Ma már bármeddig okosítható egy bringa

Végülis most arról beszélgetünk, miért vált egy évtizedeken át mechanikus termék elektronikus és digitális kütyükkel felszerelt okosbringává néhány év alatt – foglalta össze Murlasits Attila, az Annyira Más Bringabolt tulajdonosa, amikor az elektromos kerékpárok népszerűségéről és az okosbringák jövőjéről kérdeztük. Egy feltaláló a Telenor Kreatívval közös Next rovatában, aki találmányai helyett, a hobbijára nyitott saját üzletet.

Egyszer azt nyilatkozta, a lustasága tette feltalálóvá, így született meg a katapultos konnektor és a rámutatásos lézeres távirányító. A kényelem volt a hívó szava az elektromos- és fekvőbringákra építő bringabolt ötletének is?

Sosem szerettem egy problémával újra és újra találkozni, inkább kerestem rá valami megoldást, akár egy új eszköz formájában. Feleségem például a fürdőszobában rendszeresen kitépte a falból a konnektort, a sokadik visszaszerelés után azon gondolkodtam, hogyan tudnám ezt megúszni. Ekkor született meg a katapultos dugalj ötlete. Jó néhány év telt el, amíg erre egy több milliárdos cég épülhetett, de a rendszerváltás idején a minőségi magyar terméket könnyen befogadta a piac. A vállalkozást a kétezres évek közepén társaimmal eladtuk egy külföldi nagyvállalatnak, utána egészen más irányt kerestem, és több idő jutott a hobbimra, a kerékpározásra is. Egy könyvben olvastam a fekvőkerékpárokról, egyből ki akartam próbálni, de a hazai boltokban ekkor még csak nem is hallottak róla. Így jutottam el Hollandiába és Németországba, ahol első látásra beleszerettem a fekvő bringákba. Tudtam, hogy ebből itthon még egy nagyon jó dolgot ki lehet hozni. Innen jött az Annyira Más Bringabolt ötlete.

Kik keresnek ma fekvőbringát?

Azok, akik a kerékpározásban az élményt keresik. Az a harminc és ötven közötti korosztály, amely már tudja értékelni a különbséget a hagyományos kerékpár kényelmetlen nyerge és a fekvőbringa ülése között. Mert egy hosszabb túrát már megérez a derekunk, a nyakunk és a csuklónk, de egy fekvőbringán még a táj is sokkal élvezhetőbb, és több száz kilométer után is fájdalom nélkül szállhatunk ki az ülésből. Olyan, mintha egy nyugágyban ülve tekernénk. Van, aki viszont a gyorsasága miatt szereti ezeket, mivel menet közben jóval kisebb a légellenállás hátrafektetett testhelyzetben. A klasszikus kerékpárhoz hasonlóan ebbe is beépíthetünk elektromos rásegítést, amit ma már egyre többen keresnek.

A lustábbak, vagy akik hosszabb távú túrákat is bevállalnak?

Általános tévhit, hogy lustaságból keresik az elektromos kerékpárt. Pedig ha valaki e-bringára ül, akkor is kell tekernie, és jóval többet tesz az egészségéért, mint aki nem mozog. Számos levelet kapunk, amelyekből kiderül, hogy sokan ennek köszönhetően ültek vissza a bringára. Vagy azért, mert olyan helyen laktak, ahova korábban sima biciklivel nem tudtak feltekerni, vagy azért, mert edzettségük vagy egészségi állapotuk nem engedte a bringázást. De egy vásárlónk például sík terepen, télen használja ki az elektromos kerékpárja egyik előnyét, aki korábban nagyon fázott minden induláskor. Most viszont a bringáját először elektromos visszatöltéses fokozatra állítja. Így nehezebb ugyan bringázni, de mivel nagyobb intenzitással teker - ugyanakkor lassabban halad a bekapcsolt visszatöltés miatt -, nem hűti annyira a menetszél. Aztán ahogy fokozatosan bemelegszik, úgy csökkenti a visszatöltést, a végén pedig rásegítő fokozatra állítja. Így a bringán alaposan felöltözve, tekerés közben sem tud úgy megizzadni, hogy a menetszéltől megfázzon.

