilvánult meg a forgalmunkban” – mondta lapunknak Fodor István, az egzotikus ajándéktárgyak mellett ezoterikus termékeket is árusító Inka ügyvezetője, aki azt is hozzátette, hogy az ezoterikus termékek kapcsán tapasztalt visszaesés nem érte el a termékpalettájuk egyéb darabjainál tapasztalt csökkenést.

Ki a célcsoport

A Tárki és az Image Factory februárban publikált 12. Társadalmi Klíma Riportja megvizsgálta a spiritualitás társadalmi hátterét. A felmérés szerint a magyarok negyven százaléka hisz az alternatív gyógyítókban, és jelentős a jósok és asztrológusok elfogadottsága is. A kutatás szerint a spiritualitás nem függ iskolázottságtól, társadalmi státustól: szegényeket és gazdagokat egyaránt érdekel a jóslás.

A felmérés azt is igazolta, hogy a nők fogékonyabbak az ezotériára, mint a racionálisabbnak bizonyult férfiak. Ezt egyébként piaci forrásaink véleményei is alátámasztják. „A vásárlóink nyolcvan százaléka nő, de a maradék húsz százalék is elsősorban a barátnőjének vásárol ajándéktárgyakat” – ecsetelte demográfiai tapasztalatait a piacról Szilvásy Judit.

Többen is kiemelték, hogy a 2000-es évek első fele volt a hazai piac legjobban teljesítő időszaka, azóta az eladások, ha nem is esnek, de sokkal inkább az olcsó termékek irányába mozdultak el. „2004-ig megvették a drágább tárgyakat is, ma már viszont leginkább a pár száz forintos kellékek a kelendőek” – állítja Szilvásy Judit, a Feng-Shui Centrum és szaküzlet vezetője. Ennél sarkosabban fogalmazott Antal Katalin, a Kelet Csodái egzotikus nagykereskedés ügyvezetője, aki elmondta: „2003 volt nálunk a legjobb év az ezoterikus termékek piacán, azóta folyamatos a termékcsoport visszaesése.”

Bejáratott út

Nemcsak a termékek, de az értékesítési csatornák száma is növekedett, amelyeken keresztül hozzá lehet jutni az ezoterikus irodalomhoz, árukhoz. Az internetes vásárlás ezen a területen is egyre nagyobb hangsúlyt kap, de a hagyományos üzletek szerepe továbbra is meghatározó maradt.

„Mi úgy tapasztaljuk, hogy a vásárlók gyakran online formában is utánajárnak az érdeklődésüket felkeltő témáknak, de a konkrét beszerzéseket ma még szívesebben intézik a megszokott módon” – vélekedett Mikó Judit, az Elixír könyvesbolt vezetője. „Mivel a vevőknek általában nemcsak egy termékre, hanem információra is szükségük van, így egyelőre előnyben van a személyes eladás. Az eladók itt egyfajta szakértők is, akiknek érteniük kell ahhoz, hogy intuitív módon elmagyarázzák az egyes termékek tulajdonságait, tanácsot adjanak a vevőknek” – fogalmazott ugyanennek kapcsán Fodor István.

Ettől függetlenül sok bolt nyitott webáruházat a hagyományos elárusítóhelyei mellé. „A webes értékesítés még kis százaléka a bevételeknek, de érezhetően növekszik” – fogalmazta meg tapasztalatát Antal Katalin. A webáruházak mellett az is előfordul, hogy aukciós site-okon, a Vaterán, Ebayen értékesítenek készleteket, mondta Fodor. Az aukciós site-okon való értékesítés kapcsán egyébként az elmúlt hetekben érkezett a hír, hogy az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) kiemelten figyeli az ilyen oldalakat, mert az értékesítők egy része magánszemélyként ad el jelentős árutételeket, melyek után nem fizet adót.

El kell adni

Mivel egy-két könyvkiadótól eltekintve [erről bővebben lásd Spirituális olvasás című keretes írásunkat! – A Szerk.] nincsenek igazán nagy szereplők a piacon, így a termékekhez kapcsolódó marketingaktivitásokra fordított összegek nagysága is korlátozott. Az ezoterikus tematikával foglalkozó lapokban található hirdetések többsége inkább szolgáltatást, mint terméket kínál, és az általunk megkérdezett nagykereskedők sem nyilatkoztak különösebb lelkesedéssel a hagyományos magazinhirdetések hatékonyságáról. A piac legnagyobb hirdetői valószínűsíthetően az ezoterikus könyvkiadók, amelyek közül az Édesvíz és a Bioenergetic kiadók költéséről vannak adataink. A Kantar Media mérése szerint a két kiadó együttes listaáras reklámköltése is csupán 23 millió forint volt 2009-ben, ami még mindig több, mint az egy évvel korábbi ötmilliós költés. Az utóbbi öt év csúcsát a 2007-es év produkálta, amikor a két szereplő költése megközelítette a harmincmilliót. Ami az iparágat ismerő szakértők szerint az online felületeken való reklámozás mellett a legelterjedtebb kommunikációs megoldásnak tekinthető, az a vásárlói adatbázis tagjainak kiküldött hírlevél.

