hirdetés
hirdetés
hirdetés

Korlátozás helyett jó példát kellene mutatni

A generációs különbségek akár hasznosak is lehetnek a digitális korban, ha pedig tudatosabb eszközhasználatra akarjuk nevelni a gyerekeinket, először a saját mobilozásunkat kell visszafognunk. Többek közt ez derült ki a Telekom szeptemberi Most Fórumán, ahol arról volt szó, milyen hatással van a digitalizáció a családi kapcsolatokra, azaz segíti-e a generációk együttélését, vagy épp eltávolítja őket egymástól. (X)

hirdetés

A nyári szünet után visszatért a Telekom digitalizációval foglalkozó beszélgetéssorozata, a Most Fórum. Szeptember 26-án Várkonyi Andrea, az est háziasszonya és beszélgetőpartnerei arra a mindenkit érintő kérdésre keresték a választ a Telekom székházában, hogy építi vagy rombolja-e a családi kapcsolatainkat a sok okoseszköz és a mindent átszövő digitalizáció.

Várkonyi Andrea azzal vezette fel a kerekasztal-beszélgetést, hogy az eNet 2019-es felmérése alapján a magyar internetezők kétharmada szerint a digitális megoldások hozzájárulnak a család összetartásához. Ugyanerre jutott a Most Fórum közönsége is: a helyszínen egy applikáción keresztül lehetett szavazni arról, hogy közelebb hozza vagy eltávolítja egymástól a családtagokat a digitalizáció.

Gyurkó Szilvia gyerekjogi szakértő, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány alapítója és vezetője hozzátette, hogy a gyereknevelésben nem ennyire egyértelmű a helyzet. Ugyanis, ha a szülők nem figyelnek arra, hogy ők maguk mennyit használják az okoseszközeiket, annak már csecsemőkortól káros hatásai lehetnek. Ha a gyerekek nem kapnak elég kizárólagos figyelmet, az később visszaüthet, amikor kamaszként maguk zárkóznak be a digitális világba a szüleik elől. Aschenbrenner Zsuzsanna gyerekgyógyász szakorvosként és szülő-csecsemő konzulensként ezt azzal egészítette ki, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása alapján 2-3 éves korig ne kerüljön képernyő elé a gyerek. Szerinte, ha lehetséges, az anyuka is csak akkor használja ebben a korban a telefonját, ha a gyerek alszik, vagy éppen mással van.

A nagyobb, már okoseszközöket használó gyerekeknél pedig folyamatos szülői jelenlét kell a digitális világban is, azaz figyelni kell arra, hogy milyen tartalmakat fogyaszt a gyerek és hány órát tölt a képernyő előtt. S. Takács András, az On The Spot alkotója arról beszélt, hogy feleségével és alkotótársával, Cseke Eszterrel kifejezetten tartanak a digitalizáció káros hatásaitól. Ezért rendszeresen az ő terminusa szerint „digitális detoxikációt” tartanak, amikor egyáltalán nem interneteznek és nem használnak digitális eszközöket. Habár legújabb műsoruk, a Telekom támogatásával futó One World Family sem létezhetne a digitalizáció előnyei nélkül, S. Takács András szerint bizonyos szempontból ezek az eszközmentes napok a legjobbak az életükben. Ilyenkor ugyanis csak egymásra és hároméves kisfiukra figyelnek. Arról is beszélt, hogy manapság már a legelszigeteltebb törzsek is egyre kevésbé elszigeteltek, a digitalizáció ugyanis mindenütt jelen van a világban.

Ezután a generációk közti különbségekről kérdezte Várkonyi Andrea a résztvevőket. Szabó Melinda, a Magyar Telekom lakossági szolgáltatásainak vezérigazgató-helyettese szerint a generációk közti szakadék nem jó kifejezés, mert valójában az online és az offline világ feszül egymásnak az életünkben. Jelenleg a „most kultúráját” éljük, amiben ez a két világ összekeveredik, és erre az idősebbeket sokszor a fiatalabb generációnak kell megtanítania.

D. Tóth Kriszta író, újságíró, a WMN alapítója szerint a különbözőség jó dolog, mert így tudnak egymástól tanulni az egyes generációk. Gyurkó Szilvia ezzel kapcsolatban azt hangsúlyozta, hogy fontos különbséget tenni a technikai tudás, és az érzelmi, intellektuális érettség között, ami a digitális térben való létezéshez szintén kell. Az egy dolog, hogy a gyerekek készségszinten tudják, hogy léphetnek be az online térbe, de ettől még nem fogják tudni helyükön kezelni az onnan érkező ingereket. A gyerekjogi szakértő szerint az idősebb generáció felelőssége, hogy ne a saját kárukon tanuljanak a gyerekek digitális térben.