Azt mondta, bármilyen bringa átalakítható elektromos bringává, de igaz ez az okosításra is?

Jellemzően igen, bár az okosításnak is vannak fokozatai. Ahogy az utóbbi években a kerékpárnak egyre több részegysége vált elektromossá, úgy nőtt meg a lehetőség és az igénye annak, hogy olyan funkciókat is megvalósítsanak, amit korábban nem lehetett. Ezek egy kerékpározónak komoly segítséget jelentenek használat, kényelem és biztonság szempontjából. Ma már például egy ilyen okosbringa segít megválasztani, hogy adott útviszonyok mellett milyen sebességfokozatban érdemes haladni, miközben hirtelen fékezésnél vagy piros lámpánál automatikusan visszavált. Gps-alapon segít az optimális útvonal kiválasztásában, figyelmeztet az útlezárásokra, a dugókra és a kátyúkra, kijelzi, amikor kanyarodnunk kell, és automatikusan bekapcsolja a világítást. De van olyan okosbringa, amely méri a szívritmust, és az edzettségi szintnek vagy a tervezett fogyás céljának megfelelően állítja az elektromos rásegítést a megfelelő fokozatra.

A Telenor Okostelefon Akadémiáján bemutatott Bulls Monster mennyivel tud többet a piacon elérhető okosbringákhoz képest?

A Bulls Monster nem kifejezetten okosbringának készült. Széles kerekei miatt inkább arra, hogy bármilyen terepen akadály nélkül tudjuk használni, akár laza homokban, hóban vagy mély sárban. Ugyanakkor az okostelefonos Bluetooth-kapcsolatnak köszönhetően már fitness-eszközként is használható. Méri és gyűjti az adatokat, hogy merre jártam, mennyi idő alatt, mennyi kilométert tettem meg, sőt, menet közben a mobilomat is feltölthetem vele. A kormányra szerelt Bosch Nyon nagyméretű okoskijelzője ezeken kívül mutatja a megtett szintemelkedést, a sebességet és az akkumulátor töltöttségét is − ezek egy bringás számára mind fontos információk. A kevésbé okos rendszerek csak a korábbi energiafelhasználás alapján adják meg a hátralévő hatótávot − ami nem pontos, mert nem mindegy, hogy síkon vagy komoly emelkedőn kell még tekernünk.

A Nyonnal felszerelt Bulls Monster viszont GPS-alapon tervez útvonalat, így tudja, milyen szintemelkedések várhatók. Ezért akár az előttünk álló útra is képes kiszámítani, hogy a pedelec rásegítéses fokozatokból melyikkel érünk célba, mielőtt az akkumulátor teljesen lemerülne. Ebbe a bringába is bármilyen okostelefonhoz köthető funkció beépíthető - kérdés, hol a határ, amikor még ezek nem vonják el a figyelmet a biztonságos közlekedéstől. A Bulls Monster is figyelmeztet a beérkező sms-re, de biztonsági okból úgy lett tervezve, hogy telefonhívást ne fogadjon.

És lopás ellen milyen biztonsági rendszer védi ezeket?

Több olyan okosbringánk is van, amelyet a mobilnetes GPS-jeladónak köszönhetően lopásvédelemmel láttunk el. Ez egy apró szerkezet, amit a kerékpár vázába építünk, és amihez egy okostelefonos applikáció tartozik. Így kevésbé kijátszható a rendszer, mint a nyereg alá, vagy egyéb külső helyekre felszerelt kütyük. Ugyanis ha utóbbiak saját eleme lemerül, akkor hiába vannak mobilos alkalmazáshoz kötve, soha többet nem találjuk meg a kerékpárt. Mi viszont egy olyan egységet építünk be, aminek az áramellátását a kerékpár akkumulátora biztosítja. Még ha el is lopják, és néhány hétig egy pincében pihentetik, amint bekapcsolják a rásegítést, áramot kap a jeladó is. Ez pedig azonnal küldi az adatait a netre. Vagyis online követhetjük, éppen merre jár a kerékpárunk, ami a gyors visszaszerzésben segíthet. De technikailag akár távvezérléssel is blokkolható a rásegítés, aminek következtében aztán jóval nehezebben vagy egyáltalán nem lehet hajtani. 

