hirdetés
hirdetés
hirdetés

Ma már bárki tud krízist kiváltani

„Sem megerősíteni, sem cáfolni...” címen jelent meg tavasszal Bőhm Kornél kommunikációs tanácsadónak a kríziskommunikációról szól könyve. Hogyan ismerjük fel a krízisre utaló előjeleket? Mitől lesz hiteles egy vezető megszólalása a médiában? Miként hasznosítsuk a válsághelyzet tapasztalatait? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ az itthon hiánypótlónak tekinthető, egészen friss példákat felsorakoztató kötet, melyet a szerző semmiképp sem tankönyvnek, sokkal inkább olvasmányos szakkönyvnek szánt. Bőhm Kornéllal beszélgettünk.

hirdetés

Bőhm Kornél - Fotó: Fazekas István / HVG
Bőhm Kornél - Fotó: Fazekas István / HVG
Hogyan és mikor érett meg benned az elképzelés, hogy kríziskommunikáció témájú könyvet írj?

Ez tulajdonképp egy mérföldkő az életemben. Összegyűlt rengeteg tudás az évek folyamán, miközben dolgoztam, fejlesztgettem, csinosítgattam a prezentációimat, gondoztam a blogomat. Lényegében egy cezúrához érkeztem: eljutottam oda, hogy nagyjából mindent egyben volt, amit a kríziskommunikációról összeszedtem az évek során. Ekkor döntöttem el, hogy ezt érdemes lenne egy kötetben rendszerezni. Ez persze nem azt jelenti, hogy régi írásokat rendeztem volna kötetbe, hiszen a könyvben csak friss, első közlésű szöveg van, nem jelent meg belőle semmi korábban. Ezt a tudásanyagot most teljesnek érzem, csak akkor bővíteném, vagy folytatnám, ha azt látnám a következő években, hogy sok új trend bukkant fel a piacon.

Miután megvolt a koncepció, hogyan választottál, kerestél hozzá kiadót?

A HVG kiadó stábjával erős szakmai kapcsolatom van régóta, kézenfekvő volt, hogy náluk próbálkozzam. Ők a vezetőknek, menedzsereknek szóló, de nem tankönyvszerű szakmai kiadványokban erősek. Én pedig semmiképp sem tankönyvet akartam írni, hanem egy olvasmányosan informatív kötetet. De a szoros kapcsolatunk ellenére nekem is át kellett esnem a kiadó meglehetősen komoly szűrőrendszerén, pitchelnem kellett a könyvet.

Mennyi munkád volt benne, mire elkészült a kötet?

Nagyjából hat hónapig írtam, ezután következett egy szintén hosszúra nyúló szerkesztői munka, végül február közepén zártuk le a kéziratot. A ferihegyi csomagdézsmálások ügye volt az utolsó krízis, ami belekerült.

A kötetben vegyesen vannak hazai és külföldi példák. Milyen szempontok szerint válogattad ezeket?

Igyekeztem minél többet a hazai példákból meríteni, mert angolszász irodalma azért van a területnek, leginkább a hazai az, ami hiányzik. Három nagy esettanulmányt dolgoztam fel a könyvben: a BKK-T-Systems ügyét, a CEU ellehetetlenítése, valamint a londoni Grenfell toronyháztüzet.

A vállalati krízisek kirobbanásában új fejezetet nyitott a digitalizáció és a közösségi média. Teljesen átalakultak az eszközök, amiket ma alkalmazni lehet? Ezért is tartottad fontosnak, hogy megírd a könyvet?

Kétfelé bontanám a kérdést. A régebben íródott krízis-szakkönyvek az elméleti alapok, alapvető modellek tekintetében máig megállják a helyüket. Az eszközhasználat és a történések sebessége az, ami gyökeresen átalakult. Ma már bárki tud krízist kiváltani. Egy kellemetlen Tékozló Homár-poszt után olykor board meetinget hívnak össze a vállalatoknál.

Kiket lőttél be a kötet célcsoportjaként?

A nem szakmabeliek közül a hírek és a közélet iránt érdeklődő vájt fülű olvasókat. A szakmabelieknek szerintem illene elolvasni (nevet). Illetve bízom benne, hogy kommunikációs területen tanulók, hallgatók is forgatják majd, de hangsúlyozom: nem tankönyvként, hanem olvasmányos szakkönyvként. Hasznos tud lenni a nagy cégek kommunikációs csapatainak, és azoknak a kkv-knak, ahol a tulajdonos képbe szeretne kerülni a kríziskommunikáció alapvetéseivel. A könyvet elolvasva nem lesz meg hirtelen az a szaktudása, amivel le tud menedzselni egy komoly válsághelyzetet, de legalább végig tudja gondolni, hogy mikor lehet, vagy kell segítségért folyamodnia. Viszont az eddigi visszajelzések alapján felsővezetők is olvassák, amire bevallom, nem feltétlenül számítottam.

Az elmúlt években több ismert, gyakorló pr-szakember, Horváth-Magyary Nóra, nemrég Sós Péter János jelentettet meg könyvet, most pedig te. Mennyiben látod ezt egy aktuális trendnek?

Leginkább arról van szó, hogy mindig is kevés volt a pr-területen a jó magyar nyelvű szakkönyv, még ezzel a hárommal együtt is. A marketing ilyen értelemben a nagy testvérünk, egy sokkal alaposabban tárgyalt terület. Abban bízom, hogy kríziskommunikáció témában az én könyvem lehet majd egy sorvezető. Emellett nagyon örülnék, ha még több pr-es szakkönyv jelenne meg a polcokon.

Bőhm Kornél
Kommunikációs tanácsadó, fő szakterülete a kríziskommunikáció. A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) Kríziskommunikációs Tagozatának alapítója. Rendszeresen publikál hazai és nemzetközi szaklapokban, üzleti magazinokban, blogot és kríziskommunikációs hírlevelet ír. Üzleti kommunikációs tanácsadói munkája mellett állandó előadója a magyarországi üzleti rendezvényeknek, konferenciáknak, vendégelőadója, óraadója több hazai felsőoktatási intézménynek.
Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Az ősszel érkező 3. évad első előzetesét ezúttal is a többszörös Promax-díjas Varsics Péter rendezte.

A Geico szpotjában a gólszerző focista végigcsússza a térdén a pályát.

Rendhagyó akciót indított a 444-gyel közösen az OTP.

Az Est FM és a Radio Café volt frekvenciáján, a budapeti 98,6 MHz-n indulhat az új rádió.

Minden nevezés után 10 eurócentet adományoznak az SOS Gyermekfalvak részére.

hirdetés

A verseny célja, hogy díjazza az egyedi belsőépítészeti dizájnt, kreatív vendéglátóipari/hotel kommunikációt és márkamegjelenést. Nevezési határidő: 2018.06.29.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

hirdetés
hirdetés