Spirituális olvasás

„Egészen a válság kezdetéig – ami az ágazat egészét sokkhatásként érte –, évről évre növekvő igény mutatkozott azon témák iránt, amivel az ezotéria foglalkozik. A terület felértékelődésére utal a nagy könyvkereskedő-láncok növekvő figyelme is, akik mind nagyobb szeletet igyekeznek kihasítani a piacból a kisebb boltok rovására” – fogalmazta meg az ezoterikus könyvkereskedelemben szerzett tapasztalatát Mikó Judit.

Az egész ezoterikus termékpiacon talán csak a könyvkiadók között találni igazán jelentős méretű szereplőket. Az Édesvíz és a Bioenergetic kiadó címek százait jelenteti meg a témában, és ma már a nagy könyvkereskedők, a Bookline, a Libri és az Alexandra kínálatának jelentős százalékát is ezoterikus művek teszik ki. Lapzártánkkor a Libri kínálatában 1647 darab ezoterikus mű szerepelt, míg az Alexandra 607 könyvet kínált vásárlóinak ebben a témában.

Ellenben többen is kiemelték a különböző médiumokban megjelenő szerkesztőségi tartalmak jelentőségét. Igazi divatot tud generálni egyes termékek fogyasztásában, ha azt bemutatta egy tévéműsor vagy valamelyik országos magazin cikke. Így váltak népszerű termékké például az úgynevezett asztali zen kertek is – mutatott rá Szilvásy Judit (ezek a valódi japán zen kerteket egy tálcán leképező, kövekből és homokból álló, kis gereblyével művelhető alkalmatosságok). „A tömegmédiában közölt hírek, egy-egy érdekesebb cikk az emberek érdeklődését ráirányítja a témára, rövidtávon felpezsdíti a keresletet” – fogalmazott Mikó Judit, aki szerint az általános ismeretterjesztésnek, az érdeklődés fenntartásának nagyszerű módját jelentik a tematikus internetes portálok is.

A kis marketingbüdzséjű egyéni üzletek tulajdonosai számára is fontos és elérhető eszköz lehet a keresőoptimalizálás, talán ezzel a legegyszerűbb a gyakorta interneten tájékozódó leendő vásárlókat a boltok site-jaira irányítani. Ezen kívül a terület kommunikációjában a btl-eszközök kapnak még jelentős szerepet. „Fontos szerepe lehet az ezoterikus központokban, ásványbörzéken, előadásokon, konferenciákon, természetgyógyásztanfolyamokon, összejöveteleken való megjelenésnek” – emelte ki Fodor István. Ezen kívül a személyes ajánlások szerepe is alapvető lehet. Ennek egyik módja, ha a kereskedők együttműködnek valamelyik ezoterikus szolgáltatóval, aki egyes termékek kapcsán az őt felkereső vendégeknek konkrétan ajánl egyegy üzletet adott termék megvásárlásához. „Ilyesfajta kapcsolatok gyakran működnek a piacon és általában kölcsönös ajánlásokat jelentenek” – mondta Antal Katalin.

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

A Love, Death & Robots egyik epizódjában végzett digitális effektekért kapták az Annie-díjat.

A SorozatWiki információi szerint az RTL Magyarország, a TV2 és a Viasat is bedarál saját gyártású műsort.

Nagyívű, Sissitől egészen Mészáros Lőrincig eljutó összeállítás az osztrák és magyar nézőknek.

A Media1 biztosnak véli, hogy jövő csütörtöktől minden munkanap megjelenik az ingyenes újság.

Először osztják majd ki a „Live Communication” díjakat, amire 2019-es rendezvényekkel lehet pályázni.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján! Helyszín: Story Budapest (1075 Budapest Kazinczy utca 21.) Időpont: 2020. január 29. kapunyitás: 19:00, pontos kezdés: 19:30

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Gondolatok és példák gyógyszeripari szakemberektől: patient journey map, társadalmi felelősségvállalás, élményközpontú PR, dezinformációk az oltásellenességről és további érdekes témák!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés