hirdetés
hirdetés
hirdetés

XXXtreme vagy Discovery?

Külön csomagban jön a kábelpornó

Nem igazán hat az internet térnyerése a felnőtt tartalmakat sugárzó kábelcsatornák magyarországi piacára – vélik az adók és a kábelszolgáltatók képviselői. Ennek ellenére a szereplők a digitális csomagok és az IPTV segítségével is igyekeznek felvenni a technológiai versenyt, kérdés csupán, hogy ez megéri-e.
hirdetés

A kábeltársaságok által Magyarországon kínált nyolc felnőttcsatorna kivétel nélkül külföldi, főleg francia és angol cégek tulajdonában van. A csatornákkal kapcsolatos befektetések már a nyugat-európai piacokon bőven megtérülnek, a magyar piac többnyire csak bónusz. A tulajdonosoknak nincs szükségük rá, hogy új műsorokat szerezzenek be, vagy hogy marketingre, szinkronizálásra költsenek. A reklámok sem a magyar nézőkhöz szólnak, ha egyáltalán vannak, akkor általában külföldi, emelt díjas telefonszámokat hirdetnek, természetesen valami szexuális szolgáltatáshoz kapcsolódóan. A bevételük tehát Magyarországon szinte kizárólag az előfizetői díjakból származik. Információink szerint a pornócsatornák 6-13 eurocentet kérnek havonta előfizetőnként a kábelszolgáltatóktól, de ez nulla pluszbefektetés mellett még így is talált pénz. A több ezer forintos előfizetési díjjal pedig, amit egy-egy pornócsatornáért – külön vagy csomagban – előfizetése esetén elkérnek, a kábelszolgáltatók sem járhatnak rosszul, plusz a teljes hazai képviseletet (terjesztést, adminisztrációt, jogi elintéznivalókat, szerződéskötést és halvány marketinget) ellátó cégeknek, így például az Art Nexusnak vagy a Chello Zone-nak is jut valami.

„Mivel ezeken a csatornákon csak filmek mennek, nincs élő adás, és relatíve olcsón lehet őket üzemeltetni a többi csatornához képest, nem rugaszkodhatnak el nagyon az árakkal sem. A különbségek minimálisak, és leginkább attól függnek, hogy mennyire régi filmeket ad a csatorna” – árulta el Kéry Ferenc, a műsorszolgáltatók és a kábeltársaságok között közvetítő Magyar Kábelkommunikációs Szövetség (MKSZ) elnöke. Az ár éppen ezért csak az egyik tényező abban, hogy melyik kábelszolgáltató melyik felnőtt adót választja a csomagjába. Ezt befolyásolja még a műsoridő hossza attól függően, hogy párosítani akarják-e az adót egy nappali csatornával vagy sem, a csomag, amibe belekerül, a minőség, na és persze az igény. Kéry szerint kettős ízlésmérce működik: a kábelszolgáltató sajátja és az ügyfélköré.

Szerinte van olyan döntéshozó, aki mindentől mereven elzárkózik, például kistelepüléseken, ahol az önkormányzati testület a kábelszolgáltatás tulajdonosa. Az igény is nehezen mérhető, hiszen a csatornákat eddig főként vegyes csomagokban értékesítették, a hagyományos módszerekkel minimális nézettséget mutatnak, a pontosan mérhető IPTV penetrációja pedig még túl kicsi. A szemérmesség miatt nem segítenek a piacfelmérések sem, mégis mindenki biztosan állítja, hogy van igény az ilyen szolgálatásra. „Tavaly a szövetség 230 tagjának harminc százaléka sugárzott felnőtt tévécsatornát, idén ez már körülbelül negyven százalék. Ez a településeknek mindössze negyede, de a szolgáltatás egyre jobban terjed a kisebb helységekben is” – állította az MKSZ-elnök. „A keresletet leginkább abból lehet felmérni, hogy egy változás esetén – például ha kicserélünk vagy megszüntetünk egy erotikus csatornát – megszaporodnak a megkeresések az ügyfélszolgálaton, persze a szemérmesség miatt ilyenkor gyakran inkább műszaki problémát jeleznek” – osztotta meg velünk tapasztalatait Szűcs László, a UPC sajtókapcsolati igazgatója.

Prűdek vagyunk
Ezt az evidenciának vett igényt a kábelszolgáltatók az utóbbi tíz évben gyakorlatilag azonos módon elégítették ki: a jellemzően három előfizethető csomagból a középső, vagy még gyakrabban a legnagyobb csomagba tettek bele egy-két pornócsatornát, amit a hazai szabályozásnak megfelelően valamikor este 11 és hajnali 5 óra között lehetett nézni. Eleinte mesecsatornákkal párosították össze egy frekvenciára a pornóadókat, merthogy a gyerekek úgysem néznek tévét este 11 óra után, tehát nincs szükségük adásra sem, de néhány éve – etikai viták és állásfoglalások után – váltottak, és most főleg természet- és dokumentumfilmes, illetve utazási és ismeretterjesztő adókkal osztozkodnak a felnőtt-tartalmak.