Az eNet kutatásából az is kiderül, hogy a szülők nagy része törekszik is erre, és igyekszik kordában tartani gyereke online életét. Van, aki a játékra fordított időben szab határokat, mások meghatározzák, milyen weboldalakat látogathat meg a gyerekük, sokan pedig egyszerűen korlátozzák az internetezés helyét és idejét. Gyurkó Szilvia hangsúlyozta, hogy valóban a szülő felelőssége a digitális detoxilákást napi rutinná tenni. Fontos, hogy legyenek olyan periódusai a napnak, amikor egyáltalán nincsen online a gyerek, ilyen lehet például az étkezés és a lefekvés előtti időszak. De a legjobb az lenne, ha néha az egész család elfelejtené a digitális eszközöket. A gyerekjogi szakértő szerint nem a korlátozás felől kellene közelíteni a kérdéshez, hiszen az internet megfoghatatlan, ezért csak úgy lehet szabályozni a használatát, ha a szülők jó példát mutatnak a gyerekeiknek. Aschenbrenner Zsuzsanna is egyetértett abban, hogy teljesen hiteltelenné válik egy szülő, ha rászól a gyerekére a mobilozásért, miközben folyton a kezében van a telefon.

Szabó Melinda is kiemelte az offline töltött idő fontosságát, de hozzátette, hogy a családi események és rituálék átalakultak az elmúlt években. Például, ha nem tudja egy család együtt tölteni valakinek a születésnapját, a távol lévők online is csatlakozhatnak az ünnepléshez, azaz a családok összességében sokat profitálhatnak a digitalizációból.

S. Takács András szerint ez a lehetőség azért is fontos, mert a nyugati társadalmakban egyre kevésbé élnek együtt a generációk, viszont legalább a virtuális térben találkozni tudnak. D. Tóth Kriszta pedig arról beszélt, hogy hatalmas biztonságérzetet ad a szülőknek, ha gyereküknél mobiltelefon van, és bármikor el tudják érni. Gyurkó Szilvia szerint is a könnyebb kommunikáció a legnagyobb haszna a digitalizációnak, azon pedig lehet dolgozni, hogy a technológia akkor se válasszon el minket, ha együtt van a család.

Egy ekkora vállalatnak felelőssége van

Szabó Melinda a Kreatívnak az esemény után arról mesélt, hogy azért indították el a Most Fórumot, mert egy ekkora márkának, mint a Telekom, felelőssége van abban, hogyan használják az emberek a termékeiket és a szolgáltatásaikat: „Fontosnak tartjuk, hogy támpontokat adjunk a digitális világban” – mondta a vezérigazgató-helyettes, aki egyfajta társadalmi felelősségvállalásként tekint a kezdeményezésre.

Szerinte azért kell beszélni ezekről a témákról, mert valóban rejlenek veszélyek az online térben és a digitalizációban, miközben rengeteg előnnyel is jár a mindennapjainkra nézve. Hozzátette, hogy a LEGYÉLTEIS! Most generációs kampányt is azért hozták létre, hogy az egész társadalom és minden generáció élvezhesse a digitalizáció előnyeit.

Szabó Melinda emellett kiemelte a digitalizáció által megnyitott lehetőségeket is: „a digitalizáció, a közélet és a gazdaság számos területéhez hasonlóan, a családban is óriási fejlődést hozhat. A digitális eszközök segíthetnek összetartani és szervezni a család életét, kialakítani a belső munkamegosztást, fenntartani a kommunikációt – akár egymástól távol élő családtagok között is. Mindez alapvető fontosságú, ha azt szeretnénk, hogy a család, mint alapvető társadalmi közösség alkalmazkodni tudjon napjaink világához.”

 A teljes beszélgetés itt megnézhető:

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Az augusztusban elhunyt színészre születésnapján emlékezett a Disney.

Az itthoni kampány üzenete: „idén légy te magad az ajándék, hiszen veled teljes az ünnep”. 

A Bertelsmann a ViacomCBS-től veszi meg a Simon & Schustert.

Túlzó eredményeket mutattak a hirdetőknek, akik emiatt még több pénzt öntöttek a platformba. 

Novembertől Sol Montis néven folytatja tovább borászat. A brandváltást a Progressive végezte.

A HR és a vezetés szerves része, hogy értsük a munkavállalóban végbemenő folyamatokat. Webináriumunkon azok a szolgáltatók mutatják be gyakorlati megoldásaikat, akik egy szervezet emberi működésével kapcsolatos kérdésekre adnak válaszokat. HR-eseknek ingyenes!

Felfrissített kategóriarendszerrel a Kreatív digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye 2020-ban! Célunk megtalálni a legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és online megoldásokat a magyar piacról idén is!

hirdetés
hirdetés