Mi a jövő, meddig okosíthatók még a bringák?

Már vannak rendszerek, amelyek pulzust mérnek, és annak függvényében kapcsolják be az elektromos rásegítést. Rengeteg elképzelés megvalósítható, a lehetőségeknek a jövőben egyre kevesebb dolog fog majd határt szabni. Egyre szebbek, erősebbek, könnyebbek, és egyre nagyobb hatótávúak a mai elektromos bringák. A szakkiállításokon, a Kickstarteren és az Indiegogon pedig azt is láthatjuk, hogy egyre okosabbak lesznek a jövő bringái. Már dolgoznak azon, hogy ha egy bringás megsérül, akkor maga a kerékpár hívjon segítséget. A beépített rendszere ugyanis figyeli a kerékpár mozgását, ami ha egy esés miatt hirtelen megszakad, akkor okostelefonon kér egy visszajelzést a tulajdonostól, hogy jól van-e. Ha nem kap ilyet, a rendszer egy applikáción keresztül automatikusan értesíti a családot vagy a mentőket, és megadja a bringás pozícióját.

Külföldön a nagyobb cégek már bringaflottákat tartanak fenn a munkavállalóiknak, mit jósol, mikor juthatunk el ide?

Sőt, elektromos, okosbringa-flottát. Külföldön ez már bevált gyakorlat. Hollandiában, Németországban és Ausztriában az autósok helyett a bringával munkába járók kapnak kilométer-pénzt. Nálunk még fordítva van. Pedig itthon is lízingelhetnek a cégek e-kerékpárokat a dolgozóiknak, amihez már biztosítást is lehet kötni - ami nagy szó, mert eddig e-kerékpárra nem lehetett. De talán ez egy kicsit megdobja majd a céges keresletet. Vagy azért, mert valakik üzletet látnak majd az e-kerékpárok bérlésében, vagy azért, mert a cégek felelős, környezettudatosan gondolkodó munkáltatóként bevezetik a cafeteria rendszerükbe. A jól működő kerékpáros kultúrával rendelkező országokban székelő multi vállalatok egyébként is érzékenyebbek erre a kérdésre, egyszer talán mi is eljutunk ide.

Murlasits Attila – Annyira Más Bringabolt tulajdonosa

Első bringája egy összecsukható Camping kerékpár volt, de gimnazistaként már a hetvenes évek csehszlovák legendájával, egy országúti Favorittal járt túrázni. Legismertebb találmányát, a katapultos konnektort még ma is árulják az üzletek, és bár elektromos cuccokat működtető lézeres távirányítója nem jutott el a sorozatgyártásig, otthonában, nyaralójában és munkahelyén évek óta használja. 2007-ben nyitotta első bringaboltját, azóta többszáz elektromos és fekvőkerékpár-modellt tesztelt. Tervezett már ülő- és fekvőkerékpárokat, velomobil burkolatot, rekus táskákat és bringás ruhát is. Rendszeresen blogol, kerékpáros lapokban szakért, és írt már e-bookot a Pedelec bringákról és a fekvőkerékpárokról. Egyszer fekvőbringájával megállás nélkül, 36 óra alatt letekerte a Race Across Hungary 685 kilométerét. De hogy az élmény- és fekvőkerékpározást minél szélesebb körben elterjessze, 50-60 km-es túrákat szervez havonta, amelyhez egy bérelhető fekvőbringa-flottát is kialakított.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Hr-esként Ön hol nézi meg először egy jelölt profilját? És kiről mit árul el az adatlapja? És azt vajon tudja, hogy a jelöltek hol és hogyan keresnek a legaktívabban munkát? Workshopunkon mindenre választ kap. November 21. 09:00

Minden gallérhoz másképp kell szólnunk HR-eseként? Kiderül a november 21-i workshopunkon, ahová kék gallérosokra specializálódott HR-eseket várunk.

Prizma Kreatív PR Díj díjátadó: november 22. Helyszín: Akvárium Klub

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

Időstressz: Hogyan győzhető le? Energiamenedzsment 4 lépésben. 2017.12.01.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Nevezési határidő: 12.08.

Tippek és trükkök a prezi.com használatáról. Workshop 2017. december 13-án.