Az analóg rendszer korlátozott helykiosztásában ez logikus megoldás volt, a családi csomagban való elhelyezés pedig biztosította, hogy az előfizetők széles köréhez jusson el az adás, és így megsokszorozódjon a bevétel. Ráadásul az előfizetőknek nem kell bevallaniuk, hogy pornócsatornás csomagot szeretnének, elég, ha a Discoveryhez vagy a széles választékhoz ragaszkodnak.

A helyek beteltek, a legjobb üzleti modell megszületett, így négy-öt éve stagnál a piac. „Prűdek vagyunk, a kínálat is elég szűk, az elmúlt időszakban semmi sem változott” – foglalta össze röviden a véleményét Hutkai László, a Fibernet kábelszolgáltató cég kommunikációs vezetője. Legutóbb négy-öt éve volt nagy átrendeződés a piacon: a 24 órás Free X kivonult a piacról, eltűnt a Playboy Tv, az Adult és az Ultra Blue is.


Új megkeresések mindig jönnek – mondják a kábelszolgáltatók képviselői, de nagy cserék nincsenek, csak kis változások. „A legtöbb pornócsatorna rövid életű. Gyakran illegálisan működnek, vagy csak három hónapra kapnak engedélyt, azután műholdat kell váltaniuk, nevet kell változtatniuk” – árulta el Lohonyai Dóra, az itthon főleg francia csatornákat terjesztő Art Nexus ügyvezető igazgatója, aki éppen ezért figyel rá, hogy csak komoly múltra visszatekintő ügyfelekkel szerződjön. Az egyébként prosperáló magyar pornó tartalommal sem hozott még új szereplőt a piacra. Kovács „Kovi” István pornófilmrendezőnek a Tv Net szolgáltatóval közösen tervezett Luxx Tv nevű csatornája, amely Kovi régebbi filmjeivel 2006 őszén néhány hónapig kísérleti adásokat is sugárzott, éppúgy kudarcba fulladt, mint a vállaltan pornóra készülő Sky Power, amely 2003 januárjában, még az ORTT döntése előtt visszavonta nyilvántartásba vételi kérelmét, mert jogi problémák miatt úgysem kapta volna meg.

Nincsenek a magyar piacon tematikus pornóadók sem, bár az Art Nexus nemrégiben kötött szerződést a Pink X melegpornó-csatorna terjesztésére. Várhatóan nem lesz könnyű dolguk, de képviselője szerint a cég készen áll arra, hogy a csatornát még talán konzervatívan fogadó magyar piacot meggyőzze, hiszen – mint mondja – igény már erre is mutatkozik. Korábban az XXL keddenként, a Private Blue pedig hétfőnként tartott melegnapot, de egyik sem aratott nagy sikert, így ezt a hagyományt mindketten hamar beszüntették.

A szegmens megkérdezett szereplői szerint az internet egyre terjedő népszerűsége nem okoz visszaesést a kábeltévés pornócsatornák iránti érdeklődésben. „Vidéken még mindig kicsi az internet és a számítógépek penetrációja, kábeltelevízió pedig az összes tévés háztartás legalább hatvan százalékában van” – magyarázta Lohonyai Dóra. Ennek ellenére a nagyobb szolgáltatók már felvették a versenyt az internettel – a digitális csomagok, két éve pedig az internet alapú televízió, az IPTV segítségével.

„A Pofájukba kapják a mocskot”
„Mi van azokkal, akik megvettek egy UPC-csomagot és lekötelezték magukat évekre, nem tudnak kiszállni, és azzal kell szembesülniük, hogy hardpornóért fizetnek, melyekben nőket bántalmaznak, nők életét veszélyeztetik. És ha kiprogramozzák a csatornát, akkor elveszítenek egy másikat, a Travelt, ami az egyike volt azoknak a csatornáknak, amiért előfizettek. Mert ők naivul csak Travelt, Spektrumot meg Discoveryt szerettek volna nézni, erre a pofájukba kapják ezt a mocskot, amelyben generációkat tanítanak a nem biztonságos szexre, és nők bántalmazására” – írta nemrégiben Fenyazejszakaban nicknéven egy olvasó a Comment.com médiablogon, aki ugyanitt aláírásgyűjtéssel fenyegetőzött a helyzet megváltoztatása érdekében.

Nem biztos, hogy a levegőbe beszél, ugyanis az Országos Rádió és Televízió Testületnek is régóta szúrják a szemét a pornócsatornák. Bár a csatornák nyilvántartásba vételekor semmi kifogásolnivalót nem talált, a médiahatóság 2006 februárjában eljárást indított ellenük, többek között arra a 2002. évi médiatörvény-passzusra hivatkozva, amely tiltja „a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének súlyosan kedvezőtlen befolyásolására alkalmas” pornográf tartalmak vetítését – még éjszaka is, szemben az erotikus műsorokkal. A törvény a pornót az úgynevezett 5. kategóriába sorolja, az erotikát pedig a 4. kategóriába, a két fogalom között azonban nem húz éles határt, így jogilag nem értelmezhető, mit lehet teljesen betiltani, és mit lehet időkorlátok között, megkülönböztető jelzéssel sugározni. Továbbá nem egyértelmű a magyar hatóság szerepe sem a külföldi adókkal kapcsolatban, ugyanis az unióból sugárzott pornó letiltására csak az Európai Bizottság helybenhagyásával van lehetőség, és előtte a két érintett ország hatóságának komoly egyezkedéseket kell lebonyolítania. Ezek a próbálkozások Európában eddig sorra elbuktak, legalábbis az utolsó „sikeres” eset óta, amikor tíz éve az angol médiahatóság, az Ofcom elérte, hogy Nagy-Britanniában bűncselekménynek nyilvánítsák a dán Eurotica Rendez-vous csatorna reklámozását és a vételéhez szükséges dekóderek árusítását.

Minicsomagok
A ködös jogi szabályozás adta keretekben itthon leginkább az adott szolgáltatótól függ, hogy mit vállal. Attól, hogy mennyire tart a jogi következményektől, mennyire bízik az előfizetők szemérmességének csökkenésében, és persze, hogy milyen üzleti modellt alakított ki. Az új technológiákkal végre van lehetőség a kísérletezésre, a piac megmozgatására. Míg az analóg rendszerben túl drága volt a gyerekzáras, PIN-kódos megoldás, a digitális és IPTV-rendszereknél, az úgynevezett set-top-box segítségével ez könnyűszerrel megoldható.

A UPC például ezt tartja a gyerekek fejlődésére utaló törvényi passzusra adott adekvát válasznak, és vidéki városokban már az analóg sugárzással, Budapesten pedig a digitális csomagokban, a motoros és sportcsatornával együtt régóta ad 24 órás pornót. Szeptember 11-étől aztán még bátrabb lépésre szánta el magát: kivette az éjszaka a DoQ dokumentumcsatorna után sugárzott Hustler Tv-t a kábeltévés nagycsomagjából, és az XXXtreme-mel kettesben árulja külön csomagban. Feltételezhetően tehát nem tart attól túlságosan, hogy az előfizetők nem merik majd a csak és kizárólag pornócsatornákat tartalmazó csomagokat bevállalni. A T-Kábel óvatosabb: digitális felnőtt minicsomagjaiban a három-négy pornócsatorna mellé ad néhány nappal sugárzott vadászós-horgászós és autósmotoros adót is, és a T-Home IPTV Night Life csomagjában is van két nappali töltelékadó: a vitorlázós Sailing Channel és a főleg alternatív német színházat közvetítő performance.

Nem kétséges, hogy a minicsomagok nagyobb választási szabadságot adnak a nézőknek, és lehetővé teszik a speciális igények kielégítését, azonban korántsem biztos, hogy ez a kábelszolgáltatóknak hosszú távon megéri. „Minél kisebb egy csomag, annál kevesebben fizetnek elő rá, így egy csatornára lebontva annál drágább is, Magyarországon pedig ezekre a kis csomagokra kicsi a fizetőképes kereslet” – mondta Szűcs László. „A szólóban értékesíteni próbált csatornáknak nincs esélyük, az HBO népszerűsége is csökken. Ehhez a tévénézési szokásoknak kell megváltozniuk, de úgy látom, hogy a felnövő internetes generációnak ez természetes igénye, és az újdonságok iránti fogékonyságra sem panaszkodhatunk” – tette hozzá. Egyelőre leginkább a video-on-demand szolgáltatások jelentik a kábeltévéknek a személyre szabhatóság egyik legfőbb lehetőségét, ahol filmenként kell fizetni. „Ma még nem lehet tudni, minek van jövője, lehet, hogy ennek” – vélekedett Szűcs. A T-Home mindenesetre információink szerint már a pay-per-day (előfizetés egy napra) modellt is vizsgálja.
 

Egyedül is megy
A TGI Magyarország 2007 második és 2008 első félévében végzett vizsgálata szerint a magyar pornófilmvásárlók, illetve -kölcsönzők 77 százaléka férfi, 23 százaléka nő. A felmérés szerint inkább a fiatalabb korosztály részesíti előnyben a pornófogyasztás ezen módját. Tipikusan a szülőkkel élő, vagy a szülőktől éppen elköltözött, egyedülálló fiatalok, illetve a párkapcsolatban élő, gyermek nélküli, esetleg kisgyermekes fiatalok jelentik ennek a piacnak a fogyasztóit. A pornófilmvásárlók és -kölcsönzők 68 százaléka 18-39 éves, és 28 százalékuk él egyedül (összehasonlításképp: a teljes lakosságban 22 százalék az egyedülállók aránya).

 

A Magyarországon jelenleg fogható, felnőtt-tartalmat kínáló kábelcsatornák
Hustler TV
A világ egyik legnépszerűbb felnőttmárkája az amerikai Hustler, amelynek csatornái közül a 24 órán keresztül sugárzó Hustler Tv az erősebb verzió. A csillogó világban játszódó történetekben minden látszik, szépen, profin megcsinálva, de gyakran dokumentumfilmnek álcázva. Európában egy amszterdami bejegyzésű cég terjeszti, nálunk a Chello Zone képviseli. 2005 novemberében vette át a Private Gold helyét. Megtalálható a UPC, a T-Kábel, a T-Home, a Digi Tv és számos kis kábelszolgáltató kínálatában is.

Blue Hustler

A Hustler-csoport szoftcsatornája, hatórás adással. Korábban Private Blue néven futott, és szerepelt a UPC csomagjában is, de a nézők túl vérszegénynek tartották, ezért lecserélték a Hustler Tv-re. Ma a T-Home családi és extra csomagjában is megtalálható, valamint a T-Kábelnél is fogható.

XXXtreme

A Hustlert is terjesztő cég harmadik felnőttcsatornája francia, olasz és magyar, amatőr és álamatőr filmeket, „természetes alakokat és jeleneteket” mutat be. A csatorna 2005 óta elérhető Magyarországon, kezdetben az UPC Direct kínálatában, ma a T-Home és a T-Kábel felnőttcsomagjaiban vagy a Tv Networknél is, szintén a Chello Zone közvetítésével.

Spice

A Spice az angliai Playboy Tv tulajdona, szoftműsorral hat órán keresztül, például a Digi Tv-nél.

Private Spice

A 28 millió európai háztartásból a Hustler által kiszorított Private Gold 2005 novemberében kötött megállapodást a Playboy Tv-vel, aminek eredményeképp a csatorna Private Spice néven egyesült a Spice keményebb verziójával, a Spice Platinummal. Többek között ez utóbbi folytatásaként a Tv Network és a T-Kábel is sugározza, de szerepel a T-Home Night Life és a Fiber Net családi csomagjában is. Az adás 24 órás, de a T-Home-nál csak hat órán keresztül látható.

Musix Max Adult

Angol nyelvű csatorna, amelyet a romániai Tematic Cable működtet. A Super1 interaktív zenei és pornócsatorna helyét vette át tavaly nyáron a piacon: napközben az interaktív zenei adó Music Max néven fut tovább, a pornócsatorna ezt váltja este 11-től hajnal 4-ig. Sok magyar tartalmat ad, főleg a Fókusz Videó régebbi anyagait (akárcsak a Super1 tette). Többek között a T-Kábel, az Antenna Digital és a Digi Tv kínálatában is szerepel.

XXL
A francia csatorna 22:30-kor szexfilmekkel kezdi a műsorát, majd kemény pornóra vált, és hajnal 3-kor ér véget. Már legalább hat éve jelen van a magyar piacon, jelenleg például a T-Kábel és a T-Home minicsomagjaiban. Tulajdonosa az AB Moteurs autós-motoros nappali csatornával együtt értékesíti. Magyarországi képviseletét az Art Nexus látja el.

 

(forrás: Kreatív)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A zenészlét pszichológiáját kutató professzor és norvég előadókat a világhírig segítő menedzser is a Budapest Showcase Hub vendége lesz.

Nyelvleckéknek álcázott kampányt indított a székesfehérvári sörfőzde, a Hübris, hogy bizonyítsák, mindenki megtanulhat sörül.

Az óvszermárka a Red nevű, nemi betegségek megelőzését célzó, társadalmi célú üzenetet közvetítő kampányához kereste a partnerét.

Visszatér az üdítő csomagolására Fido Dido.

Smashing Pumpkins, The Clash, UB40 - a múltba révednek, és a felszabadult zenehallgatásra buzdítanak a cég új kültéri plakátjai.

hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A MOST Fórum szeptember 26-i eseményén a híres testvérpárral, DTK-val, D. Tóth Andrással, valamint ismert szakértőkkel járunk utána, hogyan szolgálják a családi együttműködést a digitális eszközök és lehetőségek. Időpont: szeptember 26., 18.00 Helyszín: Magyar Telekom székház, Puskás konferenciate

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés
hirdetés